Tips zonnesteek (?)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DideH
Berichten: 7002
Geregistreerd: 21-03-13

Tips zonnesteek (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 20:06

Vanmiddag heb ik om half 4 midden in de zon op een kunstgrasveld (die heerlijk de hitte weer naar boven terugkaatste) een sportwedstrijd gehad. Nu had ik gedurende de wedstrijd al een paar keer random kippevel en een beetje licht in mn hoofd.

Nu ben ik inmiddels weer thuis, maar heb ik nu nog steeds het gevoel de warmte niet kwijt te kunnen. Heb ook totaal geen eetlust, beetje fuzzy en heb hoofdpijn, dus ik gok dat het misschien toch een zonnesteekje is. Heb het steeds random warm/koud/warm/koud.

Lig nu al een uur met koude doeken op voorhoofd en in mn nek, maar ik blijf het gevoel houden dat ik een gloeilamp ben ofzo...

Lees tegenstrijdige berichten over wel of niet koude douche nemen, dus ik vraag me eigenlijk af of er nog bokkers zijn met goede tips. Vind de HAP hiervoor bellen een beetje onzin.

Jannie79
Berichten: 307
Geregistreerd: 23-03-04

Re: Tips zonnesteek (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:09

Cola drinken. Ooit in Zuid-Frankrijk van een arts gehoord en werkt super.

eempiej
Berichten: 3987
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:10

Ik zou lekker even een verfrissende douche nemen. Ook je hoofd even onder de douche. IJskoud zou ik niet doen maar lekker koel.
En even je zouten en suikers aanvullen, colaatje, chips

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Tips zonnesteek (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:22

Wel een lauwe douche nemen (niet koud, dan gaat je lichaam aan het werk om op te warmen). Veel vocht innemen (lauwe thee heb ik wel eens gehoord) en idd ook zout.
Ik heb jaren geleden een zonnesteek gehad en die dingen hielpen wel. Verder heb ik toen vooral veel gelegen in een donkere kamer met een natte doek op mijn hoofd.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:32

Mijn zusje heeft eens een.zonnesteek gehad. Mijn opa verplichte zowat mijn moeder om zusje onder de douche te zetten let lauw water. Idd geen koud water.
Zusje wou namelijk gaan slapen, had hoofdpijn en net als.jou warm koud afwisselend. Lag in bed met 2 donsdekens op haar.

Zonnesteek kán dodelijk zijn, vandaar dat mijn opa mijn moeder zo verplichte want opa heeft in zijn jeugdjaren een buurmeisje verloren die net als mijn zusje gewoon ging slapen. Is niet meer wakker geworden.

Goed douchen liefst lang genoeg (10-15 min)

DideH
Berichten: 7002
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Tips zonnesteek (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 20:36

Dan ga ik mezelf toch maar eens overeind slepen en een lauwe douche nemen. Ga ik daarna kijken of ik wat kippensoep naar binnen krijg ofzo, neem aan dat dat ook zout genoeg is?
Heb echt geen trek in chips ofzo nu

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:37

Naast flink wat drinken met lauwe drank eventueel met extra zout en suiker zou ik toch even de hap bellen voor overleg. Heb je een thermometer bij de hand, zo ja even opmeten hoe warm je bent.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:38

toch ook maar de H.A.P. bellen. Zoals hierboven al gezegd moet je er niet te licht over denken!

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Tips zonnesteek (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:42

Lauwe douche nemen en zeker genoeg drinken. Verder is het ook een deel uitzieken helaas. Als je buitengaat, pet en zonnebril op. Ik heb de pech gehad op schoolreis een stevige zonnesteek te hebben gehad. Goed naar je lichaam luisteren!

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14471
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Tips zonnesteek (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:46

Idd je temperatuur in de gaten houden en bij koorts, toch de HAP bellen hoor!

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:46

Ik heb op ponykamp een zonnesteek opgelopen. Ik had koppijn en het warm, maar de dag was ook warm. Toen raakte iemand mij aan en was gloeiend heet. Ik moest een lauwe douche nemen en goed drinken (deed ik ook te weinig).

