Medical taping bij Hooikoorts

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 16:09

Ik vind het oprecht een interessant punt. Omdat het dus niet aantoonbaar helpt/er geen verklaring is, maar wel veel effect heeft op de vele praktijkvoorbeelden die ik heb gezien (niet alleen bij hooikoorts).

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het placebo effect zo sterk kan zijn dat het behalve een beter gevoel ook symptomen kan wegnemen. Maar ik heb me te weinig verdiept in placebo om daar een goed oordeel over te kunnen geven.

Janneke2

Berichten: 22832
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 16:52

Onder hypnose kunnen symptomen ook veranderen/ verminderen. Zij het dat placebo en het effect van hypnose niet samenvallen - maar er is veel mogelijk.

Verder: het is nadrukkelijk niet zo 'dat het niet aantoonbaar helpt'. De 'inventarisatie' hier op bokt levert op dat bij een groep die 'groter is dan N=1' het bij het merendeel een gunstige invloed heeft.

En dat er momenteel geen sluitende wetenschappelijke verklaring ligt: dat moge zo zijn, maar 'weten hoe en waarom het werkt' komt vaak pas jaren na de vaststelling 'dat' het werkt.

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:02

Ik heb vandaag weer tape op mijn rug.

Vorig jaar ook 2 keer gehad en kwam toen de zomer heel goed door.
Hoop dat het dit jhaar weer zo iss

Cemlys

Berichten: 14964
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:47

BigBen schreef:
linnnh schreef:
@BigBen; dus omdat niet is te verklaren waarom het zou werken, werkt het bij voorbaat niet?

Er bestaat geen goede medische verklaring waarom tapen zou kunnen werken bij allergie.
Maar goed, er bestaan nog medicijnen waarvan we eigenlijk niet precies weten hoe ze werken.
Alleen, voor die medicijnen is de werkzaamheid wel degelijk bewezen.
Bij taping is dat absoluut niet het geval.

Uiteindelijk is het alleen een hype, die gestuurd wordt door één bedrijf, dat er enorm commercieel voordeel uithaalt.

Niks een bedrijf, nogmaals fysiotape is niet het enige bedrijf wat tape maakt. Tapen is geen hype maar bestaat al sinds de jaren 70. Dat het de allergie niet verminderd heb je gelijk in maar wel de klachten blijkbaar

Suzanne F.

Berichten: 49354
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:56

Hier geen ervaring met tapen tegen hooikoorts maar wel met spierpijn en blessures, daar helpt het wel degelijk.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:45

Janneke2 schreef:
De 'inventarisatie' hier op bokt levert op dat bij een groep die 'groter is dan N=1' het bij het merendeel een gunstige invloed heeft.

Een gunstige invloed veronderstelt! Het is maar de vraag in hoeverre die invloed er daadwerkelijk is en al helemaal in hoeverre die ook is toe te schrijven aan de werking van de tape.

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:50

linnnh schreef:
Ik vind het oprecht een interessant punt. Omdat het dus niet aantoonbaar helpt/er geen verklaring is, maar wel veel effect heeft op de vele praktijkvoorbeelden die ik heb gezien (niet alleen bij hooikoorts).

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het placebo effect zo sterk kan zijn dat het behalve een beter gevoel ook symptomen kan wegnemen. Maar ik heb me te weinig verdiept in placebo om daar een goed oordeel over te kunnen geven.


Het effect wat het heeft op de praktijkvoorbeelden die jij hebt gezien, hoe is dat gemeten? Is er een 0-meting gedaan? En een evaluatiemeting? Met welke meetinstrumenten etc?

En ik denk inderdaad dat je nog niet genoeg weet van de kracht van placebo. :)

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 22:08

Ik heb nu 2 keer mijn rug laten tapen en merk nu afgelopen week toen het prachtig mooi weer was en was best veel buiten dat ik weinig last had van de hooikoorts *\o/* *\o/* *\o/*

cp112

Berichten: 14747
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 22:26

Het werkt absoluut!



Alleen ben ik helaas dan ook weer allergisch voor de tape... -O-

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:07

Janneke2 schreef:
kwita schreef:
Maar een allergie verdwijnt nooit, als ik niet allergisch was op pleisterlijm zou ik het gewoon proberen!

...soms 'groeien mensen over hun allergie heen'. So fingers crossed!

En er zijn verschillende soorten tape in de handel - mogelijk met verschillende soorten lijm.



De hoop op overheen groeien heb ik inmiddels opgegeven :(

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:59

Hoihoi,
Hier ook een tapemonster :j Kan helaas niet leven zonder tape ben ik achter. Sinds het tapen nergens last van, nu een weekje zonder, ik sterf zowat -O-
Gelukkig vanmiddag tape gehaald, met een leuk printje :o . Borst heb ik zelf al kunnen tapen, iemand anders doet mijn rug zometeen :)

Edit: Net getaped, voel het meteen wegzakken. Zo bizar *\o/*
Heb trouwens deze print. Precies mijn huidskleur, dus het lijkt net een tattoo (heb al meerdere vragen gekregen: ''Huh, sinds wanneer heb jij tattoos?'' :+)

Afbeelding

Deze heb ik gehaald vanwege hoge nood. Heb ook een lading besteld van aliexpress, die schijnt ook prima te zijn. 2 rollen van zo'n zelfde soort print en 2 rollen met legerprint. Kan voorlopig weer even vooruit :D

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:50

Ik weet niet of je zelf een opleiding of cursus hebt gevolg maar zelf tapen wordt echt afgeraden als je niet weet wat je doet.

