Paard met enorm veel spanning op de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Paard met enorm veel spanning op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 11:32

Ha medebokkers,

Ik zit een beetje met een probleem, misschien kunnen jullie met mij meedenken.

Mijn merrie heeft zoveel spanning op de trailer dat ze na korte ritjes, 10/20 minuten, er al enorm bezweet en trillend af komt.
Paard gaat regelmatig mee en we rijden enorm rustig, houden er absoluut rekening mee dat ze het zo "eng" vind.

Er is nooit iets geks gebeurd met de trailer en tot vorig jaar was er eigenlijk niks aan de hand, ze is toen een poos niet mee geweest omdat wij geen trailer hadden. Sinds dien doet ze dit zo erg.

De een zegt; gewoon vaak genoeg mee nemen, de ander zegt oefenen. Maar vaak meenemen terwijl ze het zo spannend vind, vind ik toch een soort van sneu.

Zou het zo fijn vinden als we gewoon relaxed met de trailer weg kunnen.

Ik ben benieuwd of er bokkers zijn die hier ook ervaring mee hebben en hoe jullie dit hebben opgelost.. :j

jankawijnsmaJarig

Berichten: 450
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Raard

Re: Paard met enorm veel spanning op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:42

Mijn draver had het ook maar die bleek moeite te hebben om te blijven staan in de 2-paardstrailer (naast een ander paard). Toen we haar alleen in een anderhalf paards hadden kon ze beter mee bewegen in de bochten en was de stress minder. Wat doet je paard op de trailer? Wij hebben een keer in de trailer gestaan om te zien wat er gebeurde en ze was elke bocht aan het krabbelen net of kon ze niet staan blijven. In de anderhalfs ging ze scheef staan en lukte het wel.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:43

Voorheen was het niet zo en na een poosje niet weg te zijn geweest, is het nu wel ontstaan dus... heb je nu een eigen trailer? Gebeurt het altijd met deze trailer? Want als ze eerst zich niet zo gedroeg en nu wel, kan het aan de trailer liggen. Kan ze naar buiten kijken? Zit de stang niet te hoog? Is er iets in de trailer dat anders is dan in de andere trailers hiervoor?

Edit: idd is een 2-paardstrailer vaak lastiger voor een paard omdat ze smaller staan. Als ze nu in een 2-paards staat en voorheen niet, kan het daar ook nog aan liggen.

Bowo
Berichten: 2824
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:50

Heb je het zeil/luik achter dicht of niet? Ik had een paard dat erg reageerde op het verkeer achter zich en veel rustiger stond met het luik dicht.

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Bowo op 28-05-18 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37412
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard met enorm veel spanning op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:54

Ze is een poos niet mee geweest en sindsdien is dit zo schrijf je..dan denk ik dat je haar inderdaad gewoon vaak mee moet gaan nemen weer met korte ritjes zodat ze weer vertrouwen krijgt. Inderdaad eventueel met wat aanpassingen die hierboven al genoemd worden.

Je kan ook kijken hoe het gaat als ze een paar keer samen met een ander rustig paard mee gaat. En je kunt ook eventueel wat bachbloesem resque remedy geven om wat scherpe randjes er af te halen.

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 12:02

Wij hebben nu een eigen trailer, een sirius s45, extra hoog, breed en ruim. Is 1 3/4 paards. Deze trailer huurde wij regelmatig van een verhuurbedrijf dus er is inprincipe niks veranderd

We zijn vorige week met een stalgenootje weg geweest, 2 paards Iforwilliams met dus ook 2 paarden erin. Ze kwam er bezweet af maar minder dan normaal gesproken..

Dat zeiltje dicht ga ik eens proberen!

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard met enorm veel spanning op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 12:38

Mijn arabier vind juist een 2 paards fijner om op te staan (niet het laden helaas).
Hij komt er dan droog en rustig af.
In een 1 1/2 paards was hij juist veel onrustiger en ging draaikonten.

Crosskip

Berichten: 1101
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: het mooie Rekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 12:43

Heb je zelf al eens in de trailer gestaan terwijl deze rijdt? (wel zonder paard natuurlijk!!)
Of iemand erachter laten rijden als je met het paard op pad bent?

