Hoe omgaan met discriminatie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Hoe omgaan met discriminatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 19:22

Vandaag heb ik precies 8 dagen ‘verkering’ met mijn vriendin. Voor mij is dit de eerste keer dat ik date met een meisje, ik kom net uit een lange relatie met een jongen. Voor haar is dit trouwens ook de eerste keer daten met een meisje.

Alleen merk ik toch dat we opvallen: zowel positief als een enkele keer negatief. In de 10 weken dat we aan het daten zijn merk ik dat ik van een gewoon chill iemand op straat ben veranderd naar een enorm-gefocust-op-de-meningen-van-anderen iemand, en dus merk ik het direct als mensen het over ons hebben. Al is het alleen maar dat je ze ziet gebaren van ‘Zouden ze gay zijn, ja of nee?’

Laatst zeiden we gedag bij de trein en toen trok een man ons uit elkaar, luid gebarend van DIT MAG NIET. Ik schrok me kapot en ben er echt drie dagen van overstuur geweest. We zijn niet klef in het openbaar, daar hou ik zelf helemaal niet van. Maar alleen hand in hand lopen trekt al de aandacht en dan ben ik toch geneigd haar los te laten als we door de stad lopen, ook al zou dat natuurlijk eigenlijk helemaal niet hoeven…

Ik hoor dan vaak ‘dat het niet aan ons ligt en wij gewoon onszelf moeten zijn en blablabla’ en ‘het ligt aan hun’ maar ik ben niet zo ‘stoer’ dat ik dit alles naast me neer kan leggen, en verder kan gaan met mijn leven.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die dit herkennen (of dat mijn oplettendheid wegvaagt na een tijdje :+ ). Of nouja, tips zijn eigenlijk ook gewoon welkom. Ik wordt er een beetje radeloos van en vroeg me af of er hier ervaringsdeskundigen zijn. -O-

Niobe

Berichten: 7990
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Hoe omgaan met discriminatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:32

Mensen hebben overal wel meningen over.. je geeft zelf al aan dat je er erg op gefocust bent, misschien heeft je gevoel vaak niet eens gelijk en hebben ze het niet eens over je. Maar interpreteer je dat zo omdat je er zo op richt.

Extremen zoals die man zullen er ook zijn, maar je weet dat hij geen gelijk heeft, hij heeft het recht niet daar over te oordelen. Ik begrijp dat het best lastig is, maar laat het los en geniet van je vriendin, waar dan ook. Die vrijheid heb je gewoon!
Zoals ik al zei, mensen hebben overal wel een mening over. Ik heb bijvoorbeeld mijn haar in een raar violet rode kleur gekleurd, valt op, hebben mensen meningen over die soms ook vast niet aardig zijn. Als ik met sommige vriendinnen in het openbaar zijn zullen mensen ook vast denken dat we een stelletje zijn, dat maakt mij ook geen reet uit.

Ik bedoel je angst niet onbelangrijk te maken, maar probeer te relativeren en je er niet al te druk om te maken. Dat kan zo’n vervelende impact hebben op je relatie en ook jezelf, dat is het echt niet waard!!

BigOne
Berichten: 38338
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:33

Je kunt twee dingen doen, of je zorgt ervoor dat jullie niet als lesbiennes te herkennen zijn door gedrag of jullie hebben schijt aan alles en doen gewoon wat elk heterokoppel ook doet. Helaas zijn er heel veel mensen in Nederland die zich storen aan openlijk uiting geven aan je liefde voor een ander. Ikzelf moet daar wel bij zeggen dat ik me wel eens erger aan mensen die zeer uitbundig staan te vrijen in het openbaar (alle mensen) en ik dat dus niet prettig vind om te zien. Gewoon heerlijk gearmd lopen, af en toe een zoen, moet gewoon kunnen. Maar ik hoor wel van mijn oudere homovrienden dat zij , om geen agressie uit te lokken, hun intieme leven gewoon binnendeurs houden. Terwijl ze juist voor meer vrijheid verhuist zijn naar de grote stad. Hielp niets, helaas. Veel geluk in de liefde!!!!!

