Vtamine d te kort lotgenoten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:50

Janneke2 schreef:
Anoniem schreef:
Oliepillen??

...also known as: capsules.

Gewone tabletten (gemaakt van veredeld gips) werken niet: vitamine D is vetoplosbaar.

Werken ze wel als je ze bijvoorbeeld zou combineren met melk (gewoon vooraf drinken)? Of een capsule met olie van een andere vitamine die je slikt? Of iets anders vets van tevoren innemen?


Ik zit te kijken om vitamine d bij te slikken, maar vind het zo'n gedoe om ze van weet ik veel waar te bestellen. En bij de etos kun je ze zo halen, maar niet in de olievorm.

MarrieLeen

Berichten: 11385
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:52

@ Floriske: Ik gebruik de oliecapsules van Holland & Barrett (De Tuinen), deze bevallen mij goed en zijn ook via internet te bestellen. :)

Anoniem

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:57

In Nederland zie ik geen tot weinig echt hoog gedoseerde supplementen..

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:57

Floriske schreef:
Ik zit te kijken om vitamine d bij te slikken, maar vind het zo'n gedoe om ze van weet ik veel waar te bestellen. En bij de etos kun je ze zo halen, maar niet in de olievorm.

Hou je er rekening mee dat de vit D bij de drogist vandaan vaak dusdanig lage dosering hebben dat het voor normaal prima is maar met een tekort niet opschiet?
Ik moet bijv 20-30 pillen per dag bij die drogisterijdoseringen, wil ik binnenkrijgen wat ik nu dagelijks inneem (880iu).

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:02

Ik kom me hier helaas ook melden. Al maanden last van vage klachten en vermoeidheid en nu blijkt toch een flink vitamine D tekort (huisarts noemde 15 maar gaf alleen aan dat dit een serieus tekort is en heeft geen naam aan de waarde gehangen). Heb nu voor 1x per week capsules gehad van 25000IE 6 weken lang en daarna dagelijks 400 IE in tabletten.

Weet iemand hoe het precies zit met de verschillende benamingen van de hoeveelheiden? Ik zie IU voorbij komen en volgens mij ook ug? Ik heb zelf dus tabletten met IE. Kan je dit omrekenen?

Ik vond dit trouwens een hele fijne blog met meer informatie; https://happyhealthy.nl/vitamine-d-tekort/

BigOne
Berichten: 38309
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:14

koenlover schreef:
Ik kom me hier helaas ook melden. Al maanden last van vage klachten en vermoeidheid en nu blijkt toch een flink vitamine D tekort (huisarts noemde 15 maar gaf alleen aan dat dit een serieus tekort is en heeft geen naam aan de waarde gehangen). Heb nu voor 1x per week capsules gehad van 25000IE 6 weken lang en daarna dagelijks 400 IE in tabletten.

Weet iemand hoe het precies zit met de verschillende benamingen van de hoeveelheiden? Ik zie IU voorbij komen en volgens mij ook ug? Ik heb zelf dus tabletten met IE. Kan je dit omrekenen?

Ik vond dit trouwens een hele fijne blog met meer informatie; https://happyhealthy.nl/vitamine-d-tekort/

15 is heel erg laag, 400ie is laag om bij te slikken, kun je beter voor een hoger supplement gaan.

BigOne
Berichten: 38309
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:15


Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:22

Ik neem sinds kort best choice vit D spray. De capsules kan ik steeds niet zo goed verdragen namelijk.
1 spray is dan 1000 ie ( 25 mcg)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:42

Nog eens vragen hier, wat zijn jullie voornaamste klachten bij een tekort ?
Ik lees vooral : vermoeidheid, spierpijn, depressief

En merken jullie echt verschil bij inname vitamine D ( en watvoor verschil dan, en welke waarde had je en heb je nu ?) ?

Misschien wel eens handig om een overzichtje te maken ?

Zo iets

Vit D tekort bij aanvang - hoeveelheid vit D geslikt- hoe lang- vit D na slikken - klachten vooraf - erna

Anoniem

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:48

Volgens mij heb ik daar al vrij uitgebreid antwoord op gegeven?
En ja ik heb baat bij supplement krijg meer energie en voel me beter.

