Zelfdiscipline - schop onder mijn kont

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Zelfdiscipline - schop onder mijn kont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 08:45

Hallo Bokkers,

Ik heb even een flinke draai aan mijn oren nodig gecombineerd met goed advies.

Ik had als doel om 60kg te wegen, een mooi gewicht bij mijn lichaamsbouw en lengte. Dit ging heel goed en heb lange tijd rond de 61/62 gehangen.m zonder veel speciaals te doen.
Echter afgelopen maand veel in het buitenland geweest en merkte al dat er wat kilootjes bij waren gekomen. Vanmorgen wou ik een onderbroek aantrekken die normaal redelijk petite is maar helaas, dat pastte niet zo mooi als eerst.

Dus na 2 weken ontkenning toch even op de weegschaal gaan staan en oh jee, 70,9 kg. Volledig mijn fout en mijn gebrek aan zelfdiscipline.

Ik wil dit proces omkeren en er komt geen snoep meer in huis, frisdrank drink ik sowieso weinig en ga 30 day shred weer oppakken. Dat is zowat het enige fat ik leuk vind.

Ik doe niks van sport. Af en toe probeer ik te lopen maar het demotiveert mij dat ik na 2km (als dat al lukt) ik helemaal dood hang. Vooral als woefie nog vrolijk naast me springt. Heb ook een step maar dat is nu te warm (excuses I know).

Maar nu dus mijn vragen tot advies:

1: ik ben aan het overwegen om een personal trainer te zoeken. Je weet wel, 1 of 2x in de week jezelf afbeulen en voor tussenin een plan of schema om zelf te doen. Dit lijkt me een goede stok achter de deur + dan heb ik ook het idee dat ik weet wat ik aan het doen ben. Maar wat kost zoiets ongeveer? En jullie ervaringen?

2: een voedingsplan. Ik heb een tijd geprobeerd om te minderen met koolhydraten en moet zeggen dat dat wel een positief effect had. Alleen de inspiratie is zo snel zoek en een afbakbroodje voor de lunch is toch wel heel makkelijk. Ook hier vind ik het niet erg om geld aan te besteden maar er zwerven zoveel ‘voedingsadviseurs’ rond dat ik huiverig ben om er eentje te kiezen. Kunnen jullie me iets aanraden?

Dit is echt om me even back on track te krijgen. Ben geen fan van de fitness, of althans, ik vind het wel leuk om te doen maar zou liefst mijn hond meenemen, anders ligt die ook maar thuis zonder aandacht. Met een personal trainer kunnen we lekker buiten bootcampen denk ik dan.

Dus, wie zet me op de goede weg?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Zelfdiscipline - schop onder mijn kont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 08:57

Kan hè 1 en 2 niet combineren? Hier in de sportschool heb je een voedingscoach die gelijk ook PT is..

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Zelfdiscipline - schop onder mijn kont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:18

1 en 2 idd combineren, een PT is heerlijk! Ben ik destijds ook 15 kg mee afgevallen. Echter kost het bakken met geld en dat stond me op een gegeven moment echt tegen....

Een gezond lijf is natuurlijk veel waard, maar denk dat je toch een hele hoop zelf kunt.
Wellicht een paar PT sessies? Zodat je weet wat je moet doen en wat je moet eten. In de regel is het wel als je eenmaal goed op weg bent je het wel vol houdt, zeker als je resultaat boekt en dus regelmatig je resultaten bekijkt.

Succes je kunt het! :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:19

ik volg ik weeg rond de 62 maar wil terug naar de 55 (ik ben maar 1.60) een pt ook over na gedacht. Enige nadeel vind ik dat als je doel bereikt heb en je er mee stopt. dat het er dan ook zo weer aan zit.. Kwa eten is bij mij niet veel bijzonders, ook ik snoep weinig en drink weinig frisdrank.

dus denk dat je vooral na voeding zal moeten kijken. Maar dan nog vraag ik het me soms af want ik eet redelijk gezond.

misschien is carnicross wat voor je hond of samen hardlopen. Dat deed ik ook. Helaas door mijzelf een blesure kan ik op moment niet sporten. En een half uur hardlopen vind ik meer dan genoeg. Maarja is toch een half uur sporten.