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:34

Begrijpelijk dat dat lastig is, ik denk wel dat het misschien nu ook iets meer opvalt voor je, omdat je, zoals je zelf ook zegt, nog maar 8 dagen met haar samen bent.

Overigens vallen verliefde stelletjes (vooral stelletjes die kort samen zijn) mij ook vaak op, puur omdat de verliefdheid er vaak afstraalt :D
Misschien kan het daar ook wel mee te maken hebben.

Verder begrijpelijk dat je je hier niet zo fijn bij voelt. Helaas zijn er zeker mensen zoals die man, waarvan ik toch hoop dat jullie hem erop hebben aangesproken (wat een aso), maar probeer het voor jezelf toch aan de kant te zetten. Deze mensen zijn jouw aandacht niet eens waard. :)

Lekker gaan genieten van de tijd samen :D

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:35

Als vrouwen zijnde valt het meestal nog mee. Jongens krijgen vaker negatieve reacties, waarvan soms best heftig.
Het is in ons land nog steeds een stuk gemakkelijker om hetero te zijn. Coming out (laat ik het wel/niet weten) blijft deel van je bestaan als je niet voldoet aan het doorsnee plaatje.

pateeke
Berichten: 2226
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:38

Ik heb wel al te maken gehad met discriminatie (weliswaar om een andere reden) en herken het wel dat mensen je aan gaan staren omdat je anders bent.
Ik heb geleerd om me daar niet zoveel van aan te trekken. Wat anderen denken is anderen hun zaak. Als anderen er een probleem mee hebben, tja, jammer dan. Ik trek wel op met mensen die me nemen zoals ik ben :). Ok, ik geef toe, ik heb het bij sommige zaken nog wel dat ik moeite heb om dingen "zichtbaar" te maken zeg maar, maar ook daar leer ik in bij. Ik heb onlangs met twee mensen afzonderlijk een kort gesprek gehad hierover die aangaven dat wat ik dacht dat andere mensen denken eigenlijk niet klopte (voor hen althans niet).
Het is moeilijk, maar veel meer dan jezelf zijn, toch hand in hand lopen enz kan je niet doen. Naargelang mensen jullie vaker zien lopen samen, zal het voor hen ook normaler worden en gaan zij er ook minder op letten. Je kan en hoeft je echt niet heel je leven gaan verstoppen omdat andere mensen het vreemd vinden.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:44

Ik herken dit wel van het transforum. Transgender mensen voelen zich altijd beoordeeld en veroordeeld, zelfs als het niet zo is. Persoonlijk heb ik daar totaal geen last van. Men denkt maar wat men wil.
Aan iemand komen gaat te ver, daar zou ik zelf nogal fel op reageren, geloof ik, zonder een gevecht uit te lokken.
Het gaat niet om wat anderen vinden van jou, het gaat om wat jij vindt van je date. Investeer in elkaar en sluit de buitenwereld zo veel mogelijk uit.

Overigens denk ik dat bewuste man die vond dat het niet mocht waarschijnlijk dat gewoon meegekregen heeft vanuit een gelovige bodem. Het is 9 van de 10 keer afkeer omdat ze niet beter weten, dat is niet persoonlijk, dus hoef je dat ook niet persoonlijk aan trekken.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 23-04-18 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 19:50

Wat een lieve reacties, dank jullie wel! Jullie hebben ook allemaal een punt, ik zou willen dat ik jullie attitude had maar helaas :Y)

Iinge_ schreef:
Verder begrijpelijk dat je je hier niet zo fijn bij voelt. Helaas zijn er zeker mensen zoals die man, waarvan ik toch hoop dat jullie hem erop hebben aangesproken (wat een aso), maar probeer het voor jezelf toch aan de kant te zetten. Deze mensen zijn jouw aandacht niet eens waard. :)

Lekker gaan genieten van de tijd samen :D


Dankje! En nee, normaal ben ik wel op m'n mondje gevallen als het gaat om reacties naar anderen toe maar hier was ik echt even teveel van in shock om erop te reageren |o

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:53

TessaVB schreef:
Dankje! En nee, normaal ben ik wel op m'n mondje gevallen als het gaat om reacties naar anderen toe maar hier was ik echt even teveel van in shock om erop te reageren |o

Geen reactie is ook reactie. En soms de beste. Het is misschien wel meer een nederlaag voor hem. Hij had misschien wel gehoopt op een felle reactie zodat hij van wal kon steken als moraalridder met de bijbel in de hand ofzo....

