Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:10

Maar hier zijn de huishoudelijke taken wel moeilijk te volbrengen als papa thuis is en ik niet := :x

Ik zie daar toch een verschilletje >;)

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:20

IMJ schreef:
Maar hier zijn de huishoudelijke taken wel moeilijk te volbrengen als papa thuis is en ik niet := :x

Ik zie daar toch een verschilletje >;)


Ik stel voor dat je daarvoor een eigen topic opent -:)
Wanneer besluit wel/geen huishouden?
Kom ik daar ook meekletsen :')

Hier noemt ik mijn dag thuis(werken) overigens ook gewoon stug mamadag en wordt er door de ouders zelf inderdaad niet op onze koter gepast. Hier een eigen bedrijf met meer dan genoeg werkuren in de week en een eigen paard. Daarnaast een groot sociaal leven met af en toe een weekendje weg met vriendinnen en zowaar ook nog een leuk leven thuis. Paard heeft de afgelopen jaren meer te lijden gehad onder de start van een nieuw bedrijf en de eindeloze verbouwing van ons huis dan van de komst van ons kind. Dus de komst van een kind hoeft echt niet het einde van je oude leven te betekenen en is voor mij juist de kers op de taart.

pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:05

Ik heb geen moeite met "pappadag" hoor. Volgens mij hanteren best veel mensen het schema dat kleine doordeweeks 3 dagen uitbesteed wordt. En dan 1 mamma-dag en 1 pappa-dag heeft en in het weekend en na het werk beide ouders thuis :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:34

pmarena schreef:
Ik heb geen moeite met "pappadag" hoor. Volgens mij hanteren best veel mensen het schema dat kleine doordeweeks 3 dagen uitbesteed wordt. En dan 1 mamma-dag en 1 pappa-dag heeft en in het weekend en na het werk beide ouders thuis :)



Zo ging het bij ons wel toen ze klein waren. :j

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:38

Hier ook papadag :j elke vrijdag en leg ik nog lijstje klaar met klusjes en ik mag niet klagen want ML doet op papadag meer dan mama op mamadag

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:02

verootjoo schreef:
pmarena schreef:
Omdat het helemaal niet vanzelfsprekend is dat beide ouders veel thuis zijn :)*


Ah ok, dan snap ik je. Gelukkig maar. Bij mij wordt ook regelmatig gevraagd als ik ‘s avonds weg ben of m’n man dan oppast.
‘Nee, dat is de vader en die is gewoon thuis’ :=

Hierboven stond ook ergens beschreven dat Lautje alles niet zelf kon omdat ze hulp kreeg van haar man. Dat noem ik geen hulp, dat noem ik gewoon de taken goed verdelen...
Mannen zijn net zo verantwoordelijk als vrouwen voor hun kids en het is aan iedereen zelf hoe je dat verdeelt.

Het zit een beetje in m’n allergie als mensen het hebben over ‘hulp van je man’ merk ik. Alsof je als vrouw alles zelf moet doen en soms hulp kan krijgen van je man ofzo. Hier is het echt teamwork gelukkig :)


Veel mensen leven nog in het vrouw thuis met de kids en eten en huishouden en man werken en thuis op de bank.

Gelukkig hier ook een man die vooral snacht eruit gaat om te helpen. Huishouden blijft lastig xD maar hij doet soms ze best.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:40

tita schreef:
Hier ook papadag :j elke vrijdag en leg ik nog lijstje klaar met klusjes en ik mag niet klagen want ML doet op papadag meer dan mama op mamadag


Ohhh nee hoor.

Daar ben ik heel snel mee gestopt.

Hij is slim genoeg...hij red zich er maar mee zonder mijn bemoeienis.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:16

pmarena schreef:
Ik heb geen moeite met "pappadag" hoor. Volgens mij hanteren best veel mensen het schema dat kleine doordeweeks 3 dagen uitbesteed wordt. En dan 1 mamma-dag en 1 pappa-dag heeft en in het weekend en na het werk beide ouders thuis :)

Maar dan noem je het nog geen Papadag, als of het iets enorms bijzonder is dat je vader een dagje thuis is...

NoTwixLeft
Berichten: 595
Geregistreerd: 06-07-16

Re: Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 21:28

Vroegah konden mannen toch niet eens verlof krijgen voor zoiets als een "papadag"? Toen kwam alles op de schouders van de vrouw terecht en de man moest het geld binnen harken. Nu zijn we allemaal heel geëmancipeerd en nu moeten we het dus verdelen of klauwen met geld uitbesteden aan opvang voor onze kinderen.
Pas nog met mijn moeder over gehad, kinderopvang was er toen helemaal niet zo. Als je moeder niet thuis was, was het volgens mij ook een beetje raar.
Mijn moeder zat dan niet klaar met thee en een koekje, maar zij heeft na haar trouwen eigenlijk nooit meer "buitenshuis" gewerkt. En dat moeten vrouwen nu vaak wel omdat het anders financieel niet meer vol te werken is.
En waar ging ik ook weer heen met dit verhaal..... Geen idee.... Nou ja...

