Wel of niet paardenmarkt?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Wel of niet paardenmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 08:59

Stel "je neemt 1000 euro mee" naar de paardenmarkt,

wat krijg je daar dan voor? Een paard/pony die de basisgangen al kan en verder niet heet is?
of krijg je een paard of pony die bij de keuring atrose blijkt te hebben, of drachtig is, etc.?
en t zelfde voor 1500 en 2000 euro

gewoon een random vraag ik kan namelijk nergens echt goede informatie vinden over de paardenmarkt

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:09

Ben je al eens op een paardenmarkt geweest? :)

Het antwoord is namelijk net zo breed als jouw vraag. Je kan voor €1000 echt van alles krijgen. Je gaat af op het verhaal van de verkoper en wat boerenverstand, want keuren is er niet bij.

Ik ken meerdere succesverhalen van mensen die de gok genomen hebben en een maatje voor het leven hebben getroffen. Daar is de prijs dan ook naar. Het kan ook tegenvallen, maar dan ligt het net aan mee budget hoe groot je de gok laat zijn.

Eerste maandag in september is er weer paardenmarkt wellicht dat je daar eens kan gaan kijken? :)

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:22

Eens met voorganger..

RiverHunter schreef:
Stel "je neemt 1000 euro mee" naar de paardenmarkt,

wat krijg je daar dan voor? Een paard/pony die de basisgangen al kan en verder niet heet is?

Misschien..

RiverHunter schreef:
of krijg je een paard of pony die bij de keuring atrose blijkt te hebben, of drachtig is, etc.?

Misschien..

Niet doen als je er niet enorm veel verstand van hebt.

De prijzen zijn grotendeels gebaseerd op hoeveel kwaliteit de dieren lijken te hebben op het oog. Niet op keuringen of andere zekerheden helaas!

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 09:26

Amaryllis schreef:
Ben je al eens op een paardenmarkt geweest? :)

Het antwoord is namelijk net zo breed als jouw vraag. Je kan voor €1000 echt van alles krijgen. Je gaat af op het verhaal van de verkoper en wat boerenverstand, want keuren is er niet bij.

Ik ken meerdere succesverhalen van mensen die de gok genomen hebben en een maatje voor het leven hebben getroffen. Daar is de prijs dan ook naar. Het kan ook tegenvallen, maar dan ligt het net aan mee budget hoe groot je de gok laat zijn.

Eerste maandag in september is er weer paardenmarkt in Elst, wellicht dat je daar eens kan gaan kijken? :)



ja had ik gezien maar ik kom 2 september terug van vakantie, of zelfs 3 september dus dat is een beetje vervelend. Maar dankje, ik zag wel op de site dat er iets stond over keuren kan daar? En als je iemand met veel verstand van paarden mee neemt? Heb zelf wel verstand maar toch

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 09:26

troi schreef:
Eens met voorganger..

RiverHunter schreef:
Stel "je neemt 1000 euro mee" naar de paardenmarkt,

wat krijg je daar dan voor? Een paard/pony die de basisgangen al kan en verder niet heet is?

Misschien..

RiverHunter schreef:
of krijg je een paard of pony die bij de keuring atrose blijkt te hebben, of drachtig is, etc.?

Misschien..

Niet doen als je er niet enorm veel verstand van hebt.

De prijzen zijn grotendeels gebaseerd op hoeveel kwaliteit de dieren lijken te hebben op het oog. Niet op keuringen of andere zekerheden helaas!


hmmm, lastig

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:28

Wanneer je op zoek bent naar een fijn rijpaard en dit wordt je eerste paard dan is naar de paardenmarkt gaan zonder doorgewinterde hulp niet mijn keuze.

Ik snap dat het idee dat paarden daar goedkoper zijn dan via de normale handel erg aantrekkelijk klinkt.

Soms loopt er een dierenarts die een snelle klinische keuring kan doen. Maar dan heb je nog geen zekerheid dat er niet een pijnstiller reeds gegeven is of de mooie verhalen/ oude foto’s over hoe fijn rijpaard het is waarheid zijn.

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 09:43

cobiie schreef:
Wanneer je op zoek bent naar een fijn rijpaard en dit wordt je eerste paard dan is naar de paardenmarkt gaan zonder doorgewinterde hulp niet mijn keuze.

Ik snap dat het idee dat paarden daar goedkoper zijn dan via de normale handel erg aantrekkelijk klinkt.

Soms loopt er een dierenarts die een snelle klinische keuring kan doen. Maar dan heb je nog geen zekerheid dat er niet een pijnstiller reeds gegeven is of de mooie verhalen/ oude foto’s over hoe fijn rijpaard het is waarheid zijn.



Ja nee precies, ik ga wel gewoon een keertje erheen zonder het idee een paard te kopen en dan beetje kijken bij andere mensen die paarden kopen enzo hoe dat gaat wat ze ervoor krijgen en dergelijke

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Wel of niet paardenmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:47

Op bokt zijn er zat topics te vinden van mensen die een paard/pony op de markt hebben gekocht met daarbij updates hoe het later thuis verlopen is.
Sommige hadden geluk, sommige bleken toch wat ziektes onder hun leden te hebben en anderen hadden achteraf niet zo’n lief karakter.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:52

Ik ben zelf wel eens op paardenmarkten geweest en bij daglicht zie je pas hoe bar het met sommigen gesteld is. De verkopers moeten het van impuls-aankopers hebben of van mensen die de paarden zielig vinden of 'lief vinden kijken'. Als er al een goede tussen zit, dan is die meestal al diep in de nacht aan een kenner verkocht. Een heel enkele keer zit er een mazzel-paardje tussen, maar veelal komt later de nodige narigheid aan het licht.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wel of niet paardenmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:56

