[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:17

Lang niet meer gereageerd in dit topic.

Na 2,5 jaar kregen wij mijn paard nog niet dik. In juli vorig jaar naar een andere stal verhuist, meer weiland en vrijwel onbeperkt kuil. Maar knapte toch niet snel genoeg op. In oktober hebben we haar gewogen. Ze is 171 en woog 492 kilo. En dit was na al 3 maanden weiland en onbeperkt kuil te hebben gehad.

Ze bleek maagzweren te hebben. Tijdens de behandeling ging zij met ups en downs erg vooruit. Afgelopen weekend hebben we haar nog eens gewogen en weegt nu 560 kilo. We zijn er nog niet, maar zijn goed op weg. Binnenkort start het landseizoen weer, dan zullen de laatste kilo's zeker nog bij gaan komen!

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (Belgiƫ)

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:43

Hier hetzelfde door maagzweren. Elk ander paard zou na 1maand te dik staan met de hoeveelheid voer hij kreeg. Nu, 3weken aan het behandelen, komt er eindelijk gewicht bij.

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:12

crazygirl1 schreef:
Hier hetzelfde door maagzweren. Elk ander paard zou na 1maand te dik staan met de hoeveelheid voer hij kreeg. Nu, 3weken aan het behandelen, komt er eindelijk gewicht bij.


"Grappig" om te horen dat de jouwe ook niet aankwam. Om me heen hoor ik het ook steeds meer. Is toch wel iets interessants om je meer in te verdiepen en wellicht iets waar een paard last van kan hebben!

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (Belgiƫ)

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:41

We hebben zondag weer een heel gedoe gehad om hem op de trailer te krijgen. En zijn ribben zijn weer zichtbaarder.
Het bewijs dat stress en waarschijnlijk bijkomende maagpijn zijn gewicht weer snel naar beneden halen.

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 18:36

Toevallig iemand in de buurt van Apeldoorn interesse in seniores priores? Ik heb nog een zak liggen, meer dan de helft vol, die ik niet meer ga gebruiken. Mag zo opgehaald worden. Weggooien is toch zonde.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:16

Zijn er ook bokkers die ervaring hebben bij coolstance copra voor het aankomen?

Mijn paard is veel te schraal in volume en bespiering na meerdere keren hb. Na de eerste keer kreeg ik hem er boven op met onbeperkt schraal hooi, vitalbix dc, nutrimash, speedibeet en lijnzaadolie.
Van de nutrimash krijgt hij dit keer jeuk, ik ben dus even aan het zoeken wat ik als ander product kan bijvoeren.
Van lucerne (meerdere merken geprobeerd, ook in brokvorm) en wheypoeder (vitella) gaat hij allemaal schuren. Daarom dacht ik dat de copra misschien iets is ivm zn hb-gevoeligheid.

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 20:43

Mag ik hier advies vragen? Ik lees al een hele tijd mee, maar kom er toch niet uit.

Wij hebben een merrie die elke winter steeds weer ontzettend afvalt en spieren kwijt raakt. Haar bloed is in orde. De tandarts komt elk half jaar en helaas mist ze inmiddels 4 kiezen. Geen optimaal gebit helaas maar ze lijkt er weinig last van te hebben. Het gaat om een kwpner merrie van 17 die recreatief gereden wordt. Op dit moment wordt ze niet gereden omdat ze te dun is.

Ze staat 24/7 buiten in een kleine kudde en hebben in de winter zo goed als onbeperkt hooi. We hebben qua voer al heel veel geprobeerd maar nog steeds niet het juiste gevonden. Ze heeft nu een tijd merriebrok van subli gekregen en pavo topsport. Gelukkig komt ze inmiddels wat aan maar het gaat (te) langzaam. Subli priores hebben we in het verleden ook gevoerd maar dat hielp ook niet echt.

Heeft iemand nog andere tips qua voer? Ik wil haar absoluut geen 3 of 4 kilo krachtvoer geven per dag en er is voor krachtvoer ook maar een voerbeurt omdat we dit zelf doen.