Mocht ik toch een kind krijgen, wil ik het eigenlijk niet meer dan 1 dag naar de opvang brengen. Daar heb ik geen kind voor gekregen

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:32

Ze nemen ook geen verlof, ze werken dan minder uur ;) of ouderschapsverlof natuurlijk, maar dat is ook meestal onbetaald.

Nee vroeger was het niet. Maar tijden veranderen. Ik heb niet gestudeerd om het huis te poetsen en eten te koken en vind mijn werk erg leuk. Dus ik werk drie dagen. Mijn man werkt 5 dagen. Omdat wij dat zo willen :j
Ik heb wel heel erg veel geluk dat mijn moeder heel graag drie dagen wil oppassen. Dus hij gaat niet naar een KDV. Maar binnenkort wel drie ochtenden naar peuterschool.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:33

Hoe zou je het dan willen doen ts?

Ik werk ook 3 en mijn vriend 5. Onze dochter gaat wel naar kdv en 1dag is mijn moeder bij ons thuis.
Dit ook omdat wij dit zo wilden.
Binnen mijn functie kan ik ook niet meer doorgroeien. Mijn vriend nog wel.

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:37

Bij ons was de keus wel/niet vooral bepaald door beschikbaarheid van ons beide..
Voor mij was het heel makkelijk: als de meeste zorg bij mij komt, dan komt er geen kind.

NoTwixLeft
Berichten: 595
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 22:00

Ik zou dan het liefst m'n kind helemaal niet naar opvang brengen tot het naar school zal gaan. Als het zou moeten, dan het liefst naar familie.
Dat is trouwens ook wel een goed om eens na te rekenen of dat überhaupt mogelijk is :)*

Misschien ben ik daar dan weer ouderwets in, maar ik vind het dus wel meer de taak als vrouw om dat (meer) op je te nemen. ( :evaw: emancipatie :') ) M'n vriend heeft al aangegeven dat hij ook wel een dag minder zou kunnen/willen werken. Maar hij kan nog doorgroeien, ik kan in mijn beroep niets doorgroeien tenzij ik een eigen bedrijf opstart. Maar dat wil ik allemaal niet, zou die stress niet meer willen hebben. Heb nu wel volledige controle over m'n eigen agenda, dus dat zou wel makkelijker zijn mocht een baby komen.

En ik weet ook dat er vrouwen zijn die dat traditionele plaatje echt helemaal niets vinden en waarbij het niet past, maar ik zou het niet kunnen. Ik werken en m'n vriend de zorg op zich nemen, dat past niet bij mij. Dat heb ik al gemerkt door mn neefjes en nichtjes (en door de hond }:0 )

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:17

Ik heb wel ongeveer hetzelfde TS. Ik zou als we aan kinderen gaan beginnen ook het liefst niet veel meer werken. Ik ga als het zover is terug naar 2 dagen werken en mijn vriend blijft 40 uur werken. Het lijkt mij fantastisch moeder te zijn en ik wil graag ook zelf veel tijd doorbrengen met onze kinderen. Ik weet nu al zeker dat ik heel erg ga vinden om ons kind voor 2 dagen naar de opvang te brengen. Wij hebben helaas geen ouders die bereid zijn een vaste oppas dag te doen. Niet dat ik dat van ze verwacht of verlang hoor, maar je kind naar opa en oma brengen zou voor mij wel prettiger en meer vertrouwd voelen.
Overigens vindt mijn vriend het helemaal prima om voor het grootste gedeelte de kostwinning op zich te nemen. Hij ziet het ook als een goede investering als ik meer thuis ben voor onze kinderen straks. Mijn vriend is wat dat betreft ook meer een work-a-holic en wil graag nog verder carrière maken. We gunnen elkaar allebei wat we het liefste willen.

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:27

En precies daarom is het zo belangrijk om je eigen keuzes te maken.
Iedereen heeft zo zijn specifieke wensen in het leven.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:41

NoTwixLeft schreef:
Vroegah konden mannen toch niet eens verlof krijgen voor zoiets als een "papadag"?

Jawel hoor, maar de meeste mannen nemen heel makkelijk aan dat dat niet kan... ze vragen het vaak niet eens en dan lost hun partner het wel op.
Net zoals de dames die ineens niet meer kunnen doorgroeien in hun functie, sorry hoor, maar wat een onzin. Zeg dan gewoon: wij kiezen ervoor dat ik minder ga werken en hij zich op zijn carriere richt...