TheJokerr
Berichten: 2775
Geregistreerd: 25-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:00

Ga maar eens in Barneveld rondhuppelen :')

Neejoh een coming out is best een hele happening als jouw omgeving er niet zo open op reageert. Als men in jou directe omgeving er geen moeite mee heeft zou ik het lekker proberen los te laten.

Deze mensen zie je waarschijnlijk nooit meer en vaak heeft iedereen al een mening klaarstaan.

Ik loop altijd hand in hand met mijn vriendin als wij niet met tassen lopen en horen beide echt niet tot type 'pot' om maar even het stereotype naar boven te halen.

Die commentaren of meningen vergaan wel, de schuimbekkenden mannen om jullie heen en constant vragen of ze mee mogen doen, tja ik weet niet of dat ooit stopt _O-

Maar be yourself, dat is de beste versie en niemand kan daar tegenop!

TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 22:28

TheJokerr schreef:
Ga maar eens in Barneveld rondhuppelen :')

Neejoh een coming out is best een hele happening als jouw omgeving er niet zo open op reageert. Als men in jou directe omgeving er geen moeite mee heeft zou ik het lekker proberen los te laten.

Deze mensen zie je waarschijnlijk nooit meer en vaak heeft iedereen al een mening klaarstaan.

Ik loop altijd hand in hand met mijn vriendin als wij niet met tassen lopen en horen beide echt niet tot type 'pot' om maar even het stereotype naar boven te halen.

Die commentaren of meningen vergaan wel, de schuimbekkenden mannen om jullie heen en constant vragen of ze mee mogen doen, tja ik weet niet of dat ooit stopt _O-

Maar be yourself, dat is de beste versie en niemand kan daar tegenop!

Lief, dank je! Nee iedereen reageert er heel erg goed op gelukkig.

En nee wij zijn ook niet het 'stereotype', zie wel vaak mensen elkaar aanstoten van 'zouden ze???' en dan zegt de ander 'neee echt niet!' en dan even later hoor je zo zachtjes 'zie je nou wel, ik zei het toch!!' Die kan ik altijd wel hebben, vind ik wel grappig :)

TheNovelist

Berichten: 1512
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:31

Ik denk ook omdat dit nieuw is voor jou, dat het lastig is om er in het begin mee om te gaan. Zoals al werd gezegd, iedereen heeft een mening en daar is lastig iets aan te doen.
Ikzelf heb veel piercings waarvan er 5 in mijn gezicht zitten, natuurlijk wel anders dan jouw verhaal maar dat trekt ook zeker veel aandacht van mensen. Heb hierdoor ook vaak genoeg negatieve, en ook positieve, reacties gehad. Uiteindelijk leer je er gewoon mee omgaan en weet je van jezelf wel hoe je er het beste kan op reageren!
Komt echt wel goed en veel plezier samen! :D

pateeke
Berichten: 2226
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Hoe omgaan met discriminatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 06:45

Humor kan ook veel doen. Ik maak wel eens grapjes over mijn situatie.

TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Re: Hoe omgaan met discriminatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 09:01

Bedankt weer voor jullie lieve reacties! :)

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Hoe omgaan met discriminatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:28

Ik heb al heel lang een vriendin en er in het verleden ook al eerder een gehad. In mijn ervaring wordt het minder hoe relaxter je er zelf over bent. :) Ik maak me niet zo druk om de meningen van anderen en dat straal je dan zelf ook uit op de een of andere manier, waardoor mensen je ook meer met rust laten.