[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:39

Francis he wat een ellende! Hoe gaat ht nu met ze? Wat een pech..
Pippa wat zei de da van haar..is ze bevangen of kan ht wat anders zijn? Is er bloed getrokken bv
Beeld klopt wel maar ook niet bij bevangen toch naar jouw idee ? Ik probeer mee te denken...eh..
Staan er bomen of struiken in of naast je track...
Of bv tekenbeet..of nieren. Hoop dat ht beter met ze gaat!

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:51

Ik lees hier ook met jullie mee.

Wij hebben sinds een maand een pony overgenomen die volgens de desbetreffende mensen een jaar voorheen bevangen was geweest. Ze liep niet helemaal goed toen we haar gingen halen, maar toch besloten om haar mee te nemen. S avonds stond ze stok kreupel en een paar dagen later bleek er een hoefzweer op de kroonrand doorgebroken te zijn.

Pony heeft het een na het andere kwaaltje gehad de laatste weken, had haar hele mond stuk door haken, ze was daar in haar 10jarige bestaan nog nooit naar de tandarts geweest.
Vanmorgen ontdekte ik ook een dubbele zool aan de hoef die zweren had.

We behandelen haar als een bevangen pony. Gisteren is de fysio voor haar geweest omdat ze helemaal vast zat en komende week komt de smid weer.

Ik weet niet of dat ik heel actief ga zijn in het topic, maar ik vind het wel fijn om met jullie mee te lezen.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:57

Pffff ik kijk controleer mijn merrie elk uur ..kom ik kijken ligt ze vastgerold in haar box...stresss ( bij mij dan..zij bleef rustig eigenlijk) met drie man om kunnen rollen..arme meid!

Mbt maagbeschermer..da 1 zei toen ik ht vroeg..heeft geen nut, werkt op ht slijmvlies..verder geen uitleg. Lees op bokt heel wat anders dus zoek zlf info op i.net.
Was net bestelling by abler aan ht maken is gister da 2 er. Ik vraag aan hem uitleg nogmaals. Zijn uitleg is wat ik eerdere post schreef mbt wat je moet checken. Maar dat ht geen nut heeft by een paard, ik..maar (eigenwijs welnee hoor) veel mensen geven ht erbij lees over paarden die bute niet verdragen etc
Da zegt. Er s een percentage die bute niet verdraagt dat klopt, ht s altyd kiezen uit twee kwaden nl pijn en medicijnen. Bute tast oa darmflora aan etc.. okee. Maar waarom geen maagbeschermer dan. Omdat ht niet zo werkt en helpt. Omaprazole bv is vlgs de Da als hoe een Rennie voor mensen is. Nog meer uitleg gehad erover..
Was duidelijk. Okee geef ik ht niet
Dan..lees ik op bokt weer..dan slaat de twijfel weer toe. Gek word ik ervan. Ook ht schuim waar mn merrie op staat, ik twijfel erover. Maar moet ook op de Da vertrouwen.

Hebben, wie een maagbeschermer geeft..dat vd Da gehad of zelf by Abler gekocht? Wat was ht antwoord van jullie Da ..wel of geen maagbeschermer ?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 00:12

Even een vraagje van een leek op hoefbevangenheidgebied.

Aantal weken een pony opgehaald die hoefbevangen geweest zou zijn.
Nu valt het mij op dat ik steeds denk: loopt ze nu niet helemaal lekker? Ik las dat je foto's kunt maken om een eventueel gekanteld hoefbeen vast te stellen. Heeft dat nu nog zin? Hoe gaat dat in zijn werk?