Mijn merrie was namelijk altijd super makkelijk te laden en zeer relaxed. Tot ze ineens ging hangen in de bochten... bij toeval kwam ik erachter dat de dakplaat van de vrachtwagen los zat en er dat dat dus heel veel herrie veroorzaakte en dus ook paniek (logisch!!).

Dus eerst even uitsluiten of er wat met de trailer aan de hand is!

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 13:17

Crosskip schreef:
Heb je zelf al eens in de trailer gestaan terwijl deze rijdt? (wel zonder paard natuurlijk!!)
Of iemand erachter laten rijden als je met het paard op pad bent?

Mijn merrie was namelijk altijd super makkelijk te laden en zeer relaxed. Tot ze ineens ging hangen in de bochten... bij toeval kwam ik erachter dat de dakplaat van de vrachtwagen los zat en er dat dat dus heel veel herrie veroorzaakte en dus ook paniek (logisch!!).

Dus eerst even uitsluiten of er wat met de trailer aan de hand is!


De trailer is 3 weken oud, dus spiksplinternieuw haha. Er zou niks mee aan de hand moeten zijn!

Ze staat over het algemeen rustig, gooit wel altijd haar staart naar buiten..

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:20

Nieuwe geur?

Heb je er hooi in hangen?
Dan kan schelen, en anders misschien wat gebruikt strooisel uit de stal zodat de geur bekend is?

Strezz druppels van phytonics werken voor die van mij goed voor de trailer.

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 13:31

Nouvel schreef:
Nieuwe geur?

Heb je er hooi in hangen?
Dan kan schelen, en anders misschien wat gebruikt strooisel uit de stal zodat de geur bekend is?

Strezz druppels van phytonics werken voor die van mij goed voor de trailer.


Hooi hangt erin, eet ze niet van.. strooisel heeft er al ingelegen dus hij ruikt in principe naar haar. De rubberlucht is er in ieder geval helemaal uit.

Ik ga eens kijken naar die druppels! Las hier boven al iets over die bach rescue druppels :j

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:41

Als ze angstig is op de geluiden die ze hoort kun je nog en geluiddempend oornetje gebruiken, gebruik ik ook en dat werkt echt fijn!
Sindsdien een stuk minder angstig.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:53

Het kan ook helpen het paard eerst te laten werken longe of rijden zodat de ergste energie eraf is! Dat oornetje heb ik idd ook!

Lucilofty
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-05-18

Re: Paard met enorm veel spanning op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:10

Erg lastig, zelf eens erin staan kan misschien wel meer verklaren en anders inderdaad proberen met stressdruppels

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78539
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:11

Staat er geen schot in de trailer? Dan kan het zijn dat ze juist te ruim staat, omdat het in de 2-paards trailer beter ging. Veel paarden staan graag ruim zodat ze goed wijdbeens kunnen staan, maar er zijn er ook die graag de steun van het schot hebben. Zo eentje hebben wij gehad, na 16 jaar zonder problemen op de vrachtwagen te hebben gestaan brak hij ineens de nieuwe vrachtwagen af. Vakken waren 20 cm breder, hij miste die steun.

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 18:42

Neonlight schreef:
Staat er geen schot in de trailer? Dan kan het zijn dat ze juist te ruim staat, omdat het in de 2-paards trailer beter ging. Veel paarden staan graag ruim zodat ze goed wijdbeens kunnen staan, maar er zijn er ook die graag de steun van het schot hebben. Zo eentje hebben wij gehad, na 16 jaar zonder problemen op de vrachtwagen te hebben gestaan brak hij ineens de nieuwe vrachtwagen af. Vakken waren 20 cm breder, hij miste die steun.


Het is een 1,5 paards, maar iets breder dan normaal. Ze heeft vaker op zo’n trailer gestaan toen was er niks aan de hand

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78539
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paard met enorm veel spanning op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:42

Bij ons was het ook iets breder (20 cm) maar dat maakte dus wel het verschil.

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Paard met enorm veel spanning op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 00:13

Hmm denk niet dat dat verschil zou moeten maken.. we hebben zo’n zelfde trailer regelmatig gehuurd voordat we er een kochten toen was er niks aan de hand.

