Klonen van Jazz onder het zadel bij Patrick van der Meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Klonen van Jazz onder het zadel bij Patrick van der Meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 13:53

*Bokt.nl / Facebook / Horses
Dressuur
Ingezonden door meerdere bokkers

Afbeelding
Een tijdje geleden kwam op Bokt de vraag waar de klonen van Jazz gebleven zijn. Zes jaar geleden kwamen er drie klonen van Jazz ter wereld om de genenpoel van de hengst veilig te stellen. Twee van de drie klonen worden de komende periode door Patrick van der Meer opgeleid voor een mooie sportcarrière.

De paarden, die luisteren naar de naam Jazz-kloon II en Jazz-kloon III lopen op Lichte Tour niveau. Het debuut van de twee wordt binnenkort verwacht al geeft van der Meer aan de tijd te nemen om de twee te leren kennen onder het zadel.

Gerelateerde artikelen:
[VN] Twee klonen van Broere Jazz geboren
[VN] Derde kloon van Jazz
[VN] TV: Kennis van nu "gekloonde paarden"

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Klonen van Jazz onder het zadel bij Patrick van der Meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:12

Waar is de derde vraag ik me nu af?

Overigens wat mij betreft een afschuwelijk fenomeen, klonen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:13

Nieuwsredactie schreef:
Zes jaar geleden kwamen er drie klonen van Jazz ter wereld om de genenpoel van de hengst veilig te stellen.

Bijna uitgestorven dat Jazz bloed :') :')

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:15

BarbaLala schreef:
Waar is de derde vraag ik me nu af?

Overigens wat mij betreft een afschuwelijk fenomeen, klonen.


Er is er 1 overleden

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:16

Originele namen wel. :j Geeft ze een eigen karakter. :j

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:20

Ik vraag me af waarom de ene twee witte voorvoetjes heeft en de ander maar 1?

Een kloon is toch een genetische kopie? Dan zouden de aftekeningen volgens mij ook hetzelfde moeten zij, toch?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:30

amsterdam10 schreef:
Ik vraag me af waarom de ene twee witte voorvoetjes heeft en de ander maar 1?

Een kloon is toch een genetische kopie? Dan zouden de aftekeningen volgens mij ook hetzelfde moeten zij, toch?


Een eeneiige tweeling heeft toch ook niet per se de sproeten op dezelfde plek? Genetisch gezien is het vos met witte aftekeningen zogezegd. Waar dat wit dan precies terecht komt is een gok lijkt me?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Klonen van Jazz onder het zadel bij Patrick van der Meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:31

Klopt, wél ligt, dacht ik, genetisch vast hoeveel wit er zichtbaar is, zeg bijv.5% totaal.

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:31

upendo schreef:
Originele namen wel. :j Geeft ze een eigen karakter. :j

Ik had het artikel niet helemaal gelezen dus ik ging zoeken naar de originele namen :')

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Klonen van Jazz onder het zadel bij Patrick van der Meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:34

Leuk om ze weer terug voorbij te zien komen!

Die namen inderdaad :') al had Patrick vd Meer wel aangegeven dat hij ze wellicht niet onder die namen zou gaan starten.

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:35

Skippy01 schreef:
amsterdam10 schreef:
Ik vraag me af waarom de ene twee witte voorvoetjes heeft en de ander maar 1?

Een kloon is toch een genetische kopie? Dan zouden de aftekeningen volgens mij ook hetzelfde moeten zij, toch?


Een eeneiige tweeling heeft toch ook niet per se de sproeten op dezelfde plek? Genetisch gezien is het vos met witte aftekeningen zogezegd. Waar dat wit dan precies terecht komt is een gok lijkt me?



Ailill schreef:
Klopt, wél ligt, dacht ik, genetisch vast hoeveel wit er zichtbaar is, zeg bijv.5% totaal.



interessant, thanks :)

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Klonen van Jazz onder het zadel bij Patrick van der Meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:40

Het DNA wordt inderdaad anders ''omgezet en afgelezen'' om het makkelijk te zeggen, dus het kan net iets anders uiten.

Ik vind het klonen ook niet fijn (het is ook niet alsof er een tekort aan Jazz in bloedlijnen zit), en door die namen lijken het net projecten of dingen in plaats van dieren.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:54

Nies_ schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Zes jaar geleden kwamen er drie klonen van Jazz ter wereld om de genenpoel van de hengst veilig te stellen.

Bijna uitgestorven dat Jazz bloed :') :')

je bedoeld cocktail bloed :o

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Klonen van Jazz onder het zadel bij Patrick van der Meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:46

Verschrikkelijk, gekloonde dieren.

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Klonen van Jazz onder het zadel bij Patrick van der Meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:21

Nou, wees er trots op.

Bah... vreselijk dat klonen, waar slaat dat op..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:58

Mag ik vragen wat jullie (o.a. BarbaLala, Ragdollcat en Jolliegirl) zo vreselijk, verschrikkelijk en afschuwelijk vinden aan klonen? Puur uit nieuwsgierigheid.

Ik zou zeggen dat ik ook zeker niet voor klonen ben, omdat het niet is zoals de natuur het bedoeld heeft en het verdubbelen (of in dit geval zelfs verviervoudigen (-1 want die is overleden)) uiteindelijk zorgt voor minder variatie in genen en bovendien is er naast 'nature' ook nog altijd een deel 'nurture'. Klonen opzich heeft in mijn ogen dus weinig nut. Maar hoe het genetisch gezien precies zit weet ik er eigenlijk ook niet. Daarvoor weet ik er weer niet genoeg vanaf. :)

Maar het dier zelf is zich er in ieder geval niet van bewust dat het een kloon is lijkt me.