En het valt mij op dat de hoeven van het beestje zo vreemd hard groeien! Het is niet bij te houden. Hoort dat ook bij hoefbevangen paarden. De smid is vier weken terug geweest en kan weer komen zowat.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 06:20

Je kunt inderdaad foto's laten maken. Dan weet je wat het hoefbeen gedaan heeft. Vanuit daar kun je bepalen of het wellicht handig is een wat dikkere zool proberen te kweken of aangepast beslag eronder te doen. Uiteindelijk bepaalt het klinisch beeld of het paard ermee kan lopen of niet.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:02

Bennie knapt goed op. Al vanaf dag 1 is hij veel beter gaan lopen. Dag 3/4 had hij een dip (daar was ik voor gewaarschuwd). Buiten liep hij wel lekker te scharrelen. Veel liggen en niet willen opstaan als ik op stal kwam. Vanaf gisteren ligt hij minder en staat op als ik op stal kom. Sinds gisterenavond heeft hij op stal niet meer gelegen. Dus ik ben voorzichtig positief.

Bennie heeft 4 maanden op de bute gestaan. Het is volgens mij ook geen geschikt middel om langdurig te geven. Dat staat ook in de bijsluiter. Maar ja, je moet wat.

Maar ik vraag me af waar ik de laatste tijd naar heb zitten kijken, zere voeten, zere buik en of een combinatie van? Ik heb dus nog zoveel vragen.......

Bennie kreeg preventief de Abprazole. Maar bij langdurig gebruik van bute gaat het dus toch mis. Ik heb gelezen dat langdurig gebruik van bute juist tegenovergestelde effecten geeft bij paarden.

Fenylbutazon oftewel bute is een veelgebruikte pijnstiller bij (sport)paarden, maar zorg is geboden bij het gebruik ervan, zo komt uit onderzoek van de Amerikaanse veterinaire faculteit Louisiana State naar voren.

Het onderzoek toont aan dat langduriger gebruik van bute nadelige en tegengestelde effecten kan hebben bij paarden. Tijdens het onderzoek kregen acht paarden 8,8 mg/kg bute toegediend, gedurende 21 dagen. De effecten werden zichtbaar drie dagen na het toedienen van de eerste dosering en betreffen verlies van eiwitten, lager gehalte aan witte bloedcellen, veranderingen in de bloedstroom in het rechter, bovengelegen deel van de dikke darm en veranderingen in opname van vluchtige vetzuren.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:05

Sunnda schreef:
En het valt mij op dat de hoeven van het beestje zo vreemd hard groeien! Het is niet bij te houden. Hoort dat ook bij hoefbevangen paarden. De smid is vier weken terug geweest en kan weer komen zowat.


Zodra de hoef juist is bekapt heeft die inderdaad een groeispurt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:26

Sunnda wat goed dat jullie steeds de smid laten komen, dat is de snelste weg naar genezing.

Mijn welshje was van de week de eerste paar hondert meter draf voor de kar wat stijfjes. ;(
Mini hart verzakking voor mij. In haar eigen tempo door laten gaan en toen werd het beter. Direct weer met het opbouwen van het gras gestopt. Nu uitvogelen hoe verder. Ik vrees voor haar dat het deze zomer een graasmasker word. En dat terwijl ze al afgevallen is.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:27

Heeft de Abgard dezelfde werking als de Gastrogard? Mijn dierenarts vertelde dat er om de Omeperazol in de Gastrogard een speciaal goedje zit waardoor de Omeprazol pas vrijkomt in de darmen. Is dat bij de Abgard ook zo?

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:06

damian23 schreef:
Heeft de Abgard dezelfde werking als de Gastrogard? Mijn dierenarts vertelde dat er om de Omeperazol in de Gastrogard een speciaal goedje zit waardoor de Omeprazol pas vrijkomt in de darmen. Is dat bij de Abgard ook zo?


las gister info bij dierapotheker.nl daar staat een uitgebreide beschrijving van en werking van Gastrogard.
van Abgard is buiten de site van Abler niet veel te vinden dacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:14

damian23 schreef:
Heeft de Abgard dezelfde werking als de Gastrogard? Mijn dierenarts vertelde dat er om de Omeperazol in de Gastrogard een speciaal goedje zit waardoor de Omeprazol pas vrijkomt in de darmen. Is dat bij de Abgard ook zo?

Ik weet van de korrels van Abler dat er een coating omheen zit die ervoor zorgen dat de omeprazole pas vrijkomt in de darmen. Daarom mag je de korrels ook niet nat maken.

