Meer mensen bezig met feminisme?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:04

Indestal schreef:
Vrouwen na de overgang zijn ook zakelijker, harder, meer meetbaar met mannen en kunnen strakke harde maatregelen nemen...het geweten ooit gestuurd door Oestrogeen, zit er nog wel...uiteindelijk zal een vrouw meer een beslissing nemen die gericht is op de groep, op overleven van de groep, op het samenzijn (gezin)..


Dat zou ik wel graag onderbouwd zien := , want herken ik totaal niet. Wel merk ik bij vrouwen en mannen na de 50 dat ze wat rustiger en relaxter zijn en zich zelf goed kennen en dat je "ze de pies niet meer zo gemakkelijk lauw maakt". Ik, wij weten na een leven wat we wel en niet kunnen. Ik zie bij mezelf en mijn vrienden en kennissen kring, dat we zekerder zijn geworden. We weten dat we echtscheidingen, zware ziektes van kind (eren) zelfs overlijden, overlijden van ouders, pech in het werk en meer malheur dat normaal is in het leven, aankunnen. Niet omdat we dat graag willen maar omdat we geen keuze hebben/ hadden. Tevens zien we in onze omgeving dat dierbaren zoals vrienden van onze leeftijd overleden zijn.
Dat betekent een enorm relativeringsvermogen, want tevens weten we dat wij de volgende generatie zijn die aan de beurt zijn om te overlijden.
Ik vind ons juist niet harder, maar vele van mijn generatie vind ik juist door leefder, emotioneler. Wel ook zekerder in wie we zijn en we accepteren ons zelf gemakkelijker. Tevens gaan de felle randjes er wat meer af.
Maar dat vrouwen na de overgang juist harder en zakelijker zijn, herken ik dus helemaal niet. We zijn minder onzeker en we lachen vaak veel meer want veel dignen waar we ons vroeger zo druk om maakten zijn eigenlijk heel grappig. Humor is goed zichtbaar vind ik bij oudere mensen. We weten wie we zijn en wat we kunnen. En vaak geloven we het ook wel en trekken onze schouders op bij "onzin". Onze tijd wordt schaarser en die kun je vaak beter besteden. Dus er worden kritischer keuzes gemaakt. Ik denk dat juist vrouwen en mannen van 50+ bij uitstek geschikt zijn om leiding te geven vanwege de ervaring. MAAR dan is het belangrijk dat ze het leven doorleefd hebben en van geleerd.
Anders loop je risico op starre mensen die vernieuwingen afwijzen en te veel van de jeugd als bedreigend ervaren. Dan heb je dus geen mentoren waar jongeren zich aan kunnen optrekken, maar mensen die de boel tegen zitten te houden, die blijven zitten op functies waar ze zitten. Dat is wel een risico denk ik van 50++.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 01-05-18 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:07

Indestal schreef:
Vrouwen zullen per definitie altijd anders voelen en denken, ook al kunnen ze zich gelijkend opstellen omdat de buitenwacht dit verwacht.

Vrouwen door Oestrogeen gestuurd lichaam, het verzorgend hormoon, zal een beminnelijkere oplossing bieden dan vrouwen die dit hormoon door leeftijd, Thatcher bv, niet meer heeft....haar gedachten en gevoelens zijn niet meet gespekt door het hormoon oestrogeen..wat vrouwen dus moeders, verzorgsters maakt en hierdoor dus laat verschillen met mannen...

Vrouwen na de overgang zijn ook zakelijker, harder, meer meetbaar met mannen en kunnen strakke harde maatregelen nemen...het geweten ooit gestuurd door Oestrogeen, zit er nog wel...uiteindelijk zal een vrouw meer een beslissing nemen die gericht is op de groep, op overleven van de groep, op het samenzijn (gezin)..

Vrouwen hebben vaker een helicopterview dan mannen, niet voor niets staat er achter elke machtige man een sterke vrouw....de rol van de vrouw wordt, door jaloezie van de man in succes, nog steeds te veel onderschat en onderdrukt....steeds meer vrouwen studeren exacte vakken, steeds meer vrouwen gebruiken hun intelligente hersenen....het machodenken is hun vreemd.

Dus ja uiteindelijk als vrouwen zichzelf durven te blijven en zich niet richten naar de mannen ommhaaf heen om er bij te mogen horen, zullen ze krachtige leiders worden met een andere blik op de samenleving...meer samen en minder oorlog...Merkel vind ik hiervan een mooi voorbeeld....stront aan de knikker tussen de macho mannen Erdogan en poetin, HUP Merkel uit bed getrommeld om te bemiddelen...

