Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:32

Heb je kvv gekocht?
Dat zou je in de magnetron nog een beetje kunnen verwarmen.
Het is niet ideaal
Maar om te laten wennen zou het kunnen werken
Dus paar dagen 2-3 minuten verwarmen en dan elke 2 dagen wat korter verwarmen.
Vaak went het dan wel

Balou_k

Berichten: 14062
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:35

_Ekenna schreef:
Bloodymary schreef:
Maar wat geeft dat? Ik heb al 25 jaar katten en die krijgen sowieso alleen droge brok te eten. Hartstikke gezond hoor

Het is toch best wel algemeen bekend dat rauw, vers vlees beter is voor katten dan brokken.
En als je brokken voert voer dan op z’n minst kwalitatief goede brok en geen supermarkt brokken, royal canin etc.. en vul het aan met goed natvoer.


Ik heb drie volwassen poezen, een daarvan krijgt Specific joint support vanwege haar artrose. De andere twee krijgen normaliter Prins sensitive niet onwijs geweldig, maar een van de twee lust werkelijk niks anders. Dusdanig dat ze van 6 naar 4 kilo afvalt van het weigeren van voedsel. O.a. Orijon, Applaws, Greenfield, N/D, Bard (en ander rauw voer), en al helemaal geen zakjes van alle merken die ik ken.

De derde poes lust alles en eet dus de Prins mee, met kittens krijgt zij de RC mouse en RC mother and babycat.

ultimate
Berichten: 123
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:38

Supervixen schreef:
Bij mij krijgen ze alleen brokken. Royal canin urinairy. Geen problemen. Dierenarts zei dat brok ook beter is dan natvoer.


Verkoop uw dierenarts voeding ?

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:40

Bloodymary schreef:
Eh nee.... Zelfs vroeger op advies van de dierenarts mee gestopt. Onze katten zijn altijd supergezond op brokken. En als aanvulling hebben ze overigens wel af en toe een verse muis of vogel natuurlijk. Maar fabrieksvlees schijnt echt niet goed te zijn. Voor de lever bijvoorbeeld.

Ja tuurlijk adviseert een dierenarts om daar mee te stoppen.. Zoals xDenies al zei hebben dierenartsen weinig kaas gegeten van voedingsadviezen.

Supervixen schreef:
Bij mij krijgen ze alleen brokken. Royal canin urinairy. Geen problemen. Dierenarts zei dat brok ook beter is dan natvoer.

Wanneer je brok voert moet je in principe eigenlijk ook natvoer voeren vanwege het vocht. Dat brok beter is dan natvoer... tja... in brokken zit andere voeding dan in natvoer wat ze nodig hebben, maar andersom is dit dus ook het geval.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:43

Wij hebben 3 katten. Ze lusten allemaal geen vers vlees, merdere smaken geprobeert maar ze vertikken het allemaal. 1 die eet alleen nat/blikvoer maar ook niet alle soorten. de andere lust alles.. behalve het vers vlees dus. Mijn eigen kater heeft geen tanden meer in zijn bekkie door zijn leeftijd maar die vertikt het om iets anders te eten dan brokken! Blikvoer of vlees gaat er echt niet in bij hem.
Al onze katten zijn gewoon oud geworden op simpel brokjes nooit katten gehad met blaasproblemen oid.

ultimate
Berichten: 123
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:46

Brokken zijn niet ideaal voor katten door vocht tekort.
Het moet ook graanvrij zijn, dat wordt nu meer en meer algemeen erkend.
Met merken zoals Almo of Applaws moet je opletten dat het compleet is. Veel van de soorten zijn gewoon « filet » en dus onvoldoende omdat er geen organen en botten erin zijn.
In de beste merken van natvoer bvb Terra Faelis of Feringa (vleesmenu),die hebben dan geen bouillon toegevoegd.

En waarom lusten onze lieve katten de « slechte » brokken met veel granen ? Gewoon omdat er smaakstoffen zijn.

