Paard in m'n eentje laden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Paard in m'n eentje laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 10:07

Beste Bokkers!

Ik heb mijn paard (en pony) aan huis staan en als ik wil rijden zal ik altijd met de trailer weg moeten. Nu is mijn paard gemakkelijk op de trailer en heeft er ook geen angst voor, maar hij is wel liever lui dan moe en wil niet altijd gemakkelijk de trailer op lopen. Stapt goed mee tot aan de klep. Meteen voor de klep staat ze boem stil en is dan ook niet meer vooruit te krijgen, ze staat dan als een schaap te kijken vastgenageld aan de grond.
Wat wij dan doen is de longeerlijn erbij pakken. Soms gaat ze wel in een keer, soms hoeft ze de longeerlijn maar te zien en gaat ze en soms moeten we de longeerlijn vastmaken en soms zelfs de lijn achter haar langs doen. Eenmaal op de trailer blijft ze mooi staan.
Wat niet helpt is haar erop jagen, dan gaat ze alleen maar in verzet in de zin van steigeren en mij omver trekken. Ook voor brokken loopt ze de trailer niet op.

Nu wil ik binnenkort mijn BE rijbewijs gaan halen zodat ik alleen met de trailer op pad kan. Het laden zal dan echter wel een probleempje gaan worden. Ik wil daarbij niet afhankelijk zijn van andere mensen want het komt vaak genoeg voor dat ik alleen in de bak ben.

Dus nu vraag ik mij af of jullie misschien een idee hebben hoe ik dit aan kan pakken? :)

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard in m'n eentje laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:13

Loopt ze echt door met een beetje druk op haar bil? Echt, niet in de staak, niet naar achteren?
Als je er van overtuigd bent dat ze doorloopt: Aan een kant een longeerlijn vastmaken. Die achter het paard langs in jouw hand. Jij aan de andere kant naast het paard (hoofd). Meennemen naar binnen, met de lijn strak achter haal bil langs. Die geeft druk van achteren, jij moedigt aan bij het hoofd. Als ze stil staat in de trailer, dan longeerlijn laten vallen. Jij er uit, buis er achter, longeerlijn weghalen.
Maar alleen als je 100% en volledig overtuigd bent dat zit zal lukken. Anders kan je er meer kwaad dan goed mee doen. Een paard zo in je eentje laden die achter uit gaat lopen, houd je namelijk niet tegen en dan heeft ze "gewonnen".
Eerst in je eentje proberen met iemand voor noodgevallen erbij?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:16

Ik heb een paard die problemen had met de trailer in lopen. Hij ging tot aan de klep misschien net met 2 voetjes er op en verder kwamen we niet. Heb veel geprobeerd ook quick fix van trainers die beweren het in 1 dag op te lossen, dit maakte het juist erger.
Uiteindelijk zijn er trainers van https://www.e-quine.com/ met hem aan de slag gegaan en nu met blijvend resultaat. Ook werd ik meegenomen in het proces waardoor als er nu een terugvalletje is ik weet hoe ik het met mijn paardje moet oplossen. Ik kan hem nu helemaal zelf laden.

Karlijnxxx
Berichten: 1421
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Paard in m'n eentje laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:32

Ik volg, heb een paard dat wel makkelijk laadt, maar alleen is een probleem. Zodra ik voor weg loop, loopt ze er simpelweg weer uit. Ik ben benieuwd wat hier voor mogelijkheden om alleen te laden gaan komen.

@daphneee: hoe loste de trainers het op?

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard in m'n eentje laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:34

Ik zie een gat in de markt voor de zichzelf sluitende buis :D

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 10:38

Ga ik haar met een zweepje of met een hand op de kont tikken dan gaat ze in de staak, maar met de longeerlijn doet ze dit niet, blijft ze gewoon staan en loopt met wat druk de trailer in
Ik zou inderdaad eens kunnen proberen om de lijn alvast klaar te leggen en dan proberen of ik de lijn achter haar langs kan pakken.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:39

Hoe aan te pakken, oefenen oefenen oefenen, desnoods cursus trailer laden volgen, zodat hij er zo floep in en floep afgaat, dan kan je makkelijk in je eentje op stap.

