Astma aanvallen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Astma aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 18:17

Hallo,
Een paar jaar terug heb ik te horen gekregen dat ik astma heb. Elke winter ben ik weken tot maanden aan het hoesten en volgens de huisarts en longarts is dit door astma. Verder had ik er nooit zo'n last van.
Later ben ik soms wat gevoelig gaan reageren op bepaalde luchtjes. Ik moest dan hoesten en kon wat benauwd worden. Maar dit had ik niet heel vaak.
Ook kan ik er heel slecht tegen als er wind in mijn gezicht staat, ik kan dan heel moeilijk adem halen maar ik weet niet of dit met astma te maken heeft.

Nu heb ik sinds een paar dagen dat ik meerdere keren per dag erge hoestbuien krijg, wat benauwd ben, slijm in mijn keel krijg en een beetje apart gevoel bij mijn luchtwegen heb. Dit wordt minder/gaat over als ik ventolin neem.
Zijn dit nou astma aanvallen?
Moet ik hier iets mee nu ik dit meerdere keren per dag heb? Komt dit vaker voor dat je hier ineens een periode meer last van hebt? Of kan het zijn dat mijn medicatie moet worden aangepast o.i.d.?

Zoals jullie kunnen lezen heb ik hier niet veel ervaring mee.
Ik hoop dat jullie mij meer duidelijkheid kunnen geven wat ik hier mee moet/of ik er iets mee moet doen.

Sterre98

Berichten: 6323
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:20

Ja dat klinken als astma aanvallen.

Ik heb zelf ook astma, heb t alleen nooit door wanneer ik een aanval heb.
2weken terug kreeg ik een heftige aanval met hoesten en geen lucht krijgen. Daarbij een paniekaanval omdat ik dus geen lucht kon krijgen, dat hielp natuurlijk niet mee :')

Uiteindelijk ambulance langskomen en heb ik aan t zuurstof gezeten met een luchtweg verwijderaar.

Heb je behalve ventolin nog andere puffers? En wat moet je nemen en hoeveel?

xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Re: Astma aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 19:50

Ik gebruik seretide met een voorzetkamer. Had eerst zo'n disk maar als ik in de winter zo hoest lukt het niet om goed te inhaleren, dus sinds deze winter over op een met voorzetkamer.
Ik gebruik deze 2 keer per dag, 2 pufjes. Ventolin gebruik ik normaal vrijwel niet, maar nu dus wel veel.

Wat naar dat de ambulance moest komen! Als je daar bovenop een paniekaanval krijgt werkt inderdaad niet mee voor je benauwdheid.

Barb

Berichten: 12084
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Astma aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:59

Je zou ook kunnen vragen of je Qvar mag gebruiken ipv seretide. Dat is een ontstekingsremmer, misschien werkt de seretide niet voldoende. Ik heb een 7 jarige zoon die al een paar jaar astma aanvallen heeft.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:05

Ik zelf schaar dat niet onder astma aanvallen, ik krijg letterlijk geen lucht als ik een aanval heb, mn keel wordt van binnen dicht geknepen. Maar iedereen ervaart het op een andere manier
Vind het bij jou meer als bronchitis klinken, ook icm het slijm en hoesten

xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Re: Astma aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 20:14

Joanne ik heb zelf dus nooit echt astma aanvallen gehad (in ieder geval dat ik het niet zo ervaarde) dus ik weet niet zo goed of dit het is of dat het toch wat anders is. Morgen denk ik dan toch maar even naar de huisarts. Kijken wat zij er van zeggen.

Ossi

Berichten: 437
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:50

xXxXsasxXxX schreef:
Hallo,
Een paar jaar terug heb ik te horen gekregen dat ik astma heb. Elke winter ben ik weken tot maanden aan het hoesten en volgens de huisarts en longarts is dit door astma. Verder had ik er nooit zo'n last van.
Later ben ik soms wat gevoelig gaan reageren op bepaalde luchtjes. Ik moest dan hoesten en kon wat benauwd worden. Maar dit had ik niet heel vaak.
Ook kan ik er heel slecht tegen als er wind in mijn gezicht staat, ik kan dan heel moeilijk adem halen maar ik weet niet of dit met astma te maken heeft.

Nu heb ik sinds een paar dagen dat ik meerdere keren per dag erge hoestbuien krijg, wat benauwd ben, slijm in mijn keel krijg en een beetje apart gevoel bij mijn luchtwegen heb. Dit wordt minder/gaat over als ik ventolin neem.
Zijn dit nou astma aanvallen?
Moet ik hier iets mee nu ik dit meerdere keren per dag heb? Komt dit vaker voor dat je hier ineens een periode meer last van hebt? Of kan het zijn dat mijn medicatie moet worden aangepast o.i.d.?

