[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 07:58

Wat een verdrietige berichten hier. Veel kracht toegewenst.

Hier gaat het gelukkig redelijk goed, zelfs na het bekappen, twee weken geleden.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:46

Vreselijk Dennis,

Ik herken met mijn PPID pony, heb alles gedaan wat ik kon, maar je kan uiteindelijk niet tegen de PPID op. Progressief.
Het helpt je zeker niet, maar heel veel sterkte.

Dennis schreef:
Roos is van het weekeind weer helemaal gecrashed. .....

Zaten voor t bekappen op een kwartje buut, wel heel stram met opstarten. Daarna beetje bij beetje minder en van t weekeind fouteboel.
Donderdag is het klaar..... Voor de tussentijd oo 2x 2 zakjes buut.

Ik ben er kapot van. Wat heb ik gemist? Wat heb ik niet goed gedaan? Wat had ze nodig wat ik haar niet gegeven heb?

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:48

Jazeker, hoeven veel warmer met dit warme weer. Ik koel dan 2 tot 3x per dag 20 minuten. Al wil hij niet in de blubber staan....maakt de hoef wel wat koeler.

Succes, gelukkig morgen weer koel


Francis schreef:
Ga vandeweek bijlezen, beetje druk momenteel met m'n nieuwe baan en alles wat er verder nog speelt... Sterkte voor iedereen die het nodig heeft, ga overmorgen wel even zien of ik ergens nog iets zinnigs aan te vullen heb.

Vandaag zowel Raya als Pippa volledig 'onderuit'...
Raya was aan't opknappen nadat ik 1,5 dag gestopt was met de ginkgo maar dat ging niet zo vlot als de achteruitgang ging, maar er zat een stijgende lijn in.
Omdat ik bedacht (mede omdat de osteopaat had gezegd dat haar lever vergroot was) dat het een goed idee was om haar lever te ondersteunen met mariadistel... Nu weet ik dat mariadistel de werking van bute kan afzwakken, maar vorige week stond ik op het punt om haar van de bute af te halen toen ze zo ontzettend goed ging dus dacht niet dat dat een probleem zou zijn. Of het nu door de mariadistel komt (beetje combi van ginkgo en bute die daardoor niet werken en detox-effect van de mariadistel) weet ik niet maar vanavond kon ze bijna niet lopen. Heb haar zelfs d'r schoenen weer aan gedaan terwijl die al weken in de kast liggen. Ook Pippa was weer heel slecht... Hoe kán dit... Vorige keer gebeurde het ook dat ze met het warme weer slechter werden, ik weet het toen aan het stoppen met de ginkgo en ze knapte ook wel op toen ik dat weer ging geven, maar het lijkt of het warme weer ook van invloed is. Als ze gras zouden krijgen zou ik dat snappen, maar ze hebben nog maar minder dan een kwart van de paddock en track en de sprietjes die er nog staan mogen echt geen naam hebben, daar valt echt ook niks meer af te snabbelen...
Zijn er meer mensen die achteruitgang zien bij heel warm/zonnig weer? Los van het gras?
Ik ben hier zó ziek van, een week geleden dacht ik dat het leed geleden was en wilde ik haar helemaal van de bute af halen en nu beginnen we binnen een dag zowat opnieuw (vanmorgen liep ze nog 'goed' (niet zo goed als vorige week maar wel weer beter dan tijdens de dip).

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:50

Even jullie ervaringen. De natuurlijk bekappers menen de hoeven iedere 3-5 weken bijwerken als ze HB zijn. Mijn smid meent dat lengte hem juist goed doet en gewoon 8 weken.
Ik twijfel. Te kort lijkt mij inderdaad niet goed, maar te lang ook niet. Hoeveel weken laten jullie ertussen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:02

Dennis en damian, heel veel sterkte. Wat hebben jullie je best gedaan zeg...