Van de spuiten van Abler weet ik het eigenlijk niet.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:45

@ lique, eigenlijk al vanaf nov. bezig, ze was er toen snel vanaf, in 6 weken weer rad.
Je zag er toen niks meer aan, ze mocht zelfs al een uurtje op het gras, niet zo slim geweest achteraf.

Maar in febr. begon het weer opnieuw, toen eerst buut gehad, werd na 2 weken heel slecht, ws door maagklachten van de buut. De gastrocard en de abprozole hebben volgens mij echt wel gewerkt, want daarna ging het stukken beter.
Med. en maagbeschermer waren 5 weken terug bijna afgebouwd....

Toen kreeg ze van die rare ontstekingen en dikke benen, daarna weer een hele slechte periode gehad, liggen en op drie benen lopen, ik dacht echt einde verhaal.
Kwam volgens de da niet van de hb, maar van de onverklaarbare ontstekingen, na ab kuur weer opgeknapt, en weer volle dosis Novacam en een zakje abprozole.

Dit ben ik weer aan 't afbouwen, ze ziet er goed uit, is attent en eet goed.

Maar lopen gaat nog steeds niet lekker, ze loopt heel voorzichtig en dit schiet niet op de laatste weken.
Ijzers zou nog een optie zijn, ze kan nu wel even op drie benen staan, dus volgende kapbeurt op ijzers als ze dan nog niet beter loopt dan nu.

Ik doe door de speedybeet een handje senior priores en een scheutje zonebloemolie, dan eet ze het goed, misschien ook een idee om te proberen?
En ze krijgt optima forma, een prebiotica met vitaminen, en ik weet niet of dat kan hoor, maar toen ze dit kreeg is ze snel opgeknapt, maar kan ook toeval zijn.

Dus de gastrocard of omaprezole doet volgens mij echt wel wat, moest dit ook hebben van mijn da, dus die dacht er heel anders over dan jou da.

Verder pluk ik elke dag kleefkruid en paardenbloem voor haar, is vochtafdrijvend, ze krijgt getest hooi, eiwitgehalte is wat laag dus ze krijgt een paar handen subli luzerne erbij, ze eet dit gelukkig allemaal goed.

Ik hoop dat die van jou snel opknapt het is echt ellende, ik weet hoe het voelt |( , sterkte!

En ik zou als ik jou was toch maagbeschermer gaan geven.
En stoppen met de buut en metacam of novocam gaan geven, succes!
Maar ik snap dat dat moeilijk is als je da zo stellig is.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:16

damian23 schreef:
Heeft de Abgard dezelfde werking als de Gastrogard? Mijn dierenarts vertelde dat er om de Omeperazol in de Gastrogard een speciaal goedje zit waardoor de Omeprazol pas vrijkomt in de darmen. Is dat bij de Abgard ook zo?


Mijn merrie heeft zeer ernstige maagproblemen gehad door de bute. De abgard spuiten hebben bij haar suler geholpen. Was toen uiteindelijk voor 600 euro helemaal klaar, heeft ze er bijna 2 maanden aangestaan. Maar zag na twee spuiten al flinke verbetering.

Mocht er iemand intresse hebben ik heb wel nog twee spuiten Pepticure liggen die ik niet meer gebruik. Heeft dezelfde werking als Abler en gastrogard.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:27

Assebassie bij jou is het dus echt een lijdensweg ook geweest zeg, jeetje.. wat een ellende is dit toch! raar van die ontstekingen dan he en dan zo kreupel dat ze weer een ander been overbelasten. Hoop dat de jouwe inderdaad op ijzers kan, zijn de zolen heel gevoelig misschien en dun? heeft mijn merrie veel last van

ze at de Subli Priores uiteindelijk goed, had nog iets wat je als slobber kan geven is heel goed voor de darmen, maar dat vindt ze niet lekker, alleen handje door de SP dat at ze.
ik deed speedybeet maken en een paar eetlepels door de SP, handje luzerne erdoor maar nee, ze eet slechter op het moment ook. luzerne eet ze wel goed, kleefkruid geef ik ook idd. eet ze ook goed, hooi is getest eet ze ook goed gelukkig. nu voor vanavond weer SP klaargemaakt hoop dat ze het eet, ze wordt echt te mager.