Zoals jullie kunnen lezen heb ik hier niet veel ervaring mee.
Ik hoop dat jullie mij meer duidelijkheid kunnen geven wat ik hier mee moet/of ik er iets mee moet doen.


Herkenbaar, alleen heb ik Serevent puf. Met bepaalde geuren kan ik ook enorm benauwd worden, maar dat gaat wel over als de geur weg is. Je longen zijn veel gevoeliger dan die van mensen zonder astma. Astma komt uiteraard in vele vormen, mijne is een benauwdheid die steeds erger wordt. Als ik dan de puf gebruik wordt ik vaak even een paar minuten nog iets benauwder, alsof ik door een rietje adem. Daarna gaan de longen weer open en komt er slijm los. Dat moet ik dan allemaal ophoesten en dan is het weer klaar.

Mocht je roken, stop daar gewoon echt mee. Ik ben van 3 a 6x per maand een aanval, naar 1 à 2 aanvallen per half jaar gegaan. Alleen voor sommigen honden lijk ik echt allergisch te zijn en krijg ik een astma-aanval, die tel ik niet mee in de hoeveelheid aanvallen. Bespreek het met je huisarts als je je onzeker voelt hierover, die niet je begeleiden in het proces. Succes :)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23450
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Astma aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:55

Eea kan natuurlijk ook getriggerd worden door de omstandigheden he.
Het is heel warm en in NL is het dan meteen ook heel vochtig waardoor je het sneller benauwd kan krijgen.
Ik merk het bij mijn zoon met huisstofmijt allergie dat die nu ook zo nu en dan een pufje salbutamol (ventolin) nodig heeft. Bij hem is het waarschijnlijk geen astma maar heeft omdat hij uiteindelijk ook in een hele heftige benauwde toestand is opgehaald door de ambu nu wel nog wat onderhoudsmedicatie maar hij is eigenlijk klachtenvrij.

Naast het warme en vochtige is het ook nog eens hoogseizoen voor de hooikoortspatient en ik heb geen astma of aanverwante aandoeningen maar ik merk wel dat als ik het heel benauwd krijg door het weer en de hooikoorts dat ventolin helpt.
Ik zou wel contact opnemen met je huisarts (niet nu met spoed maar bv komende week overdag zodat hij ook op de hoogte is van je verandering en dan kan hij zelf wel bedenken of je gezien moet worden)

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 20:56

Vraag een verwijzing naar een longarts, nog beter
Kan je medicatie veel beter afgestemd worden en kijken ze ook naar je long inhoud etc

Ik was jong toen ik echt astma had (2 soorten puffer 2/3 keer per dag en dan nog ventolin erbij), en ik ben er op erge inspannings aanvallen en benauwd tijdens verkoudheid vanaf, maar wat gezegd, bij iedereen anders.
Alleen laat je goed onderzoeken en begeleiden, mijn inziens heeft een huisarts noet genoeg kennis in huis

xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 21:02

Ossi ik rook niet, ook nooit gedaan.
Ik heb een allergie test gehad en daarin zijn onder andere ook een aantal dieren getest, hier reageerde ik allemaal niet op.

Polly, de warmte werkt denk ik ook inderdaad niet mee.

Ik ga van de week even een afspraak maken met de huisarts om te overleggen.

Joanne ik ben meerdere keren naar de longarts geweest afgelopen jaren. Heb daar ook verschillende onderzoeken gehad. Longfunctietesten zijn bij mij prima. Wat dat betreft zou je niet zeggen dat ik astma heb, maar toch blijven ze zeggen dat het astma is. Heb ook al veel verschillende puffers geprobeerd. Kijk wel even waar de huisarts mee komt.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Astma aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:21

