Paard afschermen van onbeperkt hooi: zinvol?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Paard afschermen van onbeperkt hooi: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 20:34

De dierenarts heeft dit weekend gezegd dat mijn paard 50 kilo te dik is. Omdat mijn paard (helaas) moet starten met prednisolon, is er een risico op hoefbevangenheid. Nu staat mijn paard in een eigen zandpaddock samen met mijn andere paard. Mijn andere paardje is ook wat te dik, maar niet zorgwekkend.

Er is een schuilstal en een inloopstal. In de inloopstal staat onbeperkt kwalitatief goed hooi. Nu overweeg ik om de inloopstal 's nachts af te sluiten van 11.00 tot 08.00 uur en een portie hooi neer te leggen in de schuilstal, zodat zij nog wel enige voedsel hebben maar dat er iets minder gegeten wordt.

Nu ben ik alleen bang dat het niet gaat werken. Ik vermoed dat zodra de inloopstal 's ochtends open gaat de paarden het tekort zullen bij eten. Daar is het hooi immers onbeperkt.

Wie heeft er ervaring hiermee?

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Paard afschermen van onbeperkt hooi: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:50

Kun je onbeperkt niet stoppen of heb je daar zelf geen zeggenschap over? Ik meende dat hier een poosje geleden een topic over liep dat onbeperkt niet altijd en overal zaligmakend is maar geen idee meer hoe dat heette.
En als je een slowfeeder inzet?
Mijn paard krijgt echt niet onbeperkt hoor, zij vreet zich helemaal kogelrond, echt niet gezond, Als zij in de vakantie in de kudde stond en dan onbeperkt beschikking had over hooi dan kon je haar er na drie weken uitrollen,ze stopt niet uit zichzelf met eten. :Y)

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:53

Op welke manier voer je onbeperkt? Gewoon uit een bak en makkelijk monden vol of al in slowfeeders? Hier krijgt alles onbeperkt maar alles in slowfeeders met maximum 3x3cm mazen en geen enkele staat te dik.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:56

Idd,heb jij zeggenschap over hoe alles loopt?
Zo ja,hoe krijgen ze hun hooi?

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Paard afschermen van onbeperkt hooi: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:03

Je hebt kwalitatief goed hooi zeg je, misschien 's nachts of op andere momenten enkel arm hooi geven? Zodat ze wel kunnen knabbelen, maar niet te vet worden.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:06

Zou idd het onbeperkte niet stoppen...grote kans dat ze op andere momenten dan extra gaan eten en daarbij geeft het stress wat er ook voor zorgt dat paarden andere stofwisseling krijgen...
Wat je beter kan doen is het hooi iig in slowfeeders aanbieden en mengen met stro of zeer arm hooi

Daarbij misschien meer beweging aanbieden? Hooi op verschillende plaatsen, track enz..Weet niet of dat mogelijk is?

Hof_Arcadia
Berichten: 99
Geregistreerd: 15-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:08

Bij mij krijgen ze allemaal onbeperkt hooi maar ik kijk wel goed wat voor soort hooi. Als ze te dik zijn krijgen ze hooi waar minder voeding in zit. Wil toch wel dat ze altijd kunnen eten maar geef vaak tweede snee hooi van niet te zwaar bemest land. Ook weinig hardvoer met wat vitaminenkorrels.

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Paard afschermen van onbeperkt hooi: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 21:13

Ik heb zelf totale zeggenschap, ik beheer mijn eigen paddock. Over de hooi heen zit een net, ik denk dat de mazen 4 bij 4 zijn. Het mengen of afwisselen met ander hooi klinkt goed, en ga ik over nadenken. Maar dat is wel lastig te organiseren. Ze krijgen nu een grote baal die vastgeknoopt zit waar ze een week mee doen. Misschien kan ik beter dan hooi zoeken die minder voeding geeft.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Paard afschermen van onbeperkt hooi: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:16

Wij geven ook onbeperkt wel overdag buiten in de paddock en snachts op stal. Op stal krijgen ze kuilhooi en en buiten graszaadhooi. Vult wel maar worden ze niet dik van en daar doen ze het echt goed op!

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard afschermen van onbeperkt hooi: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:22

4x4 mazen zijn best groot, die van mij hebben jaren uit 2x2 netten gepeuterd.

En inderdaad armer hooi geven.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:23

Je kunt ook overwegen om 's nachts inderdaad de inloopstal af te sluiten, maar dan stro bij te geven. Dan kunnen ze lekker blijven knabbelen, zodat ze zich 's ochtends niet helemaal vol eten, maar krijgen ze veel minder binnen.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:23

Hooi eventueel mengen met stro is ook een optie

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Paard afschermen van onbeperkt hooi: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:30

Zijn jullie met stro voeren niet bang voor koliek?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:33

Speirs schreef:
Zijn jullie met stro voeren niet bang voor koliek?