Zou de Vitalbix breed en grow bijvoorbeeld wat zijn?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 20:56

Weet je ook hoeveel kilo hooi er daadwerkelijk naar binnen gaat ?

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:10

ellepel schreef:
Weet je ook hoeveel kilo hooi er daadwerkelijk naar binnen gaat ?


Nee, dat durf ik eigenlijk niet te zeggen, maar naar mijn idee voldoende. Ze worden op meerdere plaatsen gevoerd dus kunnen altijd een plekje vinden. Vaak als we langs rijden staat ze met dr hoofd in een hooibak. Stalhouder is over het algemeen niet zuinig met hooi geven.

Ik moet trouwens nog vermelden dat het gedeeltelijk hoi en gedeeltelijk voordroog is.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:19

Ga er gewoon eerst eens een uurtje naast zitten en kijken hoe ze eet, proppen of gaat het echt naar binnen, hoe snel/langzaam eet ze in vergelijking met de rest, etc.
Meer krachtvoer helpt weinig tot niet om er weer spek op te krijgen, makkelijk opneembaar ruwvoer wel, maar dan in forse hoeveelheden. SP is mooi spul, maar je moet er veel van voeren, en het werkt vaak beter als je 1 voerschep mengt met 1 voerschep bietenpulp (want dat zit er nog wel eens te weinig in). Grasbrok en bietenpulp 1 op 1 qua volume kan ook (wel vit. brokje toevoegen). En begin maar op te bouwen naar 1 volle voerschep/100kg gewenst gewicht, water (als het geweekt moet worden) komt daar boven op. Voor een paard maat kwpn, zit je dan rap aan 5-6 voerscheppen per dag, komen ze mits er inwendig niet iets heel raars aan de hand is snel en veilig van aan.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:21

Zie je ook dat ze proppen maakt?
Slecht gebit is vaak toch wel dat ze minder binnen krijgen,of niet goed kauwen waardoor het niet goed verteerd word.
En daardoor missen ze vaak voedingsstoffen.

Je voert zelf dus 1x?
Kijk iets als lucerne zou kunnen, kun je gerust een emmer per keer van geven.
Zou ook kijken naar een goede vitaminekorrel.
De oudjes bij mij krijgen martall force,doen ze het prima op.
Seniores priores heb je gegeven,hoeveel gaf je er van?


Zelf vind ik subli atleet erg fijn om ze hoger in eiwitten te krijgen...wat vaak wel veel doet voor de bespiering
Zit meer eiwitten in dan in merriebrok.
Prijs is wel flink,maar je hoeft er ook niet veel van te geven.

Gras brok ben ik wel fan van, paarden hebben het er hief goed op gedaan afgelopen winter.
Moest er wel muesli doorheen mengen anders vinden ze het niet zo lekker :D
Maar dan ging er seniores priores doorheen of pavo 18 plus

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:30

Super bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Lucerne heeft ze er tot een maand terug ook bij gehad, was ik even vergeten :o . Daar kreeg ze een voerschep van.

Proppen maakt ze absoluut niet. Qua tempo eet ze gelijk aan de andere inclusief onze andere merrie die al van de lucht dik wordt.

Ik voer inderdaad 1x per dag en voer dan zelf.

Subli priores heeft ze maximaal een voerschep droog van gekregen (wel geweekt). Maar om daar echt kilos van td gaan geven staat me tegen en ik denk dat ze het dan ook gewoon nief meer eet.

Subli atleet en grasbrok ga ik naar kijken, gelukkig is ze wel een makkelijke qua eten en eet bijna alles.

Is een vitaminebrok nog nodig bij deze hoeveelheden? Ik heb pavo vitaal staan voor onze andere merrie dus dat is makkelijk.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:48

Zou de vital wel geven ja...en grasbrok beter wel weken,met als de seniores priores
Seniores is meer een ruwvoervervanger met ook haast dezelfde voedingswaarden.
Vind ik meer iets voor paarden die geen ruwvoer meer kunnen eten of daarvan te weinig binnen krijgen.

