Bloedneus, DA bellen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Bloedneus, DA bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 18:38

Hallo allemaal,

Net met mn shet lekker aan t fietsen, zie ik na een paar kilometer dat haar neus begint te bloeden. Toen besloten om rustig aan terug te gaan fietsen. Mijn gevoel zei DA bellen (al is t maar voor advies).

Nu ben ik net terug op stal en is het een heel stuk minder en zo goed als droog. Maar nu twijfel ik of ik alsnog even de DA moet/zal bellen of dat ik het nog even aankijk.....wat zou jullie advies zijn? Ik heb echt geen idee wat het kan zijn. Maar als ik verschillende site’s/fora moet geloven kan het een klein gesprongen adertje zijn...maar kan t ook serieus foute boel zijn.....

Na aankomst op stal even schoongemaakt met n baby doekje. Nu komt er na een paar rondjes uitstappen niks meer uit op wat vocht uit beide neusgaten na. Bloed was tevens maar uit 1 neusgat....

Foto’s voor de zekerheid even in een spoilertje, al vind ik ze niet heel schokkend...

Spoiler:
Afbeelding
Toen ik het ontdekte^

Afbeelding
Verderop onderweg terug naar stal^

Afbeelding
Bij aankomst op stal^

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Bloedneus, DA bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:40

Ik weet niet hoe hard ze gewerkt heeft misschien door snel ademen een adertje geknapt die vlak onder de huid lag? Verder durf ik het niet te zeggen.

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:40

Als het al klaar is zal ik het zo laten. Wanneer het vaker gebeurd misschien even bellen. Kan een gesprongen adertje zijn geweest, hebben wij mensen ook wel eens :)

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Bloedneus, DA bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 18:46

Ze heeft n flink stuk gedraafd. Eigenlijk is dat ook precies wat ik dacht inderdaad....

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Bloedneus, DA bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:00

Ik zou me hier niet druk om maken hoor.. ziet er erg onschuldig uit

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Bloedneus, DA bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:02

hier ook al enkele keren een bloedneus(je) gezien bij een paard.
nooit zorgen om gemaakt,zolang het er niet uit gutst,zou ik me niet zo vlug zorgen maken.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Bloedneus, DA bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:07

Als het een enkele bloedneus is en het is gestopt, zou ik me niet te druk maken. :)

Wanneer je merkt dat het vaker voorkomt, zou ik de pony grondig laten onderzoeken. Onlangs helaas een paard gehad in de kliniek met frequent een bloedneus en mensen op stal hadden tegen de eigenaars gezegd dat 'dat geen kwaad kon'. Helaas bleek het paard een vernauwing van de neusgang en uiteindelijk tumorale structuren in het hoofd te hebben, en de prognose is jammer genoeg niet goed...

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:08

Ik heb geleerd dat als het maar uit 1 neusgat komt het bijna nooit kwaad kan. Zeker als het er niet met stralen uitstroomt of heel vaak gebeurd :) (of er andere symptomen zijn uiteraard).
Gewoon even in de gaten houden, maar zou me er verder nu nog niet al te druk om maken! :)

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Re: Bloedneus, DA bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:13

Ik zou de DA bellen. Ik heb een veulen gehad die ook uit 1 neusgat had gebloed een paar uur later was hij er niet meer. T kan niks zijn maar t kan ook verkeerd zijn. Ik ben persoonlijk meer vande better safe than sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:33

Yinthee schreef:
Ik heb geleerd dat als het maar uit 1 neusgat komt het bijna nooit kwaad kan. Zeker als het er niet met stralen uitstroomt of heel vaak gebeurd :) (of er andere symptomen zijn uiteraard).
Gewoon even in de gaten houden, maar zou me er verder nu nog niet al te druk om maken! :)

Dit idd. Pas als het uit 2 neusgaten komt, komt het van dieper en is een longbloeding mogelijk. Heb dat al een paar keer gezien bij paarden en dan loopt het uit beide neusgaten.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Bloedneus, DA bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:43

Ik zou het in de gaten houden.

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Bloedneus, DA bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:48

Denk dat het meevalt. Temperatuur het diertje voor de zekerheid.

Maar waarschijnlijk is het compleet onschuldig.

_Nicky

Berichten: 5131
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:55

Mijn merrie had het altijd met vrieskou of warme/broeierige temperaturen als ze zich flink inspande of stond te snuiven. Zag er op een schimmel altijd erger uit dan het was. Ik heb er ook nooit iets aan gedaan.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:16

Mijn vorige verzorgpony had het plots een binnen korte tijd wel meer. Niet echt een ritme in te vinden qua op de paddock staan, op het land staan, longeren, rijden, warm weer, koud weer. Uiteindelijk is er een bronchoscopie (kijkonderzoek van de luchtwegen) gedaan en hij blijkt een poliep bij zijn zeefbeen te hebben. Zou geopereerd kunnen worden, maar omdat je niet weet of het helemaal doorgroeit in de schedel, is dat niet aan te raden. Nu is het gewoon in de gaten houden. Zo'n poliep kan verder groeien en verder groeien.... En daardoor ook steeds makkelijker bloeden.
Verzorg hem niet meer, maar kom nog steeds op die stal en weet dat hij periodes heeft met frequent bloedneuzen.