Zwarte hier heeft ook wel wat hoofdbrekens gekost, was bij vorige eigenaar dag voor ik kwam kijken van de klep gevallen en bij mij een keer op de klep gevallen, omdat hij er eigenlijk nooit uit durfde en vervolgens er niet meer in.
Dus opgegeven voor trailerlaad cursus en gaan oefenen, leuke was dat ie er braaf op en af ging voordat ik de cursus ging doen.

Hoe ik het doorgaans doe, zet paard achter de trailer, gooi touw over zijn hals, hij loopt er zelf in, ik sluit de stang, loop naar voorkant zet paard vast, paard 2 idem.
Er af halen, maak paard los aan voorkant, gooi touw over hals, loop naar achteren, haal stang los en zeg terug... en dan komt betreffende paard er weer uit, als ze er nog maar net op staan en kuil is nog erg lekker moet ik soms even aan staart trekken :D 8-) . Dan wel nummer 2 in de gaten houden, heb pony's met een maat die als ze achter iets zakken makkelijk onder stang zouden kunnen komen, maar doorgaans geen probleem, klep weer dicht en klaar.

Afh. van omstandigheden, kan ik ook voor meelopen dan omlopen achter stang sluiten, dan weer naar voren om voor vast te zetten.
Dit heb ik in het begin geoeffend niet door paard vast te zetten voor (te gevaarlijk), maar door lange longeerlijn mee te nemen en vast te houden, dan heb je iets, maar staan ze niet vast, overigens nooit gebruikt, was voor het idee.
En uiteraard eerst alle variaties geoeffend op het erf, totdat dat super braaf ging met 1 paard, of 2 paard, had er toen nog 3, dus ook alle mogelijke combinaties van paarden geoeffend.

Ik kan dus gewoon met 2 paarden op stap en ze onafhankelijk van elkaar laden of lossen, of er maar 1 meenemen. Ben blij dat ik de tijd heb genomen ze dat netjes te leren.

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:49

LisaFalco schreef:
Ga ik haar met een zweepje of met een hand op de kont tikken dan gaat ze in de staak, maar met de longeerlijn doet ze dit niet, blijft ze gewoon staan en loopt met wat druk de trailer in
Ik zou inderdaad eens kunnen proberen om de lijn alvast klaar te leggen en dan proberen of ik de lijn achter haar langs kan pakken.
Methode die ik jaren geleden eens geleerd heb en geschikt lijkt voor jouw paard. Het lijkt op de methode die ook wel gebruikt wordt om veulens te leren meelopen aan een touwtje.
Maak dmv een knoop een grote lus in een longeerlijn (even meten hoe groot die moet zijn). Het moet een vaste lus zijn, dus geen "galgje". Laat deze lus over de achterhand zakken, zodanig dat de knoop boven op de rug ligt. Steek het uiteinde van de longeerlijn door de onderste ring van het halster.

Je hebt nu de gewone lijn en de longeerlijn vast. Als het paard staakt, even voorzichtig beetje druk bij geven op de longeerlijn. Zodra die een stap zet, gelijk druk eraf. Enz.

rien10 schreef:
Ik zie een gat in de markt voor de zichzelf sluitende buis :D
Die zijn er. Fautras heeft het, staat wel een filmpje van op YouTube. En bij Sirius heb ik het op de lijst met opties zien staan.
Ik denk dat een beetje handige Harry het ook zelf wel kan knutselen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:50

rien10 schreef:
Ik zie een gat in de markt voor de zichzelf sluitende buis :D

Dat bestaat al :)


Sjolvir schreef:
Hoe ik het doorgaans doe, zet paard achter de trailer, gooi touw over zijn hals, hij loopt er zelf in, ik sluit de stang, loop naar voorkant zet paard vast, paard 2 idem.
Er af halen, maak paard los aan voorkant, gooi touw over hals, loop naar achteren, haal stang los en zeg terug... en dan komt betreffende paard er weer uit, als ze er nog maar net op staan en kuil is nog erg lekker moet ik soms even aan staart trekken :D 8-) . Dan wel nummer 2 in de gaten houden, heb pony's met een maat die als ze achter iets zakken makkelijk onder stang zouden kunnen komen, maar doorgaans geen probleem, klep weer dicht en klaar.