Bij mij is het gelukkig erg rustig, maar ik heb altijd behoorlijk heftige astma aanvallen gehad vanaf mijn geboorte tot een jaar of 10. Sindsdien ben ik medicatievrij.
Toen ik nog baby was, is het een aantal keer kantje boord geweest. Ik liep blauw aan en kreeg absoluut geen lucht meer. Dit werd getriggert door allergieën (koemelkeiwit en dieren). Ik kreeg bricanyl, pulmicort en ventolin pufjes, meerdere keren per dag. Later was het in ieder geval geen kantje boord meer, maar kreeg ik tijdens zo'n aanval echt geen lucht, tenzij ik me ontspande (dat doet de ventolin ook, die verwijdt de luchtwegen). Slijm kan ik me eerlijk gezegd niet herinneren, maar dat klinkt meer als bronchitis of een allergie (hooikoorts?)
Bij mij voelt een aanval alsof je door een rietje ademen, terwijl je deze dichtknijpt. Ik was echt zo benauwd dat je je afvraagt of je ooit nog kunt ademen.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Astma aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:26

Dat dus, ook mijn ervaring :j
Vandaag dat de longarts misschien niks aanwijzends kan vinden

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Astma aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:40

Ik heb wat jij beschrijft ook niet bij een echte astma aanval. Bij zo'n aanval heb ik het nachten achter elkaar ( heb alleen 's nachts astma aanvallen ) en meestal eindig ik dan op de eerste hulp of met spoed bij de longarts.

Benauwdheid die ' snel ' weer weg is gaat bij mij samen met allergie ( inclusief koude allergie, maar daar moet ik toch eerst of een epipen voor gebruiken of een van mijn andere noodmedicamenten ). Nu helpt het niet dat ik overgevoelg ben geworden voor heel veel astma medicatie, dus mag ik alleen nog maar de Kinder pompjes gebruiken en verder krijg ik iedere 2 weken injecties voor mijn allergische astma.

Dan heb ik nog mijn chronische bronchitis die samen gaat met extreem veel hoesten, zeker na bepaalde lucht ingeademd te hebben.

Overigens, als je niet tevreden bent met het huidige ziekenhuis omdat je denkt dat ze je niet serieus genoeg nemen... Dan ga naar een ander ziekenhuis. Bij het ziekenhuis hier in de stad bleven ze maar meer medicatie voorschrijven ( tot ver over de maximale dosis ) en werd ik belachelijk gemaakt om mijn klachten. Toen naar een ander ziekenhuis gegaan en daar zijn ze samen met dermatologie een heel traject gestart op al mijn allergieën op papier te krijgen en om te kijken welke astma medicatie ik nog kon verdragen. Mijn longvolume gaat waarschijnlijk niet meer veel beter worden, maar in ieder geval zijn de gesprekken over 24/7 zuurstof via een zuurstoftank niet meer aanwezig.

xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Re: Astma aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 08:26

Stonedromy Ik heb er nu al een paar dagen last van. De ventolin helpt vooral om het ergste hoesten te stoppen. De benauwdheid wordt nu ook erger als wat het was. Kan er ook niet door slapen. Ik heb straks een afspraak bij de huisarts, dus hoor het wel wat zij er van denkt.

Vind het wel heftig om te lezen hoe erg sommige hier last hebben (gehad) van astma. Ik heb er tot nu toe nog niet onwijs last van gehad. Ja zo nu en dan wat benauwd en dus het hoesten in de winter, maarmaar het gevoel krijgen dat je helemaal geen lucht binnen kan krijgen lijkt me zo naar...

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Astma aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:19

Succes bij de ha! Ik ben benieuwd wat deze gaat zeggen/doen.

xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Re: Astma aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 09:52

Moet seretide en ventolin ophogen en moet nu bloed laten prikken om te kijken naar ontstekingen. Moet woensdag terug om te kijken hoe het dan gaat. Is er geen verbetering dan krijg ik prednison. Als het morgenochtend erger is dan moet ik morgen meteen terug komen.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Astma aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:27

Dat is nogal wat...op basis waarvan heeft de ha dat besloten?
Ik hoop dat het verlichting geeft!

xXxXsasxXxX
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-07-07

Re: Astma aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 11:14

Ze hoorde dat het niet helemaal dicht zit maar dat het wel vernauwd is. Hartslag was aan de hoge kant en ademhaling is sneller. Ze zag en hoorde ook dat ik moeite moet doen om te ademen. We hopen dat verhoging van seretide en ventolin voldoende is en dat ik dus geen prednison hoef te krijgen.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Astma aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:21

Klinkt alsof je huisarts adequaat handelt. Je wil bij dit soort dingen niet te lang aanmodderen. Ik heb ook astma, en in het verleden keek ik het altijd even aan als m'n klachten erger werden. Maar dat heeft me nu twee keer een longontsteking opgeleverd. Ik heb dus de huisarts moeten beloven dat ik bel als ik gedurende een paar dagen meer klachten heb, en dan naar aanleiding van m'n verhaal besluit ze of ik langs moet komen of niet. Meestal moet ik een weekje m'n medicatie verhogen en ben ik er daarna weer vanaf.