hoe veer woon je van je werk? is mischien fietsen een optie. Wat voor werk doe je? ik zelf heb een kantoor baan en als ik wat uitprint neem ik express de printer waarvoor ik op moet staan en naar toe moet lopen. Het is maar paar meter. Maar toch.. beter dan de printen bij mijn bureua nemen dan hoef ik helemaal niet op te staan.

probeer genoeg te drinken. ik merk als ik genoeg drink dat ik dan ook meer/sneller alvalt. savonds is mijn valkuil.... probeer ik wat kwark te eten. maarja elke avond kwark wordt je ook zat. Wees vooral niet te streng. Een keer ijsje/snoepje mag!!

en probeer niet echt echt te dietten. teminste als ik echt op dieet ben, en denk ik alleen maar aan eten..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Zelfdiscipline - schop onder mijn kont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:27

Enige dat ik kan adviseren is ga idd niet te streng zijn op jezelf. Een goed gevarieerd eetpatroon met voldoende beweging lijkt me een beter plan dan bijna niks meer eten met als risico dat je gaat jojoen dadelijk.
Lekker actief wandelen met de hond is al heel wat beweging, dier moet er toch dagelijks uit. Als je beetje vlot doorstapt bijna net zo gezond als hardlopen maar mogelijk wel langer vol te houden en leuk. Eventueel auto vervangen door fiets of step om ergens te komen denk dat je dan al een aardig eind op weg bent.

Een pt kan wat toevoegen maar is idd prijzig en dan moet je de rest van de week ook discipline hebben. Twee keer jezelf leegtrainen en de rest van de week niks doen is ook niet echt heel gezond

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:37

ik zelf was van plan om met goed weer naar stal te fietsen. (16 km) is ongv 50 min fietsen. Maar helaas een blesure. dus tja dan ga ik niet fietsen want dan kan ik niks met mijn paard doen.. en dan moet ik nog terug haha

verder ben ik met kuruna mee eens. weest niet te streng..

zo zijn er afval progammas op tv geweest. mensen vielen veel af in korte tijd. Jaar laten waren sommige bijna weer op hun oude gewicht..

sas66
Berichten: 633
Geregistreerd: 18-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:39

Kun je misschien een loop/sportmaatje zoeken, misschien ook met hond? Is dan toch een extra drempel om af te zeggen. En misschien niet beginnen met hardlopen, maar met stevig wandelen (ook leuk voor je hond), daar val je ook zeker van af.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Zelfdiscipline - schop onder mijn kont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 09:54

Ik loop dagelijks 1,5, 2u met de hond. Ook actief stokken gooien en stukjes rennen enzo. Verder werk ik voornamelijk thuis, achter de laptop.

Wat mij tegenhoudt is dat ik gewoon niet weet waar ik moet beginnen. Het is niet zo zeer gebrek aan motivatie maar meer een 'door de bomen het bos niet meer zien' en kap ik er bij voorbaat al mee want heb geen idee of ik de juiste richting aan het opgaan ben. Het is echt de bedoeling dat ik in een soort van routine kom

Zoals ik in de OP al zei, ik wil het proces omkeren en ben absoluut niet van plan om een crashdieet te gaan doen of aan de shakes te gaan. Ik ben wel enorm geschrokken dat er op zo een korte tijd 10kg er bij is gekomen!

@plutolover, we zitten met ongeveer hetzelfde. Ik ben 1m70 groot. Woon je niet toevallig in de buurt ofzo :') . Hardlopen gaat hem echt niet worden, als ik ga ben meteen zo gedemotiveerd en zit ik mezelf alleen maar in een hoekje te trappen dat mijn conditie zo slecht is. Terwijl ik met gemak 10-15km flink doorstap en het puur tijd is dat ik naar huis ga ipv er nog een rondje aan te plakken met woefsel.

