Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:05

Ze deed dienst in de tempel en was al vanaf haar geboorte gevrijwaard van zonden. En ze heeft wel een topprestatie op haar naam staan namelijk een kind krijgen zonder seks!!!!! KI was er toen nog niet maar heel eerlijk, Jozef en Maria hebben vast gerommeld. Seks voor het huwelijk was in alle kerken een zonde maar wat ik van mijn vader vroeger hoorde waren er heel veel bruidjes die in witte jurk die zeven of zes maanden later bevielen van het eerste kind, te vroeg geboren :D }>

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:20

Citaat:
Als ik me niet vergis was de heilige Maria Magdalena zelfs een prutsmuts/vrouw van lichte zeden.. in ieder geval bij de rooms-katholieke stroming.


Twintig eeuwen sexisme loensen op ons neer....

Maria Magdalena was een groot volgelinge van Jezus. Er is een evangelie ('dat het niet gehaald heeft') op haar naam.

Maar zelfs in de evangeliën die wel hoofdstroom zijn: zij spreekt als eerste met Jezus 'die terugkomen is uit de dood'.

Volgens Johannes hebben ze elkaar zelfs omhelsd.

Zij krijgt de opdracht om het 'verder te vertellen'.


Tja - dan wordt ze tot prutsmuts verklaard. Dat Jezus na hun omhelzing zegt 'blijf mij niet vasthouden, ga verder, vertel het aan de wereld' wordt wegvertaald tot
'blijf met je tengels van mij af!' |( |( |(

Het had zo leuk kunnen zijn...
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 01-08-18 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:24

bigone schreef:
Janinevv schreef:

Daar ben ik niet zo van, alleen meer het van met jan en alle man het bed in te duiken.

Daarnaast denken veel kerken er weer anders over.

Maar dan zijn prostituees automatisch verdoemd en komen in de hel??? Word nog een gevaarlijke zaak in jouw hemel want prostituees hebben een belangrijke taak in de samenleving(vind ik) .


Dat zegt ze toch niet? Ze zegt dat ze er zelf niet zo van is.

Maar dat is een zaak tussen jou en God. Iedereen bepaalt zelf wat je kan verantwoorden naar God. Ik probeer alleen dingen te doen die ik zelf kan verantwoorden naar God. Bij moeilijke keuzes bid ik of Hij mij wil helpen, of om te vragen wat zijn bedoeling is.
Daarom kan je gewoon niet veroordelen wat anderen doen. Soms loopt je leven nou ook eenmaal anders dan wat je eigenlijk wilde of dan wat de kerk denkt wat goed is. En ga je bv scheiden, heb je seks voor je huwelijk, ben je homo, zie je geen andere keuze dan een abortus. Tja, zo is het leven. God heeft het misschien niet zo bedoeld maar het is eenmaal niet perfect.
Maar je kan gewoon niet sec zeggen: dat mag je nooit doen, of dat iemand slecht is om wat hij heeft gedaan. Zulke dingen zijn zaken tussen 1 mens en 1 God. Daarom veroordeel ik nooit. (Of althans, dat probeer ik niet te doen, want ik heb soms heus wel een mening over mensen/daden :o)
En of je dan wel of niet in de hemel komt; geen idee. Gelukkig beslis ik daar niet over. Maar onze God is een God van genade, en alles is mogelijk voor God.

En God houdt ook van prostituees. In de Bijbel hebben er sommige zelfs een hele belangrijke taak. Sowieso zijn de minsten van de samenleving in de Bijbel vaak juist erg belangrijk. Voor God telt iedereen mee.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:48

Janneke2 schreef:
Citaat:
Als ik me niet vergis was de heilige Maria Magdalena zelfs een prutsmuts/vrouw van lichte zeden.. in ieder geval bij de rooms-katholieke stroming.


Twintig eeuwen sexisme loensen op ons neer....

Maria Magdalena was een groot volgelinge van Jezus. Er is een evangelie ('dat het niet gehaald heeft') op haar naam.

