[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:24

Ik lees nog altijd met jullie mee maar wegens drukte weinig tijd om te reageren. Hier indd de nodige ervaring met zeer ernstige maagproblemen bij een HBer, mochten er vragen zijn stel ze gerust! Hier of in PB

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:39

Deni11 schreef:
Net nog een rondje gelopen en ze werd alweer levendiger dan het duffe dat ze was.
Alleen toen ze op stal stond en ze ging plassen was haar plas wel donker rood :? Zijn dat misschien afvalstoffen dan of nierproblemen...?
Het houdt je bezig he zo een zorgepaardje :=


ik zou dit even met je dierenarts overleggen want erg donker plassen is niet goed. Ik denk een blaasontsteking of spierbevangenheid (afvalstoffen).

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:44

Aukelizzy schreef:
Ik lees nog altijd met jullie mee maar wegens drukte weinig tijd om te reageren. Hier indd de nodige ervaring met zeer ernstige maagproblemen bij een HBer, mochten er vragen zijn stel ze gerust! Hier of in PB


Ik hier helaas ook |(
Bennie zijn voeten gaan ok. We gaan vandaag de Novacam in de avond afbouwen. Hij krijgt dat nu 2 keer per dag en we gaan naar 1 keer per dag.

Helaas gaat zijn buik en darmen nog niet zo lekker. Na het eten krijgt hij buikpijn. Staat hij op stal dan gaat hij liggen en buiten gaat hij even rusten in stand. Zakt de buikpijn na een half uurtje weer, dan gaat hij weer verder eten.

Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat bij ernstige gevallen de pasta van Abler niet voldoende werkt.
Ik heb het drie dagen gebruikt en Bennie werd met de dag slechter. Vanmorgen heb ik weer de Gastrogard gebruikt en hij doet het nu al weer beter (minder liggen na het eten)

Ik geef nu dus Gastrogard en Ekygard (in bietenpulp). Ik weet ook niet wat ik nog meer voor hem kan doen.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:25

Fijn dat jijzelf even reageert Aukelizzy, is nu makkelijker om rechtstreeks contact te leggen indien gewenst ;)

@Deni: uiteraard kan niemand van ons in de schoenen van een dierenarts gaan staan, maar 'sparren' kan wel opluchten geven cq. iemand op weg/ideeën helpen.
Ik weet niet of Bennie de laatste tijd minder dan normaal geplast heeft?
Dat zou nml. het geval kunnen zijn door de lichamelijke ongemakken, het minder bewegen en meer liggen.
Afvalstoffen kunnen zich dan ophopen waardoor urine geconcentreerder raakt en inderdaad donkerder van kleur kan zijn.

Ik persoonlijk denk dat het hier eerder gaat om kwijtraken van opgehoopte afvalstoffen ( en dat is an sich natuurlijk een goede zaak!) ipv. nierproblemen.
~ NOOT : Noah had in beginfase HB juist, imo, te heldere urine en dat juist zou kunnen duiden op niet goed werkende nieren/afvalstoffen verwerking .. ik had het geluk dat hij moest plassen toen DA weer 's aanwezig was : emmer eronder en urine laten onderzoeken .. was gelukkig oké :)) . Dat zou je dus ook kunnen doen als je twijfelt: proberen urine monster 'te vangen' (desnoods met grote spuit op te trekken uit vers gedane plas) om te laten onderzoeken ~

Zaak is nu wel dat Bennie voldoende drinkt om 'stroom' gaande te houden, maar ik zou verder elke vorm van 'detoxen' afraden, zelfs de mildste vorm .. te veel ineens willen kan juist voor overbelasting van organen zorgen en de gevolgen daarvan zijn ons inmiddels wel bekend denk ik :(

Overigens denk ik dat het helemaal stoppen met andere medicijnen dan de Omeprazol nu misschien even een betere optie is zolang de Omeprazol nodig is om z'n werk te kunnen doen.
Mijn maag-probleem-paard kreeg maar een 1/2 zakje buut per dag ( 1.70 paard, artrose), maar ik moest daar direct na verdenking maagproblemen, voor iig. 14 dagen, mee stoppen zodat de Omeprazol eerst kon doen wat het zou moeten doen zonder maag verder te blijven triggeren.

