Cavia op het nippertje gered

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xEline

Cavia op het nippertje gered

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 13:16

Voor andere met cavias leek het mij interessant om dit te posten. Mijn cavia 4 jaar heeft al tot twee keer toe last gehad van zijn maag, dit was niet ernstig en met medicijnen is hij er weer boven op gekomen. Tot afgelopen zaterdag. Cavia at niet en zat zielig in een hoekje. Ik dacht dat hij weer pijn had aan zijn maag tot hij ging rollen(soort koliek achtige verschijnsels). Met spoed de dierenarts gebeld en ik kon meteen terecht. Ik ga al naar een dierenarts 20 minuten verderop omdat er bij andere dierenartsen toch weinig bekend is van cavia's.

Waar ik al bang voor was was werkelijkheid een maagdilatatie-volvulus. Afgekort MDV. Hierbij komt er gas in de maag terechtwat de maag vergroot. Dit is al zeer ernstig maar als hier ook nog een verdraaing bij komt is het vrijwel altijd dodelijk. Helaas had mijn cavia ook een verdraaiing. Hier onder de rontgen foto's van de verdraaing:
Afbeelding

Bij de eerste foto is duidelijk dat de maag naar links verplaatst is waar deze rechts hoort te liggen.

De dierenarts heeft een soort slang in zijn mond geplaatst en hiermee troep uit zijn maag gehaald. Cavia is achter gelaten en in de avond heeft de dierenarts toch weer een slang moeten plaatsen omdat het weer slecht ging. De volgende dag was hij volgens de dierenarts al iets actiever maar at en poepte zelf nog niet. Ook nu weer een röntgenfoto gemaakt:
Afbeelding De maag is zichtbaar kleiner en verplaatst. Het gas heeft zich over de darmen verspreid en moet zelf de weg naar buiten gaan vinden. Cavia had inmiddels 7 verschillende soorten medicijnen. Maandag ben ik op ziekenbezoek gegaan, waar de dierenarts hem actiever vond vond ik dit alles behalve. Dinsdag weer langs gegaan en hij at nog niet en poepte ook niet. Ik zelf had al de keuze gemaakt als dit woensdag nog zo was ik hem zou laten gaan. Woensdag ochtend de dierenarts gebeld en hij had 25 drollen in zijn kooi liggen! Ook had hij wat brokjes gegeten. Als dit zo door ging mocht cavia donderdag naar huis.

Vandaag een paar ruggen lichter maar wel met cavia naar huis. Wat was de thuis blijver en de zieke blij om elkaar te zien! Cavia is er nog niet volledig de oude en zit nog aan de medicijnen, maar er moet nu echt wat geks gebeuren wil hij er niet boven op komen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xEline op 28-06-18 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:29

Pluim voor jou! Wat ben jij een goed baasje zeg!!

Ik ga duimen dat je cavia er weer snel boven op komt.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 16:41

Saaams schreef:
Pluim voor jou! Wat ben jij een goed baasje zeg!!

Ik ga duimen dat je cavia er weer snel boven op komt.

Bedankt Saaams, lief om te horen!