Denk dat ik voor nu gewoon heel erg ga opletten op mijn eten, voornamelijk porties want bv gisteren lekkere wraps gemaakt met groenten en biefstukreepjes. Voor ik het wist was de hele 350grm biefstuk + 300 gram groenten + 4 wraps verdwenen zonder vierpotige hulp. Dat was dus de bedoeling dat ik daar 2 dagen van ging eten. En ik ga Jillian Michaels me weer laten toeroepen, vond ik erg leuk, alleen wordt je van sporten zo zweterig en dan moet ik er na weer douchen en schone kleren aan enz enz enz

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:57

Ja die hoeveelheden zijn idd een garantie om aan te komen. Tenminste de vleeshoeveelheid, de rest valt wel mee denk ik. Maar dat is zorgen voor voldoende eten als in 100 gram vlees (hoeft niet eens iedere dag eigenlijk) 200 gram groentes of meer en 200 gram aardappelen pasta of rijst. Saus en jus niet meegerekend trouwens. Als je daarmee zit is klaarmaken en meteen de helft wegbergen in een bakje. Dan weet je zeker dat je niet te veel neemt. Eventueel opscheppen in de keuken aan de aanrecht en bord meenemen naar de tafel ipv pan op tafel zetten. Dan is de rem van nog eens pakken al kleiner.

Gwenvd

Berichten: 1730
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:59

Hoi ts! heel bekend verhaal! Ik woog altijd ongeveer 58 kilo (beste zou 55 kilo zijn) maar na mijn zwangerschap blijven steken op 64 kilo en zelfs even 66 kilo!! Ik ben met Weight watchers begonnen, het moet je natuurlijk liggen maar voor mij werkt het heel goed! ik zit nu van de 66 kilo alweer op 61.8 kilo. Het zijn lastige kilo's maar ze gaan eraf!

Het heeft mij bewust gemaakt dan heel veel wat ik at in combinatie met elkaar niet best was. Ik heb mijn eetpatroon aangepast aan het Weight watchers plan en dat gaat super goed! mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel!

Ik sport nu nog niet extra, zou dat wel moeten doen.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 09:59

HA herkenbaar... vooral omdat het duurt eer je iets van resultaat ziet. Hoe vaak ik ook niet begonnen ben... Ik ben nu echter aan het opbouwen. Denk bij mezelf (nou ja probeer ik LOL) elke meter die je meer loopt dan gisteren zonder kramp in je kuiten is meegenomen. Is weer een stapje dichterbij dat doel.

En ik heb nu een motivatieblad gemaakt. Waar in korte zinnen (2 woorden of 1) mijn doelen staan. En daaronder een motiverende foto met een motiverende tekst. Dat ligt elke ochtend klaar en zie ik. En dan denk ik weer JA kom op!

Maar moeilijk blijft het. Die discipline...

Wat ik ook nu heb is een apple watch. Dat motiveert ook. Daarin zit sowieso elke dag 12 uur staan (dus elke uur moet je opstaan en minsten minuut in beweging blijven). 30 minuten training en een in te stellen hoeveelheid Kcal te verbruiken.

future_vet
Berichten: 2618
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:11

Al eens gekeken naar personal body plan?
Coacht op voeding, training maar ook op rust en een nieuwe lifestyle aanwennen.

Ik doe het nu sinds 8 januari en erg tevreden.
Als je vragen hebt, pbp me!
Heb ook nog een leuke kortingscode

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Zelfdiscipline - schop onder mijn kont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 10:40

1,5 tot 2 uur met de hond weg op een dag lijkt me echt meer dan genoeg hoor.. Dan zou ik toch sneller naar je voeding gaan kijken. Een reguliere diëtiste heb ik geen geweldige verhalen over gehoord, maar als je rondkijkt wat er bij jou in de buurt is, zou je toch wel iets moeten kunnen vinden wat bij je past :j

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Zelfdiscipline - schop onder mijn kont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:04

Tja, persoonlijk gebruik ik geen pakjes of zakjes, en moet zeggen... dan kom je vanzelf op gezond gewicht.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: Zelfdiscipline - schop onder mijn kont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:25

Ken je de app 'Food'? Daarin kun je heel makkelijk een streefaantal calorieën per dag bepalen i.c.m. een bepaalde wens (b.v.: afvallen: 0,5 kg/week). Vervolgens houd je in die app bij wat en hoeveel je eet. Werkt heel makkelijk, je kunt met je telefoon gewoon de streepjescode scannen en dan kent de app in bijna alle gevallen het voedsel. Het maakt je echt bewust wat je in je mond stopt!