BigOne
Berichten: 38309
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:59

Mijn symptomen waren continue lage rugpijn, spierpijn in armen, vaak moe, slecht slapen. Spierkramp in benen. Vooral de rugpijn, daar merkte ik het meteen aan dat de capsules van de huisarts, 25.000 ie meteen hielpen. Na zes weken weer prima te pas en toen moest ik zelf slikken. Tabletjes van apotheek, 800ie hielpen totaal niet daarna Liquid vit d3 olie gaan gebruiken in dubbele dosis, dus 1000 ie per dag. Wil graag capsules want die olie is zo smerig . Mijn waarde was 18, huisarts schrok zich een hoedje blijkbaar. Het is wel zo dat artsen in ziekenhuizen vaak een grens van 100 aanhouden, 80 kan maar is ook nog aan de lage kant.

speurneusc

Berichten: 5386
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:21

Ik heb ook ontstekingen in gewrichten erbij, dus vorm van reuma, heb ook D-cure voor de komende maanden, 21 aug. weer melden bij reumatoloog na bloedtest. Nu 3 weken dat ik het gebruik maar merk geen verbeteringen, eigenlijk meer vermoeid en kan minder. Botdichtheid zat ik net op de rand, wel of geen extra medicijnen daarvoor. We hebben de beslissing genomen dat even te negeren en eventueel over 2 jaar weer de scan te doen, en eerst de waardes omhoog te krijgen.

Vies spul die D-cure, hou niet van olijven en zit olijfolie in en sinaasappel,vorige week op een hap slagroom gedruppeld en dat was weg te krijgen dus dat houden we erin.

ogidni
Berichten: 459
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:26

bigone schreef:
arabella2000 schreef:
Ik slik iedere dag 2 van die oliepillen van iherb. En ik heb ook daar de magnesium en kalium besteld (werken blijkbaar samen )

https://www.iherb.com/pr/KAL-Magnesium- ... lets/73769


https://www.iherb.com/pr/Now-Foods-Pota ... 40-g/69741

Bestel je die Iherb in Amerika?? En wat kost het ??


Ik bestel de olie capsules ook altijd in Amerika, zijn daar zeker de helft goedkoper als in Nederland. Oke, je loopt het risico dat je FAT moet betalen maar dan nog scheelt het bijna de helft.
Deze bestel ik: https://nl.iherb.com/pr/Healthy-Origins ... gels/18335
De levering is ook altijd super snel.

Even vergelijk, Amerika 360 capsules 5000IE voor 8,49 euro
Bol.com 120 capsules 5000IE voor 19,95 euro

Reken maar uit

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:40

Maar hoeveel zijn de verzendkosten dan bij iherb, dan zit je toch zo ook op 6 euro ofzo neem ik aan ?

Anoniem

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:47

Is 5000 dagelijks te nemen of om de dag

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:56

Anoniem schreef:
Is 5000 dagelijks te nemen of om de dag


Volgens mij zegt iedereen daar wat anders over ( helaas).

ogidni
Berichten: 459
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:57

Amerika 360 capsules 5000IE voor 8,49 euro
Bol.com 120 capsules 5000IE voor 19,95 euro = maal 3 = 59,85

Voor die 50 euro verschil betaal ik graag 6 euro verzendkosten :)) en neem ik het risico dat ik nog 15 euro FAT moet betalen. Ik bestel daar meerdere dingen. Toevallig vandaag nog een bestelling gedaan.
Het prijsverschil is echt idioot.

Ik slik ze bijna dagelijks en blijf daarmee op een waarde tussen de 100 en 130 zitten. Dat zal je dus ook zelf moeten uitproberen door te slikken en bloed te prikken

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:58

ik neem eigenlijk altijd deze 1x/maand tenzij ik last krijg, dan neem ik er wekelijks eentje gedurende een maand. Of indien er bij de HA een tekort vastgesteld is, dan krijg ik de Forte versie.
https://www.newpharma.be/apotheek/smb-l ... ullen.html

In mijn magnesiumpillen zit ook wat extra vit D, maar betwijfel of dat het verschil maakt gezien het gewone pillen zijn en geen ampules.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:58

Ik heb ergens opgeschreven dat Hans de Boer een rekenformule heeft om uit te rekenenen hoeveel vit D je totaal nodig hebt om op een waarde van 75 nmol te komen.

