Paard door het prikkeldraad, flinke wond!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Paard door het prikkeldraad, flinke wond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 11:11

Hoi bokkers,

Dinsdag 8 mei was het heerlijk weer. Samen met 2 stalgenootjes besloten we naar ons vaste zwemplekje te gaan. Ik reed op mijn PRE merrie, met mijn jonge onbeleerde 4 jarige PRE ruin aan de hand. Dit gaat echt super goed samen en de paardjes genoten enorm. Het is ongeveer een half uurtje rijden. Eenmaal daar aangekomen lekker het water in gegaan. Na een tijdje besloot ik mijn merrie waar ik op zat lekker los te laten. Het stuk waar wij zwemmen is aan een dijk. Het stuk is afgezet, wij moeten ook een hek door om er te komen. Mijn merrie Faye blijft altijd in de buurt van het paard van mijn stalgenootje.
Faye was dus heerlijk aan het grazen. Ik kon nu nog lekker met Enzo het water in. Heerlijk genoten!
Faye stond al een tijdje te grazen met haar maatje. Ze waren iets verder weg gelopen, maar ging helemaal goed.

Mijn andere stalgenootje en ik waren nog met onze paarden in het water, toen wij klaar waren wilde we ons weer aan gaan kleden om weer terug te rijden naar stal. Onze paarden (Enzo en Tabor) die we op dat moment nog vast hadden deden wij ook los, zodat wij rustig konden aankleden en zij ook nog even konden grazen bij de andere 2 paarden.
Alleen waren Faye en haar maatje net iets uit het zicht, en dachten Enzo en Tabor, 'waar zijn die andere 2 nou gebleven??' Dus galoppeerde richting Faye en haar maatje..

We hoorden het al.. alsof er een paard door/over een hek sprong. We konden het net niet goed zien doordat het achter een heuveltje gebeurde. Eerst was ik bang dat Enzo in volle galop over het hek was gesprongen. Wij zijn er op af gerend en zagen dat mijn merrie Faye aan de andere kant stond. Ze was erg in shock en rende juist verder wrg van haar maatje en de andere paarden. Mijn stalgenootje en ik zijn er achter aan gerend, in onze bikini op blote voeten over de straat.. :') uit eindelijk Faye kunnen pakken een eind verder op.

Het eerste wat ik zag... enorm veel bloed! Haar hele been zat er onder. Net boven haar knie zat een enorm gat! Het bleef maar bloeden. 2 ontzettend lieve meiden uit de buurt hebben ons oude t-shirts gebracht zodat wij het been iets af konden binden tegen het bloeden. We hebben onze stal gebeld en die zijn gelukkig gekomen met de trailer. Met 2 paarden in de trailer naar huis gegaan en daat heeft de dierenarts de wond gehecht.

Helaas na bijna een week zijn de hechtingen geknapt en is het nu een lelijke wond.

Ik wil met dit topic een beetje voor mij zelf gaan bijhouden hoe het met de wond genezing gaat, en ik hoop dat er misschien nog mensen tips hebben om het zo goed mogelijk te verzorgen!
Ik spoel het nu iedere dag, daarna gaat er dermiel honingzalf op. Als laatste een laag groene leem. Helaas blijft dit niet heel goed zitten, ik heb het idee dat ze het er ook af likt..

Achteraf gezien is ze dus niet over het hek gesprongen, maar door het prikkeldraad gegaan. Ze voelde zich denk ik bedreigd door de 2 paarden die op haar af kwamen galopperen.
Eigenlijk hadden we ze gewoon niet los moeten laten en goed op moeten letten dat het omheind was met prikkeldraad.. ik voel me behoorlijk schuldig :( mijn arme meisje..


Afbeelding


LET OP, DEZE FOTO'S KUNNEN ALS SCHOKKEND WORDEN ERVAREN!!!
Spoiler:
Hier was het net gebeurt & 7 hechtingen erin

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De dag erna, onwijs dik been..


Afbeelding

Zaterdag 12 mei, been al mooi dunner.

Afbeelding


Maandag 14 mei, hechtingen geknapt

Afbeelding

Afbeelding


Woensdag 16 mei

Afbeelding


Vrijdag 18 mei

Afbeelding


Ik ga zo naar stal. Dan zal ik weer nieuwe foto's maken.
Ik hoop dat er mensen zijn met zo'n zelfde ervaring. Ik hoor graag hoe jullie de wond(en) hebben verzorgd!

michelleH90

Berichten: 32
Geregistreerd: 10-05-18

Re: Paard door het prikkeldraad, flinke wond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:21

Helaas geen tips, maar wil je wel heel veel sterkte wensen! Hoop dat het toch nog goed geneest.