Bloodymary
Berichten: 4538
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:49

_Ekenna schreef:
Bloodymary schreef:
Eh nee.... Zelfs vroeger op advies van de dierenarts mee gestopt. Onze katten zijn altijd supergezond op brokken. En als aanvulling hebben ze overigens wel af en toe een verse muis of vogel natuurlijk. Maar fabrieksvlees schijnt echt niet goed te zijn. Voor de lever bijvoorbeeld.

Ja tuurlijk adviseert een dierenarts om daar mee te stoppen.. Zoals xDenies al zei hebben dierenartsen weinig kaas gegeten van voedingsadviezen.

Supervixen schreef:
Bij mij krijgen ze alleen brokken. Royal canin urinairy. Geen problemen. Dierenarts zei dat brok ook beter is dan natvoer.

Wanneer je brok voert moet je in principe eigenlijk ook natvoer voeren vanwege het vocht. Dat brok beter is dan natvoer... tja... in brokken zit andere voeding dan in natvoer wat ze nodig hebben, maar andersom is dit dus ook het geval.

Toch heb ik meer vertrouwen in voedingsadviezen van een dierenarts dan in wat jij hier allemaal neer zet.

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:53

Ja hier nog een kat die geen vlees eet.
Geen blik, geen KVV, maar hij lust ook geen kaas, melkproducten of andere vleeswaren.
Verse vis eet hij ook maar hooguit 2 stukjes van en dan wilt hij het ook niet meer.
Ik laat het inmiddels maar zo, hij drinkt genoeg en krijgt ook graan vrije brokken.
Laatst bijgewerkt door RoosDeG op 02-08-18 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:54

Een van mijn katten is erg kieskeurig en eet eigenlijk alleen maar natvoer van Whiskas. Van andere merken ligt hij alleen het vocht op of probeert hij het niet eens. En natuurlijk gewoon brokken, met deze warmte geven we hem sowieso 1 zo’n zakje per dag. Mede omdat hij een slechte drinker is.

Wat bij mij erg geholpen heeft is een “vissenkom” zonder vissen. Dus gewoon een grote kom (Wij hebben er twee staan, op verschillende plekken) met wat grove stenen en een waterplantje voor vissen. En zonder vissen natuurlijk haha. Plantjes gaan hier gemiddeld 1,5 a 2,5 maanden mee, dus de kosten vallen wel mee. Zonder plantje drinkt meneer niet.

Bloodymary
Berichten: 4538
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:55

En de meeste katten zullen toch ook wel vers vlees eten vanwege de muizen en vogeltjes die ze vangen? Of komen die van jullie niet buiten? De mijne had van de week een vleermuisje, daar had ze een stukje van geprobeerd maar vond ze uiteindelijk toch niet zo lekker. De rest was dus voor mij, netjes aan het voeteneind van mijn bed neer gelegd...

Supervixen

Berichten: 12849
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:56

_Ekenna schreef:
@ Mizora,
Royal Canin is een slechte brok. Je betaald er een premium prijs voor, maar is deze prijs absoluut niet waard.
RC heeft veel verschillende brokken, van brok voor raskatten tot gesteriliseerde katten, maar de ingrediënten lijsten lijken zo erg op elkaar dat de verschillende labels gewoon voor de marketing zijn. De ingrediënten van RC zijn niet goed. Kijk bijvoorbeeld naar het eiwit, belangrijkste voor een kat. Dit is plantaardig/gehydrolyseerd i.p.v. dierlijk. En is dus ongeschikt voor carnivoren. Het eiwitgehalte ligt over het algemeen zelfs maar op 20-30% terwijl katten 40-60% nodig hebben. Verder is het koolhydraatgehalte in brokken van RC hoog door het hoge gebruik van mais, tarwe en rijst. Hierdoor wordt er minder gegeten en krijgen ze dus nog minder eiwitten binnen. En voor de duidelijkheid; mais, tarwe en rijst is geen voer voor een carnivoor.

Een goede brok zijn bijvoorbeeld de brokken van Power Of Nature (Fee’s favorite & Meadowland mix), Celctic Connection en Orijen (Six Fish (vis niet voor alledaags!!) Fit en Trim & Cat en Kitten). Aanvullen met bijvoorbeeld goed natvoer van Wild Freedom, Power of Nature en Feringa (kip).