Mis ik dan iets dat het zo vreselijk, verschrikkelijk en afschuwelijk is? Komt het klonen met ziektes en aandoeningen bijvoorbeeld? Heeft een kloon een mindere kwaliteit van leven? Of heeft het te maken met het proces van het klonen waarbij er bij het 'originele' dier iets onprettigs gebeurt?

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Klonen van Jazz onder het zadel bij Patrick van der Meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:05

Goeie vraag, Elmo. Ik heb er even over na moeten denken.

Ik denk dat het voor mij gaat om het feit dat de paarden als een 'ding' worden gezien. Dat geldt dan ook vooral voor de draagmerries. De klonen lijken meer een product te zijn dan levende dieren, maar dat kan ook komen door hoe het in de Hoefslag beschreven staat.

Bovendien vind ik het niets toevoegen. Jazz is bepaald niet ondergewaardeerd in de fokkerij, dat hoeft helemaal niet extra benadrukt te worden.

Ik zit zelf veel in de wetenschap, maar 'kijken hoe ver je kunt gaan' hoort m.i. nooit een doel te zijn van een onderzoek. Daar riekt dit wel een beetje naar en dat vind ik gewoon niet zo juist. Als we dit met paarden doen, dan is de stap naar andere beesten ook kleiner en dat vind ik onnodig.
Er is jaren geleden met Dolly al eens bewezen dat je kunt klonen, daarna zijn er nog allerhande onderzoeken gedaan i.v.m. levensduur en manieren van klonen, dus wat voegt dit aan dat rijtje toe? We weten dat we het kunnen, maar hoe gebruiken we het? En waarom zouden we dat willen?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:15

Het doel bij fokken is het verbeteren van het ouder dier. Dit is een genetisch identiek exemplaar. Dus geen verbetering. Daarbij is het helemaal niet nodig om het dier te klonen. Er zijn er nog genoeg.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:17

Bah dat klonen wordt hier nu geroepen... tot deze zo goed blijken dat ze OS medailles opbrengen... dan roepen ze wel anders ;)

Ben er zelf ook geen fan van, maar als de eigenaar er dat geld wil insteken is dat mi zijn volle recht.
Laatst bijgewerkt door s0173957 op 26-06-18 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:17

Ja precies, daar ben ik het mee eens hoor, Sokje_6. Ik vind ook dat de wetenschap hierin te ver doorslaat en vind klonen dan ook weinig nut hebben. Zit het afschuwelijke hem volgens jou dan in het 'kijken hoe ver je kunt gaan' (voor de 'leuk') binnen de wetenschap? In dat opzicht kan ik de woordkeuze nog enigszins begrijpen :).

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:22

Ik ben ook erg benieuwd naar de redenen waarom sommigen klonen zo 'verschrikkelijk' vinden. Ook puur uit interesse :)
Vind dit persoonlijk meer verantwoord dan sommige bokkers die eender welke hengst op hun merrie gooien voor het leuke kleurtje, zonder naar exterieur/bouw, gangen of karakter te kijken bij wijze van spreken.

Ik denk verder niet dat de paarden er last van hebben dat het klonen zijn? Zijn gewoon geboren, opgefokt en ingereden zoals de meeste sportpaarden. Het zal hen een worst wezen dat ze genetisch identiek zijn. Een paard ligt daar niet zo van wakker, en ze komen verder niks tekort vgm (zeker gezien de hoeveelheid geld die in dit project gestopt is).

Maar ik vraag me dus ook af of de klonen zelf vruchtbaar zijn en er dus verder mee gefokt kan worden. Zo nee, stel ik me ook de vraag wat precies het opzet van dit project was (want zoals aangegeven hierboven heeft de mensheid al lang bewezen dat klonen kán).

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:25

Sokje_6 schreef:
Er is jaren geleden met Dolly al eens bewezen dat je kunt klonen, daarna zijn er nog allerhande onderzoeken gedaan i.v.m. levensduur en manieren van klonen, dus wat voegt dit aan dat rijtje toe? We weten dat we het kunnen, maar hoe gebruiken we het? En waarom zouden we dat willen?


Interessant!

Wat kwam eruit? Waren er nadelen voor de klonen?

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:25

Ik heb het woord afschuwelijk nergens gebruikt :)

En inderdaad s0173957, dat is zijn volste recht. Maar het is ook mijn recht om er een mening over te hebben, die overigens ook niet uit de lucht komt vallen.

Voor zover ik weet zijn deze klonen vruchtbaar :j

De paarden zullen er zelf inderdaad geen last van hebben dat ze klonen zijn. Vroeger werd gedacht dat levensduur aangetast zou worden, maar dat is inmiddels herzien.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Klonen van Jazz onder het zadel bij Patrick van der Meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:42

Volgens mij was dat eerder ook zo, Sokje_6, maar door een andere manier van klonen is dat nu niet meer het geval. Een kloon klonen is tegenwoordig ook een flink aantal keer mogelijk.

Klonen zijn zeker weten vruchtbaar, bij Zangersheide staat een merrie ingeschreven waarvan zowel de vader als moeder een kloon is (van Ratina Z en Air Jordan Z).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:48

Sokje_6 schreef:
Ik heb het woord afschuwelijk nergens gebruikt :)


Excuses, ik dacht dat je reageerde op mijn vraag.