Anoniem

Re: Paard door het prikkeldraad, flinke wond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:27

Ziet er lelijk uit, maar komt wel goed. heb ooit een haff gehad die over een omheining had proberen te springen en er met een achterbeen was blijven in haken. Zijn wonde was groter en kon niet gehecht worden. Bij hem was er ook een stuk bot zichtbaar en er waren pezen door. In zijn geval heeft het een paar maand geduurd voor de wonde helemaal opgegroeid was. Ik dacht destijds ook dat het nooit meer in orde zou komen, omdat de wonde zo lelijk was. Kan helaas geen foto's tonen, was nog voor het digitale tijdperk.

Hou de moed erin zou ik zeggen en veel beterschap voor je knappe dame.

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:30

Zou je niet snel de dierenarts even terug laten komen? Dit kan een heel langdurige moeilijk te behandelen wond worden anders.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:33

Zelfde wond gehad, maar dan onder het gewricht en door een trap van een ander paard.
Hechtingen ook stuk na een paar dagen. Het beweegt daar teveel.
Vulketan gel op de wondranden smeren en het trekt echt heel mooi dicht. Wel een keer wat wild vlees laten weghalen, maar dat is zo gepiept.

Lisanne_M

Berichten: 1059
Geregistreerd: 23-06-12
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:35

Vervelend zeg.. :(:)
Ik vraag mij alleen mag of je de dierenarts hebt laten komen toen je zag dat de hechtingen los zijn gegaan?

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 11:39

blue_sky schreef:
Zou je niet snel de dierenarts even terug laten komen? Dit kan een heel langdurige moeilijk te behandelen wond worden anders.


Dierenarts is gelijk die maandag gekomen toen de hechtingen eruit waren! :) die zei dat ik zo goed bezig was. Verbinden oid was niet mogelijk volgens hem. Hij zei ook dat op zo'n plek 9 van de 10 keer de hechtingen het niet houden.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:40

Oei dat is echt niet zo verantwoord van jullie inderdaad. Ik hoop dat dit voor anderen een les kan zijn om paarden niet zomaar los te laten ook al is het omheind of zijn ze het gewend...

Ik zie best al stevige groei van wild vlees, is de DA er nog bij geweest na de hechtingen die los zijn gegaan? Niet echt een verrassing dat de hechtingen los zijn gegaan, het is zo'n moeilijk plekje voor hechtingen... Maar dat wild vlees moet je wel even laten wegsnijden. Ik zie hierboven al de tip van Vulcetan, dat is idd een hele goeie. Verder is zilverspray misschien een idee, de vliegen komen tenslotte al vlijtig terug op de weien en stallen. Gewoon eens naar informeren bij je DA, en dan royaal opspuiten zodat vliegen er geen eitjes in kunnen leggen.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard door het prikkeldraad, flinke wond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 11:45

Vergeten te vermelden in de beginpost:

Natuurlijk! Heb ik gelijk de dierenarts erbij gehad toen ik zag dat de hechtingen eruit waren!
Hij zei dat het flapje eerst moest afsterven voordat het weg geknipt kon worden. Dat ging zeker wel een maand duren zei hij!

Wat is Vulcetan voor iets? Ook honingzalf? Ik zal zo even googlelen.

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Re: Paard door het prikkeldraad, flinke wond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:47

honingzalf bevorderd de genezing heel goed, maar dan kan je beter creme nemen, smeert iets makkelijker ;)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:48

Dat is een zalf specifiek voor het tegengaan van wildvlees :D Ik meen mij wel te herinneren dat het een tijd niet meer te verkrijgen was bij ons in België maar in Nederland lijkt dat geen probleem te zijn.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard door het prikkeldraad, flinke wond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 11:57

Ah oké! De DA vertelde mij dat dermiel ook wild vlees tegen gaat? Ik heb ook nog wel CTC spray. Toevallig is mijn andere paard ook net hersteld van een flinke wond in zijn oksel. Daar hielp de groene leem in combinatie met de CTC spray heel erg goed.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:59

Hier ook open wond met flapje gehad.. ik snap eigenlijk al niet waarom op zo'n plek gehecht wordt.. honingzalf erop.. heeft bij mijn merrie een heel goed resultaat gegeven. Ze had wel antibiotica erbij gekregen...leek eerst erop dat er wel wild vlees ontstond, maar is helemaal weggetrokken

MarjanB

Berichten: 16449
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:01

Ik zou hier geen ctc en leem op smeren! Honingzalf als mesitran oid gebruiken. Als je googeld op paard honingzalf kom je zat succesverhalen tegen :)

Succes!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:02

Ik zou juist zo min mogelijk smeren. Goed schoon houden. Een knie is wel te verbinden, maar inderdaad lastig, want het wil afzakken en dan krijg je drukkingen, maar het kan wel.
Maar hoe meer je smeert, hoe meer de boel week blijft, hoe makkelijker het weer open gaat door een beetje wrijving. Als je graag iets wil doen, dan inderdaad honingzalf.

