Help, mijn allstars zijn verroest!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Help, mijn allstars zijn verroest!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 10:56

Hoi bokkers!
Grapje natuurlijk, maar het lijkt wel zo.

Een vraagje. Ik heb mijn witte allstars gisteren eens schoongemaakt. Alleen nu ze opgedroogd zijn zijn ze bijna nog viezer dan eerst :+ De zijkant en achterkant is wel wit geworden , maar aan de voorkant is in eens een roestkleur ontstaan :') Geen idee wat ik verkeerd heb gebruikt.

Wat ik gister allemaal uit de kast getrokken heb: wit wasmiddel, bleek, afwasmiddel, biotex, vanish en ga zo maar door :+ Ik las op internet tandpasta maar dat werkt geloof ik alleen op leer. In de was machine duef ik ze niet te doen want vorige keer zijn zelfs mijn lieve allstars kapot gegaan in de was!

Het is nog erger dan op de foto.
Afbeelding

Afbeelding

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:59

Citroensap en zout

Roestvlekken krijg je het beste eruit met iets zuurs. Mijn dekje had ook allemaal roestvlekken en met citroensap en zout heb ik er veel weg gekregen. Wel regelmatig herhalen want mij lukte het niet in 1x.
Laatst bijgewerkt door fjordjes op 20-06-18 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:00

Ik ben bang dat de roestkleur is ontstaan doordat je bleek hebt gebruikt. Ik ben ook bang dat dit niet meer echt makkelijk weg gaat. :+

Wat je zou kunnen doen is een badje maken met Vanish oxi action white en ze daar dan op z’n kop (dus met de zool naar boven) in laten weken en goed uitspoelen. Veters lekker bij je witte was in de wasmachine (wel in waszakje). Denk dat ze niet echt meer helemaal wit wit worden.

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Help, mijn allstars zijn verroest!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 11:01

Bleek maakt toch wit nog witter? _O-

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:03

Ik moest echt even goed kijken wat er nou mis mee was want ik dacht, huh die van mij zijn precies dezelfde kleur? :?
Maar die van jou waren dus wit, mijne horen deze kleur te zijn haha.

Denk dat het inderdaad van de bleek komt.. Ik zou ze eens goed in de vanish zetten en anders iets van textielverf als het je echt zo stoort.

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Help, mijn allstars zijn verroest!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 11:08

Haha nee mijne horen wit te zijn ja :+

Voor mij maakt het niet heel veel uit maar loop er binnen mee bij mensen met werk dus dan staat het wel wat minder netjes. En anders worden het gewoon nieuwe.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Help, mijn allstars zijn verroest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:11

Shout. Redmiddel voor alles. :+

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Help, mijn allstars zijn verroest!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 11:12

Ik zie nu de foto's op mijn computer, het is echt nog 10 x zo erg :+

Bedankt, ik ga deze dingen eens proberen. Als iemand nog meer tips heeft hoor ik het graag!

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:21

Ik had een keer een effen wit jasje met een vlek in bleekwater gezet. De vlek was eruit, maar helaas was het jasje ineens op meerdere plekken felroze 8)7. Het jasje heb ik uiteindelijk weer wit gekregen door hem te wassen in de wasmachine met een vaatwastablet.
Misschien worden je schoenen weer wit van een tijd in een teiltje met een vaatwastabletsopje?

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:50

Uit mijn witte sjabrak kreeg ik roestvlekken met de oranje cillit bang eruit.
Had de plekken goed ingespoten, ingewreven en daarna op 30 graden in wasmachine.
Wie weet werkt dit ook voor schoenen?

KimD

Berichten: 20418
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Help, mijn allstars zijn verroest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:52

Backing soda!

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:52

Baking soda met azijn. Papje ervan maken inwrijven. 10 min in laten trekken en uitspoelen?

Dniekje
Berichten: 4679
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:05

Pure toeval denk ik, heb net vanmiddag mijn (minstens 10 x zo erge :D) Allstars gered van de vuilnisbak. Ook niet meer te redden in de wasmachine. Heb sneaker whitener gebruikt, en ja hoor, ze zijn weer helemaal wit. Ze kunnen weer een ronde mee. *\o/*

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 08:52

Albertina71 schreef:
Ik had een keer een effen wit jasje met een vlek in bleekwater gezet. De vlek was eruit, maar helaas was het jasje ineens op meerdere plekken felroze 8)7. Het jasje heb ik uiteindelijk weer wit gekregen door hem te wassen in de wasmachine met een vaatwastablet.
Misschien worden je schoenen weer wit van een tijd in een teiltje met een vaatwastabletsopje?

Dit gedaan, ga zo eens kijken hoe ze geworden zijn. Aan de achterkant is die roestkleur nu ontstaan en aan de voorkant minder geloof ik :+

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Help, mijn allstars zijn verroest!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 09:53

S hit man, ze zijn nog erger :+ Nu is het roest verspreid over heel mijn schoenen. Zo balen.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Help, mijn allstars zijn verroest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:58

Ik heb dit ook met mijn beige Nikes :=
Zou echt niet weten hoe je die vlekken eruit krijgt, en op beige schoenen heb ik er helemaal geen idee van :')

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Re: Help, mijn allstars zijn verroest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:05

ossengal zeep

Sita77

Berichten: 120
Geregistreerd: 08-11-11

Re: Help, mijn allstars zijn verroest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:11

Gewoon de wasmachine in, doe ik hier ook altijd, zonder problemen

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:12

In de wasmachine in een kussensloop. Zet je hem op lage toeren voor centrigfugeren dan gebeurt er niks mee.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8308
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:15

Yvank_ schreef:
In de wasmachine in een kussensloop. Zet je hem op lage toeren voor centrigfugeren dan gebeurt er niks mee.


Dit, ik gooi mijn vans er altijd in. Kort programma, lage temperatuur en lage toeren (of zelfs niet centrifugeren is nog beter)
En in een kussensloop inderdaad. Haal ook even je veters er uit.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:28

Yvank_ schreef:
In de wasmachine in een kussensloop. Zet je hem op lage toeren voor centrigfugeren dan gebeurt er niks mee.


Dit had ik gedaan en de schoenen kregen hierdoor de roest vlekken, dus hier zou ik niet voor kiezen meer :')

Hopelijk zijn jouw schoenen nog te redden TS, ik heb de hoop opgegeven :D

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:39

Ik gooi mijn All Stars ook al jaren allemaal regelmatig in de wasmachine.
Zijn ze weer als nieuw.
Ik zou het er op gokken.

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:55

amado7 schreef:
Bleek maakt toch wit nog witter? _O-

Nee. Witte stoffen zijn van zichzelf maar zelden echt wit. Die worden geverfd en er wordt een stofje aan toegevoegd om het witter te laten lijken. Dit stofje wordt een “optical brightener” genoemd. De reden dat witte lakens (en kleding) grauw lijken als ze lang in de kast hebben gehangen/gelegen is dat deze optical brightener dan (gedeeltelijk) is afgebroken en je dus eigenlijk meer van de echte (grauwe) kleur ziet. Wasmiddel voor witte was is zo’n optical brightener aan toegevoegd, waardoor je witte was er na het wassen weer mooi fris uitziet.
Dit is ook de reden dat je witte was grauw wordt als je het alleen maar met wasmiddel voor bonte was wast. Daar zit geen optical brightener in.

Wat je doet met bleekwater is zowel de verfstof als de optical brightener kapot maken. Het grauwe wat je nu ziet is waarschijnlijk de echte kleur van de stof waar je schoenen van gemaakt zijn. Ik denk dat alleen een sessie met witte textielverf je nog gaat redden.