Als ik met 1000€ naar een paardenmarkt ga kom ik waarschijnlijk met 30 Shetlanders thuis :')

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:57

Ik verplaats dit topic naar young rider talk.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:03

LadyMadonna schreef:
Als ik met 1000€ naar een paardenmarkt ga kom ik waarschijnlijk met 30 Shetlanders thuis :')


precies hetzelfde hiero _O-

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 10:23

murphypower schreef:
LadyMadonna schreef:
Als ik met 1000€ naar een paardenmarkt ga kom ik waarschijnlijk met 30 Shetlanders thuis :')


precies hetzelfde hiero _O-



Haha niet waar jij bent aan t sparen voor een rijpaard

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 10:24

LadyMadonna schreef:
Als ik met 1000€ naar een paardenmarkt ga kom ik waarschijnlijk met 30 Shetlanders thuis :')



Haha daar zit ik niet op te wachten maar ooit als k er eentje bij wil

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 10:27

cobiie schreef:
Op bokt zijn er zat topics te vinden van mensen die een paard/pony op de markt hebben gekocht met daarbij updates hoe het later thuis verlopen is.
Sommige hadden geluk, sommige bleken toch wat ziektes onder hun leden te hebben en anderen hadden achteraf niet zo’n lief karakter.



Hoe kan ik die makkelijk vinden?

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:38

RiverHunter schreef:
Haha niet waar jij bent aan t sparen voor een rijpaard


oja, betrapt :')

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 10:40

murphypower schreef:
RiverHunter schreef:
Haha niet waar jij bent aan t sparen voor een rijpaard


oja, betrapt :')



:j

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:41

RiverHunter schreef:
cobiie schreef:
Wanneer je op zoek bent naar een fijn rijpaard en dit wordt je eerste paard dan is naar de paardenmarkt gaan zonder doorgewinterde hulp niet mijn keuze.

Ik snap dat het idee dat paarden daar goedkoper zijn dan via de normale handel erg aantrekkelijk klinkt.

Soms loopt er een dierenarts die een snelle klinische keuring kan doen. Maar dan heb je nog geen zekerheid dat er niet een pijnstiller reeds gegeven is of de mooie verhalen/ oude foto’s over hoe fijn rijpaard het is waarheid zijn.



Ja nee precies, ik ga wel gewoon een keertje erheen zonder het idee een paard te kopen en dan beetje kijken bij andere mensen die paarden kopen enzo hoe dat gaat wat ze ervoor krijgen en dergelijke


Laat dan vooral je geld thuis :D want op de markt kom je zo met een drachtige shet thuis ipv leuke rij pony.

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 11:48

cobiie schreef:
Wanneer je op zoek bent naar een fijn rijpaard en dit wordt je eerste paard dan is naar de paardenmarkt gaan zonder doorgewinterde hulp niet mijn keuze.

Ik snap dat het idee dat paarden daar goedkoper zijn dan via de normale handel erg aantrekkelijk klinkt.

Soms loopt er een dierenarts die een snelle klinische keuring kan doen. Maar dan heb je nog geen zekerheid dat er niet een pijnstiller reeds gegeven is of de mooie verhalen/ oude foto’s over hoe fijn rijpaard het is waarheid zijn.



Ja nee precies, ik ga wel gewoon een keertje erheen zonder het idee een paard te kopen en dan beetje kijken bij andere mensen die paarden kopen enzo hoe dat gaat wat ze ervoor krijgen en dergelijke[/quote]

Laat dan vooral je geld thuis :D want op de markt kom je zo met een drachtige shet thuis ipv leuke rij pony.[/quote]


Ow ow, k geef het geld wel aan mijn ouders

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wel of niet paardenmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:27

Je hebt er helemaal geen garantie.Ik denk dat je er wel kunt slagen voor een veulen.Die kan dan ook mee-of tegenvallen natuurlijk!Bij oudere bereden paarden is het dan wel de vraag waarom ze op de markt verkocht worden en niet via de normale kanalen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wel of niet paardenmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:30

Voor een beleerd dier zou ik niet gaan kijken. Wel voor een jong dier, de kans dat daar al iets aan mankeert is vele malen kleiner. Wel zou ik een ervaren persoon meenemen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Wel of niet paardenmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:51

Als je budget niet zo groot is, kan je beter kijken naar bijv. een beleerde draver ofzo. Wie weet welke kosten er gaan komen van een marktpaard dat al ziek is bij koop. Zeker voor een eerste paardje zal ik het zekere voor het onzekere nemen :)

RiverHunter

Berichten: 438
Geregistreerd: 30-11-16
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 16:29

antje_vip schreef:
Als je budget niet zo groot is, kan je beter kijken naar bijv. een beleerde draver ofzo. Wie weet welke kosten er gaan komen van een marktpaard dat al ziek is bij koop. Zeker voor een eerste paardje zal ik het zekere voor het onzekere nemen :)



ja nee precies was gewoon het plan om een niks aan de hand paardje te kopen gwn op ehorses of bokt ofzo maar ik dacht ik vraag ff of dit een optie is maar nee dus

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wel of niet paardenmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:55

Voor 1000 krijg je tegenwoordig geen omgeschoolde draver. Misschien een vers vd baan maar de vraag of je dat wilt. Ben je vaak zoveel trainingskosten aan kwijt dat het alsnog een duur paardje wordt. Beter doorsparen tot je 2500 hebt, dan moet er een fijne recreatie kruising te vinden zijn.

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:59