Ruwharige teckel, of toch een andere hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Ruwharige teckel, of toch een andere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 21:40

Mijn vriend en ik willen al een tijd lang graag een pup. Alleen is de vraag welk ras (of kruising)?
We willen graag een wat kleinere hond, een ruwharige teckel charmeert ons heel erg, alleen hoor je vaak rugklachten bij dit soort hondjes en kunnen ze beter niet traplopen. Nu wonen wij in een huis met drie verdiepingen :+. Dus is dit handig of toch beter een andere hond?

Even iets over ons:
Wij zijn een stel van 24 en 29 jaar. Mijn vriend werkt fulltime (hier om de hoek) en ik zit in de ziektewet dus werk niet. Ik zal waarschijnlijk nooit meer fulltime gaan werken en het komende jaar waarschijnlijk nog niet geschikt om te werken, daarna zal ik rustig gaan opbouwen.
Mijn vriend heeft bij zijn ouders altijd (grote) honden gehad en opgevoed. Ik heb niet eerder een hond gehad, maar wel veel honden uitgelaten vroeger als bijbaantje en ik ben met dieren.
We wonen in een ruim huis met drie verdiepingen, die in verbinding staan door een open trap.
We hebben een ruime tuin die we voor de hond willen omheinen zodat hij lekker buiten kan lopen hier.
We hebben een kat van drie jaar oud, die niet bang aangelegd is.

Wat we zoeken is een kleine hond, ruwharig, kortharig of halflangharig. Langharig vinden we niet zo.
We zijn echt opzoek naar een klein hondje dat mooi in verhouding is. Chihuahua's, shih tzu's keeshonden, buldogs en dergelijke zijn wij niet zo'n fan van. We willen graag echt een stoer hondje.

De hond mag actief zijn, maar niet te druk.

Voorbeelden van rassen die we leuk vinden:
Ruwharige Teckel
Basset fauve de Bretagne
Zweedse Herder

Wie oh wie kan ons adviseren?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Ruwharige teckel, of toch een andere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:42

De teckels zijn echt enorm leuk, wel stout, maar slim en lief, kijk eens op facebook naar de herplaatsers teckels...er worden momenteel ontzettend leuke herplaatsers aangeboden, ze komen van de fokker uit woerden, deze zijn in beslag genomen, zijn gezonde honden, pups en volwassen...

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 21:44

Indestal schreef:
De teckels zijn echt enorm leuk, wel stout, maar slim en lief, kijk eens op facebook naar de herplaatsers teckels...er worden momenteel ontzettend leuke herplaatsers aangeboden, ze komen van de fokker uit woerden, deze zijn in beslag genomen, zijn gezonde honden, pups en volwassen...


Dank je wel! Ik heb helaas geen Facebook, ik zal het mijn vriend even vragen.

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Re: Ruwharige teckel, of toch een andere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:46

Border terriër, Cairn terriër?

Sowieso wel veel terriërs, zijn stoere hondjes met pit :)

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Ruwharige teckel, of toch een andere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:53

Teckels niet onderschatten. Ik werk al enkele jaren met honden. Ook met bange en niet betrouwbare honden in asielen. Ik ben ooit 3 keer gebeten. 1 keer een border collie, 1 keer een cattle Dog, die beide enkel een kleine wonde en gigantische bloeduitstorting nalieten, en een keer door een teckel. Beestje heeft mijn hele pols opengescheurd om het even crue te zeggen. Het zijn zeker niet de brave schoothondjes waarvoor ze vaak aanzien worden.
Als je hiervan bewust bent dat het echt jachthondjes zijn en je hiernaar aanpast kunnen het echt leuke hondjes zijn.
Dan moet je natuurlijk ook nog bepalen of je een kaninchen, dwerg of standaard teckel wilt.

Andere rassen die wel bij jullie zouden passen
Schipperke: wel wat drukker maar als ze goed opgevoed zijn luke hondjes waar je ook lekker de hondensport mee in kan.
Corgi: ook kijken naar zen goede fokker vanwege de lange rug. Maar je hoort minder problemen met de rug dan met een teckel.
Ik zou ook wel zen leuke toy, dwerg of middenslag poedel in jullie gezin zien passen.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:57

Wat hebben jullie de hond te bieden? Hoeveel beweging gaat de hond krijgen, hoeveel wordt er gespeeld, gaat er gesport worden met de hond, moet de hond makkelijk los kunnen lopen, moet de hond erg flexibel zijn of is er een vaste structuur, komen er vaak vreemden over de vloer?