Maar wat ik me dan weer afvraag is in hoeverre de dingen die jij noemt gestuurd wonen door hormonen itt door maatschappelijk wenselijk gedrag. Natuurlijk zal het deels een factor zijn, maar ik geloof er ook echt in dat er meer dan genoeg vrouwen zijn die van zichzelf wellicht een stuk 'harder' zijn in het karakter maar op sociaal gebied leren dat dit niet wenselijk is bij vrouwen. Nog steeds is het namelijk zo dat vrouwen die 'mannelijke' karaktertrekken vertonen wbt leiderschap vaak als bitch worden neergezet. Als ik zeg dat ik alleen kinderen wil als het gepaard kan gaan met een carrière van zowel mij als mijn partner (en er dus bij beide partijen compromissen gesloten worden) word ik al vaak hard en overambitieus genoemd. Alleen omdat ik meer wil dan voor kinderen zorgen. En dan kom ik nog echt uit een linkse omgeving met mensen die ik toch wel zeer progressief durf te noemen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:13

Mensen (m/v) zijn meer dan wandelende hormoonfabrieken.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:51

Als je wereldleider bent dan ben je zeer waarschijnlijkl sowieso geen emotioneel instabiel mens die daarnaast graag met de familie op de bank zit en 8 uur slaap per nacht nodig heeft.
Maakt weinig uit welk geslacht dat is.

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:19

Tout a fait Sizzle! ( inderdaad ).

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:27


Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:14

Sizzle schreef:
Als je wereldleider bent dan ben je zeer waarschijnlijkl sowieso geen emotioneel instabiel mens die daarnaast graag met de familie op de bank zit en 8 uur slaap per nacht nodig heeft.
Maakt weinig uit welk geslacht dat is.



Nah precies en dan zijn het vaak vrouwen over de 50 :D scheelt weer een hoop ;)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:16

Emmaaa helemaal niet met je eens...als de machomannen Erdogan en Poetin weer eens iedereen uit de zandbak mept en gaan staan brullen als een leeuw, wordt Frau Merkel weer uit haar bedje gebeld en gaat ze in haar ochtendjasje :+ weer een conference call maken om de gemoederen te sussen... *\o/*

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:23

Nou Pien, jij weet toch wel dat de produktie van oestrogeen en progesteron afneemt tot zeer weinig en dat juist deze hormonen een invloed hebben op je gevoel en psyche en dat juist met sterke schommelingen deze hormonen zorgen voor PMS en postnatale deprssies...juist het oestrogeen zorgt ervoor dat vrouwen zorgzaam zijn en de behoefte hebben om een nestje te bouwen...maar na de overgang juist meer voor zichzelf opkomen en minder de huissloof gaan spelen omdat ze het dan ineens helemaal zat zijn.

Uiteraard zijn er zeer gelijkmoediggestemde vrouwen waar je nooit wat aan merkt in welke leeftijdscategorie ook, maar die zijn ook niet het juiste voorbeeld.

Wat mij ook altijd zo opvalt als je over de overgang praat, er niemand last van heeft, ja duh! Wat een taboe toch...gelukkig zijn er in mijn familie een paar door die jaren heen, goh wat een verschil zeg! Ik heb jaren de telefoon niet opgenomen bij een familielid, was haar snauw meldpunt als ze het ineens weer aanvloog :+

Waarom toch altijd die ene juist niet tot het gemiddelde onderstrepen op bokt? In elk topic valt mij dat zo op...

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:43

Indestal schreef:
Nou Pien, jij weet toch wel dat de produktie van oestrogeen en progesteron afneemt tot zeer weinig en dat juist deze hormonen een invloed hebben op je gevoel en psyche en dat juist met sterke schommelingen deze hormonen zorgen voor PMS en postnatale deprssies...juist het oestrogeen zorgt ervoor dat vrouwen zorgzaam zijn en de behoefte hebben om een nestje te bouwen...maar na de overgang juist meer voor zichzelf opkomen en minder de huissloof gaan spelen omdat ze het dan ineens helemaal zat zijn.
O zeker wel. Mijn zus had een postnatale depressie en vreselijk veel las van menstruatie en schommelde behoorlijk met haar stemmingen. Mijn moeder heeft enorm afgezien in de overgang en ik heb altijd gedacht dat ik dus dat ook zou hebben. Maar ik heb gewoon heel veel geluk gehad. Geen last van menstruatie pijnen of stemmingen gehad, echt nooit, geen last van postnatale depressies en geen last van stemmingen vanuit de overgang. Het enige dat verandert is dat ik gemakkelijker dik wordt en ik heb wel wat kwaaltjes die terug te voeren zijn op het niet meer menstrueren. Maar als iedereen net als ik de overgang heeft, zou het echt geen onderwerp zijn van gesprek. Ik ben super blij dat ik niet meer menstrueer, want ik had een hele snelle cyclus (19 dagen ene maand 20 dagen de andere vanaf dag 1 gemeten dat ik begon) en ik vloeide zo verschrikkelijk veel en dat 10 dagen lang. Dus in mijn beleving ben ik mijn hele leven ongesteld geweest en zo fijn dat dit klaar is.
Ik zie dus om mij heen heel veel vriendinnen (wij praten echt overal over en zijn zeer open), die gewoon keihard doorwerken en een normale overgang hebben die ze zonder allerlei hulpmiddelen kunnen doen. Toen ik een tijdje veel opvliegers kreeg heb ik iets natuurlijks daarvoor gepakt en gelijk was het over. Heeft nog geen maand geduurd.