Vandaag een order geplaatst bij Abler voor omeprazole ga het toch geven aan haar. ze eet slechter en zag haar aan het hout knagen vanmorgen. heb de order geplaatst maar nog geen bevestigingsmail om te kunnen betalen, denk morgen, wel express zending gedaan.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:43

Vandaag bij de kliniek Ascal gehaald en met de dierenarts die zaterdag is geweest overlegd,
die schuim dingen vind ik heel lastig goed te fixeren, die van haar slechtere been blijft goed zitten maar de andere schuift ze op naar achteren. Heb gevraagd of tranquigel nog wat toe zou voegen, heb ze idd meegenomen vond hij wel goed om te geven.

hij gaf aan dat de bute echt afgebouwd moet worden, kijken hoe dat gaat, 4 zakjes kan niet langer, heeft ze 3 dagen gehad toen het weer begon, vandaag en morgen 3 zakjes en daarna naar 2 zakjes, als dat niet gaat qua pijn moet ik gaan nadenken om haar niet verder te laten lijden zei hij.
Al was dit miss te verwachten denk ik ben ik toch heel erg geschrokken. Ze gaat vooruit maar heel heel langzaam, ze loopt bijna niet en echt heel slecht, de eerste x dat ze bevangen was was het heel anders dan nu, heb dan ook geen referentiekader. zit echt stuk.

toen ze de eerste keer bevangen was, liep ze heel voorzichtig, maar niet echt hielen eerst wat je vaak ziet wel duidelijk kreupel LV, die stak ze bij stilstaan ook naar voren om te ontlasten, maar is altijd blijven bewegen, nooit op de achterhand geleund ook. Ze was weer bijna helemaal goed, toen stokkreupel ivm hoefzweer LV, wat al met al toch 2.5 week met de tijd na het opengaan heeft geduurd, hiermee RV overbelast, dus nu na de hoefzweer staat ze met RV naar voren ontlastend, echt steeds leunen op de achterhand doet ze niet, maar zie haar af en toe even leunen en weer normaal, bij lopen nu hielen eerst. dit is nu dag vier.
heb het even nogmaals gepost, want al heb ik heel veel gelezen op bokt in dit topic en filmpjes gezien, merk ik dat mijn "nu is het genoeg" kader begint te verschuiven. en dan naar langer aankijken/doorgaan zeg maar, hoelang zijn jullie paarden of ponies zo geweest als ze al zo zijn geweest, dat ze amper wilden of konden lopen? ben alles kwijt denk of zo wat ik gelezen heb hoor, sorry
maar zit echt stuk

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:32

Bennie is echt wel een maand heel slecht geweest En stond toen op 2 zakjes bute.

Ik ga de Abgard bestellen als dat net zo goed werkt. De Gastrogard vind mijn portemonnee namelijk minder leuk.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:34

Tessawodan schreef:
Wat is jullie ervaring met glucobalance?

Kort gevoerd, geen verschil gemerkt.

Wat bewegen betreft, ik liet Raya de vrije keus maar die stopte volledig met bewegen en gaf op. Op advies en aandringen van m'n bekapper gedwongen laten bewegen en dat is bij ons echt de redding geweest. Wel nadat hij bekeken had of ze echt wel kon lopen (dat kon ze) en ik heb het zelf wel wat rustiger gedaan dan hij, maar ik denk echt dat als m'n bekapper haar die dag niet zo gepusht had, ze er nu niet meer geweest was. Terwijl ze puur 'medisch' gezien (dus qua voeten) nog helemaal zo heel beroerd niet was, maar zij was mentaal een eind weg gezakt. Ik heb bij haar ook gemerkt dat als ik een paar dagen niet wandelde ze ook echt fysiek wel achteruit ging. Ze ging slechter lopen maar in het begin, toen ze nog op een hoge dosis bute stond, hielp het lopen ook om haar maag en darmen goed te houden. Als ze echt niet meer uit zichzelf bewegen komt alles stil te liggen, de darmen van een paard hebben ook beweging nodig.
Maar goed, ik zou niet zomaar gedwongen beweging adviseren, dan moet je wel eerst zeker weten dat dat qua voeten ook kan.