Maar zelfs in de evangeliën die wel hoofdstroom zijn: zij spreekt als eerste met Jezus 'die terugkomen is uit de dood'.

Volgens Johannes hebben ze elkaar zelfs omhelsd.

Zij krijgt de opdracht om het 'verder te vertellen'.


Tja - dan wordt ze tot prutsmuts verklaard. Dat Jezus na hun omhelzing zegt 'blijf mij niet vasthouden, ga verder, vertel het aan de wereld' wordt wegvertaald tot
'blijf met je tengels van mij af!' |( |( |(

Het had zo leuk kunnen zijn...


Kijk zover gaat mijn kennis dan weer niet. Weer wat geleerd.
Ik vind de bijbel/theologie best interessant. Geloof ik het? Nee. Maar ik vind het wel interessant om te zien waar o.a. de kerk nu zijn leidraden vandaan haalt en te zien hoe verschillende stromingen een andere interpretatie aanhouden.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:02

Toen ik nog een kind was, was het brengen offers in de vorm van zelfkastijding nog redelijk ‚hip‘. We hadden ook een kinderboek over de kinderen van Fatima die hun leven in feite wegcijferden voor wat Maria verschijningen.
Ik heb er gelukkig geen rare gedachtes aan overgehouden maar ik vind het achteraf een behoorlijk kwalijke zaak dat mijn moeder dit geschikte kinderliteratuur vond, gewoon pure hersenspoel activiteit en gebrek aan relativerend vermogen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:16

Janneke2 schreef:
Citaat:
Er staan op bokt zat topics waarin het gaat over homoacceptatie e.d., over hoe erg het wel niet is dat er in 2018 nog steeds geen volledige acceptatie is, maar acceptatie onder gelovigen is nog steeds een (onnodig) taboe.


...ik was als gast aanwezig in 1992 bij het huwelijk tussen de dominee van Uitgeest en haar vrouw - dat werd ingezegend in 'haar eigen' kerk in Uitgeest door een dierbare collega.

De beide dames konden toen nog niet voor de wet trouwen.

Welk taboe?
Wie loopt hier nou achter...?

(Jammer dat vaak het enige wat mensen weten van geloof bepaald wordt door de extremen zoals de biblebelt.)


Hartstikke leuk dat jij daarbij was. Maar dat het bij jou geen taboe is wil niet zeggen dat het voor een heel groot deel van de gelovigen geen taboe is. Je geeft zelf aan dat het jammer is dat het vaak maar vanuit 1 perpectief bekeken wordt, maar doet zelf exact hetzelfde. Dat jij het volledig accepteert wil niet zeggen dat er geen probleem met acceptatie is binnen de gelovigen. Je kunt écht niet ontkennen dat een (heel) groot deel van de gelovigen het afkeurt. Degenen die het wel volledig accepteren daar kan ik alleen maar de grootste bewondering voor hebben, en ik weet ook uit ervaring dat die gelovigen er absoluut zijn. Maar ik heb in mijn directe omgeving ook gezien dat mensen volledig buiten de gemeenschap gezet werden, vrijwel verbannen. En dat was echt niet alleen binnen de streng gereformeerden (daar is het overigens gegarandeerd dat je niet meer terug hoeft te komen), maar ook binnen de ‘gewone’ hervormde kerk.

Oh, en ter informatie, mijn beeld van ‘het geloof’ wordt zeer zeker niet alleen bepaald door extremen. Ik ben opgevoed binnen een nogal diverse familie, mijn moeders familie bestaat uit remonstranten, niet bepaald extreem te noemen dus.... vaders familie is een combinatie van Joods en katholiek, en daarnaast woon ik in een gebied met behoorlijk wat gelovigen van verschillende pluimage.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:24

Het feit dat je binnen bepaalde geloven er uit gebonjourd word wanneer je je niet aan de spelregels houd zou toch al voldoende zijn om niet te geloven denk ik dan, misschien naief gedacht maar wanneer er liefde, verdraagzaamheid en hebt uw naasten lief gepreekt word valt dit niet te rijmen. Of gebeurt dit alleen bij geloven waar hel en verdoemenis gepreekt word om de volgelingen binnen te houden?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:33