Zo van de Op zou ik denken aan bijvoorbeeld een boerenfox (geen officieel ras). Niet groot maar wel een 'echte' hond, en over het algemeen niet erg moeilijke hondjes.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:59

De mensen waarbij ik vroeger paard reed hadden een Jack Russell met ruig haar. Superleuk dier en lang zo nerveus / zenuwachtig niet als de gladharige Russells die ik ken.

Afbeelding

Zo'n koppie had 'ie! <3

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:59

Basset is erg leuk!, wij hebben een kruising met een border collie maar heeft vooral het gemakkelijke van de basset alleen minder jachtdrang, en niet zo laag bij de grond. Afbeelding

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:02

Momenteel past dus bijna alles bij jullie. Van shiba tot kleine poedels.

Denk dat een poedeltje of kleine schnautzer leuke hondjes kunnen zijn voor jullie. Of gewoon naar een buitenlandse hond opzoek gaan. Aangezien jullie weinig eisen hebben, is een opvang pup geen slecht idee. Dan gaat het echte om het karakter en uiterlijk van het individu i.p.v. een ras waar je ook flink verkeerd mee kunt zitten.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ruwharige teckel, of toch een andere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:05

Borderterrier , daar eens in verdiepen. Heerlijke hondjes.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:07

Jildau schreef:
De mensen waarbij ik vroeger paard reed hadden een Jack Russell met ruig haar. Superleuk dier en lang zo nerveus / zenuwachtig niet als de gladharige Russells die ik ken.

[ [url=m/GLwpTg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo'n koppie had 'ie! <3


Dat si een apart ras. Noemt parson Jack Russel terriër :D

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:10

Afbeelding
Wij hebben Hollandse Smous... speelse, energieke en vriendelijke hondjes... maar niet zenuwachtig ofzo.
Ze hebben alleen wel strenge rasvereniging, lange wachtlijst (nu bijna 2 jaar) en terugfokprogramma waaraan je gevraagd wordt mee te werken,

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ruwharige teckel, of toch een andere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:15

Ts, je zit in de ziektewet dus kun je hey aan om een pup op te voeden want echt, dat is pittig.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:16

Corgies zijn zeker leuk. :) Wel goed inlezen of je dan een Cardigan of een Pembroke wilt aangezien er toch wel duidelijke verschillen zijn. De lange rug is wel een dingetje, om die reden hebben wij gewoon een kinderhekje voor de trap. Maar ze zijn ook echt niet van suiker en kunnen wel tegen een stootje, ze zijn tot slot zo gefokt om koeien te hoeden en moesten toen op ruig terrein werken.

Wij hebben 2 Cardigans en het zijn echt heel leuke honden. Nog nooit zo'n hond gehad waarmee we zo actief bezig waren. Ze zijn grappig, actief en intelligent. Om die reden moet je ook wel met ze aan de slag, hier spelen we elke dag met ze uitgebreid en kunnen ze lekker rennen in de tuin. Hier hebben ze dus ook niet echt de nood om elke dag te gaan wandelen. Voordeel is dat ze in huis wel heerlijk rustig zijn hier en lekker bij je komen bank hangen.
Afbeelding

Nadelen zijn wel ook het nogal neiging hebben tot blaffen (omdat ze waaks zijn) en het haarverlies ivm hun dubbele vacht.

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:17

Tja, wat vinden jullie leuk en wat willen jullie ermee doen?

Een smous, een boerenfox, engelse/welshe springer spaniel, toy/dwerg/middenslag poedel ...

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:20

Ene (ruwharige) teckel is de andere niet.
Mijn eerste was een schat, maar echt eentje met jachthond instinct (waaks, post/kranten waren niet welkom en werden geperforeerd, graven, traplopen naar boven was niet tegen te houden, en altijd neus achterna, dus loslopen buiten was er niet bij). En jong gestorven aan een dubbele hernia. Bij alle vreemden 1 minuut op haar hoede, maar dan brak het ijs en een allemansvriend.