Die flap, die gaat inderdaad afsterven. Evt kan je hem eerder laten wegknippen. Dan gaat hij wel bloeden, maar dat kan je verbinden of evt hechten.

Even off-topic: mooi plekje daar he? Heb er Een jaar of 9(?) gestaan met mijn haflingertje :)

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard door het prikkeldraad, flinke wond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 12:09

Maar als ik er alleen honingzalf op smeer dan blijft het open, kunnen alle vliegen er bij. Ik vind zelf juist die klei heel fijn zodat het wat afdekt. Ik heb echt al super veel fijne ervaringen met de klei :)
De dermiel honingzalf gebruik ik dus. Als deze op is kan ik wel kijken naar een andere soort honingzalf.

nicole_floor

Berichten: 3247
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:09

Ik heb bij mijn paard hetzelfde meegemaakt aan de schouder, ze is toen samen met mijn buurjongen tegen een staander aan gesprongen. De hechtingen knapte ook naar een daar dagen en de wond lag weer helemaal open. Dierenarts dufte het niet nog een keer aan om te hechten, heb toen van hun ook een soort honingzalf/vaselinezalf gekregen en naar 2 weken zag je er bijna niks meer van.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:15

EdkingEnzo schreef:
Ah oké! De DA vertelde mij dat dermiel ook wild vlees tegen gaat? Ik heb ook nog wel CTC spray. Toevallig is mijn andere paard ook net hersteld van een flinke wond in zijn oksel. Daar hielp de groene leem in combinatie met de CTC spray heel erg goed.


Dermiel is ook hele goede zalf deze gebruik ik ook is ook honingzalf. de wond op de borst bij mijn paard is daar ook heel mooi mee genezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:16

Men zegt dat groene leem niet op een open wonde mag, maar heb het zelf ook al gedaan. Niet op die beenwonde van mijn haff destijds, wel op een open gemaakte zweer bij mijn huidig paard. Kon er niet aan komen om het te spoelen en honingzalf kreeg ik er ook niet op. Heb toen als wanhoopspoging er groene leem op gedaan en toen is begon de wonde eindelijk te genezen. Ik zou nu zo weer groene leem op een wonde gebruiken, ben zelf heel tevreden van het spul.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-18 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:21

Hier in de kliniek zijn ze absoluut geen fan van klei/leem op open wonden, beter gezegd juist fel op tegen.
Honingzalf en meer er niet op smeren

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:22

Het nadeel van de leem op deze plek is dat de leem hard wordt. Door de beweging van het been trekt de leem de wond dan ook steeds weer een beetje open.
Maar dit is best te verbinden, alleen is het dan wel raadzaam het paard op de box of kleine paddock te houden. Om te voorkomen dat het steeds opengaat wil je eigenlijk minder beweging van het been. Evt het been immobiliseren met verband.
De losse flap kan verwijderd worden, de restanten hechting moeten er sowieso uit, die zorgen nu alleen maar voor weefselirritatie.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Paard door het prikkeldraad, flinke wond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:28

Wat sneu floor! Heb je al gedacht aan laser behandelingen?

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 12:31

Box ga ik niet doen. Ik ben ook van mening dat blijven lopen het bevorderd. Box is ze ook niet gewend. Ze staat heerlijk rustig met haar maatje in het land. Doet niet gek oid.

En over de leem.. tja, mijn da en omgeving zegt fijn mee door gaan! + ik heb er zelf hele goede ervaringen mee :)

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Paard door het prikkeldraad, flinke wond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:34

Er zijn natuurlijk altijd meerdere wegen naar Rome, en diergeneeskunde is nooit een exacte wetenschap :)
Ben zelf ook niet zo van boxrust. Ik zie liever een paddock met een vriendje, of idd op het land als ze niet rennen. Alleen heeft niet iedereen die mogelijkheid, en dan is een ruime box soms de enige optie.

ReignStar
Berichten: 794
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:38

Mijn merrie heeft jaren geleden een zelfde soort wonde door prikkeldraad opgelopen, ook daar knapte de hechtingen na een week uit met als gevolg inderdaad een groot gapend gat...

Ik ben toen vulketan gaan smeren tegen wild vlees, helpt perfect! Daarna toen het wild vlees niet meer terug leek te komen overgestapt op honingzalf.

Uiteindelijk mooi genezen, heeft wel een tijd geduurd.