[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Re: [INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 09:26

Heel goed verwoord Pmarena, iedereen kan van dit fijne topic bijleren, zowel van mindere als betere ervaringen, allebei brengen een meerwaarde omdat geen enkel paard of ruiter dezelfden zijn. En gelukkig maar, het zou anders heel saai worden :j

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 10:30

pmarena schreef:
Daarom, het geeft juist wel een beetje verdieping in het topic :j

Maar een gezonde discussie hoort daarbij volgens mij.

Persoon A kan best bepaalde ervaringen hebben die niet goed waren, maar dat hoeft natuurlijk nog niet te zeggen dat dan meteen alles van de betreffende artikelgroep "ruk" is.

Uiteraard mag die niet bepaald succesvolle ervaring benoemd worden, een ander kan daar weer wat wijzer van worden :j

Maar het is dan wel zo fair om het op een correcte manier onder woorden te brengen zodat je geen suggesties gaat wekken die meestal niet op gaan. Of dat er dingen geroepen worden zoals: zadel X is bagger want mijn paard kreeg er drukplekken van. Terwijl als je dan meer informatie gaat vergaren, blijkt dat het probleem 1] ontstond doordat zadel op een manier gebruikt is die je niet zou doen als je èven jezelf 10 minuten ingelezen zou hebben en 2] het geeneens drukplekken waren maar bvb. open plekjes in de oksel doordat er een veel te korte singel werd gebruikt.....dat soort dingen.

Of als je zegt: "de specifieke spullen die ik gebruikt heb werkten op mijn paard (met bijzondere kenmerken zus of zo) niet. Dat klinkt al heel anders dan "de pasvorm van dat merk is (altijd) slecht".

En ik vind het ook wel een beetje een dooddoener dat als een verkoper reageert op een ervaring, met zijn / haar eigen gebundelde ervaringen van jaren en veel mensen en paarden, dat dat dan afgedaan wordt met "ja maar jij zal alles zeggen om je merk te promoten".

Met dat scenario moet je natuurlijk rekening houden :j
Maar je kan ook gewoon wat er gezegd wordt op waarde schatten, of het wellicht waar kan zijn wat die persoon zegt.

Zo vind ik zelf de zachte pommel van Barefoot echt 10x niks, wàt een rotding :n
Maar ik weet ook dat er een paar dozijn klanten wèl helemaal hoteldebotel van is. Dus als ik dat dan zeg dan is dat niet uit de duim gezogen maar gewoon een inkijkje in de praktijk.

Zelfde met die Physio-pads eigenlijk: IK zou mijn geld er niet aan uitgeven :n
Dat Sympanova heb ik teveel ellende van gezien. En zo'n los dekje dat je er onder plakt dat geeft zoveel risico op scheef plakken, extra randjes en dingetjes.... en wat levert het nu eigenlijk voor voordeel op zo'n los dekje er onder....? Ik zie het niet :?

Dus geef je geld dan liever uit aan zo'n standaard pad. Goedkoper en minder risico op gedoetjes.

Maarja ook daar zijn weer mensen gek op, en als je anti-slip wilt en die dingen gewoon wèl heel fijn vindt, dan heb je groot gelijk dat je er nog 1 wilt...

+:)+
Kijk, dat is mooi! Jij deelt jouw ervaring, ook kostbaar, want je vangt de feedback op van heel veel combinatie's... én, mensen die testen ...brengen hun eigen persoonlijke ervaring. Zeer leerrijk!

Elke combi is idd anders. Dat moet idd objectief beoordeeld worden zoals je zegt.