Dus ik zie wel aan mezelf en mijn vriendinnen dat we meer onze dingen gaan doen, hetgeen vooral te maken heeft dat we voelen dat onze tijd beperkt wordt en we genoeg gezorgd hebben nu de kinderen zich zelf doen en de ouders overleden zijn.

En natuurlijk zijn er echt wel kwaaltjes bij mij en mijn vriendinnen, maar wij zijn van een generatie dat we daar open over praten met elkaar en elkaar tips geven. Het meeste is heel gemakkelijk op te lossen hoor en is helemaal niet nodig om daar mee rond te blijven lopen zodat Joep van het Hek mopjes gaat maken hierover _O- (was wel erg grappig) daar die vrouw maar bleef klagen over haar muts zonder eventjes naar de gynaecoloog te stappen.

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:59

Nog een aanvulling Indestal. Tuurlijk spelen hormonen een rol. Maar echt niet met alles. Ik ben overtuigd dat onze veranderende houding te maken heeft als we ouder worden/ zijn met kunnen relativeren. Als ik puur kijk in mijn vriendenkring (vrouwen en mannen die ik al 40 jaar ken) dan hebben we kinderen verloren, scheiding(en) meegemaakt, kinderen opgevoed tot volwassen mensen, onze ouders verpleegd die inmiddels zijn overleden, kind gehad in coma die er weer bovenop is gekomen ook al zal hij nooit 100% normaal meer kunnen functioneren, vrienden zien overlijden aan kanker, vriend die plotseling hersenbloeding heeft gehad en andere zaken die bij het leven horen naast kei en kei hard werken voor onszelf en onze dierbaren om er het beste van te maken.
Wij weten tot in onze haarvezels hoe kwetsbaar we zijn in dit leven, hoe fragiel het leven is en geluk vandaag kan omslaan in rampspoed morgen. Dat geeft relativeringsvermogen en dat geeft dat we geleerd hebben van het leven, rijper en wijzer zijn geworden, volwassener en evenwichtiger. Dat is vaak het moment dat de ouderen meer opkomen voor wat ze zelf willen (ook de mannen hoor), andere keuzes gaan maken of nog even uit de kast komen bijvoorbeeld etc. etc. De vrouwen komen meer voor zich zelf op, ze hebben meer lol in het leven en leven meer vanuit hun gezonde energie als de gezondheid dat toelaat.
Dat is wat ik in mijn vriendenkring zie.
Toen ik zelf nog mijn eigen bedrijf had, nam ik heel bewust juist de 50+ aan, het zijn zo'n fijne werkers als dit proces van zelfontplooiing goed gegaan is. Alle kennis en ervaring stellen ze ten dienste van het bedrijf. Ze zijn psychisch weerbaarder en dus vaak evenwichtiger in hun werk, ze goed in combinatie met jongeren die vaak het frisse en vernieuwende hebben. Bij mijn bedrijf heeft dit altijd goed uitgepakt.
Ik ga niet ontkennen dat hormonen geen rol spelen, maar een man of vrouw is zoveel meer als alleen maar zijn of haar hormonen.

fleur1970

Berichten: 144
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 21:59

Indestal schreef:
Emmaaa helemaal niet met je eens...als de machomannen Erdogan en Poetin weer eens iedereen uit de zandbak mept en gaan staan brullen als een leeuw, wordt Frau Merkel weer uit haar bedje gebeld en gaat ze in haar ochtendjasje :+ weer een conference call maken om de gemoederen te sussen... *\o/*


Dat is al even terug dat Merkel iets suste.
Momenteel is Macron meer mister Europa dan mutti Merkel

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:12

Och die macron, daar komt nog wel wat over..