Buitensluiten en taboes zijn absoluut niet voorbehouden aan religies.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:39

bigone schreef:
Het feit dat je binnen bepaalde geloven er uit gebonjourd word wanneer je je niet aan de spelregels houd zou toch al voldoende zijn om niet te geloven denk ik dan, misschien naief gedacht maar wanneer er liefde, verdraagzaamheid en hebt uw naasten lief gepreekt word valt dit niet te rijmen. Of gebeurt dit alleen bij geloven waar hel en verdoemenis gepreekt word om de volgelingen binnen te houden?


Ook mensen die gelovig zijn, zijn niet perfect. Geen enkel mens is perfect, misschien zijn het misinterpretaties?. Ik ben het ook niet eens met het uitwerpen, dat spreekt inderdaad niet van naastenliefde. Maar het is aan God om dat te veroordelen. Ik weet alleen en ben heel blij dat dat bij mijn gemeente niet gebeurd.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:39

Citaat:
Hartstikke leuk dat jij daarbij was. Maar dat het bij jou geen taboe is wil niet zeggen dat het voor een heel groot deel van de gelovigen geen taboe is. Je geeft zelf aan dat het jammer is dat het vaak maar vanuit 1 perpectief bekeken wordt, maar doet zelf exact hetzelfde.

Ja, ik las een kort door de bocht reactie en vloog uit mijn slof. :o

"Bij mij" gaat over wat destijds de grootste kerk van Nederland was en momenteel 'PKN' heet: diezelfde hervormde kerk. (Accoord: niet de gereformeerde bond in de hervormde kerk.)
En de Remonstranten waren eerder dan de hervormden.
Blijft staan dat de kerk eerder een homohuwelijk kende dan de Nederlandse wet.

Ik ben ook wat overgevoelig geraakt door allerlei idiote aannames dat de Nederlandse tolerantie 'altijd al' homoseksualiteit en abortus zou hebben omvat.
Nou, ik heb de 1960er jaren nog meegemaakt: het is kletskoek. Maar een prachtige leugen om moslims mee om de oren te slaan.

Sowieso irriteert het mij dat christendom kennelijk over sexualiteit schijnt te gaan.

Het thema 'armoede', de armen armer maken, manipulatie (niet alleen van gewassen maar ook) met geld is veel bijbelser, maar ik ben dit verder bij zegge en schrijve 1 andere bokker tegengekomen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 01-08-18 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13750
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:39

Gelovig of niet. Leven en laten leven.
Ik ben niet gelovig en wens ook niet lastig gevallen te worden met geloof van een ander. Andersom respecteer ik een ander zijn geloof ook en vind dat een meer dan normale houding.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:03

Voor de mensen die nu mijn woorden verdraaien en denken dat God niet van prutsmutsen houd, lees Hosea er maar eens op na.......

Ik heb ook niet gezegd dat ik tegen sex voor het huwelijk ben alleen niet zo voor de one night stands en dat soort dingen, omdat het mijn mening is dat je goed voor je lichaam moet zorgen omdat het immers de tempel van God is, bij wijze van spreken dan....nogmaals dat is mijn mening mijn geloof, ik behandel iemand die zoiets wel doet niet anders en zeg er verder ook niks van...moet iedereen voor zichzelf weten...eigenlijk ben ik het roerend met Popstra eens...leven en laten leven

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:11

anjali schreef:
Sizzle schreef:


Nu heb ik een brandende vraag: denken gelovigen dat dieren ook geloven?

Ik las laatst dat een groep orca's een soort ritueel hield voor een gestorven jong van hun. En bij olifanten is dat al langer bekend.


Heb ik ook wel eens gezien, super interessant. Sommige dieren schijnen inderdaad openlijk te rouwen en afscheid te nemen, mooi om te zien.
Echter staat dit los van het idee 'geloven' en is het niet een antwoord op de vraag.
Ik ben wel heel benieuwd of jij (vanuit jouw andere geloof) denkt dat dieren ook geloven en zo ja, hoe en waarom?

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:12

Janneke, wat weet jij veel! Superinteressant om te zien dat je verder kijkt dan het geloof zelf, maar alle feiten eromheen meeneemt. Interessante posts.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 14:56

@Goof: Ja op hun eigen manier wel.Sommige Tirthankaras (een soort heilige profeten van het Jainisme) werden ook begeleid en beschermd door dieren.Overigens heb je ziets in het Christendom ook wel:de h.Franciscus predikte voor de vogels,die allemaal kwamen luisteren,en de H.Antonius van Padua voor de vissen.Nu zegt men wel dat deze heiligen dat uit frustratie waren gaan doen(prediken voor de dieren) omdat ze bij de mensen geen gehoor vonden.En de dieren luisterden dus wel.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:03

Janneke2 schreef:
Citaat:
Hartstikke leuk dat jij daarbij was. Maar dat het bij jou geen taboe is wil niet zeggen dat het voor een heel groot deel van de gelovigen geen taboe is. Je geeft zelf aan dat het jammer is dat het vaak maar vanuit 1 perpectief bekeken wordt, maar doet zelf exact hetzelfde.

Ja, ik las een kort door de bocht reactie en vloog uit mijn slof. :o

"Bij mij" gaat over wat destijds de grootste kerk van Nederland was en momenteel 'PKN' heet: diezelfde hervormde kerk. (Accoord: niet de gereformeerde bond in de hervormde kerk.)
En de Remonstranten waren eerder dan de hervormden.
Blijft staan dat de kerk eerder een homohuwelijk kende dan de Nederlandse wet.

Ik ben ook wat overgevoelig geraakt door allerlei idiote aannames dat de Nederlandse tolerantie 'altijd al' homoseksualiteit en abortus zou hebben omvat.
Nou, ik heb de 1960er jaren nog meegemaakt: het is kletskoek. Maar een prachtige leugen om moslims mee om de oren te slaan.

Sowieso irriteert het mij dat christendom kennelijk over sexualiteit schijnt te gaan.

Het thema 'armoede', de armen armer maken, manipulatie (niet alleen van gewassen maar ook) met geld is veel bijbelser, maar ik ben dit verder bij zegge en schrijve 1 andere bokker tegengekomen.


Sorry, maar ik ga er toch nog even op in.... Mijn reactie was zeker niet kort door de bocht, ik benoemde alleen dat er een taboe bestaat op het aan een christen vragen wat zijn/haar standpunt tegenover (bijvoorbeeld) homosexualiteit is. En dat kun je niet ontkennen, kijk maar in dit topic. Iemand vraagt het (ik niet overigens), en er wordt direct gereageerd in de algemene tendens ‘dat vraag je toch niet?!?!’. Hoezo niet? Omdat er een taboe op rust om een christen dat te vragen? En wat dat betreft hebben christenen (en andere gelovigen) dus eigenlijk een soort vrijbrief om intolerant te zijn, en worden ze op dat soort punten niet ter verantwoording geroepen.
Zijn er ook niet-gelovigen die het niet accepteren? Jazeker, maar die zullen altijd (terecht!) intolerant en achtergebleven genoemd worden hier.

En wat betreft het homohuwelijk en de kerk, dat ik geen christen ben wil niet zeggen dat ik niet geïnformeerd ben... De remonstranten erkennen het inderdaad al sinds 1986, maar de remonstranten zijn wel een heel erg vrijzinnige groep binnen de christenen, en niet representatief voor het gehele christendom. De PKN bestaat pas sinds 2004, uit een fusie van de hervormde kerk, de gereformeerde kerken en de evangelisch-lutheriaanse kerk. En inderdaad staat de PKN vanaf die fusie het homohuwelijk toe. Wel even een paar kleine kanttekeningen.... iedere gemeente binnen de PKN mag het zelf bepalen, de meesten doen het NIET, en bovendien wordt een homohuwelijk gezegend en niet INgezegend, waardoor er een duidelijk statusverschil is met een huwelijk tussen man en vrouw.
Dat er ooit een (of misschien zelfs meerdere) huwelijk binnen een kerk is voltrokken voor het wettelijk maken van het homohuwelijk wil niet zeggen dat het algemeen geaccepteerd was. En dat is het nog steeds niet.