Je kunt door verkeerd plakken oa blaren en uitslag krijgen. Of nou juist een andere reactie dan dat je eigenlijk wilt.

Ik heb mijn zoontje vorige week dinsdag laten tapen, vlak voordat hij op kamp ging, ik zag het zwaar in want zo ziek was hij. Hij knapte lekker op!
Zondag tape er af en meteen dik ziek.
Net weer laten tapen en je ziet hem opknappen, ook de benauwdheid neemt af.

Ze gaat u 1,5 week op vakantie dus vrijdag maar meteen afspraak ingepland. :j

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:55

Idd, heeft iemand je geleerd om te plakken? Ik heb ook de cursus gedaan en het komt echt heel precies waar je dat moet plakken. (Nu maakt dat voor het placebo effect niet veel uit, maar toch)
Maar die tape heeft wel een gebruiksaanwijzing hoe je het van het papier moet halen enzo en hoeveel rek je erop zet, anders kan je meer kwaad dan goed doen. :=

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:17

Eens met wat anderen zeggen. Zonder opleiding absoluut niet zelf tapen. Klachten kunnen daardoor erger worden, of je kunt andere klachten/blessures tapen...

Janneke2

Berichten: 22832
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:54

verootjoo schreef:
Idd, heeft iemand je geleerd om te plakken? Ik heb ook de cursus gedaan en het komt echt heel precies waar je dat moet plakken. (Nu maakt dat voor het placebo effect niet veel uit, maar toch)
Maar die tape heeft wel een gebruiksaanwijzing hoe je het van het papier moet halen enzo en hoeveel rek je erop zet, anders kan je meer kwaad dan goed doen. :=


Ehm -
voor placebo kan het ddrommels veel uitmaken.

Als het verhaal dat eerder in dit topic werd genoemd
(...patiënt van fysiotherapeut met pijnlijke rhomboidspier krijgt tape, toevallig had hij ook hooikoorts en dat verdween ook)
dan is het wel serendipiteit maar daarmee beslist nog geen placebo.

(Iets is pas placebo als dit netjes volgens de regels die in de wetenschap gelden wordt aangetoond. Is het werkingsmechanisme onbekend, hoort niet van placebo gesproken te worden, maar van een experimentele behandeling waar we het 'waarom' van de werking nog niet weten.)

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:30

Jongens voordat jullie meteen conclusies trekken. Ja, ik heb een lange tijd bij een fysio gelopen. Die heeft mij uitgelegd hoe het moest en samen ook in praktijk geoefend :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37306
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 22:44

Ah even offtopic maar waar heb je die tape besteld dieje niet bij ali express hebt gekocht. Heb weer nieuwe nodig voor schouder en knie en kan er lastig betalbaar aankomen

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 22:58

Bij de fysio. Maar exact dezelfde tape kun je ook bij bol.com bestellen. Merk is Cure Tape.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37306
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 23:13

Cure tape heb ik ook alleen bij de fysio betaal ik 10 euro per rol -O- had eerder een doos van vier rollen besteld elders voor 12 euro maar die zijn gestopt. Moet dus een nieuwe plek vinden om aan te schaffen

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 08:05

all4fysio.nl heeft ze ook niet zo heel duur! :) Ik zou niet snel iets van Ali Express kiezen :n

Janneke2

Berichten: 22832
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:18

...ik koop ze bij de litl.
8 euro voor 4 rollen.

Nu 1x gebruikt wegens opspelende blessure: het ding werkt en bleef een ruime week zitten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37306
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:29

Is dat de exact zelfde tape? Is namelijk de enige waar ik niet allergisch voor ben

Janneke2

Berichten: 22832
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:45

...ik heb het doosje erbij gepakt en het is een ander merk: 'kinesiology tape' van sensiplast.
90% katoen, 10% elastaan en bevat geen latex. Waar de lijm uit bestaat staat er niet, maar bevat acryl (en je kunt als mens 'voor de gekste dingen' allergisch zijn).

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37306
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Medical taping bij Hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:07

De lijm is vaak het probleem

manonutjuh

Berichten: 3016
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:53

Wat is trouwens de tip voor het verwijderen van de tape?

Advies was hier 5 dagen tape, 1 week niet, 5 dagen tape. Werd maandag zo benauwd wakker, was het hele weekend al benauwd,smorgens gelijk laten tapen en benauwdheid trok gelijk weg. Ook keelpijn die ik al paar dagen had was weg. Snot en niezen blijft wel, maar t scheelt behoorlijk!
Laatst bijgewerkt door manonutjuh op 30-05-18 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt