Onderzoek naar rug problemen en oorzaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nathebujl
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-05-18

Onderzoek naar rug problemen en oorzaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 21:15

Lieve mensen! Jullie hulp is nodig!!
Een vriendin van mij, die een masterstudie Equine Science op de universiteit van Edenburg volgt, doet een wetenschappelijk onderzoek naar rugklachten bij paarden en naar de mogelijke oorzaak ervan.
Zouden jullie het onderzoek willen invullen en delen?

https://edinburgh.onlinesurveys.ac.uk/e ... ack-survey

Het is belangrijk dat ze zo veel mogelijk respondenten heeft.

Super bedankt alvast

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Onderzoek naar rug problemen en oorzaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 00:29

Gedaan!

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8303
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 00:32

Handig om er bij te vernelden dat het paard al rugproblemen moet hebben om dit in te vullen ;)

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 07:57

Ik vind de enquete erg suggestief. Er wordt de indruk gewekt dat rugproblemen ontstaan door verkeerde training of huisvesting. Soms zijn rugproblemen aangeboren. Verder kon ik in het begin niet kiezen uit ander afwijkend gedrag dan weven etc en zichzelf verwonden. Je had ook Anders moeten kunnen kiezen.

nathebujl
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 08:22

Suzanne F. schreef:
Ik vind de enquete erg suggestie.


He Suzanne, ik heb het even voor je na gevraagd:

Bedankt voor je feedback. Sommige informatie die hierin is verwerkt is om andere dingen af te kaderen maar zijn niet direct van invloed op het onderzoek. Meer op de discussie.

Dit onderzoek is opgezet om te onderzoeken of management principes van invloed kan/kunnen zijn op het ontstaan van rugproblemen.

Als een paard een aangeboren afwijking heeft dan heeft de paardeneigenaar dit in het begin (onder diagnose) kunnen vermelden. Deze paarden worden niet meegenomen in het onderzoek.

Ik heb een introductie tot verzoek van invullen er even bij gehaald:

Ben je iemand of ken je iemand die een paard met rugproblemen heeft? Of die denkt dat het paard een rugprobleem heeft? Help dan alsjeblieft door deel te nemen aan een wereldbreed onderzoek naar de oorzaken van rugproblemen bij paarden.

Met dit onderzoek hopen wij een basis te leggen voor verder, diepgaand onderzoek naar de oorzaken en uiteindelijk bij te dragen aan de preventie van rugproblemen. Deelname duurt niet langer dan 15 minuten.

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Onderzoek naar rug problemen en oorzaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:24

Gedaan!

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:35

nathebujl schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik vind de enquete erg suggestie.


He Suzanne, ik heb het even voor je na gevraagd:

Bedankt voor je feedback. Sommige informatie die hierin is verwerkt is om andere dingen af te kaderen maar zijn niet direct van invloed op het onderzoek. Meer op de discussie.

Dit onderzoek is opgezet om te onderzoeken of management principes van invloed kan/kunnen zijn op het ontstaan van rugproblemen.

Als een paard een aangeboren afwijking heeft dan heeft de paardeneigenaar dit in het begin (onder diagnose) kunnen vermelden. Deze paarden worden niet meegenomen in het onderzoek.

Ik heb een introductie tot verzoek van invullen er even bij gehaald:

Ben je iemand of ken je iemand die een paard met rugproblemen heeft? Of die denkt dat het paard een rugprobleem heeft? Help dan alsjeblieft door deel te nemen aan een wereldbreed onderzoek naar de oorzaken van rugproblemen bij paarden.

Met dit onderzoek hopen wij een basis te leggen voor verder, diepgaand onderzoek naar de oorzaken en uiteindelijk bij te dragen aan de preventie van rugproblemen. Deelname duurt niet langer dan 15 minuten.


Bij welke vraag had ik dit kunnen aangeven dan? Dat het aangeboren was? Ik heb hem niet gezien.

lfrwinterz

Berichten: 96
Geregistreerd: 22-12-17

Re: Onderzoek naar rug problemen en oorzaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:37

Gedaan :)

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:40

En nogmaals vertoonde ze wel abnormale gedragingen maar niet degene die werden genoemd.
Ik heb maar de locomotieve aangeklikt. Maar ze weefde niet of iets dergelijks.

nathebujl
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 11:54

Ik heb het weer even voor jouw nagevraagd Suzanne:

Zie afbeelding. Daar had je het kunnen invullen. Als je er zeker van bent dat jouw paard een aangeboren rugproblemen heeft ga ik er even vanuit hier ook een diagnose voor is gesteld.