Ik bekap het liefst om de week, toon terug vijlen tot aan de witte lijn en hielen gelijk met de zool. Allebei mijn hbers zijn alweer aan het werk.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:17

Ik doe het op gevoel bij mijn eigen pony's.
Ze lopen hier veel op het straatje, dus mijn gezonde pony's bekap ik erg weinig, en als ik het doe is het alleen steunseltjes, beetje straal, tikkeltje corrigeren en rond vijlen. Kniptang komt er eigenlijk nooit aan te pas.
Roos deed ik wel regelmatig, maar maakte mij zelf gek. Vijltje hier, vijltje daar, paar dagen later weer. Achtervoeten zijn wat lang omdat ik daar niets aan deed en ze weinig op het straatje loopt, zou ik nog bekappen afgelopen weekeind, maar heb dat maar gelaten. Ze hoeft nu geen voetjes meer te geven als dat niet nodig is.

Ik heb 3 cushies. Die andere 2 doen het echt gewoon super, al 4,5 jaar op de pillen, zie je (behalve een hele lange wintervacht, die er overigens prima af gaat) niets aan. Glimmen, blij, en gewoon goed in hun vel.
Roos zou je op het oog ook niet zeggen dat ze cushing heeft. Dierenarts wou de test haast niet geloven omdat ze altijd gewoon prima in haar vel, vacht en spieren gezeten heeft.

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:38

@Dizzy, hier geeft bekappen altijd een terugval, ik laat het zeker niet vaker dan eens in de twee maanden doen. Nu geef ik op advies van de dierenarts van twee dagen vóór, tot een aantal dagen na het bekappen, Bute. Dat scheelt echt.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:17

Hier indd na het beslaan meestal ook een terugval. Duur meestal tussen de 3 en 7 dagen. Daarna loopt ze weer helemaal top. Ik laat haar om de 8 weken beslaan.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:46

heel veel sterkte Dennis en Damian, wat verdrietig!, jullie hebben alles gedaan en dan toch mis, het is ook zo'n onvoorspelbare rotaandoening.

Soms helpt er niks, dus jezelf niks verwijten, daar wordt je alleen maar verdrietiger van.

Ik snap er hier ook niks meer van, ze ging de goeie kant op, en toen 3x op rij een onverklaarbare ontsteking ter grote van een euro, waar pus/bloed uitkwam, bij de uier, binnenkant achterknie en boven het voorbeen, van de laatste ging ze heel beroerd lopen door de vochtophoping want de HB was nog niet helemaal weg denk ik.
Dus aan de AB, vandaag laatste dag, wondjes zijn nu dicht, benen weer dun.
Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt? DA en smid weten ook niet waar het vandaan komt, relatie met de Hb, verminderde weerstand? geen idee, iemand hier wel?
Ze doet het nu weer redelijk maar gerust ben ik er zeker niet op, leven tussen hoop en vrees helaas.

Iedereen verder sterkte met alle misère!

Vanmiddag komt de smid, ook zoiets, we twijfelen toch nog over ijzers, 6 weken geleden bekapt, liep daarna niet goed, dus frequentie van bekappen zal per paard verschillend zijn denk ik.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:49

Dennis en damian sterkte Y;(

Hier net de dierenarts aan de telefoon gehad.

Nadja hoeft geen medicatie meer en nu opbouwend naar buiten. Mag vanaf volgende week ook weer 10 minuten per dag stappen en ook naast de fiets. Mag vanaf vandaag al half uur naar buiten op zand.

En ze mag helemaal geen brok van mijn stalbaas zei de dierenarts.

En pas als ze helemaal weer is opgebouwd voor de kar en dan opbouwend op de wei.

Heb puur podo druppels gewonnen via Facebook en daar mag ik vandaag ook al mee beginnen bij Nadja.

En qua de beweging mag er om de dag 5 minuutjes bij.

He op zand staan met me andere pony doe ik ook om de dag wat tijd bij. Rustig aan alles opbouwen :)

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:42

assebassie schreef:
heel veel sterkte Dennis en Damian, wat verdrietig!, jullie hebben alles gedaan en dan toch mis, het is ook zo'n onvoorspelbare rotaandoening.

Soms helpt er niks, dus jezelf niks verwijten, daar wordt je alleen maar verdrietiger van.