Die is als je b.v. 40 als beginwaarde hebt : 40x (75-40) X 100= 140.000 ie

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:59

speurneusc schreef:
Ik heb ook ontstekingen in gewrichten erbij, dus vorm van reuma, heb ook D-cure voor de komende maanden, 21 aug. weer melden bij reumatoloog na bloedtest. Nu 3 weken dat ik het gebruik maar merk geen verbeteringen, eigenlijk meer vermoeid en kan minder. Botdichtheid zat ik net op de rand, wel of geen extra medicijnen daarvoor. We hebben de beslissing genomen dat even te negeren en eventueel over 2 jaar weer de scan te doen, en eerst de waardes omhoog te krijgen.

Vies spul die D-cure, hou niet van olijven en zit olijfolie in en sinaasappel,vorige week op een hap slagroom gedruppeld en dat was weg te krijgen dus dat houden we erin.


Volgens mijn gyn nemen sommige mensen die D-Cure niet goed op.
Ik neem op haar aanraden nu D-Pearls van Pharma Nord. Elke dag een capsule. 1520 IU als ik mij niet vergis. Werkt stukken beter en piepklein dingetje wat je zo kan doorslikken zonder op te lossen in drank :)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:59

Ogidni, natuurlijk is het dan nog goedkoper. Maar als je vervolgens ook nog onder de 22 euro wilt blijven ivm geen douanekosten, dan kan je eigenlijk niet zoveel tegelijk bestellen toch ?

ogidni
Berichten: 459
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:14

Als je alleen de vit-D capsules besteld, bv 1 pot van 360 capsules van 5000IE, dan betaal je 12,50 verzendkosten en blijf je precies onder de 22 euro en ben je altijd nog 13 euro goedkoper uit dan wanneer je dezelfde pot in Nederland koopt. (even gezocht naar de juiste prijs) en heb je voor een jaar capsules.
Ik bestel meestal meerdere dingen en dan worden de verzendkosten steeds lager. Vandaag inclusief verzendkosten voor 70 euro besteld, in Nederland had dezelfde bestelling 180 euro gekost, dan vind ik de douane kosten geen probleem

lisselotje
Berichten: 711
Geregistreerd: 02-10-06

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:22

kan iemand mij uitleggen, ik zie hier hoeveelheden van 5000 (iets) en op mijn tabletten van de drogist staat 10 (mg dacht ik) wat is nu wat?

Roosje01

Berichten: 10736
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 13:35

Enige waar ik aan merk is als mijn d te laag is pijn in mijn benen met lang staan en lopen na 10min begon het al. En gezien ik in de horeca werk werden dat lange dagen. Heb ook b12 te kort dus had zo ie zo al klachten en dat is het enige wat dan anders is. Aantal keer stootkuur van de ha gekregen en nu moet ik het zelf bijhouden. En omdat ik geen pillen slikker ben gekozen voor de druppels.

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:59

Hoi allemaal,

Naar aanleiding van een reactie op het topic dat ik vandaag heb geopend, besloot ik mij wat meer te verdiepen in een vitamine D tekort.
Ik heb zo’n 2 weken geleden bloed laten prikken en hier kwam een waarde van 55,7 nmol/l uit. Ik heb hier verder niks over gehoord want de hanteren referentie waarden van 50-150 nmol/l. Helaas voel ik me nog steeds barslecht en ik kan mij in heel veel symptomen van een vitamine d tekort vinden. Ik durf alleen niet zo goed naar mijn huisarts te stappen omdat ik er nu al 2 jaar steeds heen ga en er dus nooit wat uit mijn bloed komt.
Toch lees ik nu dat een waarde tussen de 80-100 nmol/l gehanteerd moet worden.
Is het bij mij de moeite waard om toch aan mijn vitamine d te werken?