Paard schud constant met hoofd

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Paard schud constant met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 18:26

Hoi bokkers

Ik heb een probleem. Het paard waar ik op rijd schud constant met zijn hoofd alleen tijdens het rijden. Steeds van beneden naar boven en soms met een schok opzij. Het kan niet zijn dat er iets medisch grondig fout zit. Ze is namelijk al een paar keer erop nagekeken. Het kan ook niet om de beestjes liggen. Voor de les spuit en wrijf ik zijn hoofd+lichaam altijd in met vliegenspray (een hele goede). Waar zou dit aan kunnen liggen?

Grtjes GoldenWings

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:30


GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 18:36

NRJ schreef:
Waarschijnlijk heeft het paard headshaking syndrome. Ik verwijs je even door naar dit topic: [MD] [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic
Het kan echt zo veel verschillende oorzaken hebben dat het niet makkelijk te verklaren is.

Ik weet niet zeker of dat het is. In de winter had ze het nooit. Ze heeft het ook alleen buiten.

Kabayo

Berichten: 13979
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard schud constant met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:48

Pollen?

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 18:54

Kabayo schreef:
Pollen?

Misschien

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard schud constant met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:55

Even zo een netje kopen tegen de pollen kost nog minder dan een 10tje, dan weet je of het aan de pollen ligt.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:57

Blokkade in het lijf? Niet voorwaarts genoeg?

Kabayo

Berichten: 13979
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard schud constant met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:58


jahoorisgoed

Berichten: 392
Geregistreerd: 12-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:58

Ik gok dat ze last heeft van pollen. Mijn leasepony heeft dit ook en schudt voornamelijk tijdens het rijden met haar hoofd.
Ze heeft altijd een vliegenkap met zo’n neusnetje op. Met rijden/longeren gaat die af en smeren we haar neus in met vaseline, dit werkt voor haar heel goed.

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Re: Paard schud constant met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 19:03

Bedankt voor de tips.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 19:05

Wat is er dan allemaal nagekeken aan het paard?

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 19:26

ellepel schreef:
Wat is er dan allemaal nagekeken aan het paard?

Gewoon. De ostheopaat is langsgeweest en heeft alle blokades weggewerkt. De hoefsmid. De DA. De tandarts... Dat is om de 4 maanden zo voor alle manegepaarden (soms komt de ostheopaat om de 6 maanden).

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard schud constant met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 19:34

Denk ook polle. Heeft * mijn * haf ook last van. Als ik het neus netje om doe is er niets aan de hand

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Re: Paard schud constant met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 19:35

Misschien moet ik voor het rijden haar neus ook eens extra goed uitkuisen. Kan dat helpen?

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 19:37

Dat ze juist nu schudt is logisch, het is nu vreselijk met pollen.
Dus dat ze in de winter niet schudt is heel begrijpelijk.
Mijn pony heeft pollenallergie maar schudt niet, hij begint in maart ongeveer en is van de ellende af tegen de herfst aan.
Mijn pony heeft geen neusnetje, wel 2x per dag een allergiepilletje omdat hij gaat hoesten van de kriebels in zijn keel.
Met pilletjes heeft hij praktisch nergens last van.
Hij krijgt pilletjes die zo te koop zijn bij het kruidvat, ik doe ruim een jaar met een potje wat ik via ebay bestel voor €12.
Een neusnetje hielp voor mijn pony niet zo goed, daarbij zou hij dat ding constant om moeten en dan kan zijn graaskorf niet meer om.
Met spelen met zijn vriend gaat zoiets ook gewoon stuk.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 19:38

Zou ook pollennetje proberen. Zijn er in wit en zwart, dit is toevallig een witte:

Afbeelding

Ziet er een beetje vreemd uit maar werkt prima

GoldenWings
Berichten: 243
Geregistreerd: 16-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 19:39

Tja binnen doet ze het nooit. Het zal wel aan de pollen liggen zeker!

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:05

ben zelf bijrijder geweest van een fries en dacht leuk ik ga mijn eigen hoofdstel kopen....als ik dat in had gedaan begon hij te schudden met z'n hoofd maar als ik het hoofdstel van de eigenaars in had niet.
weet niet of je met deze info iets kan/

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:08

nafkedemi schreef:
ben zelf bijrijder geweest van een fries en dacht leuk ik ga mijn eigen hoofdstel kopen....als ik dat in had gedaan begon hij te schudden met z'n hoofd maar als ik het hoofdstel van de eigenaars in had niet.
weet niet of je met deze info iets kan/


Kan zeker! Mijn pony schud standaard op een hoge engelse neusriem.