Officieel zou ik morgen weer 'mogen' beginnen met de Buut, maar ik waag dat nu niet eens .. eerst maar volledige Omeprazol/Sucralfaat kuur geven/afbouwen en dan maar weer verder zien .. áls hij dan toch weer Buut nodig heeft (in weide periode minder urgent vanwege warmte en automatisch meer bewegen) dan denk ik dat ik Sucralfaat ter bescherming ga geven; zou aanmaak maagzuur niet aantasten, dit in tegenstelling tot Omeprazol, maar een beschermlaagje moeten geven over zowel de maag- als darmwand en de eventueel al/nog aanwezige zweren in beide ..

~ NOOT : stop nooit zomaar met Omeprazol als 'kuur' afgelopen is! Uit vele ervaringen is gebleken dat het stoppen zonder afbouwfase voor ernstige problemen kan zorgen omdat de maagwand niet 1-2-3 de plotselinge hernieuwde (hoge/normale) aanmaak van maagzuur aan kan met het risico van opnieuw ernstige maagproblemen/koliek ~
Nb., heb ik het goed begrepen dat er een verhuizing aankomt voor Bennie? Dan zou ik ook dan zeker preventief een maagbeschermer geven.

Overigens, even voor mijn beurt pratend: ik meen dat Aukelizzy ook direct op moest houden met het geven van pijnstilling .. weet niet hoe dat verder verlopen is maar dat zal zij uiteraard zelf wel willen vertellen.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:52

Citaat:
[Wanderers"]Nb., heb ik het goed begrepen dat er een verhuizing aankomt voor Bennie? Dan zou ik ook dan zeker preventief een maagbeschermer geven


Nee hoor, Bennie gaat nergens heen. Hij is alleen erg ziek geworden van de bute.
Hij is nu van de bute af, krijgt Novacam (afbouwende), Gastrogard en Ekygard in bietenpulp (speedibeet).

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:39

.. sorry, heb ik mensen & dieren door elkaar gehaald :Y)

Ahaaa, ik zie het al ... reageerde op bericht van Deni maar noemde daarin de naam van jouw paard Damian, Bennie, .. mijn misser ;)

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:44

Wanderers, de verwarring komt vast door de hitte. Want wat is het weer heet vandaag.
Ik heb net zelfs de wei van mijn grote paard gesproeid. Ik was bang voor stressgras met veel suiker vanwege de droogte.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:56

Wat een zorgen om en voor toch telkens weer hé?!
Maar als het dan toch weer goed gaat is het dat allemaal waard .. al merk ik wel dat ook bij mij de veerkracht wel afneemt hoor, jaren tikken net zo hard aan als de zorgen :o

Maarruh, voor de geïnteresseerden maar weer eens wat extra leeswerk .. voor mij persoonlijk interessant omdat ik er bijna van overtuigd ben dat HB bij Noah ontstaan is door darmproblemen, wie weet dat anderen hier ook iets aan kunnen hebben ?
https://blog.abler.com/2016/11/cause-of ... in-horses/

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:01

Wanderers, ik ben daar ook van overtuigd. Toen Bennie ziek werd van de bute, werden zijn voeten ook slecht. Nu het beter gaat met zijn maag, gaan ook de voeten beter. En het is ook logische want als de darmen niet goed werken, voeren ze de afvalstoffen ook niet goed af. Mijn vorige paard stond de dag na een koliekoperatie aan vier benen zwaar hoefbevangen door de afvalstoffen die uit de darmen vrij kwamen.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:12

Iemand bekend met hennepzaad te voeren?
Schijnt net als cbd veel voordelen te hebben voor spijsvertering, bloedsuiker spiegel enz

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:58

Iemand bekend met het smeren van arnica op kroonrand en pezen? Werd mij verteld dat dat erg fijn kan zijn voor bevangen paarden?

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:49

Daphne1988 schreef:
Iemand bekend met het smeren van arnica op kroonrand en pezen? Werd mij verteld dat dat erg fijn kan zijn voor bevangen paarden?

Ik heb dit toen bij Blacky geprobeerd, had alleen niet het idee dat het iets deed voor hem.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 23:35

Daphne1988 schreef:
Iemand bekend met het smeren van arnica op kroonrand en pezen? Werd mij verteld dat dat erg fijn kan zijn voor bevangen paarden?