Afh. van omstandigheden, kan ik ook voor meelopen dan omlopen achter stang sluiten, dan weer naar voren om voor vast te zetten.
Dit heb ik in het begin geoeffend niet door paard vast te zetten voor (te gevaarlijk), maar door lange longeerlijn mee te nemen en vast te houden, dan heb je iets, maar staan ze niet vast, overigens nooit gebruikt, was voor het idee.
En uiteraard eerst alle variaties geoeffend op het erf, totdat dat super braaf ging met 1 paard, of 2 paard, had er toen nog 3, dus ook alle mogelijke combinaties van paarden geoeffend.

Ik kan dus gewoon met 2 paarden op stap en ze onafhankelijk van elkaar laden of lossen, of er maar 1 meenemen. Ben blij dat ik de tijd heb genomen ze dat netjes te leren.


Zo doe ik het ook. Ik heb mijn paard eerst geleerd om er makkelijk op te lopen terwijl ik zelf mee liep. Hij mocht dan niet haperen op/voor de klep, maar moest gewoon lekker mee doorlopen. Daarna heb ik een longeerlijn genomen, die vanaf het halster naar de punt van de trailer (ik heb een vastzetring helemaal voorin), dan naar achteren naar mijn hand. Ik sta naast de klep, mijn paard voor de klep. Via een duwtje onderaan het halster (dat is de hulp die ik straks ook wil gebruiken) vraag ik hem naar binnen te gaan. Zodra hij in beweging komt, 'hengel' ik hem binnen door de longeerlijn te verkorten. Ik wil overigens hem niet met de longeerlijn naar binnen trekken oid. Ik wil dat er geen spanning op de lijn staat zolang het paard nog de goede kant op gaat. Stopt hij echter, dan kan ik hem even aanmoedigen aan de achterkant (duwtje tegen zijn billen of even klikken oid). De lijn helpt dan als hij besluit weer naar achteren te lopen.

Als dat eenmaal goed gaat, laat je de longeerlijn weg en moet paard zelf naar binnen lopen.

Overigens haal ik bij mijn paarden altijd de voorstang eruit bij het laden en lossen. Het voordeurtje zit dan uiteraard dicht. Voordeel hiervan vind ik dat het paard een beetje verder door kan lopen, waarna ik de achterstang makkelijk dicht kan doen. Daarna loop ik via het andere vak naar voren en doe de voorstang dicht en zet het paard vast. Daarna laad ik de tweede, meestal is dat de Shetlander; die is kort genoeg om de voorstang dicht te kunnen laten, waardoor ik daarna veilig de voordeur open kan doen. De Shet heeft overigens een verlaagde achterstang (en voorstang) zodat ze niet zomaar naar achteren kan.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Paard in m'n eentje laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:11

Geduld en oefenen. Dan gaat het vanzelf.
Mijn paard loopt er nu vanzelf in. Alleen touw over de hals gooien en gaan.
Daarvoor heb ik veel geoefend.
Als ze hapert dan prik ik haar in haar schouder en moedig ik haar aan om te gaan. Hoofd altijd richting de trailer. Rond kijken mag niet. Haar taak is de trailer in. Daar moet ze op gericht zijn. Ze mag best even nadenken en twijfelen. Graag zelfs want het fijnste is als ze er bewust in loopt en er zelf voor kiest.
Ik heb in het begin wel hulp gehad om de signalen van je paard op te pikken. Want je wilt niet prikken of aanmoedigen als ze met iets bezig zijn in hun hoofd. Timing, rust en geduld zijn mega belangrijk voor het fijn laden van je paard.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:47

LisaFalco schreef:
Ga ik haar met een zweepje of met een hand op de kont tikken dan gaat ze in de staak, maar met de longeerlijn doet ze dit niet, blijft ze gewoon staan en loopt met wat druk de trailer in
Ik zou inderdaad eens kunnen proberen om de lijn alvast klaar te leggen en dan proberen of ik de lijn achter haar langs kan pakken.