Toch zit je met deze twee belangrijkste factoren, nml dat het zadel naast passend ook drukverdelend moet zijn en juiste balans moet hebben, voor de ruiter, die vermoed ik 90% vrouwelijk is, een aangepaste, smalle zit zodat de ruiter correct zit op de rug en het paard niet gaat verstoren, bvb door stoelzit, onderuit gekanteld of teveel naar voren of achter zitten.
Daar gaat het naar mijn ervaring soms mis. Zowel boom als boomloos.
Daarom zijn kritische opmerkingen van levensbelang voor het paard en zeer leerrijk voor de ontwerpers.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:42

Ja klopt, dat gaat vaak mis. Maar soms is perfectie ook niet echt haalbaar. (neemt niet weg dat het mooi is om na te streven natuurlijk :) )

Ik vind zelf een smalle zit ook heel mooi, maar op een erg O vormig paard kan je eigenlijk alleen een A vorm voor de ruiter maken, door een flink dakje bovenop die O te leggen en dan zit je weer zo ver boven het paard. Dat heeft ook weer zo z'n nadelen.

Gewoon puur persoonlijk voor mij zelf heb ik dan liever dat mijn knie wat verder naar voren ligt, dan dat ik op zo'n torentje boven het paard komt te zitten. Het geeft anders zo'n dromedaris-gevoel vind ik :P

Je kan op veel dingen allerlei heel erg interessante en correcte theorieën loslaten, maar er komt toch altijd nog een stukje praktijk en persoonlijke voorkeur bij kijken. Zo heb je natuurlijk ook regelmatig paarden waar volgens de regelen der kunst een zadel perfect passend zou moeten zijn. Maar het dier wil er geen fatsoenlijke stap onder lopen... en het eerste de beste min of meer aardig liggende zadel dat een stalgenoot toevallig heeft, daar loopt zo'n dier dan veel beter onder....dat soort dingen weet je wel :P

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:14

Moderatoropmerking:
Om even te reageren; op de tems en de discussie over verkoop, wel of niet voorstander van boom of boomloos.

Zolang jullie hier geen zadels aanbieden of te koop vragen ( als in te koop xxx of gezocht/wie bied aan) mogen jullie best foto's plaatsen, nieuw aangeschafte zadels laten zien en ook best de voors en tegen bespreken en tips vragen in de zoektocht naar een zadel geen probleem. Ga ook vooral (een nette) discussie met elkaar aan dit kan enorm informatief zijn.

Wel lijkt is een discussie over ik houd niet van een boomloos zadel hier niet helemaal op zijn plek denk ik dit is immers het boomloze informatie topic. Uiteraard, voel je vrij hierover een topic te openen wanneer je dit wel bespreekbaar wil maken :)

In het groen zodat het opvalt en ook terug gevonden kan worden in de openingspost :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:06

A_nouk schreef:
Om even te reageren; op de tems en de discussie over verkoop, wel of niet voorstander van boom of boomloos.

Zolang jullie hier geen zadels aanbieden of te koop vragen ( als in te koop xxx of gezocht/wie bied aan) mogen jullie best foto's plaatsen, nieuw aangeschafte zadels laten zien en ook best de voors en tegen bespreken en tips vragen in de zoektocht naar een zadel geen probleem. Ga ook vooral (een nette) discussie met elkaar aan dit kan enorm informatief zijn.

Wel lijkt is een discussie over ik houd niet van een boomloos zadel hier niet helemaal op zijn plek denk ik dit is immers het boomloze informatie topic. Uiteraard, voel je vrij hierover een topic te openen wanneer je dit wel bespreekbaar wil maken :)[/mod]

In het groen zodat het opvalt en ook terug gevonden kan worden in de openingspost :)

Stukje "wel lijkt..." zit wel wat vreemd in elkaar ;) :D

Inhakend op recente topic ontwikkeling, heb ik persoonlijk nooit enige verkoopdruk ervaren bij onze zoektocht naar een beter zadel vanuit boomloos verkoper in dit topic.
Integendeel, er werdt juist meegedacht, gepast , gemeten en geprobeerd net zolang tot er een voor paard tevreden oplossing was gevonden, helemaal toppie.
Was paard het daar niet mee eens geweest hadden we zonder problemen ervan af gekund.
wij waren juist in het boom aanbod compleet vast gelopen met passende zadels zoeken, en een aantal keren ronduit opgelicht met mooie beloftes, aanpassingen met als resultaat een stakend paard.
Dus kritisch en achterdochtig waren we echt wel, met als uitgangspunt dat paard het wel aangeeft.
Zijn nu zeer tevreden met een Ghost en mochten er wat aanpassingen nodig zijn, dan weet ik zeker dat dat net zo soepel zal verlopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:11

