Fijnere hackamore

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Fijnere hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 19:04

Ik rijd mijn IJslander al een jaar of 13 bitloos inmiddels, we hebben vanalles geprobeerd, maar het enige waar hij echt goed op reageert is een hackamore.

De meeste hackamores die ik kan vinden op het internet zijn allemaal vrij lomp en nog maatje Full ook. Ik vind dat zo jammer, want mijn IJslander heeft een vrij fijn hoofdje en dat wil ik niet verpesten met lompe scharen of een enorme kin/neusriem.

Wat is dus eigenlijk zoek is iets dat een beetje eleganter is en wat fijner, zonder dat de neusriem te smal wordt en hij dus te scherp wordt.

Weten jullie iets? Hackamores met een kinketting mogen ook, die vervang ik dan zelf wel.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Fijnere hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:17

Zoek eens op zadelmakerij westeind. Daar staan er barokke modellen op die goed passen op fijne hoofdjes.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Re: Fijnere hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:22

Westeind dacht ik ook gelijk aan! Of wellicht iets van Biothane laten maken?

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:23

Laatst bijgewerkt door Cemlys op 26-04-18 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:24

Afbeelding

Ik heb er 1 van Nordic Horse voor mijn IJslander. Kan wel even naar buiten lopen en een betere foto maken op een IJslander, als je graag een betere foto wilt zien.

Breed, zacht en soepel, geen ketting onder de kin en niet al te lange scharen. Hij is ook nog nooit omgeklapt, wat ik vaak hoor. Ik ben tevreden :)

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:55

FRA heeft ook verschillende in het assortiment, ook verschillende soorten scharen waar je uit kan kiezen.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:57

Ik heb de FRA Aram met "music" scharen.
Afbeelding

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Fijnere hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 12:09

Oh dank jullie wel!!

Ze lijken alle 3 erg op elkaar en zo van het eerste gezicht denk ik dat zoiets wel moet passen. Ik ga eens even op onderzoek uit.

@thokkadisje, hoe breed is de neusriem ongeveer?

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:18


Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:41

Hij is 5 cm breed op het breedste gedeelte. Over de neus van schaar tot schaar 25cm. En met bling {:} :+


Afbeelding

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Fijnere hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 12:44

Oooh, ja naar die had ik ook al gekeken, met IJslandse kleuren *\o/*

5cm klinkt nog steeds redelijk breed (voor mij IJsje), maar is door het fijnere leer al een stuk beter. Ik heb gewoon een IJslander met echt een heel fijn hoofdje. Meet maatje pony bijna :+

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:44

Ik blijf een S-hackamore toch het allerfijnste vinden. Zo 1 als op de foto's is voor mij echt 3x niks Y;(

Net als die hackamores die in bijna elke ruitershop liggen, dat de teugelbevestiging zo tegen de mondhoeken aan ligt zeg maar. Alleen de weg er naartoe is wat sierlijker :P

Een goed passend gemaakte S-hack ligt veel mooier om het hoofd :j

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Fijnere hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:34

ik heb ook de S-hackamore (voor mijn trekpaarden :D), het is de enige die niet irritant tegen de mondhoeken wiebelt idd.
mijn huidige is met een biothane neusriem met een rubbertje onder en een neusbontje om, maar ik weet niet meer of ik die via pmarena gekocht heb of ergens laten maken. Kingedeelte is een western kinkettingetje. ik rij vooral met losse teugel dus werkt prima.
Moest ik een volledige laten maken dan zou ik via dabo's design eentje laten maken op maat in biothane.
ik persoonlijk zo hem laten maken op dit voorbeeld:
https://dabo-design.nl/shop/kaptoom/
hier heb ik zelf al de kaptoomversie (mijn ontwerp en opgenomen in de shop) van (3 ringen op de onderlegde neusriem, sidepullringen, halstervierkantjes om de neusriem en kinriem aan elkaar te maken voor stabiliteit, kinriem met twee gespen en een ring onderaan én onderlegd), maar dan de halstervierkantjes vervangen voor de kaptoom.

je kan ook een hackamorehoofdstel nemen:
https://dabo-design.nl/shop/hackamore-b ... hoofdstel/

let wel, ik vraag om extra gaatjes in het bakstuk en het kopstuk iets langer te maken, dan kunnen de bakstukken korter en het kopstuk langer => zo zakt de keelriem naar beneden en heb je een kaakriem, ligt veel stabieler.

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 22:54

Heei ^^ :-)
Ik wilde idd ook al de 'love' scharen van FRA voorstellen, en dan aan een Biothane hoofdstel idd. Voorbeeld heb ik uiteraard:

Afbeelding
Hier met een kaptoomneusriem (ontwerp van Duhelo dus^^)
Deze schaartjes zijn mooi subtiel.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:12

Mooie subtiele schaartjes inderdaad :j

Alleen stoor ik me dan weer aan de vele gespjes en ringetjes en dingetjes aan het hoofdstel en de hackamore. Zou dat eventueel ook minder kunnen?