@Lique, dierenarts is nog niet bij Pippa geweest, juist omdat er weinig aan te zien is behalve 'sloom' en 'stijf'. Het beeld is op die 2 dagen na (de dag nadat ze paasstol op de wei gegooid hadden en eergisteren toen ze op het groene deel van de track hadden gestaan) vrij mild, die andere twee dagen lag ze in eerste instantie veel, was ze heel sloom en stijf en liep wat 'wijdbeens' van voor.
Maar deze of volgende week komt de DA langs om bloed bij Raya te trekken, dan laat ik Pippa's bloed ook trekken en wil ik even wat algemene waardes (lever, nieren, ontsteking e.d. ) laten testen. Verder behandel ik haar of ze HB is en krijgt ze momenteel ook een heel klein beetje bute. Dat lijkt niet echt verschil te maken.

Wat maagbeschermer betreft... Als mijn dierenarts zoiets - zeker zonder uitleg - zou roepen zou ik een ander nemen. Sorry, maar elke nitwit weet dat bute heel slecht voor de maag is, dat wordt ook overal als bijwerking bij het middel genoemd, ook door fabrikanten zelf en dat bij langduriger gebruik een maagbeschermer belangrijk is als je geen gaten in je paard wilt.
Als je geen chemisch middel (AbPrazole of GastroGuard, maar de eerste is véle malen goedkoper en exact dezelfde werkzame stof, bestellen gaat echt simpel) zou je ook Mastic Horse Treatment kunnen geven (te bestellen bij de importeur, bij Den Hoek of Pure paardenvoeding), maar bij Raya was dat niet voldoende toen ze op 4 zakjes bute stond. Toen had ik toch echt omeprazole nodig. Nu ze nog maar 1 zakje per dag krijgt en de Abprazole (ik bestel dus bij Abler) bijna op is ga ik wel weer terug naar de Mastic Horse Treatment. Overigens adviseerde mijn dierenarts in eerste instantie nog geen maagbeschermer maar toen ik m'n tweede voorraad bute haalde wel, maar toen had ik zelf al een bestelling bij Abler uit staan, die kwam alleen net te laat waardoor ik nog wat bute van de dierenarts nodig had. Ik ben het dus uit mezelf gaan geven vlak voordat de dierenarts het adviseerde.

Omeprazole is GEEN Rennie, werkt echt totaal anders en is ook geen middel om 'licht' over te denken (dát kan nl. wel de darmflora beïnvloeden omdat er werkelijk minder maagzuur in de maag komt waardoor 'foute' bacteriën mógelijk kunnen overleven en in de darm de goede kunnen verdringen. Daarom is een kuurtje probiotica en detox (Astrid van Pure paardenvoeding heeft hier een mooi product voor) geen overbodige luxe als je eenmaal gestopt bent met bute en omeprazole.
Hier staat uitgelegd hoe omeprazole werkt (humaan maar werkt bij paarden net zo) https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aa ... ingen.html
Rennies binden het aanwezige maagzuur, werkt snel maar slechts tijdelijk en eigenlijk alleen bij mensen omdat wij alleen maagzuur maken als we eten. Een paard maakt continu maagzuur en de werking van Rennies is maar heel kort. Het wordt niet in het bloed opgenomen maar doet z'n werk in de maag zolang er 'rennie' aanwezig is. Is het op omdat het gereageerd heeft met het maagzuur dan stopt de werking en nieuw maagzuur (wat bij een paard dus continu aangevoerd wordt) wordt dan niet meer gebonden.
Omeprazole zorgt er voor dat er permanent minder maagzuur aangemaakt wordt. Dat is dus echt een wezenlijk verschil!