Ik deed wel eens een longeerlijn aan het halster en dan om de voorstang en daar mee naar binnen takelen. Een tweede longeerlijn deed ik rechts aan de trailer vast en die ging achter de billen langs. Zelf ging ik dan links staan. Op die manier kon ik paardlief zo naar binnen begeleiden.

Moet je paard natuurlijk wel goed het principe van wijken voor de druk kennen.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard in m'n eentje laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:55

Voorlopig gaat alleen laden niet lukken denk ik, maar ik zou er nu wel al op gaan trainen dat hij zonder hulpmiddelen in de trailer gaat. Dan kun je dat daarna opbouwen naar het zelfstandig de trailer inlopen, zodat jij de stang er achter kan doen en vervolgens naar voren kunt lopen om vast te zetten.

Mijn paard had een tijdje terug ook even geen zin meer in trailerladen, wat heeft geholpen is even met de hengstenketting erin zetten. Daar had ze wel respect voor. Als ze dan stopte, kreeg ze druk van de ketting, vond ze niet fijn, liep ze door, ging de druk er weer af. Dat had ze snel door en nu loopt ze weer als een mak lammetje de wagen in.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re: Paard in m'n eentje laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:01

Is ie te porren voor brokken? Ik hing een voerbak voorin de trailer. Met brokken erin lokken, paard met zn neus in de emmer om brokken te eten. Rustig naar achter om de stang erachter te maken en dan vastzetten. Bij de meeste paarden hoefde ik na een tijdje door het deurtje de Brokken maar in de bak te gooien en ze los te laten voor de achterklep ;)

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:02

Mijn paard had/heeft wat laadproblemen maar nu aan een losse longeerlijn loopt hij er netjes in.

Hoe leren jullie het je paard aan om hem zonder hulpmiddelen in de trailer te laten lopen? Als ik niet in de trailer loop of sta, snapt mijn paard niet dat hij de trailer in moet. Echter werkt druk averechts en gaat hij in zn achteruit...

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 12:09

Bedankt al voor de reacties!
Voor eten gaat ze de trailer niet in. Met hengstenketting durf ik niet want ze kan nogal in paniek raken bij teveel druk op het bit.

Ik denk dat ik eens ga oefenen of ik zelf met de longeerlijn achter haar door kan

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:10

LisaFalco schreef:
Bedankt al voor de reacties!
Voor eten gaat ze de trailer niet in. Met hengstenketting durf ik niet want ze kan nogal in paniek raken bij teveel druk op het bit.

Ik denk dat ik eens ga oefenen of ik zelf met de longeerlijn achter haar door kan

Laad je dan met een bit in? Want een hengstenketting kan ook aan een halster en druk onder de kin is wel anders dan in de mond :)

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Paard in m'n eentje laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:16

Ik vraag me af waarom je het met hulpmiddelen zou willen doen.
Dat kan in mijn ogen altijd nog mocht het met geduld, timing en rust niet lukken.

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 12:23

Bowo schreef:
LisaFalco schreef:
Bedankt al voor de reacties!
Voor eten gaat ze de trailer niet in. Met hengstenketting durf ik niet want ze kan nogal in paniek raken bij teveel druk op het bit.