Afbeelding

Mag ik weten wat voor abnormale gedraging het paard vertoond? De tussen haakjes geschreven gedragingen in de vragenlijst betreffen namelijk voorbeelden dus onder de daarvoor genoemde categorie vallen. Dit zijn dus niet de enige problemen.
Laatst bijgewerkt door nathebujl op 19-05-18 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:58

Ik mis wel een heel belangrijk ding, wat is de vermoedelijke oorzaak. Deze was namelijk bekend, maar kon ik nergens aangeven.
Daarbij is de huisvesting gedeeltelijk groep en gedeeltelijk individueel, kon ik niet aangeven en paarden kunnen ook niet op gras worden gehouden.
Zeer incompleet

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:04

nathebujl schreef:
Ik heb het weer even voor jouw nagevraagd Suzanne:

Zie afbeelding. Daar had je het kunnen invullen. Als je er zeker van bent dat jouw paard een aangeboren rugproblemen heeft ga ik er even vanuit hier ook een diagnose voor is gesteld.

[ [url=m/yTkoUY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mag ik weten wat voor abnormale gedraging het paard vertoond? De tussen haakjes geschreven gedragingen in de vragenlijst betreffen namelijk voorbeelden dus onder de daarvoor genoemde categorie vallen. Dit zijn dus niet de enige problemen.


Ik zie echt nog steeds niet waar ik het had kunnen invullen. Ja, diagnose. Ja, primaire oorzaak. Het kwam er met 4 jaar uit, na getob met kreupelheid aan de hoefbanden en andere vage klachten. Ze was amper bereden of belast. De artsen zeiden toen dat het al aanwezig moet zijn geweest vanaf jongs af aan.

Haar rare gedrag was dat ze enorm schrikachtig was. Echt heel extreem schrikachtig en daar ook in blijven hangen. Panieken en extreem spoken in het werk. Dat bleek achteraf ook een verschijnsel te zijn van de Kissing spines volgens de artsen.

nathebujl
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 12:29

Haar antwoord:

Wat fijn en lief dat mensen zo actief meedenken! Ik zal het een beetje toelichten.
Bowo schreef:
Ik mis wel een heel belangrijk ding, wat is de vermoedelijke oorzaak. Deze was namelijk bekend, maar kon ik nergens ...


Ook dit kon wel Bowo. Als je individueel had aangeklikt dan had je kunnen kiezen voor samen met paard in de paddock. Daar had je kunnen kiezen wat voor ondergrond de paarden staan. Want jouw paard staat in de avond op stal? Hoe moet ik mijzelf dat voorstellen?

Een vermoedelijke oorzaak betekent ook dat dit het niet kan zijn. Daarom is het niet interessant voor dit onderzoek.

Suzanne, dan had het antwoord geen abnormaal gedrag moeten zijn. Ook had je dus aangeboren kissing spines kunnen intikken onder diagnose. Dat is namelijk de diagnose die is gesteld door de dierenarts als ik jou goed begrijp.

Ik wil wel even aangeven dat alles wat in dit onderzoek is meegenomen is gebaseerd op bevindingen in de wetenschappelijke literatuur. Dus niet uit de lucht gegrepen ideeën. Daarom kan het zijn dat er volgens jullie informatie mist. Echter zou de vragenlijst nog langer zijn dan dat het nu is als ik persoonlijke ideeën erin had verwerkt en verliest dit onderzoek zodoende zijn wetenschappelijk niveau.

Het is een lastig onderwerp omdat er tot op heden ontzettend weinig bekend is.

Iedereen die helpt, ontzettend bedankt!

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:44

nathebujl schreef:
Haar antwoord:

Wat fijn en lief dat mensen zo actief meedenken! Ik zal het een beetje toelichten.
Bowo schreef:
Ik mis wel een heel belangrijk ding, wat is de vermoedelijke oorzaak. Deze was namelijk bekend, maar kon ik nergens ...


Ook dit kon wel Bowo. Als je individueel had aangeklikt dan had je kunnen kiezen voor samen met paard in de paddock. Daar had je kunnen kiezen wat voor ondergrond de paarden staan. Want jouw paard staat in de avond op stal? Hoe moet ik mijzelf dat voorstellen?