Overigens beweer ik ook zeer zeker niet dat Nederland altijd zo tolerant is geweest, maar ik durf wel te beweren dat we dat tegenwoordig voor een groot deel wel zijn, en dat religie naar MIJN mening een hoop tolerantie tegenwerkt.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:04

Ibbel schreef:
Janinevv schreef:
Okee, waarom weet bijna iedereen wereld wijd wie Jezus is, waarom schelden we vaak vanuit zijn naam?


Uhmmm, probeer het eens in India of China, waar 1/3 van de wereldbevolking woont? :+

Dat er in de Westerse wereld plus het deel van de wereld dat Europeanen hebben geprobeerd in te lijven (Afrika, en de beide Amerika's) Christenen rondlopen komt puur door die zendingsdrang van de Europeanen.

Dat de naam jezus door de hele wereld bekend is, komt doordat er vele zendingen geweest zijn. Bij elke bootreis ging wel een gelovige mee die de opdracht had om mensen het verhaal door te vertellen en liefst nog mensen te bekeren.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:10

Mars schreef:
Nee want het leven is eindig.

Plus dat je nu ervoor kunt kiezen om te vertrekken als het je niet bevalt. :D

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:51

Sizzle schreef:
Buitensluiten en taboes zijn absoluut niet voorbehouden aan religies.

Helemaal gelijk maar juist geloofsgemeenschappen, daar zou je het niet bij verwachten. Bij de Jehova's is scheiden absoluut not done en de rest van de familie moet zich dan ook afkeren van het gescheiden familielid, ik bedoel maar. Zo zijn er meer voorbeelden te noemen maar wanneer je gelooft dan verwacht je toch dat God het later wel oplost op de dag dat je voor de poort staat?? En niet bij leven al gestraft word?? Of denk ik nu te simpel/

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 17:03

Shenavallie schreef:
Koppel ik dat weer terug naar het geloof, dan is er nog sprake van een angst-cultuur. Natuurlijk zullen mensen die liever niet willen geloven dat niet uiten, uit angst om verbannen te worden of doodgezwegen. Anno nu is dat nog steeds het geval. Vroeger werd het op een geweldadige manier afgehandeld, maar geestelijke verbanning is net zo erg. Geniepig zelfs. Natuurlijk zul je als kerkganger niet te horen krijgen dat degene naast je op het bankje er helemaal niet wil zijn of gewoon niet gelooft. Dat bedoel ik met de angst. Die houden 'uit angst' wijselijk hun mond.
[knip]
Ik zie alleen dat ik gruwelijk te laat kom voor mijn werk, dus ik ga vanmiddag weer op Bokt. Er waren nog een paar dingen van Blue-eyes waar ik op wilde reageren.

Het zal er dan wel aan liggen dat ik uit een kerk vol vrij relaxte mensen kom, in een deel van het land waar geloven meer uitzondering dan regel is. Hier vindt men het heel jammer als je belsuit dat je niet meer naar de kerk wil, en er zullen zeker ook gesprekken volgen over waarom dat dan is, maar meer om zelf ook van te leren wat er dan fout is gegaan en er worden zeker geen mensen verstoten. Ik ken die verhalen ook eigenlijk alleen maar uit de heel strenge groeperingen als bv Jehova's Getuigen en echte streng gereformeerden (en daar heb ik heel weinig contact mee).

