VS: Verwaarloosd paard vervolgt eigenaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

VS: Verwaarloosd paard vervolgt eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 21:54

HLN.be
Juridisch

Afbeelding

Een dier dat zijn baasje aanklaagt. Het lijkt onmogelijk, maar niet in de Amerikaanse staat Oregon. Dat schrijft het Amerikaanse persbureau AP. In een wettekst staat te lezen dat dieren, net zoals mensen slachtoffer, kunnen zijn en dus recht hebben op een schadevergoeding bij mishandeling. De wet maakt daarin geen onderscheid tussen mens of dier. Het verwaarloosde paard kreeg een advocaat toegewezen die hem zal vertegenwoordigen in de rechtbank.

De 8-jarige hengst Justice was er erg aan toe. Zijn eigenaar keek amper om naar hem. De dierenrechtenorganisatie Animal Legal Defense Fund ontdekte dat Justice ernstig werd verwaarloosd en haalde het dier weg bij de vrouw. De organisatie spande namens het paard een rechtszaak aan tegen haar. Uit de documenten die bij de rechtbank werden ingediend, blijkt dat het paard te mager is en luizen heeft. Bovendien zouden zijn hoeven in zeer slechte staat zijn.

In de Amerikaanse staat Oregon worden dieren beschouwd als rechtssubject, wat betekent dat iemand drager is van rechten en verplichtingen. Hun rechtspositie wordt er met andere woorden gelijk gesteld aan die van mensen. "Makkelijk uitgelegd: dieren kunnen hun baasje vervolgen in deze staat", aldus Sarah Hanneken, de advocaat van de 8-jarige hengst.

Volgens Hanneken heeft het verwaarloosde paard recht op een compensatie van zo’n 100.000 dollar. Dat geld is nodig om het dier er bovenop te helpen en hem de komende jaren te verzorgen. De eigenaar wil voorlopig niets kwijt over de rechtszaak.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:34

Only in America >;)

Hoewel het misschien niet eens zo'n heel slecht iets is.

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:35

in een woord ge-wel-dig! Dit zou vaker moeten gebeuren.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:36

Daar hebben dieren tenminste rechten. In Nederland zijn het dingen en krijg je alleen maar een "foei, niet meer doen" als straf.

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:38

Het moet niet gekker worden! Opzich natuurlijk een mooie gedachte, maar ik zie een paard toch echt in aan tafel zitten met een advocaat.... Dus is het invloed vd mens en niet invloed van een dier zoals ze het hier doen overkomen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: VS: Verwaarloosd paard vervolgt eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:46

Ik vind het een mooi idee, als alle geld in de verzorging/redden van het dier wordt gestopt. Het zal toch niet zo zijn dat het paard werkelijk in de rechtzaal voor moet komen.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: VS: Verwaarloosd paard vervolgt eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 22:57

Andersom is hij nog leuker. Als je paard schade veroorzaakt hoef je niets meer te regelen. Dan moeten ze je paard maar aanklagen :')

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: VS: Verwaarloosd paard vervolgt eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 23:49

Denk dat ik ook maar een advocaat ga zoeken voor Cas, die ik verwaarloost gekocht heb, hij heeft ook recht op 100.000€ zodat ik de komende jaren voor hem kan zorgen. :')

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 23:50

ruitje schreef:
Andersom is hij nog leuker. Als je paard schade veroorzaakt hoef je niets meer te regelen. Dan moeten ze je paard maar aanklagen :')

_O- :')

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 00:25

antje_vip schreef:
Ik vind het een mooi idee, als alle geld in de verzorging/redden van het dier wordt gestopt. Het zal toch niet zo zijn dat het paard werkelijk in de rechtzaal voor moet komen.

Aangeklaagde mensen komen natuurlijk ook niet altijd persoonlijk voor. Het gebeurd regelmatig dat ze de volledige verdediging overlaten aan hun advocaat en getuigen in hun voordeel. En zelf slechts een verklaring afleggen op papier, die netjes word voorgelezen.

In weze is dit, op de eigen verklaring op papier na, niet anders. De advocaat kan de bewijzen laten zien en dus gaan verdedigen.

Mijn nuchtere ik zegt dat dit wat absurd is. Maar die andere ik, die zo ziek is van dierenmishandeling en die zgn superieure mens die maar denkt dat allemaal te mogen doen, juicht dit eigenlijk toe.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 00:40

Jaja, en wat zijn dan de plichten voor het paard?
Gewoon weer een truc om geld uit de kan te halen voor degene die nu voor het paard zorgt.
Het regelen van de kosten die gemaakt worden om het dier op te knappen kun je ook prima op andere manieren vorderen in een rechtszaak.