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 12:27

Matheno, ook zonder pakjes of zakjes kan je van teveel eten dik worden hoor.
Vier wraps is gewoon veel, hier thuis eten we met wraps twee stuks per persoon..
En dan doen er twee van de vier fysiek zwaar werk, als in de hele dag lopen en sjouwen.
Ts werkt achter een laptop, dan kan je je pakjes en zakjes laten maar aankomen doe je toch wel als je zoveel blijft eten.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 12:31

Matheno schreef:
Tja, persoonlijk gebruik ik geen pakjes of zakjes, en moet zeggen... dan kom je vanzelf op gezond gewicht.

Dat gebruik ik nooit en ik ben toch flink aangekomen. _O-


TS, koop een fitbit! Die geeft precies aan hoevel kcal je verbrandt en hoeveel stappen je zet. Dat motiveert je om meer te bewegen. En zo weet je ook precies hoeveel je wel en niet kan eten.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 12:50

moonfish13 schreef:
Matheno, ook zonder pakjes of zakjes kan je van teveel eten dik worden hoor.
Vier wraps is gewoon veel, hier thuis eten we met wraps twee stuks per persoon..
En dan doen er twee van de vier fysiek zwaar werk, als in de hele dag lopen en sjouwen.
Ts werkt achter een laptop, dan kan je je pakjes en zakjes laten maar aankomen doe je toch wel als je zoveel blijft eten.


Het waren wel kleine wraps -O-
Nee ik snap precies wat je bedoelt. Ik werk sinds 3 maanden nu achter een laptop en daarvoor ook fysiek werk waarvan er echt veel pittige dagen waren. Ik ben mij er van bewust dat ik een grote eter ben en ga er op proberen te letten. Zo heb ik vanmorgen en vanmiddag ook maar steeds 1 broodje (ciabatta) gegeten itt de hele verpakking zoals ik normaal zou doen. En moet zeggen, ik scheur eigenlijk niet van de honger, ja om 11u wel dus heb ik mijn lunch al genomen maar ontbijt zat er al in om 7u.
Ik ga ook eens googlen naar gezonde tussendoortjes want ik vrees dat ik er met 3 maaltijden per dag niet ga komen. Voor vanavond staat er bami met satesaus op het menu, een 1 persoonsbakje dat ik al had gekocht.

Fitbit: Check, heb ik al een tijdje en zit gemiddeld rond de 16.000 stappen per dag.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Zelfdiscipline - schop onder mijn kont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 12:55

Een goede dietiste heeft het over zes eetmomenten per dag. Dus drie maaltijden en drie tussendoortjes. Daardoor houd je je bloedsuikerspiegel op peil en krijg je geen vreetbuien omdat die te laag wordt. Naast voldoende drinken kom je de dag wel door.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:00

Citaat:
Denk dat ik voor nu gewoon heel erg ga opletten op mijn eten, voornamelijk porties want bv gisteren lekkere wraps gemaakt met groenten en biefstukreepjes. Voor ik het wist was de hele 350grm biefstuk + 300 gram groenten + 4 wraps verdwenen zonder vierpotige hulp.

Dat is best veel ja. :j Maar wraps met biefstukreepjes en groente klinkt ook niet heel erg vullend. Als wij wraps eten doe ik daar meestal ook iets bij als bonen of kaas, dan zit je er sneller vol van. Dan eten we 2 (volkoren) wraps per persoon, ook van die kleinere.

In je OP valt me op dat je erg fanatiek klinkt - personal trainer, voedingsadviseur, 30 day shred ... ben je niet té enthousiast waardoor het straks lastig volhouden is? Tegelijk heb je het over afbakbroodjes, ciabatta's, een kant-en-klaar maaltijd bami. Dat zijn niet de meest gezonde keuzes. Zelf bami maken met mager vlees, voldoende groente en 'n bescheiden portie satésaus is waarschijnlijk al een stuk beter dan zo'n bakje. Als dat representatief is voor je gemiddelde eetpatroon, denk ik dat jij al veel winst kunt behalen door relatief kleine veranderingen.

Zelf vind ik op gewicht blijven 't makkelijkst door gewoon als basis slank te eten. Niet standaard chips/koek/snoep in huis hebben, voornamelijk mager broodbeleg, avondmaaltijden die niet te zwaar zijn (mager vlees, voldoende groente, geen vette sausjes, geen pakjes/zakjes). Ik eet nog steeds gerust boterhammen met pindakaas, of lasagne met gehakt en bechamelsaus en extra kaas, of 'n koek bij de koffie - maar niet dagelijks. Dat is ook makkelijk vol te houden want er zijn geen producten die ik nooit 'mag' eten, ik eet gewoon wat ik lekker vind en ik hoef geen rekensommetjes te doen of elke verpakking na te lezen.