Kregen toen het advies dat als het gebeurde tijdens rijden of longeren, te gaan stappen tot het over was. Nu wordt ie niet meer bereden ivm artrose. Maar ik heb het een keer gehad op het strand. Mensen keken me op de terugweg heel raar aan.... Paard met bloed bij één neusgat
Laatst bijgewerkt door Danseresje op 02-06-18 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:19

Gewoon in de gaten houden. Heeft mijn VZpaard ook eens gehad na het rijden. Is gewoon de combi van de hitte en het werken.


Saranghea schreef:
Ik zou de DA bellen. Ik heb een veulen gehad die ook uit 1 neusgat had gebloed een paar uur later was hij er niet meer. T kan niks zijn maar t kan ook verkeerd zijn. Ik ben persoonlijk meer vande better safe than sorry


Veulens zijn veel kwetsbaarder en dit paardje heeft redelijk hard gewerkt met deze hitte

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Bloedneus, DA bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:25

Hé, mijn oudere merrie had dit laatst ook. Op de weide kreeg ze spontaan een bloedneus, ook uit 1 neusgat. Het was snel weer over maar was toch ook aan het twijfelen of ik de DA zou bellen of niet.
Het zou blijkbaar door het warmere weer kunnen komen.

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Bloedneus, DA bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:28

Mijn dierenarts zei toen bij wijze van spreken.. Als er twee emmers uit komen mag je me bellen.

_O-

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:28

Warm en broeierig weer: het moment voor een gesprongen adertje.

Mijn schimmeltje is er 29 mee geworden.

En idd: uit 1 neusgat, geen 'schuim'/ luchtbellen: vannacht niet wakker van gaan liggen...!

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Bloedneus, DA bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 20:39

Bedankt voor alle reacties en adviezen! Het was bij lange na geen 2 emmers.....ergens in mn achterhoofd had ik ook wel dat ik me niet te druk moest maken. Maar soms is dat nog weleens lastig hahaha.

Ik ga het even in de gaten houden. Als t niet zo vaak voor komt laat ik het zo of bel ik hoogstens eens voor advies of iets....

Visann
Berichten: 9
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:39

Dit lijkt me niet zo erg. Maar mag hopen dat je normaal gesproken het raadplegen van een DA niet laat afhangen van bokt. Bellen kan altijd

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Bloedneus, DA bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 21:15

Nee natuurlijk laat ik dat niet van bokt afhangen, zoals ik al schreef was mijn eerste idee ook DA bellen. Maar aangezien het bij aankomst op stal al gestopt was had ik zo iets van laat ik eens kijken wat de bokkers denken.

Als het dan nog zo erg gebloed had als op de terugweg had ik voor advies wel de DA gebeld....

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:41

Ik zou wel in de gaten houden of het niet vaker voorkomt en dan hetzelfde neusgat is. Zoals al meerderen opmerken kan het ook een zeefbeentumor zijn die gaat bloeden.

Een merrie die ik heb gehad had het al jaren af en aan, ook steeds uit hetzelfde neusgat. Vooral bij inspanning en wat warmer weer. Uiteindelijk bleef het langzaam aan een beetje druppelen en toen ben ik de volgende dag naar een kliniek gegaan waar ze het met een scope konden onderzoeken. Toen bleek dat ze dus een zeefbeentumor had. Ze was 22 en had ook al artrose in haar voorhoeven, dus toen is ze gaan hemelen. Opereren was destijds verder ook geen optie hoor, ze konden niet zien of het goedaardig of kwaadaardig was, als ze er een hapje van zouden nemen om te onderzoeken zou het in het geval van een kwaadaardige tumor "goed" gaan, maar was het niet te behandelen, in het geval van een goedaardige tumor zou het enorm gaan bloeden, waarbij ze dat niet zou overleven.

Ik vind de opmerkingen dus van: Eén neusgat is niet erg, zolang het niet lichtrood en bruisend is is het niet erg etc. wel erg misleidend hoor!

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Bloedneus, DA bellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:34

De mijne heeft het onlangs ook gehad.
Had hem gewoon in de piste los gelaten.
Waarschijnlijk een doorn in zijn neus gehad 8)7
Of een adertje gesprongen

Nu in het verleden wel een paard gekend met frequent bloedneuzen. Is uiteindelijk ook ingeslapen vanwege iets met een tumor ?