Mutti is weer herkozen en niet voor niets...

fleur1970

Berichten: 144
Geregistreerd: 02-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:17

Indestal schreef:
Och die macron, daar komt nog wel wat over..

Mutti is weer herkozen en niet voor niets...


Mutti is verantwoordelijk dat populistisch rechts (de AFD) haar intreden heeft gedaan in Bondsdag
en de kloof tussen CSU en CDU gegroeid is.

Ik denk dat ze momenteel - meer dan Macron - bezig is interne problemen op te lossen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:19

Intern zeker, rommelt flink binnen Duitsland...partner doet dageljks werken in Deutschland en men is over het algemeen zeer content met Mutti ;) om op het onderwerp te blijven, vind ik prestatie binnen zo een groot land en de stiekem nog voelbare nazisme in het zuiden...

*\o/* power to the women

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:42

*\o/* doe ik altijd aan mee Indestal.
Vanochtend waren 2 vrouwen enorm moeilijke manoeuvre aan het doen in de kano hier in de grachten van Venetië. Het was zo smal. Toen het klaar was klonk uit de boot een opgelucht : "we fixed it", waarop ik zei vanaf de kant:" thats women power ". Het hele gezelschap inclusief de mannen schoten in de lach en riepen : "jéééh".

Ik doe met je mee. Ik heb vrouw Merkel erg hoog zitten.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:29

Geweldig Pien! We moeten elkaar steunen!

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:54

Gisteren zo een mooi stukje gezien bij Nieuwsuur over Nice. Deze jonge Masai vrouw had de enorme moed en kracht om te voorkomen dat ze als 8 jarige vrouwenverminking (zo noemt ze het zelf en ik dus ook) moest ondergaan. Ze was wees en is gewoon gevlucht want ze wist als klein kind al: "dat nooit en als ik groot ben ga ik daar iets aan doen". Inmiddels als volwassen vrouw heeft Nice ervoor gezorgd dat ze 18.000 masai kinderen en jonge vrouwen dit vreselijke lot heeft bespaard. Ze vertelde gisteren in Nieuwsuur dat ze begonnen is met de belangrijkste stamhoofden hierop aan te spreken en dat dit proces voordat zij deze mannen mee kreeg jaren heeft geduurd.
Nice is uitgeroepen als een van de belangrijkste vrouwen op deze aard bol en dat geeft haar een enorme steun in de rug. De Masai stam is vreselijk trots op haar.
Voor diegene die geïnteresseerd is in de rapportage van Nieuwsuur zie https://nos.nl/nieuwsuur/video/2233844- ... issen.html

Als ik jong zou zijn en opnieuw mijn werkleven zou moeten inrichten zou ik naar mogelijkheden zoeken in Nederland die vrouwen die het betreft te gaan ondersteunen het liefste vanuit de vrouwen c.q. mannen vanuit die groepen die het betreft. Ik was echt ontroerd door deze Nice. Wat een top vrouw zeg. Geweldig ook dat ze zo ondersteund wordt door de mannen die er om doen. Inmiddels is ze bezig om onderwijs voor alle Masai vrouwen te krijgen en een emancipatie beweging op gang te brengen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:56

Wauw, wat mooi dat haar dat lukt!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 22:41

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/01/je ... n-a1605108

Dit is iets wat ik écht heel erg herken. Het is niet dat mijn vriend niks wil doen in huis, maar het hele ding dat hij het ziet als "helpen". (We hebben overigens geen kinderen.) Maar ik denk dan steeds, het is toch ook jouw huis?
Deze is ook erg herkenbaar: https://www.harpersbazaar.com/culture/f ... -equality/
Het is een enorm lastig onderwerp om te bespreken: het uitpraten van dit probleem kost ook weer mentale energie en je vraagt je dan af of dat het waard is. Bovendien is de man snel beledigd omdat het lijkt alsof je constant zeurt dat hij niet genoeg doet.

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 07:20

Beide artikels komen ook mij heel bekend voor. Mijn vriend is volgens mij van goud gemaakt en is een ongelooflijke hulp in huis, maar soms... Een doos die in huis staat en weggezet zou moeten worden waar ik er net niet bijkan, die zet ik dan na 2 dagen van miserie weg terwijl hij zegt "oh maar dat zou ik dadelijk wel doen" of "maar zeg dat dan, dan zet ik ze weg". Terwijl ik er mij al 22 keer aan geërgerd heb.
Zijn werkspullen die op de vensterbank naast de achterdeur blijven liggen, in plaats van ze weer mee naar buiten te nemen en op hun plaats te leggen. Ik erger me groen en blauw (? :p) tot het moment dat ik alles in een doos kieper en in de garage zet, waarna hij lastig wordt omdat hij niets meer kan terugvinden.
Hij doet erg veel in en vooral rondom het huis, maar het zijn alle dingen die hij vanzelfsprekend vindt dat ik doe, die het lastig maken.
We hebben er een tijdje geleden ruzie over gemaakt, over het feit dat ik voel dat ik manager ben thuis en hem maar moet vertellen hoe en wat, en hij neemt dat inderdaad als een aanval op zijn persoonlijkheid, hoewel dat helemaal niet zo bedoeld is. Het was ontzettend vermoeiend om die ruzie te maken en sindsdien denk ik al sneller "och, laat maar gaan, het is de discussie niet waard".
Maar dat zorgt er natuurlijk voor dat er niets verandert...

Anoniem

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 07:38

Dit lijkt me uitmonden op een discussie over "partners in het huishouden" waar iedereen zijn beklag doet over zijn/haar partner en wat leuke voorbeelden geeft over troep in de hoek, kruimels onder de kussens van de bank, en vieze was in de badkamer.

Niet helemaal on-topic.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:12

Eigenlijk wel, het is toch vreemd dat vrijwel iedereen het blijkbaar vanzelfsprekend vindt dat de vrouw het huishouden managet? het is toch eigenlijk van de zotte dat een single man de vraag krijgt "maar doe je het huishouden dan helemaal zelf?" terwijl een single vrouw die vraag niet krijgt. En bij hoeveel single mannen komt moeders poetsen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:52

Amable schreef:
Eigenlijk wel, het is toch vreemd dat vrijwel iedereen het blijkbaar vanzelfsprekend vindt dat de vrouw het huishouden managet? het is toch eigenlijk van de zotte dat een single man de vraag krijgt "maar doe je het huishouden dan helemaal zelf?" terwijl een single vrouw die vraag niet krijgt. En bij hoeveel single mannen komt moeders poetsen?

Maar wat jij hier schrijft is toch heel wat anders dan "mijn man ruimt de dozen niet op en zijn gereedschap ligt overal"?

De voorbeelden die je noemt kan ik persoonlijk trouwens ook totaal niet plaatsen. Ik neem aan dat alleenstaande mensen, ongeacht hun geslacht, hun eigen huishouden doen. Ik vraag een volwassen persoon tenminste nooit of hij/zij zijn eigen broeken wast, ik neem dat gewoon aan.

Hoe stellen de taakverdeling binnenshuis regelen lijkt me iets voor die stellen om samen uit te zoeken. Als je partner het vertikt iets te doen en voor jou is het belangrijk dat 'ie wel wat doet dan moet je je relatie heroverwegen.

Zoals een artikel ook aankaart ligt het meer in de biologische opmaak van de vrouw om de verzorgende taak te dragen en het nest schoon te houden terwijl de man erop uit gaat om te jagen. Daar kan je vanalles van vinden maar komt niet door sociale druk of rollenpatronen.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 09:22

Ik herken het wel en vind het wel bij dit topic passen. Mijn vriend komt uit een vrij traditioneel gezin; Vader altijd gewerkt, moeder is gestopt met werken toen ze kinderen kreeg en weer begonnen met werken toen iedereen zelfstandig thuis kon blijven. Moeder kookte, maakte schoon, deed de was, ging naar gesprekken op school, hield lastige gesprekken met de kinderen enzovoort. Toen wij zijn gaan samenwonen, merkte ik toch dat hij dit heel erg had meegekregen. Dus terwijl ik heel hard riep dat ik geen huisvrouw wou zijn, kwam dat er toch wel op neer. Inmiddels vijf jaar verder en hebben we het goed afgestemd hoor, maar het is langzaam van 'helpen in het huishouden' naar 'het doen van het huishouden' gegaan.
Heb wel eens gevraagd waarom dat zo veel voet in de aarde had, toen zei hij heel eerlijk 'Maar mijn vader deed nooit wat. Die werkte, at, deed leuke dingen met ons en dat was het' Dus het is wel heel erg te verklaren. En die verschuiving gaat alleen maar meer gebeuren imo.

Nu heb ik geen kinderwens maar ik zou het heel belangrijk vinden dat als ik toch kinderen heb, zij zien dat zowel vader als moeder in het huis belangrijk zijn. Dat ook vader kookt, afwast, stofzuigt en niet alleen maar klusjes doet. En dat ook moeder werkt en schilderijen ophangt en lampen kan vervangen (Ja enorm generaliserend maar dat is in dit geval het beste om het uit te leggen)