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 22:02

GoldenWings schreef:
NRJ schreef:
Waarschijnlijk heeft het paard headshaking syndrome. Ik verwijs je even door naar dit topic: [MD] [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic
Het kan echt zo veel verschillende oorzaken hebben dat het niet makkelijk te verklaren is.

Ik weet niet zeker of dat het is. In de winter had ze het nooit. Ze heeft het ook alleen buiten.


De mijne schud van maart tot september (graspollen allergie) helaas.

marjor
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-03-07
Woonplaats: Op hetzelfde adres als mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 22:28

Die van mij doet het ook altijd in de zomer. Hij vind de vliegjes die tegen zijn neus komen/ aanvliegen erg vervelend. Ik rijd nu in de zomer altijd met een neusnetje en er is niets aan de hand. Rijd ik zonder is er niets met mijn paard te beginnen.

Andriella

Berichten: 77
Geregistreerd: 16-11-17

Re: Paard schud constant met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:45

kunnen verschillende oorzaken zijn.

-Headshaking syndroom
-Pollen (deze zijn dit jaar echt extreem erg, dieren en mensen hebben er meer last van zelfs geen die geen hooikoorts hebben. Ik heb geen hooikoorts maar zelfs ik heb er nu last van.)
-Blokkades (hiervoor laat je een osteopaat of iets dergelijks komen zodat die de blokkades weg kan halen)
-oncomfortabel (bit, hoofdstel, iets in lichaam, of hoofd, druk achter oren etc.)
enz.

mijn paard schudde bijvoorbeeld ook met zijn hoofd tijdens het rijden. In stap in prencipe niet, maar in draf of snellere gangen wel. Ik ben gaan onderzoeken, verschillende dingen geprobeerd en ben toen naar mijn hoofdstel gaan kijken. Ik had een met dubbele neusriem. Met longeren had altijd mijn kaptoom halster om en dan deed hij dit niet, op land deed hij het ook niet. Heb toen de rambo micklem aangeschaft, kost wel wat maar is een anatomische gevormde hoofdstel waarbij alle gevoelige zenuwen ruimte krijgen en vrij blijven en de druk op het hoofd beter wordt verdeeld. Heb aangeschaft toen in aanbieding was aangezien veel positieve reacties over lag. Ik rij nu enkele maanden ermee en ben er echt zeer tevreden over. ten eerste makkelijk in gebruik ten tweede merkte ik met de eerste x rijden al meteen verschil en met de dag meer. Het schudden met zijn hoofd is ook zo goed als weg en over.

Ik zou als jouw was gewoon samen met de eigenaresse kijken waardoor het zou kunnen komen en waar de oorzaak vandaan komt en eventueel bespreken om er iemand bij te halen als zo nodig is. Succes!

Robinvdbrink
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 20:45

Hallo!
Onze 5 bijna 6 jarige tinker schud met zijn hoofd al sinds hij van ons is november 2018 we dachten dat het wel over ging
Het schudden werd steeds eter en erger onder het rijden wat we hebben gedaan;
Zadel verandering (was erg nodig)
Ander bit
Ander hoofdstel
Massage
Tandarts meerdere malen geweest
Zadel check of dat het misschien weer kon zijn
Het bit uitgehaald misschien dat het daardoor kwam maar zonder bit ging het schudden gewoon door..
Oo het moment dat je je vingers achter zn oren legt begint hij direct met schudden dus denken dat er misschien iets letterlijk tussen zn oren zit maar vragen ons af of jullie misschien een idee hebben of dat het verstandig is om door een dierenarts een scan te laten maken van zn achterhoofd ?

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Paard schud constant met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 21:37

Heb je al eens proberen rijden met een hoofdstel dat het deel achter de oren vrij laat? Of dat dat een verschil maakt?

Robinvdbrink
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 22:27

Lukasje schreef:
Heb je al eens proberen rijden met een hoofdstel dat het deel achter de oren vrij laat? Of dat dat een verschil maakt?


Nee wij hebben helaas niet zo’n hoofstel tot beschikking en om het te kopen zijn we al gauw €200 kwijt