Toppie, zo hoort het +:)+

Uiteindelijk heeft niemand er wat aan als je iemand een zadel door de strot duwt en paard & ruiter er vervolgens helemaal niet blij mee zijn.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:27

Hier is Ella vandaag geweest van Boomlooszadelpasservice. Wat een fijne vrouw zeg! Ik was erg benieuwd naar het Prince Orion zadel als mogelijke optie voor mijn Westfaalse ruin (met hoge en ver doorlopende schoft) naar aanleiding van de goede ervaring van xyzutu.

Het is wel echt een bijzonder concept. De kussens voelen behoorlijk stevig qua materiaal en ze sluiten behoorlijk hoog rond de schoft. Aangezien mijn paard nogal eens gevoelig kan reageren op veranderingen was ik erg benieuwd of hij er wel mee wilde lopen. Maar eigenlijk liep hij juist heel fijn! Het aandraven ging even wat vertwijfeld (maar dat kon ook goed liggen aan dat ik zelf ook even erg moest zoeken en wat voorzichtig was doordat hij voor het opstappen erg gespannen was doordat ze met grote machines bezig waren op stal). Maar eenmaal in draf liep hij fijn. Heb niet zo lang gereden omdat hij een maand voornamelijk stil heeft gestaan, maar denk wel dat het de moeite waard is om een proefzadel wat uitgebreider te proberen.

De StarTrek dressuur hebben we voor de vorm ook nog heel even geprobeerd, maar daarmee was gelijk duidelijk dat hij het geen prettig zadel vond dus ook snel weer afgestapt. Nou, ook duidelijk!

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:33

Hier besloten om de barefoot Cherokee van mijn project fjordje toch maar weg te doen. Gister met een cheyenne gereden en van de week met de Trekker Classic en dat zit toch fijner :j Nu alleen nog kiezen welke het wordt..

Afbeelding
Afbeelding

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:35

Super fijn he als je paard zo duidelijk is! Die van mij wilde bijv. alleen achteruit met een BM haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:53

Dat is wel fijn inderdaad als ze zo duidelijk zijn +:)+

Nou Jets dat zijn nogal verschillende zadels zeg die 2 :P

Waarom vind je ze lekkerder zitten dan de Cherokee?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:11

Haha ja he, dat maakt het ook lastig! Deze fjord (Oeps) is aardig breed vergeleken met Winnie, in combinatie met de Cherokee wordt dat wel erg breed. De Cherokee die ik nu heb is ook van 2014 en zo goed als nieuw, dus het materiaal is anders en nog wat stugger dan de vorige die ik voor Winnie had uit 2009, daardoor heb ik ook minder zitruimte met mijn dikke kont. De Cherokee was volgens Ella eigenlijk wat te lang, maar gaf geen overmatige druk aan de achterkant op haar rug en kon wel voor die paar ritjes per week. Toch vond ik hem zelf nog niet helemaal lekker zitten.

Ik had een tijd terug ook een Trekker, maar die lag toen echt bagger op haar. Nu is ze wat afgeslankt en ligt hij heel anders en voelt het ook veel normaler haha. Het voordeel vind ik ook dat hij mooi kort is. Deze heeft wel kniewrong, maar daar leg je je been niet op, maar achter, dus minder breed en daarnaast zit je natuurlijk ook wat hoger door de kussens wat het ook weer smaller maakt.