Staat je paard ook al in het gras?
Dat is nog het mooiste komen ze het meeste van aan.
Momenteel krijgen ze van mij alleen nog marstall force(80 gram) met een bodempje muesli,.
want ik zie ze elke dag groeien op gras

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:48

Olga, klinkt voor mij als eiwit tekort. Dan klopt het ook dat SP niet werkt, want daar zit amper eiwit in. 1 voerschep lucerne zet ook niet aan, dat is veel te weinig.

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:54

De subli atleet spreekt in ieder geval aan omdat ze daar maar weinig van hoeven. Ik ga ook de vital geven. Onze andere merrie krijgt alleen 70 gram vital en verder niks omdat ze al te dik is. Gras staat er helaas nog veel te weinig. Andere jaren was ze nnu al dikker maar stond er ook meer gras dan nu.

Meer dan 1 schep luzerne gaat ze niet eten. We hebben ook nog een tijdje soya schroot gevoerd voor de eiwitten, maar ook dat deed niks.
Laatst bijgewerkt door olga op 25-05-18 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:57

Wel herkenbaar hoor,die van mij eten een halve emmer lucerne op en zitten dan vol.
Sowieso krijg ik er met geen mogelijkheid meer dan een halve emmer voer in :+
Daarom kwam ik voor die van mij dus uit op 1 schep grasbrok, ongeveer 300 gram subli atleet en dan een schep pavo 18 plus. En ik gaf wat lijnzaadolie
die combi deed het hem blijkbaar wel.
En ik moet zeggen...goede kwaliteit ruwvoer.

Nog even aan vullen, je ontwormd wel goed?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 25-05-18 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:01

Ja het blijft lastig zeker omdat de ander dik wordt van de lucht :( .
De grasbrok gaan we aan het eind van de zomer proberen, er vanuit gaaandd dat ze nu langzaam wat bij gaat komen.
Ontwormen wordt goed gedaan.

Volgende week verhuizen we van stal, ben benieuwd wat dat gaat doen!

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:39

Dat bleek bij mijn merrie de truc, een andere stal. Zij stond ook 24/7 buiten, met schuilstal, onbeperkt ruwvoer en een maatje. Gek genoeg was dat het niet voor haar. Nu staat ze op een grote stal met veel paarden in een kudde van 4 en s nachts op stal en ze is compleet opgebloeid. Niet alleen lichamelijk maar ook mentaal. Wie weet werkt het ook voor jouw paard en is het niet meer nodig om er kilo's voer in te gooien.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:14

Ontzettend veel paarden doen het eigenlijk beter op 12/7 op stal, wij zijn er om (o.a.) die reden ook teruggekomen van 24/7 buiten, ondanks dat we wel een paddock paradise hebben laten aanleggen voor de 12 uur dat ze wel buiten staan (jaarrond).

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:04

Ja weet niet.. die van mij zijn nu 25 en 26 staan op paddock paradise
Altijd buiten..maar geen schuilstal.
Maar hele dag goed ruwvoer of gras eten en er is wel beschutting van bomen e.d..
Binnen vinden ze prima, 10 minuten en dan willen ze weer naar de groep toe.
Ligt ook wat aan je paard denk ik :j

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:49

Op de nieuwe stal komen ze ook weer 24/7 buiten. Snachts binnen is geen optie omdat een van de twee weeft.

De subli atleet is in ieder geval gehaald!

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 22:38

Voor mij ook een tijd geleden dat ik hier gepost heb. We hebben nog een hele tijd aan lopen modderen: Friese merrie die veel te dun was door een fikse worminfectie. Stond bij een vriendin op de boerderij met o.a. een tinker die dik wordt van lucht (en mijn paard stress bezorgde) en een shet die hb is geweest en meestal veel te dik is. Er wordt daar 6x ofzo per dag hooi gevoerd in kleinere porties. Waar ze ook meestal nog van weggejaagd werd. Ik heb stapels kleine baaltjes hooi ingekocht en 's nachts in de box gevoerd, ook brok en muesli, lucerne, seniores priores.... van alles geprobeerd. Maar ik kreeg er op een gegeven moment gewoon niks meer aan, en ze was nog steeds zo "benig" als een koe, op haar kont, ruggengraat stak uit, spieren weg... vreselijk. Heb me alleen maar zorgen gemaakt!