Zolang een paard niet extra gevoelig is voor koliek of een hele stal aan stro leeg eet, ben ik er niet bang voor.
Hier krijgen ze regelmatig een plakje stro wanneer ze door gras al genoeg voedingsstoffen binnen hebben gekregen en we dus niet (veel van) ons voedzame hooi willen voeren

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:34

Ik geef mijn paardjes (shetlander en haflinger) ook beperkt hooi. Een slowfeeder heeft bij ons niet zoveel zin omdat ze alles kapot slopen uit frustratie. Ik voer nu met max. 6 uur er tussen. S morgens 1 plak hooi . 4 uur later naar de wei, daar 2 uur grazen en dan terug op de paddock, daar krijgen ze vitamine brok. Daarna rond een uur of 6 half plakje hooi en dan voor slapen gaan nog een hele plak hooi. .. Lijkt weinig maar ze zijn super op gewicht en zitten lekker in hun vel

Ik weet niet welk type paard je hebt maar mijn vorige paard, een kwpn er, kreeg onbeperkt rijk hooi, 1 kinloggen muesli en 1 kilo seniores priores en had nog moeite op gewicht te blijven.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Paard afschermen van onbeperkt hooi: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:47

Als ze allebei wel wat overconditie hebben zou de makkelijkste optie een net Met kleinere mazen gebruiken
En/of een deel hooi vervangen door goed stro
Al dan niet door het hooi gemengd

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Paard afschermen van onbeperkt hooi: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:53

In een zandpaddock zou ik liever armer hooi voeren dan minder. Voerstro kan ook als aanvulling. Let op: niet alle stro is geschikt om te voeren.

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 23:18

Ik heb een net met kleinere mazen geregeld. Ben benieuwd of ze nu niet gewoon langer gaat eten (langer bij de voerbak staan, minder rondscharrelen). Dan ga ik verder kijken of ik nog wat ander hooi of voerstro kan regelen. Bedankt voor de tips!

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:22

Sonja_vR schreef:
Als ze allebei wel wat overconditie hebben zou de makkelijkste optie een net Met kleinere mazen gebruiken
En/of een deel hooi vervangen door goed stro
Al dan niet door het hooi gemengd

Of nog makkelijker: stugger/vezeliger hooi. Als ze te vet worden betekent dat dat er in het voedsel te veel suiker zit in verhouding tot de vezels. Vezels + suiker is geen probleem. Suiker met te weinig vezels is wel een probleem. Bij mensen is het het zelfde: (sinaas)appel = gezond. (Sinaas)appelsap = niet gezond.

Kleine mazen zorgt bij mijn ruin alleen maar voor frustratie. Hij gaat dan gooien en kloten met het net en raakt uit z'n humeur. Mijn netten hebben mazen van 45 mm. Dan kunnen ze prettig eten zonder te schranzen. Omdat ze er niet moeilijk voor hoeven te pulken. En omdat eten geen issue is. Er is altijd eten. Daardoor hebben ze geen vreetpieken. Dat is gezonder voor lichaam en geest.

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Paard afschermen van onbeperkt hooi: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 09:23

Het net met de kleine mazen werkt niet. Mijn ruin krijgt er hooi uit door zijn tanden te gebruiken. Mijn merrie krijgt het hooi niet te pakken. De mazen zijn klein, maar het touw is vooral te dik en stug. Ze komt er niet bij met haar lippen. Ze haalde allerlei toeren uit om toch bij het hooi te komen (hoofd in klein gat steken om onder het net te komen). Oude net zit er op. Ik ga op zoek naar een ander net.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard afschermen van onbeperkt hooi: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:59

Ik zou zeker minder hooi gaan voeren, krachtvoer en overige onnodige suikers compleet weglaten. Alleen nog een vitaminebrok geven. Kun je het hooi niet wat meer portioneren? Ik gaf het in 4 porties per dag in een slowfeeder met 3x3 mazen. Ik had hier wel hulp van stalgenoten voor nodig en de aanschaf van de slowfeeders is even doorbijten.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: Paard afschermen van onbeperkt hooi: zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:06

Kun je het hooi niet verspreiden over de paddock heen? Als het geen nat weer is dan doen ik dat ook bij mijn 2 shetten. Dan maak ik een stuk of 5 hoopjes en dan blijven ze ondertussen toch een beetje wandelen.

En inderdaad armer hooi gaan voeren of dat afwisselen

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:12

Hier voeren we beperkt 'lekker' hooi met veel voedingsstoffen die ze ook gewoon nodig hebben. Daarnaast is er onbeperkt armer gedorst hooi beschikbaar. Die is minder favoriet en blijven ze niet continue van eten . Zo hebben ze wel altijd beschikking tot ruwvoer, krijgen ze wel hun voeding binnen, maar staan ze niet de hele dag en nacht zich vol te proppen (want dat zouden ze van het rijkere hooi zeker wel doen)

Wij voeren in slowfeeders trouwens. Dat scheelt ook flink.

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 21:27

Het in kleine porties (in tijd of verdeeld over het terrein) is helaas niet mogelijk. Ik ga aan de slag met ander net en ander hooi. Ze krijgt al geen krachtvoer, alleen suikervrije vitaminebrokjes.

VC_Immortal

Berichten: 327
Geregistreerd: 14-08-09
Woonplaats: Hoogerheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:43

Zelf zat ik twee jaar geleden met hetzelfde. Een jong groeiend paard en een oudje die dik wordt van lucht... ook op prednison wegens hooikoorts.
Ze krijgen ook 24/7 hooi. Iets waar mijn oudje aan moest wennen want voordat ik een veulen erbij kocht, stond ik op een andere stal waar hij 2x per dag hooi kreeg. Hij vrat zich dus tonnetje rond terwijl de jongste juist sneller groeide dan hij kon eten.

Uiteindelijk ben ik met een graasmasker gaan proberen bij mijn oudje. Dit heeft super goed geholpen. Mijn oudje kon nog eten maar niet meer zoveel. De graasmasker heb ik dagdelen omgedaan en nu doe ik hem eigenlijk alleen om als hij op het gras mag. Intussen is hij aan 24/7 hooi gewend en prednison krijgt hij alleen op dagen waarop pollen erg zijn.

Ik heb wel eentje met bontje want de eerste had dat niet waardoor hij schuurplekjes kreeg. Misschien is het wel een optie voor jouw paardje