Raya heeft 12 dagen op 4 zakjes gestaan, daarna 12 dagen op 3, daarna 18 dagen op 2 zakjes toen 17 dagen eerst naar 1, toen 1,5 per dag, toen ging ze weer slechter en uiteindelijk weer op 2 zakjes gezet, dat heeft ze toen weer 18 dagen 2 zakjes gehad, toen 3 dagen 1,5 en toen weer naar 1 en daar staat ze nu weer 16 dagen op (maar rond 8 mei wel 3 dagen weer even 2 zakjes vanwege die dikke dip). Dus... zo lang krijgt ze al bute, sinds 6 februari volledig bute, daar voor heeft ze iets van 10 dagen metacam gehad en daar voor een week asperine.

Speedibeet aten ze hier puur ook niet maar Pippa bleek kaneel erg lekker te vinden en Raya pepermuntolie (3 druppels op een voerbak vol). Toen ging het er goed in. Ik voer nu grünhafer als drager maar de bute korrels weten beide meiden toch te omzeilen dus ik overweeg maar weer terug naar de vertrouwde appelmoesspuit te gaan...

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 19:54

damian23 schreef:
Bennie is echt wel een maand heel slecht geweest En stond toen op 2 zakjes bute.

Ik ga de Abgard bestellen als dat net zo goed werkt. De Gastrogard vind mijn portemonnee namelijk minder leuk.


heel slecht in...herkenbaar wat mijn merrie nu heeft/ is?
ja onwijs duur he Gastrogard zag het ook.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:09

Francis, bedankt voor je uitgebreide antwoord, goed om een soort referentiekader te hebben in wat jij schrijft over Raya, al is elke hoefbevangenheid denk wat anders weer.
Ik heb heel veel gezocht op internet over bute tov maagproblemen etc. omdat 2 dierenartsen het tegen mij zeiden, waarbij er eentje wel uitleg gaf hoor, dacht ik okee. hoeft niet. maar nav bokt en ook wat ik heb gelezen op internet besloten het inderdaad wel te gaan geven. Bleef zo twijfelen, dus denk ik bestel het, Ik heb het besteld nu bij Abler, hoop het snel in huis te hebben, express zending genomen. hoop snel op de mail zodat ik kan betalen want dat heb ik nog niet ontvangen.
Niet meer aan gedacht kaneel of pepermunt olie, had je idd gezegd, ga ik morgen even halen voor haar.

heb haar om half drie 3 streepjes tranquigel gegeven, (DA zei 3 streepjes) bloedvatverwijdend
maar ook rustgevend, mn merrie ligt heel weinig normaal gesproken, ja in de bak s middags een dutje als de andere twee op wacht staan, maar nu alleen s nachts wat. Maar nu ... mn man en buurmeisje controleren haar nu elke uur, moet toch ook werken, kan gelukkig 's avonds dan werken als de rest thuis is, maar nu met de tranquigel ligt ze veel, languit of eet hooi en/of stro , krijgen haar voeten ook meer rust. zit op hete kolen op het werk. ze sturen gelukkig regelmatig een foto ook. Ga proberen mn camera in haar box weer werkend te krijgen, zou ook rust geven.

ben benieuwd wat er uit de bloedonderzoeken komt!

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:26

Kleine kanttekening bij de bute/omeprazole: de bute tast niet alleen de maag aan omdat het die passeert, maar ook doordat het in het bloed komt. Indirect dus. Althans zo is het mij verteld m.b.t. andere NSAID's.

Anoniem

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:40

Ik heb eventueel nog een bulk zak Abprazole over. Is ongeopend. Als iemand die over wil nemen dan hoor ik het wel.
140 gram in een zak.

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:50

De mijne staat pas sinds zaterdag op buut, maar heb voor de zekerheid gelijk Puur Maag bijgemengd. Ik ben voorzichtig optimistisch over de mijne: na amper 5 dagen bevangen zet ze het alweer op een drafje als ze iets eetbaars ziet naderen, stond zopas bijna te piafferen voor haar voer, laat zich bijna niet meer vangen om haar voeten te koelen, was kwaad omdat ze niet in de stapmolen mocht...