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:46

Toen mijn man voor zijn huidige baan solliciteerde en aangaf 60% te willen werken gaf dat wat onrustige blikken en mompelde men dat dit niet gangbaar was.
De week erna kreeg hij het contract thuis :D

Helaas doet daarentegen mijn werk heel moeilijk (minder dan 100% lijjt behoorlijk kansloos) maar daarom ben ik nu ook weer aan het solliciteren.

NoTwixLeft
Berichten: 595
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 22:52

Wendy schreef:
NoTwixLeft schreef:
Vroegah konden mannen toch niet eens verlof krijgen voor zoiets als een "papadag"?

Jawel hoor, maar de meeste mannen nemen heel makkelijk aan dat dat niet kan... ze vragen het vaak niet eens en dan lost hun partner het wel op.
Net zoals de dames die ineens niet meer kunnen doorgroeien in hun functie, sorry hoor, maar wat een onzin. Zeg dan gewoon: wij kiezen ervoor dat ik minder ga werken en hij zich op zijn carriere richt...


Ik heb het over vroeger hè? Dus zo'n 30 jaar terug. Toen was dat hele verlof voor vaders nog niet van toepassing toch? Ik kan me iig niet herinneren dat er kinderen uit mijn klas waren waarbij moeder niet thuis was na school, maar vader.

Vorige werkgever was ook heel para als het om minder werken ging, thuis werken was al eigenlijk te veel van het goede. Nu gelukkig kleine werkgeefster met zelf jonge kinderen dus daar zal het probleem niet liggen.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:54

TS, zeker goed om daar van te voren goed over na te denken.

Eerst paste andere opa en oma ook op maar dat werd allemaal best onrustig.
Op het kdv leert ze veel en speelt ze graag met leeftijdsgenootjes.
Wij hébben maar 1kind. Ik vind dat dus ook erg belangrijk.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:56

Dat kom toen ook maar het was zeker niet de standaard. Was meer bij de hippies en de recalcitrante mensen. Toen werd er ook standaard getrouwd en er waren toen ook al mensen die dat gewoon niet deden omdat het erbij hoorde :') zulke mensen gingen ook allebei minder werken omdat dat niet hoorde.
In mijn familie zitten een paar van zulk soort mensen nl :P maar zeker toen kon je echt rekenen op een hoop commentaar :+

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 23:02

Ik moet altijd lachen als ik zeg dat mijn kind ziek is terwijl ik zit te werken.
Zijn worden mensen ineens heel onrustig en dan komt er meestal uit: maar....wie zorgt er dan voor????????

Doorgaans antwoord ik dan dat ze wel oud genoeg is om zelf een kopje thee te maken (4 jaar) en dan is de verwarring helemaal compleet :')

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 00:31

Sizzle schreef:
Ik moet altijd lachen als ik zeg dat mijn kind ziek is terwijl ik zit te werken.
Zijn worden mensen ineens heel onrustig en dan komt er meestal uit: maar....wie zorgt er dan voor????????

Doorgaans antwoord ik dan dat ze wel oud genoeg is om zelf een kopje thee te maken (4 jaar) en dan is de verwarring helemaal compleet :')


:')

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 00:50

Ik kan gelukkig mijn kind altijd bij m’n moeder brengen, dus moet niet al te veel zeuren, maar ik erger me echt aan collega’s die om de haverklap thuisblijven als hun kind een snotneus heeft. Alsof je man nooit thuis kan blijven :?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 01:45

Mijn man niet, die heeft heel simpel een fabriek draaiende te houden. Leidinggevende zijn komt met veel perks maar het betekent ook soms maar een half weekend vrij of een dubbele dienst.

Maar goed, iedere moeder vult het moederschap op haar eigen manier in. Wij doen het zo in de hoop dat we elkaar over een jaar of 20 kunnen high fiven met ons goed gelukte kind.

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 02:03

Interessant topic, maar dat was al gezegd geloof ik :D

Vanuit mijn eigen ervaring kan ik wel zeggen dat ik altijd al kinderen wilde. Maar ik heb eigenlijk niets met baby's, ik werk op en BSO en bij sommige kinderen denk ik echt wel eens, mijn God wat ben ik blij dat jij er geen van mij bent :')
Misschien dat jij er ook wat nuchterder in staat en niet alleen dat ik -moet-me-per-se-voortplanten gevoel hebt. Dat heb ik ook nooit zo enorm sterk gehad hoor.
Mijn man en ik hadden zoiets van, we stoppen met voorbehoedsmiddelen en als het gebeurt dan zijn we blij :D Dat het in 1 keer raak zou zijn hadden we allebei dan ook niet gedacht eigenlijk.
Ik ben nu 20 weken zwanger en vind het ontzettend leuk. Zeker sinds ik de baby dagelijks voel bewegen vind ik dat toch wel bijzonder en 'gezellig'in mijn buik.

Ik denk dat wanneer je er relaxed in staat en een beetje je gezonde verstand gebruikt, het je in de meeste gevallen gewoon zal lukken een goede ouder te zijn.