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Fijnere hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:46

jazeker! Op bovenstaande foto is het bakstuk verstelbaar, en de kaakriem ook. Maar die kunnen ook gewoon vastgezet worden hoor, no problemo. De kaakriem is dan verstelbaar met een gewone gesp onder de kaak :-)

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 08:51

Oh dat is inderdaad ook heel mooi! Ik heb vandaag tijd om alle aanbevelingen eens af te gaan dus dat ga ik zeker doen.

@Bralindy, ik heb van ArtofRiding een neusriem eens besteld (kleinste maat) en die is echt veel te lomp. Ik zal vandaag eens kijken of ik een foto kan maken als ik op stal ben. Zelf de meeste voor IJslanders speciaal gemaakte hoofdstellen zijn hem te groot. Hij is dan ook maar 1.30m.

@Pmarena, zijn S-hackamores er ook in verschillende maten (de scharen dus)? Ik heb er 1x een geprobeerd en de scharen waren echt heel groot op hem. Ik ga je website eens bekijken.

@Duhelo, bedankt voor de tip! Ga ik achteraan, hoe breed is nu je neusriem?

@Dabo, man wat loop ik achter :+ Ik wist niet dat jij ook hoofdstellen maakte! Ik heb jaren terug wel eens een banaantas bij je besteld (toen ik net mijn barefoot had dus dat moet een jaar of 10 denk ik geleden zijn :Y) ). Die doet overigens nog steeds 2-3 wekelijks dienst! Ik ga jouw website ook eens goed bekijken, bedankt voor de tips.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:11

Ik verkoop zelf geen S-hackamores, helaas zijn die maar heel kort in het assortiment geweest bij Barefoot.

Ik reed er zelf al mee lang voordat BF ze ging verkopen en ook daarna :D

Of de scharen er in verschillende maten zijn dat betwijfel ik. Maar de lengte van neus- en kinriem en de positie op het hoofd maakt echt een enorm verschil in hoe groot het er uit ziet :j

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:59

Molfre schreef:
@Dabo, man wat loop ik achter :+ Ik wist niet dat jij ook hoofdstellen maakte! Ik heb jaren terug wel eens een banaantas bij je besteld (toen ik net mijn barefoot had dus dat moet een jaar of 10 denk ik geleden zijn :Y) ). Die doet overigens nog steeds 2-3 wekelijks dienst! Ik ga jouw website ook eens goed bekijken, bedankt voor de tips.

haha ja bananen maak ik nu al 12 jaar..! Jij hebt dus een van mijn eersten denk ik!
Hoofdstellen maak ik nog niet zo heel erg lang, anderhalf jaar nu denk ik :-)

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Fijnere hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:11

https://www.artofriding.nl/nl/cavemore-pony.html
Die vind ik echt mooi en subtiel. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar mócht ik ooit met een hack gaan rijden dan zou het die zijn. Komt inderdaad niet bij de mondhoek en het verhaal is dat hij bij een goede halshouding minder hefboomwerking geeft.
Ik heb deze ook wel bij IJslanders gezien en ook op die paardjes staat hij érg mooi.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:18

Ik kan je de love scharen van fra van harte aanbevelen. Die passen heel netjes op mijn pony (geen IJslander, maar wel maatje kleine IJslander). Ik zal even een foto voor je zoeken.
Die music scharen vond ik nog net wat grof en ik had niet zoveel hefboom nodig, maar opzichte stond dat ook wel goed.

Bokt of mijn tablet willen niet meewerken aan het toevoegen van een foto helaas.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 01:36

Molfre schreef:
.

@Duhelo, bedankt voor de tip! Ga ik achteraan, hoe breed is nu je neusriem?

@Dabo, man wat loop ik achter :+ Ik wist niet dat jij ook hoofdstellen maakte! Ik heb jaren terug wel eens een banaantas bij je besteld (toen ik net mijn barefoot had dus dat moet een jaar of 10 denk ik geleden zijn :Y) ). Die doet overigens nog steeds 2-3 wekelijks dienst! Ik ga jouw website ook eens goed bekijken, bedankt voor de tips.

ik zou eens moeten meten. Dabo: wat heb je van breedte gebruikt voor mijn kaptomen?
Afbeelding
op mijn smalle andalusier.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Fijnere hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:13

Oh die Cavemore is ook leuk inderdaad!

Op die ringen op de neus na dan, ik vind dat echt totaal nutteloos zo'n kaptoom-functie :P

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:20

pmarena schreef:
Oh die Cavemore is ook leuk inderdaad!

Op die ringen op de neus na dan, ik vind dat echt totaal nutteloos zo'n kaptoom-functie :P

Maar dat maakt hem nou juist een cavemore :+
De bedoeling is dat je met twee teugels rijdt, zoals met stang en trens.

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Re: Fijnere hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:25

Afbeelding

Die van dabo's design is heel mooi en fijn.