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:01

Personal body plan echt een aanrader en ook als je een terugval hebt helpen ze je er echt goed doorheen. Zelf was ik best aangekomen door auto ongeluk waardoor ik een tijd niks kon maar met hun hulp gaat het weer helemaal goeie kant op nu :D

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:03

Ik zou geen koolhydraatarm dieet volgen, maar een suikervrij dieet :j

Mijn ouders hebben dit ook heel lang gedaan met als resultaat dat mijn moeder +-50 Kg en mijn pa 20 Kg zijn afgevallen (ernstig overgewicht). Het begin is even moeilijk, omdat je toch steeds geneigd bent om wat lekkers (suiker) mee te nemen uit de winkel.

Eet een keer een lekkere salade met zelfgemaakte dressing als lunch/avond eten. Gebakken eitjes als ontbijt, en gewoon groenten, aardappels en vlees als avondeten :)

Paleo is ook een goede optie, maar imo wel nog lastiger.. https://www.puurfiguur.nl/paleo-dieet/
Laatst bijgewerkt door Pepperrr op 28-05-18 13:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 13:05

Je hebt gelijk hoor Dani, niet de meest gezonde keuzes maar helaas net voor het weekend naar de winkel gegaan en vindt het verspilling om het in de vuilbak te gooien. Morgen is alles op en gaan we weer naar de winkel, voor gezonde keuzes! Ik eet bv ook zeker niet dagelijks vlees, eerder 2x per week. wraps waren ook meergranen.

Het klopt dat op dit moment mijn gedachten alle kanten op gaan. Is van het schrikken van de weegschaal deze ochtend denk ik ;) Ondertussen denk ik dat ik eerst ga proberen mijn voeding aan te passen en iets vaker te steppen naar de winkel ipv de auto te nemen.
Als er iemand suggesties heeft voor een eenvoudig te volgen voedselplan met gezonde keuzes of recepten hou ik me zeer aanbevolen!

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Zelfdiscipline - schop onder mijn kont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:18

Heb je instagram? Ik heb wel een aantal voorbeelden voor je, waar je qua voeding inspiratie uit kunt halen. Verspreid over de dag kleinere porties eten. Werkt niet voor iedereen, maar voor sommige wel! Het is belangrijk om in een soort routine te komen.

Ik eet bijv praktisch iedere 2 weken hetzelfde (maar dan wel heel gevarieerd), alles vind ik lekker maar het moet wel gezond zijn. Ik eet dan ongeveer 4 of 5 dagen in de week dezelfde soort gerechten (dus 10 standaard gerechten die ik vaak maak) en de overige dagen eet ik iets anders / bij iemand anders / pizza of afhaal. De porties hiervan zijn precies afgestemd op mijn gewicht, ik weet precies wat ik moet halen in de supermarkt (ga hierdoor dan ook minder vaak) en ik gooi minder voedsel weg.

Het moet een levenstijl worden waar je je zelf comfortabel bij voelt!

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:22

moonfish13 schreef:
Matheno, ook zonder pakjes of zakjes kan je van teveel eten dik worden hoor.
Vier wraps is gewoon veel, hier thuis eten we met wraps twee stuks per persoon..
En dan doen er twee van de vier fysiek zwaar werk, als in de hele dag lopen en sjouwen.
Ts werkt achter een laptop, dan kan je je pakjes en zakjes laten maar aankomen doe je toch wel als je zoveel blijft eten.


Ik werk als programmeur en zit dus de hele dag. Mijn eetschema ziet er meestal als volgt uit:

s'ochtends een fruit + groente smoothie of bijvoorbeeld een groente omelet
s'middags 2 boterhammen met kip of rund en een berg gemengde sla (we hebben op kantoor een lunchbuffet),
s'avonds een flink stuk vlees, vaak met paprika, (veel!) champignons en een uitje, en wat groente erbij. Geroerbakt of gekookt; net hoeveel zin ik heb. ;-)