Ik snap er hier ook niks meer van, ze ging de goeie kant op, en toen 3x op rij een onverklaarbare ontsteking ter grote van een euro, waar pus/bloed uitkwam, bij de uier, binnenkant achterknie en boven het voorbeen, van de laatste ging ze heel beroerd lopen door de vochtophoping want de HB was nog niet helemaal weg denk ik.
Dus aan de AB, vandaag laatste dag, wondjes zijn nu dicht, benen weer dun.
Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt? DA en smid weten ook niet waar het vandaan komt, relatie met de Hb, verminderde weerstand? geen idee, iemand hier wel?
Ze doet het nu weer redelijk maar gerust ben ik er zeker niet op, leven tussen hoop en vrees helaas.

Iedereen verder sterkte met alle misère!

Vanmiddag komt de smid, ook zoiets, we twijfelen toch nog over ijzers, 6 weken geleden bekapt, liep daarna niet goed, dus frequentie van bekappen zal per paard verschillend zijn denk ik.


jee. (gelukkig) geen ervaring mee, zal je rot zijn geschrokken van die plekken, wat ik erop kan bedenken is dat het niet met de HB te maken heeft, of wel en dan misschien zoals een steenpuist of iets bij een mens? zou iets bloedzuiverends helpen? goede dingen over biergist gelezen, (vroeger volgens oma's; puistjes/acne...biergist slikken) oa zuiverende werking, geef het zelf ook sinds kort, zie dat het bij mn paard met muggenbultjes iig helpt na korte tijd, alles is bijna weg, bij mn HB merrie zie ik nog geen verschil helaas, maar geef het daarvoor te kort ook nog. wel niet ijzers om de hoeveel tijd bekappen, herken de twijfel, hier om de 6 weken, nog geen ijzers, wil ik wel gaan doen ivm gevoelige zolen.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:53

bij mijn merrie.. ik weet het niet, vertrouw het niet helemaal, de hoefzweer linksvoor lijkt inmiddels na 10 dagen geleden te zijn opengegaan rustig, ze belast dat been niet volledig/normaal is nog erg gevoelig, gisteravond vond ik haar zo weinig rondlopen, staat wel met beide benen normaal onder de boeg zeg maar, lijkt hoe ze staat op knikkende knieën, niet prettig staand. Vanmorgen weer, haar andere been die weer dun was, is opgelopen wat tussen kogel en knie maar is niet warm. Weet het nog niet maar pff.. maak me zorgen.
heb haar weer op zooltjes sinds gisteren met die hitte ook niet fijn, wordt toch warm, ze lijkt het toch prettiger te vinden de zolen eronder, vandaag weer eronder, laag ertussen met alimalintex (droog) ertussen, voor vochtopname. er staat iets weer te gebeuren heb ik het idee. lichte pulsatie LV te voelen, maar dan wel aan 1 kant, zoals je bij een hoefzweer kan voelen bv. maar dan weer niet de kant van dr hoef waar de wond zit van de hoefzweer. ha warrig verhaal he.

Francis was bij de Kwantum geweest voor vilt wat jij gebruikt, is dat best heel stevig? de dames daar wezen alleen met een vinger...daar ergens staat het misschien wel.. op hun website zag ik het net wel. Morgen nog maar een keer zoeken of het er staat. nu alleen ff vlug kunnen kijken..

Kimmiee dat is goed nieuws, fijn! hopen op een voorspoedig herstel

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:57

Polly schreef:
Ninx schreef:
Veel paarden kun je nu eenmaal niet onbezorgd ongelimiteerd op een veel te rijke gecultiveerde nederlandse weide gooien.


Voor mij persoonlijk hoeven ze ook niet ongelimiteerd op de wei maar ik vind persoonlijk dat helemaal niet op de wei geen paardwaardig leven is.
Al is het een uurtje per dag en verder op de paddock, prima!
Maar helemaal geen gras meer is voor mij een grens, tijdelijk geen gras is ook geen probleem maar het vooruitzicht nooit meer gras na een episode bevangenheid is voor mij een reden om de behandeling te staken.