De tweede is heel oud geworden, maar was ook het compleet tegenovergestelde. Ze zou het niet in haar koppie halen om weg te lopen, spande zich zo weinig mogelijk in, wandelen was niet haar ding en bracht het liefst 24/7 door door aangehaald en geknuffeld te worden... voor haar waren wildvreemden aan de deur haar grootste vrienden. :-)

Kan teckels echt wel aanraden, maar ja, hoe ze precies uitpakken is altijd een gokje.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Ruwharige teckel, of toch een andere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:24

Ik heb als kind een kortharige teckel gehad en wat een goedzak was me dat. Zat geeb grijntje agressie in.
Het enigste was dat hij een vreetmonster was, had ook een stoel aan tafel :=
Kwa omvang was hij meer een basset maar desondanks is hij 15 jaat5migen worden en hebben wij ee beslissing moeten nemen omdat hij vol met kanker zat en het niet diervriendelijk was.

lovelady1

Berichten: 734
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:25

Een parson jack russel.niet de makkelijkste hondjes.maar echt elke dag blij met hemAfbeelding

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:27

We hebben hier zelf een ruwharige teckel gehad. Eerst altijd in een appartement gewoond tot ze (bijna) één jaar was en daarna verhuist naar een herenhuis met ook heel wat verdiepen. Nooit problemen mee gehad.
Nu ze ouder was moest je haar wel dragen (toch zeker voor de trap af te gaan), maar teckels zijn niet zo zwaar dus dat valt wel mee.

Wat vind je eventueel van een basset griffon? Die kan je wel wat moeilijker dragen natuurlijk. Maar zijn wel leuke honden, beetje zelfstandig en eigenwijs, maar ook wel zacht van karakter. Alleszins toch diegene die ik ken.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:31

Ik wou aanvankelijk een ruwharige teckel erbij, maar omdat ik nog een andere ruig spelende hond had en ze toch wat fragiel zijn wat rug betreft naar wat andere rassen gekeken. Norfolk terrier, cairn terrier, border terrier, parson jack russell. Uiteindelijk zijn we gevallen voor een herplaats border. Wat een heerlijke hondjes. In mn vriendenkring meerdere borders en stuk voor stuk fijne hondjes, altijd blij,...
Basset fauve ook bekeken maar die hadden flinke jachtdrang, in combi met mn duitse staande geen goed idee.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:31

Onze Welsh Corgi Cardigan weegt tegen de 20 kg dat is geen kleine hond meer te noemen. Ook hebben die makkelijk rugproblemen dus veel trap lopen is niet aan te raden.
Wij hebben toevallig ook een cairn terriër en dat is ook een geweldig leuk vrolijk hondje maar oh zo eigenwijs!

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Ruwharige teckel, of toch een andere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 23:58

Even het ras daar gelaten, maar ik zie dat niemand er nog over begonnen is.
Trappen lopen is echt wel een hele belasting voor een hond, dat moet je te alle tijden zoveel mogelijk proberen te beperken.

Best zou je denk ik dus zoeken naar een klein hondje, want je kan hem het beste de trappen maar gewoon op- en af tillen. Dan wil je geen zware hond hebben om mee te zeulen.

Dan qua ras, ik moest ook meteen aan een border terriër denken bij jullie :j

Maar hou er rekening mee dat trappen lopen echt een fikse belasting is, die je eigenlijk weinig tot niet wilt voor je hond. Egaal hoe ze gebouwd zijn :)

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 00:17

Ik zal eens kijken op dierenasiels.com. Er zijn nu zo vreselijk veel honden in de Nederlandse asiels
Daar kun je het soort hond en je wensen aangeven en kun je kijken of daar een geschikt kameraadje bijzit!
Als je aanklikt op pup krijg je vreselijk leuke hondjes te zien, bv herderpupje Sammy, kan ook goed met katten en wordt middelgroot. Of iets kleiner bv Finn, lijkt op soort teckelachtig kan ook met katten goed overweg.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 01:18

Ik heb een chihuahuaXJackrussel X Norfolkterrier kruising. En dat is echt het leukste kleine hondje wat ik ken. En niet alleen omdat het mn eigen hondje is hoor hahaha. Super makkelijk en vriendelijk karakter, kan met alle honden en loopt bij mij nooit aan de riem.

Wellicht kijken naar een kruising? Of gewoon een leuk vuilnisbakje. Vaak vind ik dat de leukste..

Afbeelding


Hier was ze net getrimd. Normaal heeft ze meer haar;

Afbeelding

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 01:43

Ja klopt, de kruisingen zijn ook vaak stuk minder doorgefokt en daardoor minder kans op erfelijke ziektes! Dus ik zou zeggen, op naar de asiels op dierenasiels.com die nu bomvol zitten, niks is leuker dan middagje asiel langs om te kijken of je toekomstige kameraadje daar misschien zit. In asiel Drachten zeggen ze nu veel sociale pups te hebben zitten in diverse formaten.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 30-07-18 01:54, in het totaal 1 keer bewerkt