De Cheyenne is uit 2010 en zit door het gebrek aan kniewrongen minder breed. Heb door het verschil in materiaal ook meer close contact gevoel op haar vergeleken met de Cherokee. Ook vergeleken met de Trekker, want door de kussens voel je natuurlijk minder.

Vind het ook wel leuk om te zien hoe verschillend een zadel ook per paard kan voelen. Op Winnie ligt en voelt alles weer heel anders dan op Oeps want op Winnie vond ik de Cherokee juist fijner dan de Cheyenne :j En daarnaast zit een ingereden zadel ook weer heel anders.

Zo heel verhaal weer, maar in het kort: ik vind ze lekkerder zitten omdat het minder breed voelt :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:31

mentjuh schreef:
.. Die van mij wilde bijv. alleen achteruit met een BM haha!

Dat vind ik wel een hele leuke :D

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:24

Peetstap schreef:
A_nouk schreef:

Wel lijkt is een discussie over ik houd niet van een boomloos zadel hier niet helemaal op zijn plek denk ik dit is immers het boomloze informatie topic. Uiteraard, voel je vrij hierover een topic te openen wanneer je dit wel bespreekbaar wil maken :)[/mod]

Stukje "wel lijkt..." zit wel wat vreemd in elkaar ;) :D

.

Oeps, sorry! Sterk taaltje :j
Maar de boodschap is duidelijk toch _O-

Carl123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:08

MarliesR schreef:
Hier is Ella vandaag geweest van Boomlooszadelpasservice. Wat een fijne vrouw zeg! Ik was erg benieuwd naar het Prince Orion zadel als mogelijke optie voor mijn Westfaalse ruin (met hoge en ver doorlopende schoft) naar aanleiding van de goede ervaring van xyzutu.

Het is wel echt een bijzonder concept. De kussens voelen behoorlijk stevig qua materiaal en ze sluiten behoorlijk hoog rond de schoft. Aangezien mijn paard nogal eens gevoelig kan reageren op veranderingen was ik erg benieuwd of hij er wel mee wilde lopen. Maar eigenlijk liep hij juist heel fijn! Het aandraven ging even wat vertwijfeld (maar dat kon ook goed liggen aan dat ik zelf ook even erg moest zoeken en wat voorzichtig was doordat hij voor het opstappen erg gespannen was doordat ze met grote machines bezig waren op stal). Maar eenmaal in draf liep hij fijn. Heb niet zo lang gereden omdat hij een maand voornamelijk stil heeft gestaan, maar denk wel dat het de moeite waard is om een proefzadel wat uitgebreider te proberen.

De StarTrek dressuur hebben we voor de vorm ook nog heel even geprobeerd, maar daarmee was gelijk duidelijk dat hij het geen prettig zadel vond dus ook snel weer afgestapt. Nou, ook duidelijk!

Oh fijn dat je ook zo'n goede ervaring hebt! Ik belde en mailde deze week omdat ik ook wil testen nav Xyzutu haar positieve ervaring, maar nog geen gehoor gekregen.
In vergelijk met de startrekk, voelt dit zadel steviger aan?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 07:01

Het is inderdaad wel prettig wanneer ze heel duidelijk zijn! Zelf vond ik die StarTrek overigens wel heel prettig zitten. Meer dan ik had verwacht. Maar ja, peerd moet er ook blij mee zijn.

Carl123 schreef:
Oh fijn dat je ook zo'n goede ervaring hebt! Ik belde en mailde deze week omdat ik ook wil testen nav Xyzutu haar positieve ervaring, maar nog geen gehoor gekregen.
In vergelijk met de startrekk, voelt dit zadel steviger aan?

De startrekk is om te zien net een boomzadelen en zo voelt hij ook een beetje. De Prince Orion is duidelijk echt 'anders'. Toen ik hem in de handen kreeg had was mijn eerste reactie een beetje 'is dit het nou' :') . Ik had wel echt even mijn twijfels qua kussens (zo stevig) en hoe hoog hij dus om de schoft sluit. Dat laatste wist ik natuurlijk al nav de ervaring van Xyzutu en had ook al even contact gehad met Charmaine (de importeur hier in NL) voor nog wat achtergrondvragen.