Ik denk dat ik eens ga oefenen of ik zelf met de longeerlijn achter haar door kan

Laad je dan met een bit in? Want een hengstenketting kan ook aan een halster en druk onder de kin is wel anders dan in de mond :)


Ohh dat wist ik niet, dacht dat die altijd aan bit werd vastgemaakt :+

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 12:25

Wil zeker proberen zoveel mogelijk te oefenen tot hij er gewoon zo in loopt maar ik weet niet hoe. Want ik doe dit nu al heel lang met longeerlijn maar er komt geen verbetering in (ga toch wel zo'n 3x per week met de trailer weg)

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:26

Haha nee hoor, dat zou ik ook niet hebben gedaan, dat wordt echt veel te scherp :P
Ik doe hem door de ring van het halster aan de linkerkant en de knip vast aan de ring aan de rechterkant (en dan onderlangs, kan ook bovenlangs, maar dan is hij ook heel scherp)

Edit: over de hengstenketting

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:42

Ik hang de lievelings voerbak van mijn Haflinger voor in de trailer. Daar krijgt hij altijd brokjes in. Dus als hij die ziet... ja dan gaat ie ervoor door het vuur :')
Zo loopt ie de trailer op, parkeert zijn hoofd in de voeremmer en kan ik rustig de stang er achter dicht maken en de klep. Daarna loopt ik naar het deurtje en maakt de Haflinger vast. Geef hem een schouder klopje en gaat de emmer in de kofferbak.
Bij het uitladen doe ik alles precies anders om. Emmer weer neer hangen, Haflinger parkeert hoofd in de emmer en zo kan ik hem rustig weer uitladen.

Hij doet het ook zonder emmer, want ik vond het wel belangrijk dat hij dan ook gaat. Dus af en toe eens zonder emmer, dan weer met emmer. Maar in het begin vooral met emmer. En nu is het de normaalste zaak van de wereld.

Oja en als ik hem er op laat lopen, dan gooi ik het halstertouw over zijn hals.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:45

rien10 schreef:
Loopt ze echt door met een beetje druk op haar bil? Echt, niet in de staak, niet naar achteren?
Als je er van overtuigd bent dat ze doorloopt: Aan een kant een longeerlijn vastmaken. Die achter het paard langs in jouw hand. Jij aan de andere kant naast het paard (hoofd). Meennemen naar binnen, met de lijn strak achter haal bil langs. Die geeft druk van achteren, jij moedigt aan bij het hoofd. Als ze stil staat in de trailer, dan longeerlijn laten vallen. Jij er uit, buis er achter, longeerlijn weghalen.
Maar alleen als je 100% en volledig overtuigd bent dat zit zal lukken. Anders kan je er meer kwaad dan goed mee doen. Een paard zo in je eentje laden die achter uit gaat lopen, houd je namelijk niet tegen en dan heeft ze "gewonnen".
Eerst in je eentje proberen met iemand voor noodgevallen erbij?


Zo heb ik het mijn toen 3-jarige ook geleerd.

nikita95

Berichten: 41
Geregistreerd: 29-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:56

google even op "Trailer laadhulp"
daarmee lopen ze er zo in *D

en na een tijdje kan je hem in de kast laten liggen *\o/*

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 13:08

nikita95 schreef:
google even op "Trailer laadhulp"
daarmee lopen ze er zo in *D

en na een tijdje kan je hem in de kast laten liggen *\o/*


Nog nooit van gehoord maar die ziet er wel heel handig uit! Dat is misschien wel het proberen waard

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:12

en met longeren? dan wel voorwaarts met zweep? trailer in de wei/zachte grond, paard longeren en elke x richting trailer laten draven, goed voorwaarts, zweep ter aanwijzing richting en voor aanhouden snelheid, wel even schot opzij als je die hebt.

steeds vaker richting trailer laten draven lukt dit goed zonder staken, dan eens in stap gaat paard naar binnen belonen van achteren vragen om terug te gaan en klaar.

volgende x weer hetzelfde gaat dit allemaal goed dan pak je een keer de stang erbij als ie in de trailer staat, gaat dit makkelijk, dan kan je gerust x op pad gaan, niet je longeerlijn en zweep vergeten, want op de terugweg moet ie er weer in.

Als de mijne er niet in wil longeer ik hem 3 rondjes voor de trailer actief en dan gaat ie er zo in.