Helemaal eens met polly!
Zolang t voorjaarsgras nog zo volop aanwezig is gaan mijn paarden ook niet de gehele dag!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:04

Lique, dat is stevig maar soepel materiaal op de rol, dit dus: https://www.kwantum.nl/ondertapijt-vilt ... RCEALw_wcB
Kost een tientje de strekkende meter, aan een halve meter heb je méér dan zat, ik heb een hele stapel zooltjes waar ik er steeds 2 per schoen in doe en als ik door de stapel heen ben was ik ze op het mini-programmatje van de machine en komen ze al bijna droog uit de wasmachine, als je dat 's avonds doet en even uit legt om te drogen kun je de volgende ochtend zo weer opnieuw met je stapel. Ik heb niet eens het hele stuk gebruikt, een deel ligt klaar om als extra laag op een voetenbankje te gaan dienen ;) Ik heb eerst Raya's voeten op karton over getrokken en die mal trok ik dan tig keer over op het vilt en dan knippen maar.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:49

Francis schreef:
Lique, dat is stevig maar soepel materiaal op de rol, dit dus: https://www.kwantum.nl/ondertapijt-vilt ... RCEALw_wcB
Kost een tientje de strekkende meter, aan een halve meter heb je méér dan zat, ik heb een hele stapel zooltjes waar ik er steeds 2 per schoen in doe en als ik door de stapel heen ben was ik ze op het mini-programmatje van de machine en komen ze al bijna droog uit de wasmachine, als je dat 's avonds doet en even uit legt om te drogen kun je de volgende ochtend zo weer opnieuw met je stapel. Ik heb niet eens het hele stuk gebruikt, een deel ligt klaar om als extra laag op een voetenbankje te gaan dienen ;) Ik heb eerst Raya's voeten op karton over getrokken en die mal trok ik dan tig keer over op het vilt en dan knippen maar.



Francis dankje! Ik ga morgen weer even op zoek ernaar!
Hoe gaat ht met je zorgenkindjes..opgeknapt?

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 20:14

Ik kreeg van iemand de tip om glucobalance te voeren aan Nadja. Is iemand hier bekend mee? En zo ja helpt het ook?

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:36

@lique, dank je voor je reactie,
steenpuisten ja, leek het wel op, erg raar, en ze krijgt optima forma, zit biergist in, sindsdien is haar hele conditie wel veel verbeterd en ik heb ook een pot biergist staan, die ga ik geven als ze van de pijnstillers af is.
Maar ik blijf het heel raar vinden die ontstekingen, nooit van gehoord zo.

De smid is net geweest, hij vond ze er wel goed uitzien en heeft er niet veel aan gedaan, beetje gevijld en de straal bijgesneden, daar hingen grote stukken los, ze loopt nu nog goed, nou ja in vergelijking met wat het was dan.

Dennis, sterkte voor morgen ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:45

Kimmiee_D schreef:
Ik kreeg van iemand de tip om glucobalance te voeren aan Nadja. Is iemand hier bekend mee? En zo ja helpt het ook?

Ik heb het ook gebruikt bij mijn hb pony, maar merk echt helemaal niets.....

Ook niet bij de podocomp trouwens

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:46

Dennis veel sterkte morgen :(:)

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:50

Roos heeft zich nog heerlijk laten verwennen vanmiddag. Knuffels, en helemaal volgepropt met appels en wortels door de lesmeiden.
Daarna nog even met de rest mee geweest het land op.
Afbeelding

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:52

mooie dame is Roos, heel veel sterkte morgen

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:12

Dennis, je hebt alles gedaan wat je kon doen. Het is een kleine held, wat een prachtige laatste dagen heb je haar gegeven. Heel veel sterkte toegewenst!

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:13

Pfff, hoe moet dat voelen voor jou.... Vind het zo k*t als er hier in het topic eentje moet opgeven. Heel veel sterkte!

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:16

Prachtige Roos. Verdorie toch wat een k..ziekte is het toch. |(

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:42

Dennis schreef:
Roos heeft zich nog heerlijk laten verwennen vanmiddag. Knuffels, en helemaal volgepropt met appels en wortels door de lesmeiden.
Daarna nog even met de rest mee geweest het land op.
[ [url=m/XmmbNb.jpg]Afbeelding[/url] ]


;(
Sterkte Cis, ze had zich geen beter baasje kunnen wensen