Ik smeer me suf met coolinggel en bij mijn paard helpt het wel degelijk iets :j

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 23:43

@wanderers jij zegt niet detoxen in wel vorm ook... ik ben nu juist begonnen met detox druppels van Puur, nu ze van de bute af is.. kan dat zoveel kwaad?

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:29

@Lotus : een veroorzaker van HB is een verstoring in de stofwisseling waardoor er te veel, te snel, te plotseling afvalstoffen vrijkomen in het lijf ( al dan niet na eerdere opstapeling hiervan) waardoor afvalverwerkende organen het aanbod niet aan kunnen (of dat om andere redenen niet aan kunnen), overbelast raken en het lijf vergiftigen ipv. ontgiften.

Ik weet dat er behandelaars zijn die zeggen: zo snel als mogelijk ontgiften maar ervaringen hebben inmiddels ook geleerd dat dat juist averechts zou kunnen werken; wat imo logisch(er) lijkt : dier hééft al last van overbelaste organen en door oa. detoxen belast je ze nog meer wat dan een vicieuze cirkel zou kunnen veroorzaken of in stand zou kunnen houden met niet 'alleen' gevolgen voor de HB maar ook voor al dan niet fatale orgaan schade.

Ik persoonlijk zou sowieso niet ontgiften zolang HB nog in actieve stadium is en daarna ook uiterst voorzichtig blijven vooral ook als oorzaak onbekend is .. elke wijziging zou 'iets' kunnen triggeren.

Ikzelf heb de eerste dagen van HB uitbraak, na overleg, Traumeeldruppels (die werken ook ontgiftend) gegeven omdat ik bij andere zaken daar goede ervaringen mee had gehad, maar ik ben er inmiddels bijna 100% zeker van dat die deze keer van negatieve invloed geweest zijn :(

Op advies van Holistisch werkende arts heb ik 3 maanden na aanvang HB een aangepaste dosering van Equilin Immuno en Balancer gegeven omdat Noah alleen maar achteruit bleef gaan ...
Ik vond dat werkelijk doodeng, vooral ook omdat hij daarna een (voorspelde) terugval kreeg, maar uiteindelijk is het gelukkig goedgekomen .. maar of ik dat een ander durf te adviseren?

Waar ik overigens wel, ruim een jaar na uitbraak, weer mee begonnen ben is het periodiek geven van Souplesse mix van de paardendrogist .. op kruidenbasis, voor goede doorbloeding en licht ontgiftend.

Na het stoppen van de Buut heb ik overigens een Probiotica kuur gegeven om zo het lichaam te ondersteunen om zélf eea. aan te kunnen pakken .. maar dan sowieso niet detoxen, is dan net zoiets als water doen in een lekke emmer ;)

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 12:59

Bedankt voor je reactie.. ik gaf tijdens bute de abprazole met probiotoca. Dat is nu nog 2 dagen half zakje en dan is dat klaar. Mijn dierenarts was er toevallig vandaag en heb meteen alle vragen aan hem voorgelegd en tja. Hij gelooft helemaal niet in de werking van de puur druppels die ik geef en hij zegt dat als ik wil ik dat gewoon kan geven.
Nu is het wel zo dat mijn paard aan 1 voet bevangen is door overbelasting na peesblessure, en niet door voeding etc. Souplessemix geef ik al jaren, ben daar erg tevreden over.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 13:14

Belangrijkste is dat een ieder bewuste keuze's maakt .. ongeacht welke keuze dat dan ook zal zijn na het zorgvuldig afwegen van alle voors- en tegens ;)

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:15

Help!
Iemand ervaring met dodson en horrell cushcare of safe And sound? Ik vertrouw de Vito niet meer en mistral kan helaas echt niet op alleen hooi. Maar daarbij suikers en zetmeel kan ze ook niet hebben..

Ze gaat helaas toch weer achteruit ze loopt nog wel maar ik zie verschil en voel weer pulsatie.. ik weet het echt niet meer ik wil nog niet opgeven. Mistral naar mijn gevoel ook nog niet..

Het is alleen typisch sinds dat de nieuwe zak Vito is aangebroken zie ik verschil. Alles komt zo vreselijk nauw bij haar..

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:02

Daphne1988 schreef:
Help!
Iemand ervaring met dodson en horrell cushcare of safe And sound? Ik vertrouw de Vito niet meer en mistral kan helaas echt niet op alleen hooi. Maar daarbij suikers en zetmeel kan ze ook niet hebben..

