True partnership: aan het werk met Mish

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

True partnership: aan het werk met Mish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 10:32

"At its finest, rider and horse are joined not by tack, but by trust. Each is totally reliant upon the other. Each is the selfless guardian of the other's very well-being."


Afbeelding

S.A. Mishkaljiyah
S.A. Tawfiq (v. ZK Kuray) x A.F. Shanaya (Sha Lazio x Anthal)
Arabisch volbloed
Merrie
3 januari 2013

Afbeelding

Met onze Mish doe ik veel grondwerk, op basis van natural horsemanship uit verschillende stromingen gecombineerd, maar veel komt bij Parelli vandaan. Parelli maakt onderscheid in een aantal persoonlijkheidstypen bij paarden, en Mish viel daarbij over het algemeen binnen het kader "Right Brain Extravert", hetgeen bijvoorbeeld tot uiting kwam in dat ze heel onzeker was, snel schrok en dan behoorlijk heftig kon wegschieten (kont eronder en gaan), dat ze continue heel alert op haar omgeving was en dan lomp kon worden in haar spanning.

Ik werk dus veel met haar aan het opbouwen van haar zelfvertrouwen en haar vertrouwen in mij als haar partner. We oefenen bijvoorbeeld veel met allerlei soorten spannende objecten, bewegingen en acties om haar te leren daarmee te dealen en altijd naar de ontspanning te blijven zoeken en na te blijven denken, in plaats van instinctief te vluchten. Ook doen we veel met leiden en volgen, recent werk ik veel met Mish in vrijheid, waarbij ik er naar toe werk dat ze mij blijft volgen.

Mijn vriendin Desiree (Olina @bokt) heeft recent een aantal plaatjes en filmpjes geschoten van ons, waarin ik vind dat goed tot uiting komt hoever we al zijn gekomen en hoeveel vertrouwen er tussen ons bestaat <3 In mijn ogen is dit wat echte samenwerking met een paard is.


Bij deze foto zie je dat Mish om me heen blijft cirkelen, met mijn hand als "target" waar ze naartoe blijft buigen.
Afbeelding

Een video met daarin een paar tempowisselingen bij het volgen. Mish spiegelt mijn energie hier en gaat daarin mee.


Een stukje in draf cirkelen om me heen, op zoek naar ontspanning.
Afbeelding

Hier loop ik achteruit en nodig haar uit om me te volgen.
Afbeelding

Een momentje kriebelen en ontspannen tussendoor. <3
Afbeelding

Nog een foto van het spiegelen in draf.
Afbeelding

Ik denk dat er voor mij weinig meer tekenend is dan het vertrouwen waarmee ik hier op neckrope met Mish kan rondsturen. Dit is een filmpje van de allereerste (en tot nu toe enige) keer dat ik Mish op neckrope reed, dit heeft ze nog nooit eerder gedaan.

Het voelde goed, we hebben de neckrope omgehangen, het hoofdstel uit gedaan, en zijn met vertrouwen samen weggereden.


Afbeelding


Natuurlijk is dit niet het enige wat we samen doen. Mish mag nog een stuk meer kracht in haar lichaam krijgen en spieren opbouwen, en daarom doen we ook regelmatig werk aan de longe, pakken we wat balkenwerk mee, veel overgangen, enzovoorts. Ook rijden we regelmatig iets serieuzer. Recent een paar sprongetjes gedaan aan de longe:
Afbeelding


En we maken áltijd even tijd om even te genieten van ons samenzijn <3 Even kriebelen met mijn lieve meisje, en teruggekriebeld worden.


Op naar nog veel jaren vriendschap <3
Afbeelding

Afbeelding

"You and your horse. His strength and beauty. Your knowledge and patience and determination and understanding and love. That's what fuses the two of you onto this marvelous partnership that makes you wonder... 'What can heaven offer any better then what I have here on earth?' "

- Monica Dickens

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: True partnership: aan het werk met Mish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:26

Wat een knap dier!

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: True partnership: aan het werk met Mish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:37

Heerlijk om te zien hoe mensgericht die arabiertjes toch altijd zijn.
Fijn dat het vertrouwen steeds groter wordt en op neck rope ziet er super uit!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: True partnership: aan het werk met Mish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:57

Ondanks dat ik al jaren bekend ben heb ik recent Parelli ontdekt met mijn ruin. Wat is het inderdaad een hele manier van samenwerken. Volgens mij hebben jullie het heel fijn samen :-)

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: True partnership: aan het werk met Mish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:05

Wat leuk om jullie zo bezig te Eline! Wat begint Misg mooi volwassen te worden, knappe merrie :+:

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:11

Ze ziet er goed uit! Ze heeft er ook echt wel weer spier bijgekregen sinds vorige keer dat ik er was :D

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 12:19

@liespower94: Dankjewel, dat vind ik nou ook <3

@Dee_Es: Ja, fantastisch he, ik kan zo genieten van dit ras. Dankjewel.

@Freetorun: Fijn he. En ja, Parelli is echt niet zaligmakend, hoor, er zijn veel meer stromingen die me trekken en ik kijk ook echt wel verder. Maar Parelli heeft me wel door de basis heen gesleept, zodat ik nu genoeg begrip heb om ook zelf te experimenteren en andere dingen te leren.
Wij hebben het zeker fijn samen :)

@Letiets: Thanks! Mish is gaaf aan het worden he!

@Goldenarrow: Ach, ik zie haar spieren nu en ik wil alleen maar huilen want ze is juist weer mega teruggevallen in vergelijking met een paar weken terug :') Toen ze zichzelf weer dom bezeerd heeft in haar stal en een paar weken weer op rust moest staan. Twee stappen naar voren en weer een flinke stap terug :+ Maar ach, dan ga je iets langzamer maar kom je uiteindelijk ook waar je wezen wil. :)

Anoniem

Re: True partnership: aan het werk met Mish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 19:56

Knappe Mish <3 Jullie zijn al van ver gekomen en blijven groeien, zo leuk om te zien!

Switch2016
Berichten: 314
Geregistreerd: 03-10-17

Re: True partnership: aan het werk met Mish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 20:07

+:)+