Ik ben benieuwd waar je nog op gaat reageren :D

Mars schreef:
Wat ik mij afvraag: dat eeuwig leven wat wordt belooft... wat is daar nou zo’n voordeel aan?
Persoonlijk hoop ik dat er niets is na mijn dood, klaar, licht uit, basta. Leven en tijd heeft voor mij meer betekenis juist omdat het eindig is. Een eeuwig leven lijkt mij precies niks om naar uit te kijken, hoe zien jullie dat? En wat moet je doen met al die tijd?

Gek genoeg heb ik daar geen antwoord op. Ik kan me er totaal geen voorstelling bij maken, namelijk.Hetgeen wel weer bewijst dat ik niet geloof omdat ik bang ben om niet naar de hemel te mogen ;)

Winged schreef:
Maar even een vraag he.

Stel er is een hemel en daar ga ik naar toe. Pietje de buurman, met wie ik absoluut niet door 1 deur kan, heeft zich ook naar normen en waarden gedragen en gaat ook naar de hemel. Heeft hij dan een andere hemel dan ik of zitten we in dezelfde hemel? Komen we elkaar dan weer tegen om die chaos voort te zetten? Of heeft iedereen een andere belevenis van de hemel?

Ondanks mijn vorige antwoord ga ik ervan uit dat de hemel groot genoeg is ;) en ook dat dat soort 'pet peeves' niet meer bestaat daar.

Rocamor schreef:
Ik vind dat de gelovigen in dit topic met erg veel geduld hier blijven antwoorden. Ook als er (althans in mijn ogen) veroordelende reacties op komen.

Janine, mag ik jou wat vragen? Wellicht dat anderen daar ook op kunnen of willen reageren? Maar Janine heeft een aantal keren aangegeven dat God en Jezus 1 zijn voor haar. hoe zie jij dat dan? Ik dacht dat Jezus Gods Zoon was. En dat daarbij Jezus en God dus twee verschillende euhh tja "ietsen" zijn. Waarbij Jezus dan als iets en mens was maar v.a. God mogen geen afbeeldingen bestaan (toch?). Vandaar maar even het "iets.

Edit: wat storende fouten verbeterd

Dat is een héél ingewikkeld verhaal van de drieëenheid. Er is een redelijke uitleg voor, die mogelijk helpt:
Water is gewoon water, zou je zeggen. En toch: water kan verschillende vormen aannemen. In de winter kan het bevriezen en ijs worden. Als je een warme douche neemt, stijgt het op als damp. Als je buiten door de regen fiets dan is die regen gewoon… water.
Kortom, water heeft verschillende vormen en toch blijft het water. Misschien helpt dit beeld je om die moeilijke term Drie-eenheid te begrijpen. God bestaat uit drie personen: de Vader, de Zoon (Jezus Christus) en de Heilige Geest. Ze hebben elk hun eigen taak. De Vader is de Schepper door Zijn kracht; de Zoon is de Heiland door Zijn bloed; de Geest de Heiligmaker doordat Hij woont in de harten van gelovigen. Het zijn drie Personen die je los van elkaar kunt zien. En tegelijk zijn die Personen helemaal één.
Bron

NatasjavE schreef:
Nou een gereformeerd klasgenootje van mij wist me haarfijn te vertellen dat er geen paarden in de hemel zijn. Omdat ze geen ziel hebben ofzo.

Moet ze misschien toch het boek Openbaring nog een keer lezen ;)

Supertje schreef:
Sorry, maar ik ga er toch nog even op in.... Mijn reactie was zeker niet kort door de bocht, ik benoemde alleen dat er een taboe bestaat op het aan een christen vragen wat zijn/haar standpunt tegenover (bijvoorbeeld) homosexualiteit is. En dat kun je niet ontkennen, kijk maar in dit topic. Iemand vraagt het (ik niet overigens), en er wordt direct gereageerd in de algemene tendens ‘dat vraag je toch niet?!?!’. Hoezo niet? Omdat er een taboe op rust om een christen dat te vragen? En wat dat betreft hebben christenen (en andere gelovigen) dus eigenlijk een soort vrijbrief om intolerant te zijn, en worden ze op dat soort punten niet ter verantwoording geroepen.
Zijn er ook niet-gelovigen die het niet accepteren? Jazeker, maar die zullen altijd (terecht!) intolerant en achtergebleven genoemd worden hier.