Brainless

Berichten: 29738
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: VS: Verwaarloosd paard vervolgt eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 05:19


Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: VS: Verwaarloosd paard vervolgt eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 05:43

Arm dier.. hopelijk wint hij die zaak

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 05:46

En al die varkens kippen en runderen dan? Kunnen die daar ook een advocaat in de arm nemen?
Een absurde en hypocriete ethiek.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 06:35

Jeetje wat ziet dat dier eruit.
Hoop niet dat de eigenaresse hiermee weg komt..

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: VS: Verwaarloosd paard vervolgt eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 07:21

Ik denk dat wat hier vooral (juridisch) handig aan is, is dat als een dierenorganisatie iemand aanklaagt, er gezegd kan worden: die zijn geen partij. Het paard is gewoon de rechtstreeks betrokkene, dus als het paard (via een organisatie) aanklaagt, gaat bovenstaand argument niet op.
Er was toch vorig jaar een Amerikaanse dame die een Olympische dressuurruiter wilde aanklagen voor gebruik van een aansnoerneusriem oid? Die kreeg toch het lid op de neus met het argument dat ze geen partij was? Dat heb je hier dus niet.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: VS: Verwaarloosd paard vervolgt eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 07:27

Ok dat de eigenaar opdraait voor de kostn,maar 100000 dollar? Dat is er toch fel over.

Het paard ziet er niet prima uit,maar doordat hij met zijn achterheen zo op staat,vertekent het ook wat,ik heb zat slechtere dieren gezien,en die hoeven lijken me nog relatief ok trouwens.
Door luizen kan een paard in korte rijd behoorlijk afvallen en luizen,tja,kijk maar hoeveel topics de laatste maanden hier over luizen gingen,dat overkomt iedereen en meestal kom je er pas achter als er enorm veel luizen op je paard zit....

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:05

Kuggur schreef:
En al die varkens kippen en runderen dan? Kunnen die daar ook een advocaat in de arm nemen?
Een absurde en hypocriete ethiek.

'Edelachtbare, verdachte beraamt een moord op mij.'
En dat dan enkele duizenden malen per kippenschuur. Vermoedelijk is die hele staat dan binnen no time failliet en vegetarisch, en hebben ze een enorme toestroom van advocaten die geld ruiken.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:17

De naam van het paard is er ook wel naar :D

Echt heel beroerd vind ik 'm er niet uitzien. Te mager, dat wel ja. Verder gewoon natgeregend en niet heel blij. Even borstelen, de wei op met vriendjes en hij ziet er over een paar weken al heel anders uit. Maar die gekke Amerikanen zien dat vast weer anders.

Oomens al die geldruikende advocaten moeten onderweg dan wel heel voorzichtig rijden. Zodat ze de vliegjes niet bezeren met hun voorruit.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: VS: Verwaarloosd paard vervolgt eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:30

Ik vind het wel een goede zaak, niet alleen om dit paard er weer bovenop te krijgen. Maar ook vooral om een signaal af te geven dat dit kan gebeuren bij verwaarlozing/ mishandeling. Een stap in de goede richting om betere leefomstandigheden te creeren voor alle dieren.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: VS: Verwaarloosd paard vervolgt eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:45

We kunnen enkel toejuichen dat dieren gelijkwaardig aan mensen worden behandeld. Hoewel ze zich daar ook schuldig maken aan speciesisme jammergenoeg.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: VS: Verwaarloosd paard vervolgt eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:59

Ik vind t een mooie gedachte!
Ieder dier dat een advocaat vindt, kan naar de rechter! :)
Zouden ze hier ook mogen doen. Ik denk dat de beesten in de Oostvaardersplassen een end zouden komen! ;)

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: VS: Verwaarloosd paard vervolgt eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:03

Ik dacht meer aan de dieren in de vee industrie.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:16

oomens schreef:
Kuggur schreef:
En al die varkens kippen en runderen dan? Kunnen die daar ook een advocaat in de arm nemen?
Een absurde en hypocriete ethiek.

'Edelachtbare, verdachte beraamt een moord op mij.'
En dat dan enkele duizenden malen per kippenschuur. Vermoedelijk is die hele staat dan binnen no time failliet en vegetarisch, en hebben ze een enorme toestroom van advocaten die geld ruiken.



Hier zat ik ook al aan te denken. Heel fijn dat dieren meer rechten hebben en dat slechte eigenaren ter verantwoording worden geroepen, maar dierenrechtenactivisten kunnen hier compleet in doorslaan mogelijk mocht deze zaak gewonnen worden.
Zeker omdat er staat dat de rechtspositie gelijk is aan die van de mens.
(En voordat er commentaar komt, ik ben zelf al jaren vegetariër, en juich meer rechten voor dieren zeker toe. Ik weet alleen niet of dit de juiste manier is)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: VS: Verwaarloosd paard vervolgt eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:38

Ik wil een advocatenkantoor openen voor geleedpotigen, want daar hoor je nu nooit iets over terwijl daar toch de klappen vallen.