Een vermoedelijke oorzaak betekent ook dat dit het niet kan zijn. Daarom is het niet interessant voor dit onderzoek.

Suzanne, dan had het antwoord geen abnormaal gedrag moeten zijn. Ook had je dus aangeboren kissing spines kunnen intikken onder diagnose. Dat is namelijk de diagnose die is gesteld door de dierenarts als ik jou goed begrijp.

Ik wil wel even aangeven dat alles wat in dit onderzoek is meegenomen is gebaseerd op bevindingen in de wetenschappelijke literatuur. Dus niet uit de lucht gegrepen ideeën. Daarom kan het zijn dat er volgens jullie informatie mist. Echter zou de vragenlijst nog langer zijn dan dat het nu is als ik persoonlijke ideeën erin had verwerkt en verliest dit onderzoek zodoende zijn wetenschappelijk niveau.

Het is een lastig onderwerp omdat er tot op heden ontzettend weinig bekend is.

Iedereen die helpt, ontzettend bedankt!


Heb het ingevuld, maar vond het jammer dat er geen ruimte was (aan het einde van de enquete) om een aanvulling of toelichting te kunnen geven. Paard heeft (aangeboren) kissing spines, maar dat uitte zich in andere klachten dan de in de enquete genoemde gedragingen/klachten. Een paard uit zich op verschillende manieren om aan te geven dat er iets niet goed is in zijn/haar lijf. En omdat de wetenschap/onderzoeken zich vast houden aan de meest bekende symptomen geeft dit niet een vernieuwd beeld. Maar dat is mijn mening :)

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:44

Ik kan echter niet vooruit lezen wat ik moet kiezen en als ik de helft van de lijst heb gehad voordat ik er achter kom dat ik verkeerde heb gekozen ga ik niet terug ik de hoop dat de andere beter uitkomt.
De vraagstelling over de huisvesting is gewoon onduidelijk in mijn ogen. Dat zou er moesten staan "groep" en "(gedeeltelijk) individueel".
De paarden staan hier 's nachts op stal en overdag in groepsverband op de weide.

Maar een paard dat vast heeft gelegen en daarna rugproblemen heeft, lijkt me toch een vrij duidelijke oorzaak.

nathebujl
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 12:57

Danjel: dat is zeker interessant voor vervolgonderzoek!!! Zou gaaf zijn om daar iets mee te doen. Het is alleen zo dat gezien de omvang van de vragenlijst het niet ethisch verantwoord is om vragen te stellen die niet van invloed zijn op dit onderzoek.

Bowo: gelijk heb je. Als je daar niet aan wil beginnen dan moet je dat niet doen. Er is in dit onderzoek de keuze gemaakt om enkel paarden met diagnose te laten omschrijven. Daar zijn redenen voor waar ik jullie niet mee lastig zal vallen ;)

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:00

Ik moet het aantal dagen aangeven dat er met een paard getraind is; ik kan kiezen tussen 1-7, maar dit paard werd nog helemaal niet getraind (te jong).

Ook hoe hij gelongeerd werd en hoe zwaar de ruiter was...
Welke tak van sport en het niveau; hoe hij getraind werd.
Kan nergens aangeven dat dit niet van toepassing is.

Gaat nl om een onbeleerd paard.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 19-05-18 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:01

nathebujl schreef:
Danjel: dat is zeker interessant voor vervolgonderzoek!!! Zou gaaf zijn om daar iets mee te doen. Het is alleen zo dat gezien de omvang van de vragenlijst het niet ethisch verantwoord is om vragen te stellen die niet van invloed zijn op dit onderzoek.


Mocht je nog meer info willen hebben over ons paard en de geschiedenis voor de diagnose en het traject daarna, dan mag je me altijd een pb sturen :) Komt er op neer, dat we paard nu goed op de rit hebben qua behandeling/training en verzorging.

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Onderzoek naar rug problemen en oorzaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:15

Ik heb de enquete ook ingevuld, maar heb mijn paard achteraf gezien met rugproblemen gekocht. Was toen echter nog erg jong en had dat niet in de gaten. Ook heeft ze op verschillende stallen gestaan voordat de diagnose gesteld werd, heb het nu ingevuld volgens de eerste stal. Toch denk ik zeker dat het management een rol heeft gespeeld, in die zin dat als het anders was gelopen het probleem wellicht minder ernstig was geworden.