Ik zou 3 juni naar ede gaan voor een crossles, maar omdat dit een uur rijden is helaas besloten om af te melden. Vind het nog niet eerlijk tegenover haar.

Volgende keer dat we weg gaan ga ik eens met die rescue druppels aan de slag..

Koper

Berichten: 30307
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 00:19

xsensibel schreef:
Wij hebben nu een eigen trailer, een sirius s45, extra hoog, breed en ruim. Is 1 3/4 paards. Deze trailer huurde wij regelmatig van een verhuurbedrijf dus er is inprincipe niks veranderd

Maar je schrijft dat jouw trailer helemaal nieuw is. Dan is het dus het zelfde model maar niet de zelfde trailer. Er zal toch iets anders zijn dan.

Wat voor strooisel heb je liggen? En waarom eigenlijk strooisel in de trailer?

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 07:17

Koper schreef:
xsensibel schreef:
Wij hebben nu een eigen trailer, een sirius s45, extra hoog, breed en ruim. Is 1 3/4 paards. Deze trailer huurde wij regelmatig van een verhuurbedrijf dus er is inprincipe niks veranderd

Maar je schrijft dat jouw trailer helemaal nieuw is. Dan is het dus het zelfde model maar niet de zelfde trailer. Er zal toch iets anders zijn dan.

Wat voor strooisel heb je liggen? En waarom eigenlijk strooisel in de trailer?


Maar het is hetzelfde type, dan zou er in principe niks anders moeten zijn. Misschien de geur?

Ik heb geen strooisel in de trailer. Dit had ik de eerste paar weken gedaan toen hij geparkeerd stond om de vieze rubber geur eruit te halen!

Elisa2

Berichten: 37412
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:33

xsensibel schreef:
Hmm denk niet dat dat verschil zou moeten maken.. we hebben zo’n zelfde trailer regelmatig gehuurd voordat we er een kochten toen was er niks aan de hand.

Ik zou 3 juni naar ede gaan voor een crossles, maar omdat dit een uur rijden is helaas besloten om af te melden. Vind het nog niet eerlijk tegenover haar.

Volgende keer dat we weg gaan ga ik eens met die rescue druppels aan de slag..


Trailer moet gewoon weer "normaal" worden, het kan ook zijn nog dat ze spanning opbouwt omdat ze weg is van de andere paarden. Ik zou gewoon 3x in de week opladen en een kwartiertje gaan rijden en weer terug. Dat is de snelste manier om zoiets aan te pakken, idd eventueel in combi met de druppels of die houd je gewoon voor als je langer onderweg gaat.

Kendra

Berichten: 8750
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard met enorm veel spanning op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:37

Andere chauffeur gehad? Ik moest één keer iemand anders laten rijden en dat ging nogal vlot...
Paard heeft er wel een jaar last van gehad.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:43

xsensibel schreef:
Hmm denk niet dat dat verschil zou moeten maken.. we hebben zo’n zelfde trailer regelmatig gehuurd voordat we er een kochten toen was er niks aan de hand.

Ik zou 3 juni naar ede gaan voor een crossles, maar omdat dit een uur rijden is helaas besloten om af te melden. Vind het nog niet eerlijk tegenover haar.

Volgende keer dat we weg gaan ga ik eens met die rescue druppels aan de slag..

_/-\o_ Goed dat je je hebt afgemeld in belang van je paardje! Zijn er genoeg die toch zouden gaan.

Koper

Berichten: 30307
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:05

xsensibel schreef:
Maar het is hetzelfde type, dan zou er in principe niks anders moeten zijn. Misschien de geur?

Ik heb geen strooisel in de trailer. Dit had ik de eerste paar weken gedaan toen hij geparkeerd stond om de vieze rubber geur eruit te halen!

Dan kan hij toch wel een ander rammeltje ofzo hebben? Of een andere geur inderdaad? Heb je zelf al in de trailer gestaan wanneer die rijdt? Wie weet voel of hoor je meteen wat het euvel is.

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Paard met enorm veel spanning op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 13:10

Heel erg bedankt voor alle tips! Daar heb ik zeker wat aan! :D

Ik heb nooit een andere chauffeur gehad, mijn vader zit altijd achter het stuur :j

Koper, dat is een goeie. Kan ik inderdaad van de week wel eens doen!