Edit; typefouten en voorbeelden goed voer toegevoegd


Die van ons doen het prima op royal canin. De kater heeft sinds de royal canin urinairy geen last meer van blaasgruis, dus ik blijf het voeren.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 18:58

Bloodymary schreef:
Toch heb ik meer vertrouwen in voedingsadviezen van een dierenarts dan in wat jij hier allemaal neer zet.

:+ Ga eens even een uurtje googelen.

wendyh

Berichten: 236
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:00

Mijn kat eet ook alleen brokjes. Natvoer lust hij niet. Heb alle smaken en soorten geprobeerd maar hij raakt het niet aan.
Wat hij wel eet zijn stukjes rauwe kip, rundergehakt en kuikentjes. Hij krijgt nu dus ook iedere dag zijn brokjes en 1 kuikentje.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:02

Bloodymary schreef:
En de meeste katten zullen toch ook wel vers vlees eten vanwege de muizen en vogeltjes die ze vangen? Of komen die van jullie niet buiten? De mijne had van de week een vleermuisje, daar had ze een stukje van geprobeerd maar vond ze uiteindelijk toch niet zo lekker. De rest was dus voor mij, netjes aan het voeteneind van mijn bed neer gelegd...

Die van mij komen idd niet los buiten want dan worden ze gejat. Ook wil ik niet dat ze vogeltjes gaan vangen en wil ik niet dat ze overlast veroorzaken bij andere mensen in de tuin. Katten vangen vaak alleen de beesten, maar eten ze niet op. Eten ze ze wel op is het veel minder als in het wild omdat ze thuis brok krijgen, en dus vol zitten en daardoor nog niet aan alle voedingsbehoeften komen als het slechte brokken zijn.
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 02-08-18 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary
Berichten: 4538
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:05

_Ekenna schreef:
Bloodymary schreef:
Toch heb ik meer vertrouwen in voedingsadviezen van een dierenarts dan in wat jij hier allemaal neer zet.

:+ Ga eens even een uurtje googelen.

Tuurlijk, wat op internet staat is waarheid... 8)7

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:06

_Ekenna schreef:
Bloodymary schreef:
Toch heb ik meer vertrouwen in voedingsadviezen van een dierenarts dan in wat jij hier allemaal neer zet.

:+ Ga eens even een uurtje googelen.


Ik ben het eens met Bloodymary, dierenartsen (en assistenten) krijgen gewoon het vak voeding. En het gaat hier niet simpel over de basis, maar gaat er veel dieper op in. En leert onafhankelijk naar een dier te kijken en aan de hand hiervan advies te geven. En Google is echt niet zo betrouwbaar :$ Maar goed dat is mijn mening ;-) Verschil moet er wezen, anders wordt de wereld ook zo saai.

Bloodymary
Berichten: 4538
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:06

_Ekenna schreef:
Bloodymary schreef:
En de meeste katten zullen toch ook wel vers vlees eten vanwege de muizen en vogeltjes die ze vangen? Of komen die van jullie niet buiten? De mijne had van de week een vleermuisje, daar had ze een stukje van geprobeerd maar vond ze uiteindelijk toch niet zo lekker. De rest was dus voor mij, netjes aan het voeteneind van mijn bed neer gelegd...

Die van mij komen idd niet los buiten want dan worden ze gejat. Katten vangen vaak alleen de beesten, maar eten ze niet op. Eten ze ze wel op is het veel minder als in het wild omdat ze thuis brok krijgen, en dus vol zitten en daardoor nog niet aan alle voedingsbehoeften komen als het slechte brokken zijn.

De mijne eet alles op behalve spitsmuizen, die lust ze niet (dat is eigenlijk familie van de mol). Maar gewone muizen, vogeltjes, heerlijk met huid en haar.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:13

Daarom zeg ik ook een uurtje, wat mij betreft maak je er een hele middag van.
Zoek eens uit wat een kat nodig heeft qua voeding (percentages etc) en kijk dan eens wat je ze geeft met hun slechte brokjes. :')

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:13

Bloodymary schreef:
De mijne eet alles op behalve spitsmuizen, die lust ze niet (dat is eigenlijk familie van de mol). Maar gewone muizen, vogeltjes, heerlijk met huid en haar.