DideH
Berichten: 7002
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Tips zonnesteek (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 21:01

Ben ook echt een hele slechte drinker tijdens het sporten, dus misschien dat het inderdaad daaruit voortkomt.

Toen ik net onder de douche vandaan kwam ging het wat beter, maar heb het nu alweer pokkewarm. Het is ook behoorlijk warm bij mij in huis, dus dat helpt ook niet echt mee.

Temperatuur zit ongeveer een graad hoger dan mn normale temperatuur, dus dat is dan nog wel te overzien. Neem aan dat dat geen reden is om dan de HAP te bellen?

Ga zo denk ik maar even op mn balkon in de wind, uit de zon zitten met natte koude handdoek. Denk dat dat qua temperatuur beter te doen is.

Moet morgen de hele dag aan een onderzoek werken binnen (gelukkig niet thuis), dus dat komt dan wel goed uit met dat uit de zon blijven.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Tips zonnesteek (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:18

Cola drinken idd , dat werkt tegen alles !

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:24

Toevallig niet nog ORS in huis TS? https://www.apotheek.nl/medicijnen/ors

Prima alternatief als je nu geen eetlust hebt, maar je moet het maar net in huis hebben op dit tijdstip..

Wordt normaal gezien gebruikt bij griepverschijnselen bv.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Tips zonnesteek (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 06:20

Hoe is het nu TS?

DideH
Berichten: 7002
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 08:04

Hele nacht deken op en af lopen gooien, maar gaat nu gelukkig wel een stuk beter :)

Nog wel wat hoofdpijn enzo, maar daar kan ik mee leven ;)

Bedankt voor de tips en het meedenken iedereen!

Edit: Oke, trok kleren aan en nu is mn hoofd weer aan het gloeien :')

TheNovelist

Berichten: 1501
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:59

Ik heb vorig jaar ook een keer een erge zonnesteek gehad. Liep stage op een manege en met deze hitte stonden we 2/3 uur op het weiland zonder drinken.
Voelde me uiteindelijk zo misselijk en duizelig dat ik toch even naar binnen ging maar kon haast niet meer lopen, dacht echt dat ik elk moment flauw viel.
Heb toen in een hele koude en donkere ruimte op de grond gezeten en water gedronken, na een uur kon ik wat eten en toen was het gelukkig wel weer over.
Ts, als je het niet vertrouwt gewoon de hap bellen, aangezien het toch weer omhoog komt.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Tips zonnesteek (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:06

ach gezien het onderschrift van TS kunnen we met zijn allen hier wel advies blíjven geven....
ondanks dat het een ongemak is wat kan resulteren in de dood.

DideH
Berichten: 7002
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Tips zonnesteek (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 12:24

Gaat nu gelukkig weer wat beter! Blijf vandaag gewoon lekker binnen in de airco en drink genoeg, dan gaat het wel prima.

Neem aan dat dat geen reden is om met spoed de HAP te bellen Frankiej? ;)
Als ik gister nou 2 graden koorts had gehad dan zet ik die eigenwijsheid wel opzij gezet en had ik wel meer actie ondernomen dan zout aanvullen, lauwe douche nemen, koelen met koude doeken en genoeg drinken ;)

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:28

HAP kun je altijd vrijblijvend bellen hoor, daar heb je geen spoed situatie voor nodig.

Maar ik bel liever 1x teveel als 1x te weinig (misschien is dat het mama gevoel in mij haha)
Al is het gewoon voor een geruster gevoel voor jezelf.
Misschien weten ze je nog wel wat te vertellen wat de bokkers niet weten ;)
Maar als je als zelf het gevoel hebt dat het beter gaat zou ik misschien ook nog wachten met bellen ja.

Je zou eventueel nog ORS in huis kunnen halen, wat het vocht/zoutgehalte op peil houdt, als je al van jezelf niet veel vocht inneemt.