Het is trouwens ook wel naar weer voor astmapatiënten, ik heb ook echt meer last nu. Maar jouw klachten klinkt meer als een infectie dan gewoon wat meer last.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23450
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:36

Siesjuh schreef:
Dat is nogal wat...op basis waarvan heeft de ha dat besloten?


Ik gok op basis van lichamelijk onderzoek en de klachten die TS verteld. ;)

verootjoo
Berichten: 35648
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:59

Siesjuh schreef:
Dat is nogal wat...op basis waarvan heeft de ha dat besloten?
Ik hoop dat het verlichting geeft!


Hoezo is dat nogal wat? Op basis van het verhaal hier klinkt dit als een hele logische actie van de HA.
En die heeft haar verhaal gehoord en onderzocht dus ik neem aan dat de HA dat op basis daarvan besloten heeft :+ Plus dat ze huisarts is en ervoor geleerd heeft.

Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 20:11

Joanne1987 schreef:
Ik zelf schaar dat niet onder astma aanvallen, ik krijg letterlijk geen lucht als ik een aanval heb, mn keel wordt van binnen dicht geknepen. Maar iedereen ervaart het op een andere manier
Vind het bij jou meer als bronchitis klinken, ook icm het slijm en hoesten

https://www.longfonds.nl/astma/alles-ov ... t-is-astma
Citaat:
Bij een astma-aanval gebeurt er van alles in de longen. Zodra ze geprikkeld worden door stoffen waar u gevoelig voor bent, zwellen de slijmvliezen in neus, keel en longen op. De slijmvliezen produceren meer vocht en slijm dan anders. De spiertjes die om de luchtwegen heen zitten, raken verkrampt en trekken samen. Ze maken de luchtwegen smaller.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Astma aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 22:35

Ja? Dat wil niet zeggen dag iedereen daar dan maar last van heeft. Ik geef alleen mijn ervaring aan

Twilight

Berichten: 5503
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Re: Astma aanvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 23:02

Ik heb al flinke tijd astma en heb nu sinds een jaar seretide en ventolin just in case. Heb ook een flucticason neusspray om in de hooikoorts tijd mijn neus te helpen en doe het er nu goed op.

In t verleden 2/3 keer astma aanval gehad. Kon na een lachbui zo komen en bleef ik benauwd. Niks hielp behalve stomen om iets te verlichten. Heb dus al 2 keer aan de prednison gezeten, en eerlijk is eerlijk voor mij werkte het steeds als een resetknop en kon ik na de kuur weer redelijk gewoon verder.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:50

verootjoo schreef:
Siesjuh schreef:
Dat is nogal wat...op basis waarvan heeft de ha dat besloten?
Ik hoop dat het verlichting geeft!


Hoezo is dat nogal wat? Op basis van het verhaal hier klinkt dit als een hele logische actie van de HA.
En die heeft haar verhaal gehoord en onderzocht dus ik neem aan dat de HA dat op basis daarvan besloten heeft :+ Plus dat ze huisarts is en ervoor geleerd heeft.

Je hoeft niet direct te doen alsof ik een idioot ben...je had ook even kunnen vragen hoe ik het bedoelde als je het dan toch in het belachelijke wil trekken.

Ik vind een eventuele behandeling met prednison niet niks...ik weet niet hoe een ander daar tegenaan kijkt, maar het is nogal rotzooi. Daarmee bedoel ik überhaupt niet dat de ha fout zit, ik bedoel daar alleen mee dat het nogal wat is.
Verder vraag ik gewoon wat de bevindingen van de ha zijn, waarom ze dat voorschrijven...puur uit interesse naar wat ze gehoord hebben toen ze checkten. Als ze daarmee komen, was er duidelijk wel meer aan de hand dan wat ik in eerste instantie voor mij uit het verhaal van ts duidelijk werd...

Ts vond het duidelijk niet zo'n rare vraag, want zij gaf gewoon antwoord. Maar direct uitgaan van het negatieve is op bokt nogal een hype aan het worden lijkt het...mensen op een zeer nare manier de les proberen te lezen duidelijk ook. Als iets raar overkomt kan er ook eerst gevraagd worden, ipv iemand als een idioot te behandelen :+

Anyway, mooi prut dat je luchtpijp vernauwd is ts. Ik hoop dat het niet zo ver hoeft te komen dat je aan de prednison moet...