Oplossing: verhuisd naar een andere stal. Ze staat nu in een grotere kudde op grote weilanden waar ze de ruimte hebben, ze heeft een maatje uitgezocht, staat 24/7 op het land, maar ook met onbeperkt hooi. Zodra de baal bijna op is wordt er al een nieuwe gebracht. Meestal tref ik mijn merrie aan met haar kop in de baal hooi. Ze staat er nu een maand en ze wordt ronder en ronder! Er zal nog minstens 100 kg bij moeten, maar dat lukt zo wel :j
Ik heb de juiste keuze gemaakt, soms is verhuizen gewoon de oplossing.

paardnmeisje
Berichten: 80
Geregistreerd: 06-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 23:15

Ik lees al een poosje mee in dit topic, maar ga nu toch zelf ook maar eens een vraag stellen.

Mijn paard blijft ook altijd net een beetje schraal. Nu is het met hem zo lastig want hij wil oprecht ook bijna niets eten.
Hij is helemaal gecheckt door de dierenarts, op maagzweren onder andere. Ook heeft hij geen worminfectie en kan zijn stalling niet optimaler dan dit.
Hij krijgt onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit, staat in het weiland van 9 tot 6 en krijgt daarnaast nu 3 keer per dag 1 schep pavo condition en een kwart muesli. Ook krijgt hij een keer per dag een schep slobber. Aan supplementen krijgt hij iets voor zijn stofwisseling en magnesium. Ik ben sinds vandaag begonnen met de Atleet van subli.
Zijn ruwvoer eet hij lang niet allemaal op en ook zijn brokken+muesli blijft meestal wel voor de helft liggen.
Slobber eet hij heel erg graag, maar na twee weken is hij daar ook weer zat van.
Hij werkt veel en gaat wekelijks mee op concours dus hij heeft zeker een boel eten nodig.
Nu is hij van zichzelf ontzettend heet en sensibel dus voer waar ze nog meer energie van krijgen is absoluut niet nodig :+

Iemand tips voor mijn lastige eter?
Het is echt net alsof eten hem niet zo boeit, snoepjes ofzo vindt ie ook maar zelden echt lekker :+

Edit; nog een kleine aanvulling.
Lucerne krijgt hij ook, maar hij heeft periodes dat als ik dat erbij voer hij helemaal geen brok/muesli meer wil eten. Dus lucerne krijg ik er niet iedere dag in.

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 00:22

Om te voorkomen dat hij de brok niet eet omdat er Lucerne door zit kan je de Lucerne evt ook appart aanbieden, bijv in zo'n losse hang voerbak. Om hem dikker te krijgen zonder er nog meer energie in te stoppen kan je proberen olie bij te voeren, beginnen met een klein beetje en dan langzaam opvoeren, imo kan je dat het beste door de slobber doen omdat hij het dan het minste merkt.

Louise74

Berichten: 336
Geregistreerd: 30-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:09

Ik zou ook wel advies kunnen gebruiken. Onze tinker merrie van 10 jaar, gevoelig voor hoefbevangenheid, heeft in december koliek gekregen. Door het vasten waarschijnlijk maagzweren gekregen. Eerst van alles uitgesloten door bloedonderzoek, testen op pssm en dergelijke. Ze heeft nu twee weken medicatie achter de rug, krijgt gelukkig haar eetlust weer iets terug maar heeft nog steeds een opgetrokken buik, danst wat op haar achterbenen en ligt nog regelmatig. Maar door alles is ze mager geworden. Ze krijgt altijd al onbeperkt hooi en daarnaast verspreid over de dag drie scheppen speedibeet, 5 scheppen Fibra, 300 ml lijnzaadolie gevoerd. Normaal werd ze van de lucht dik en nu blijven we haar ribben zien. Hebben jullie tips wat we nog meer kunnen geven? Ik moet altijd rekening houden met haar gevoeligheid voor hoefbevangenheid. Ze staat een uurtje per dag in het land. Zou senior priores iets voor haar zijn?