Het valt niet meer op dat ze pijn heeft. Ik hoop dat ik gauw met haar aan de slag kan, zodat ze niet zo staat te bedelen.

Heb trouwens ook de Glucobalance besteld. Baat het niet, dan schaadt het niet.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 21:07

[***] schreef:
Ik heb eventueel nog een bulk zak Abprazole over. Is ongeopend. Als iemand die over wil nemen dan hoor ik het wel.
140 gram in een zak.

Misschien iets voor jou linque als abler niet zo snel levert?

Het is gewoon een grote ellende die hb, ik heb ook al een paar keer gedacht dat het niet meer ging, maar dan ging het weer ietsje beter dus toch doorgegaan.

Je zou ook nog stukjes wortel door de speedybeet kunnen doen linque, heb ik ook een tijd gedaan, beter een beetje suiker dan niet eten, of lang uitgebloeid gras voor haar plukken, emmertje ofzo.

Glucobalance ook gevoerd, deed weinig volgens mij.

Beweging laat ik haar zelf bepalen, ging ook een tijd echt niet, ze scharrelt nu zelf de hele dag wat rond, dwingen om te lopen lijkt me niet goed, zo ben ik ook niet voor hoefschoenen enz. heb ik al veel ellende mee gezien, maar is puur persoonlijk hoor, iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt en wat lijkt te helpen voor het beestje.

En al die tegenstrijdige adviezen van da zijn ook niet erg bevorderlijk voor de gemoedsrust,maar soms geven ze echt geen goed advies, dat is helaas de praktijk,heel vervelend.
Als je er geen goed gevoel bij hebt gewoon een andere da zoeken die je wel goed 'verstaat', en samen met je wil vechten voor je dier.
En ja soms verlies je dan de 'strijd' maar heb je er wel alles aangedaan ;(

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 21:15

Hier vandaag de smid gehad bij Nadja. Smid was erg tevreden! De witte lijn was ook niet breed geworden. En de smid kon zonder problemen nieuwe ijzers onder Nadja der voeten doen. Zn opluchting! Nu druk bezig met opbouwen. Ze staat nu aantal uur met Bailey (mijn andere pony) op de paddock.

Vanaf vandaag mag ik ook weer met Nadja aan de wandel opbouwend. En als we dat hebben opgebouwd mag ze ook naast de fiets gaan. En als alles uiteindelijk weer is opgebouwd mag ze ook weer voor de wagen en zodra ze aan het werk is zou ze ook weer opbouwend op de wei mogen zolang ze werkt.

Het opbouwen op de paddock doe ik zelf nog. Ik wil dit toch nog wat dichtbij me houden. Als ze dan in de paddock staan ga ik in de schaduw zitten en lekker naar me meiden kijken. Vandaag lagen ze zo:
Afbeelding

En dit was zaterdag ben lekker bij ze gaan zitten. Was voor Bailey de eerste keer dat ik ook bij haar kon zitten terwijl ze lag:

Afbeelding

Afbeelding

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23450
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:34

lique68 schreef:
hoelang zijn jullie paarden of ponies zo geweest als ze al zo zijn geweest, dat ze amper wilden of konden lopen?


6 dagen, ze heeft 2 dagen medicatie gehad.
8 jr geleden is ze zwaar bevangen geweest, dat was een ware hel. K heb toen ze eindelijk acceptabel was haar en mezelf beloofd dat we deze ellende nooit maar dan ook nooit meer zouden aangaan.
In december vorig jaar kreeg ze koliek, konden geen focus vinden maar bloedonderzoek gaven afwijkende leverwaarden aan. Begin februari kon ze geen stap meer zetten, dat was op zaterdag en de donderdag erna is ze ingeslapen.
Ik de tussentijd heeft ze uiteraard wel op pijnstillers gestaan.