Maar als ik teruglees, zijn het niet de gelovigen die zeggen 'dat vraag je toch niet'. En de reden dat het gezegd wordt, is omdat het off topic is en een verder respectvolle discussie om zeep kan helpen.
Als je mijn antwoord op die vraag wilt weten: van mij mag iedereen houden van wie hij/zij wil. Ik denk dat veel mensen de bijbelteksten over homoseksualiteit uit hun verband rukken. En verder mag je me pb'en als je daar meer van wilt weten, want het is indd off topic.

bigone, ik denk dat het te maken heeft met het uitsluiten van slechte invloeden of zo? Dat weet ik eigenlijk niet precies.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 17:37

@BlueEyes:je bedoelt de verschillend gekleurde paarden uit de Apocalyps,ja,dat vind ik een spannend en ook best eng Bijbelverhaal.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:31

Blue_Eyes schreef:
Shenavallie schreef:
Stel er bestaat een god. Hij/zij belt aan en stelt zich voor. Dan kan ik als niet-gelovige zeggen: Goh, wat leuk, dus toch. Wilt u een bak koffie?
Maar stel er bestaat geen god. Voel je je dan als gelovige niet ontzettend genaaid dat het je al die tijd is voorgehouden?

Nope, want wanneer kom ik daar dan achter? :D En anders ook niet hoor. Ik ben gelukkig zo, het is echt niet dat ik met afgunst kijk naar wat niet-gelovigen allemaal doen.

Shenavallie schreef:
Van vergelijkbare orde: bedank niet een of andere god dat iemand een ongeval of wat ook overleefd heeft, maar degene die hem of haar werkelijk gered heeft. Bedank niet een of andere god dat je te vreten op je bord hebt, maar de boeren die er keihard voor moeten werken om de supermarkten gevuld te houden.

Wat mij betreft nog beter: bedank ze allebei...
(vetgedrukte was verkeerd gequote door mij)


Ja, je hebt helemaal gelijk: ik moest nog even reageren maar was het mede door de verhuisperikelen helemaal vergeten.

De bovenste quotes wilde ik nog op reageren. Deze was puur bedoeld als vraag wat zou je doen als blijkt dat er geen god bestaat. Zou je je - om het even in betere termen te zetten dan dat Amsterdamse - dan niet voorgelogen voelen? Je hebt je hele leven in het teken van iets gezet, je aan de regels van iets gehouden, en dan krijg je te horen dat het allemaal helemaal niet waar is geweest. Natuurlijk heb je er ook mooie dingen aan over gehouden, want er staan heel veel levenslessen in het boek dat heden ten dage nog steeds van toepassing is, maar als je werkelijk àlles uit naam van iets hebt gedaan en tegen iedereen (want daar ging geloof ik de topic-vraag om) hebt gezegd dat je in een god gelooft en als dan blijkt dat het allemaal niet waar is. Wat dan?
En dat bedoelde ik eigenlijk ook omgekeerd: als er nu aangebeld zou worden en iemand blijkt de god te zijn waar door iedereen over gesproken wordt, dan zou ik kunnen zeggen dat ik mij dus schijnbaar vergist heb, diegene welkom kunnen heten en dan onder het genot van een bak koffie of thee de zaken eens door kunnen nemen.
Hoe kun je iets voor een waarheid aannemen wat geen feit is? Ik kan niet beweren dat er geen god bestaat, maar ik geloof er ook niet in omdat ik diegene nooit gezien heb of dat het wetenschappelijk onderbouwd is. Alles is tot nu toe gebaseerd op een verhaal, naar mijn idee.
Lekker lang verhaal.... maar dat dus. :D

En wat betreft die tweede quote: fantastisch! Dat een gelovig persoon ervoor kiest een god te bedanken, prima, maar ik vind het erg prettig om te lezen/horen/zien dat degene die werkelijk voor iets gezorgd heeft ook bedankt wordt. Zo kan het mij behoorlijk triggeren als ik op tv hoor dat mensen gaan bidden om te zorgen dat iets voorbij gaat of dat iemand beter wordt. Dan zeg ik hardop, ongeacht wie er naast mij zit, dat diegene niet moet bidden maar moet helpen. Je kunt met grote rampen niet gaan zitten afwachten en alleen maar bidden. Je moet de handen uit de mouwen steken.

Even een ander iets:
Mijn collega vertelde mij ook dat zij op dit moment heel veel bidt en erop vertrouwd dat haar god haar zal helpen om een andere baan te krijgen. Als ik haar vraag hoeveel sollicitaties ze al gedaan heeft, dan kijkt ze mij warrig aan. Ze komen niet aan het hek, zeg ik dan. Maar ze bidt stoïcijns door en dat gaat al ruim een jaar zo. Tot nu toe werkt ze nog steeds bij hetzelfde bedrijf als ik.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:33


Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:00

Citaat:
De bovenste quotes wilde ik nog op reageren. Deze was puur bedoeld als vraag wat zou je doen als blijkt dat er geen god bestaat. Zou je je - om het even in betere termen te zetten dan dat Amsterdamse - dan niet voorgelogen voelen? Je hebt je hele leven in het teken van iets gezet, je aan de regels van iets gehouden, en dan krijg je te horen dat het allemaal helemaal niet waar is geweest. Natuurlijk heb je er ook mooie dingen aan over gehouden, want er staan heel veel levenslessen in het boek dat heden ten dage nog steeds van toepassing is, maar als je werkelijk àlles uit naam van iets hebt gedaan en tegen iedereen (want daar ging geloof ik de topic-vraag om) hebt gezegd dat je in een god gelooft en als dan blijkt dat het allemaal niet waar is. Wat dan?
En dat bedoelde ik eigenlijk ook omgekeerd: als er nu aangebeld zou worden en iemand blijkt de god te zijn waar door iedereen over gesproken wordt, dan zou ik kunnen zeggen dat ik mij dus schijnbaar vergist heb, diegene welkom kunnen heten en dan onder het genot van een bak koffie of thee de zaken eens door kunnen nemen.
Hoe kun je iets voor een waarheid aannemen wat geen feit is? Ik kan niet beweren dat er geen god bestaat, maar ik geloof er ook niet in omdat ik diegene nooit gezien heb of dat het wetenschappelijk onderbouwd is. Alles is tot nu toe gebaseerd op een verhaal, naar mijn idee.
Lekker lang verhaal.... maar dat dus. :D


Tja, stel er is wel 'iets' na de dood, maar niet de christelijke God - wat dan?
Waarschijnlijk kijk ik dan heel menselijk op mijn neus:'wat hebben we nu toch aan de fiets hangen, ik ben al dood - en echt alles is nu dus anders...'

En hier aan verbonden de vraag hoe je iets voor waar kunt aannemen wat geen feit is.
...ik vind die vraag niet zo relevant. Geloven gaat niet over onbewezen feiten wat mij betreft (en die hemel is voor mij niet belangrijk).
(Al kan ik me op het moment suprême wel voorstellen dat ik graag wat houvast wil.)

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:03

Shenavallie schreef:
Mijn collega vertelde mij ook dat zij op dit moment heel veel bidt en erop vertrouwd dat haar god haar zal helpen om een andere baan te krijgen. Als ik haar vraag hoeveel sollicitaties ze al gedaan heeft, dan kijkt ze mij warrig aan. Ze komen niet aan het hek, zeg ik dan. Maar ze bidt stoïcijns door en dat gaat al ruim een jaar zo. Tot nu toe werkt ze nog steeds bij hetzelfde bedrijf als ik.


Tsja, zo ken ik ook een aantal niet gelovigen die het er voortdurend over hebben dat ze veel beter af zouden zijn met een andere baan en blijven hopen dat deze hen op een dag komt aanwaaien.
Minder snuggere mensen heb je overal.