Nu was het zadel waar ik op reed ook echt gloednieuw, dus ik weet niet in hoeverre een ingereden zadel nog wat soepeler wordt. Hij is relatief star, maar op de juiste plekken juist weer wel bewegelijk/meegaand. Dus of hij steviger is dan de startrekk? Ik denk dat het er een beetje van afhangt welk type stevigheid je naar opzoek bent c.q. in welke 'richting'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:20

Startrekk is toch ook met losse kussens eronder?
( even voor mijn beeld...).
Ook nog met wisselbaar kopijzer oid?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:38

Startrekk dressuur is wel met "gewone" kussens eronder, zoals een normaal dressuurzadel.
Wel met verwisselbaar kopijzer.

De Espaniola werkt wel met losse kussens.
De Comfort durf ik niet te zeggen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:50

De comfort is ook met losse kussens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:07

Dankje!

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:10

hoi allemaal. :wave:
mag ik vragen wat jullie vinden van de zweetafdrukken van mijn paard? dit is na een buitenrit van 4 uur. moet ik me zorgen gaan maken over die droge plekken net achter de schoft? (het lijkt of de ruggengraat ook bezweet is maar dat is gewoon donker van haar aalstreep :Y) )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:26

Bij ghost zijn de zweetbladen niet voor het paard van verschil toch, ten opzichte van modellen zonder zweetblad?
Dus meer/ minder schuiven?
Als ik mobiel ben wil ik de quevis eens testen, die spreekt me al zolang aan.
Korte vrij stevige fjord hier ( maar geen tafelmodel)..

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:41

Anoniem schreef:
Bij ghost zijn de zweetbladen niet voor het paard van verschil toch, ten opzichte van modellen zonder zweetblad?
Dus meer/ minder schuiven?
Als ik mobiel ben wil ik de quevis eens testen, die spreekt me al zolang aan.
Korte vrij stevige fjord hier ( maar geen tafelmodel)..

Klopt! Enkel zweetblad, als zitting, dus niet of nauwelijks van belang voor het paard. Hooguit voor hele gevoelige zieltjes jouw been wat de dicht op hun lijf ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:42

Natte wervelkolommen zijn niet abnormaal hoor - niet alleen bloed, maar ook zweet kruipt soms waar het niet gaan kan - oftewel, als je paard maar genoeg zweet, wordt ook het midden warm (en gaat transpireren)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:57

@rollyjogered: ik zie geen aalstreep, maar dat terzijde :)
De droge plekken zijn niet aan beide zijden gelijk, dat is verontrustend. Dat kan veroorzaakt worden door ongelijke belasting, bijv meer aan één kant lichtrijden.
De plek lijkt op de plek van de pommel te liggen en zolang die niet dikker is of warmer lijkt het me geen drukplek.

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:59

DubbelDun schreef:
@rollyjogered: ik zie geen aalstreep, maar dat terzijde :)
De droge plekken zijn niet aan beide zijden gelijk, dat is verontrustend. Dat kan veroorzaakt worden door ongelijke belasting, bijv meer aan één kant lichtrijden.
De plek lijkt op de plek van de pommel te liggen en zolang die niet dikker is of warmer lijkt het me geen drukplek.

ik dacht dat dat een aalstreep heet, die over de ruggegraat tot in de staart loopt. maar maakt ook niet uit. :D
de plekken zijn even warm als de rest, alleen droog. nooit dik/opgezwollen.
met m'n vorige zadel (ghost quevis) kreeg ze rechts een mega grote drukplek. deze is met het verharen naar de zomervacht gelukkig verdwenen. maar dat wil ik natuurlijk niet nog een keer. :(