Ze gaat helaas toch weer achteruit ze loopt nog wel maar ik zie verschil en voel weer pulsatie.. ik weet het echt niet meer ik wil nog niet opgeven. Mistral naar mijn gevoel ook nog niet..

Het is alleen typisch sinds dat de nieuwe zak Vito is aangebroken zie ik verschil. Alles komt zo vreselijk nauw bij haar..



geen ervaring mee zelf maar is Vitalbix Daily complete niet wat? van de site; Vitalbix Daily Complete is geschikt voor recreatie- en sportpaarden. Dankzij het lage zetmeel- (2,7%) en suikergehalte (3,0%) kan Vitalbix Daily Complete helpen om gezondheidsproblemen te voorkomen en is Vitalbix Daily Complete een verantwoorde keuze voor paarden met verteringsproblemen en stofwisselingsproblemen zoals maagzweren, dunne mest, koliek, insulineresistentie, hoefbevangenheid, EMS, PPID, PSSM, HYPP en zomereczeem. of de Nutrimash (slobber) komen ze van aan van de Daily niet staat erbij.
Cushcare en Safe and Sound is hoger in suiker + zetmeel 10%

ik gaf zelf Subli Dieetmix maar is 12% vinden ze wel erg lekker en Subli Priores, komen ze lekker van aan van de Priores, ook hoger in Z+S, ik had ook Marstall Bergenwiesenmash; veel moeite om ze dat te laten eten. goed voor de darmen ook, ik dacht dat ook Cavalor, Fiber Force laag zat, rond de 8%
kan je niet ook een ruwvoervervanger erbij geven, zet goed aan, of bietenpulp? ik gaf Kwikbeet maar pavo wil je niet toch, ander merk misschien die het heeft.

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:17

Eerlijk? alles wat ik niet ken durf ik niet te geven blijf echt hangen bij hooi. Zal vitalbix daily eens wat beter bekijken..
Wiesencobs heeft mistral gehad van marstall en bietenpulp heeft ze vroeger nooit willen eten..

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:20

Waarom wil je iets anders dan hooi en water geven? Mocht het zijn ivm vitamine/mineralen, ik geef om die reden van phytonics de vitamine/mineralen poeder bij. Welliswaar door de bietenpulp. Maar vanaf een broodje kan het ook. Wordt door mijn kieskeurige heel goed gegeten en met name de hoeveelheid b vitamine in dit product spreekt me aan.

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:29

Omdat het hooi haar niet voldoende biedt. Dus daarom
nu naar een andere goede optie aan het zoeken dan de vito.
Mistral is een lastige eter altijd al geweest.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:35

Citaat:
Daphne1988"]Help!
Iemand ervaring met dodson en horrell cushcare?

Ik heb een zak van de cushcare gevoerd. Maar dat heb ik te kort gevoerd om er wat van te merken.
Het leek mij wel heel fijn voer voor een cushingpaard. Maar Bennie krijgt nu hij HB is alleen hooi en pavo vital (dat zijn met zijn gewicht 10 korreltjes :o ), en wat speedibeet om zijn medicijnen in te doen.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:57

Maar niet voldoende van wat? Energie, eiwitten of anders?

Want met ander voer wordt het blijkbaar al gauw teveel..ik zou daarom in poeder vorm iets overwegen en anders voor nu even laten.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:38

Daphne1988 schreef:
Eerlijk? alles wat ik niet ken durf ik niet te geven blijf echt hangen bij hooi. Zal vitalbix daily eens wat beter bekijken..
Wiesencobs heeft mistral gehad van marstall en bietenpulp heeft ze vroeger nooit willen eten..


kan ik me heel goed voorstellen dat je dat eng vindt! ik vind zelf de Subli Priores heel fijn, een klein beetje geeft na het aanmaken echt een aardige hoeveelheid voer, geef het ook aan mn andere paarden wel eens, maar die zie ik aankomen ervan, mijn merrie hield ik ook lastig op gewicht die viel op alleen hooi en luzerne ook teveel af, mn andere twee zijn net kliko's, aten zelfs kwikbeet meteen, eten echt alles.

Francis had toen de tip 2 schudjes kaneel door de kwikbeet of 2 druppels (biologische) pepermunt olie, dan eten ze het vaak wel.