Das fijn, maar dat heeft weinig te maken met mijn bericht.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:18

Bloodymary schreef:
En de meeste katten zullen toch ook wel vers vlees eten vanwege de muizen en vogeltjes die ze vangen? Of komen die van jullie niet buiten? De mijne had van de week een vleermuisje, daar had ze een stukje van geprobeerd maar vond ze uiteindelijk toch niet zo lekker. De rest was dus voor mij, netjes aan het voeteneind van mijn bed neer gelegd...

Die van ons komen (alleen in eigen tuin, dat wel) wel buiten, maar hebben nog nooit iets gevangen wat groter is dan een mot. Het zijn watjes.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:19

Ik heb er 6 tussen de 10 en 15 jaar. 1 eet er ook wel eens wat anders dan brokken. Maar al die jaren hebben ze op hun enting na nog nooit geen da nodig gehad.ze krijgen een wat duurdere brok dat wel.

Leandra

Berichten: 1597
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Help, kat eet geen vlees alleen brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:36

Hier 2 katten die ook eigenlijk alleen maar brokken krijgen. Ze krijgen voer van Hill's en heel soms een blikje almo nature.
Mijn ene kat heeft blaasgruis en is gigantisch kieskeurig wat natvoer betreft. Mijn andere kat lust alles maar is allergisch voor veel voeren. Op Hill's brokken doet ze het goed en hebben we geen last van open wonden op haar oren en kop.

Bloodymary
Berichten: 4538
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 20:24

_Ekenna schreef:
Bloodymary schreef:
De mijne eet alles op behalve spitsmuizen, die lust ze niet (dat is eigenlijk familie van de mol). Maar gewone muizen, vogeltjes, heerlijk met huid en haar.

Das fijn, maar dat heeft weinig te maken met mijn bericht.


Jawel, was een reactie op dit, wat jij toch echt schreef:

"Katten vangen vaak alleen de beesten, maar eten ze niet op. "

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 20:24

Mizora schreef:
Nier- en blaasproblemen zijn klachten die toch wel vaak gekoppeld worden aan een langdurig vochttekort, en tegelijkertijd ook typisch kattenkwalen zijn. Graanvrij lijkt daar geen verschil in te maken. Applaws heeft zelfs een zeer slechte reputatie op het gebied van blaasproblemen.

Het kan dus zeker uitmaken of je kat ook natvoer/kvv wil eten, of eventueel simpelweg geweekte brokjes. Het gaat namelijk om het vocht binnen krijgen. En dan bij minimaal 30ml/kg kat, maar bij voorkeur 50ml/kg kat, inclusief vochtopname via drinken.

@LoesVDB: nee, dat is niet algemeen bekend en kvv is zeker niet bewezen beter. Royal Canin is zeer goed in elkaar gezette brok, zelfs al is het geen natuurlijke brok, en absoluut niet vergelijkbaar met supermarktbrokken.


Ik voer al jaren RC, terwijl ik het zelf inderdaad niet de beste brok vind qua ingrediënten. Maar mijn katten doen het er gewoon het beste op en worden en gezond, heel oud mee.

Applaws brok vinden ze niet eens lekker. De blikjes tonijn eten ze wel graag.

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 20:26

Bloodymary schreef:
En de meeste katten zullen toch ook wel vers vlees eten vanwege de muizen en vogeltjes die ze vangen? Of komen die van jullie niet buiten? De mijne had van de week een vleermuisje, daar had ze een stukje van geprobeerd maar vond ze uiteindelijk toch niet zo lekker. De rest was dus voor mij, netjes aan het voeteneind van mijn bed neer gelegd...

Mijn katten komen wel de hele dag vrij buiten op eigen land, maar eten zelden hun prooi op. Het gaat ze meer om het spel, het jagen. Ze komen steeds binnen om even wat brokjes te eten. :D