Is het nu al te warm voor arbeid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Is het nu al te warm voor arbeid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:35

Hoi,

Deze dagen is het lekker warm buiten. Uit het niets is het warm. Nu vroeg ik mij af zijn deze temperaturen al te warm om 'normaal' te rijden?

Dan heb ik het over verschillende tijdsbestekken. In de ochtend, middag en in de avond.

Mijn paard had een natte/klamme vacht toen ik op stal kwam vanavond. Toen zijn we tegen 19:00 t/m 19:30 uur een buitenritje gaan maken, in het bos was er wel een lekker windje, dus normaal gaan rijden. Niet heel lang, stap en een beetje draf en galop. Ze was lekker voorwaarts, maar ze was wel bezweet na de rit. Is het nu al te warm voor het rijden of valt dat mee?



Ik kan dat nooit zo goed inschatten!
Laatst bijgewerkt door petraaken op 20-04-18 09:40, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: typfout uit titel gehaald

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Is het nu al te warm voor arbeit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:38

In de avond is het goed te doen, maar hier was t vanmiddag 26 graden.. Dan vind ik het echt te warm voor ze..

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:41

Omdat mijn paard echt nog in haar wintervacht zit en nu pas haar los laat vind ik het wel te warm om iets te doen buiten een stap ritje.
In de zomer met zomervacht rijd ik gewoon normaal. Wel met echte warmte dan s’ochtends of s’avonds :)

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:41

Zou vanmiddag een paard trainen voor het zadelmak maken dat heb ik maar even uitgesteld. Lessen gingen vanavond prima was een heerlijk windje

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:42

26 graden hoeft niet zo zeer een probleem te zijn maar er zijn wel een paar maren:
- Paarden zitten nu nog deels in hun wintervacht.
- Het is ineens heel warm dus ze moeten nog wennen.
- En luchtvochtigheid is van groot belang, benauwd en 26 graden is anders dan 26 graden met een wind vanuit land.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Is het nu al te warm voor arbeit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:45

Hier was het 30 graden vanmiddag. Ik heb niet gereden, zeker omdat mn paard nog grotendeels in zijn wintervacht zit en het al warm had toen ik überhaupt aankwam op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:46

Ik zou niet midden op de dag gaan rijden of super fanatiek. Zijn jullie wel gaan rijden in de avond?

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Is het nu al te warm voor arbeit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:48

Ik heb net om 20:30 in de buitenbak gereden, was goed te doen. Had rond 14:00 oid in de volle zon niet willen rijden, denk ik. Vooral nu het weer langer licht is, is wat later rijden op de avond prima te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:49

isabel_94 schreef:
Hier was het 30 graden vanmiddag. Ik heb niet gereden, zeker omdat mn paard nog grotendeels in zijn wintervacht zit en het al warm had toen ik überhaupt aankwam op stal.


30? Hier was het volgens mij 26 - 27 graden in de middag.

In het bos was het vanavond koeler met een windje.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Is het nu al te warm voor arbeit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:54

Hier was het om 17.00 30 graden. Geen idee of het in de volle zon nog warmer is geweest..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:55

Ineke2 schreef:
Omdat mijn paard echt nog in haar wintervacht zit en nu pas haar los laat vind ik het wel te warm om iets te doen buiten een stap ritje.
In de zomer met zomervacht rijd ik gewoon normaal. Wel met echte warmte dan s’ochtends of s’avonds :)


Maar vind je dit weer dan te warm om wat te doen in de ochtend gelijk al, of midden op de dag of in de avond?

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:57

Heb gisteren avond van 21.00 tot 21.30 zeer fanatiek gelest in de buitenbak. Paard was idd zeiknat en wit, maar was ze afgelopen 2 weken binnen ook en zal de hele lente en zomer inclusief deel najaar zo zijn

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:57

Ligt er aan waar je rijd.
Wij waren op concour vanmiddag. Net als heel erg veel andere mensen. Warm? Ja. Te warm? Nee, zeker binnen in een goed geisoleerde baan is het echt wel te doen, en buiten waaide hier gewoon wind. Best nog wel wat ook. Ik heb zeker niet het idee gehad dat paard het te warm had.
Nu is ze wel geschoren dus er zit geen vacht op. Dat scheelt natuurlijk ook veel meer dan dat ze een dikke wintervacht zou hebben gehad.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:00

AmoorM schreef:
Ineke2 schreef:
Omdat mijn paard echt nog in haar wintervacht zit en nu pas haar los laat vind ik het wel te warm om iets te doen buiten een stap ritje.
In de zomer met zomervacht rijd ik gewoon normaal. Wel met echte warmte dan s’ochtends of s’avonds :)


Maar vind je dit weer dan te warm om wat te doen in de ochtend gelijk al, of midden op de dag of in de avond?

Ik kan niet s’ochtends doordeweeks want dan werk ik ;)
Maar s’avonds vond ik het in combi met haar nog dikke vacht echt te warm.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:00

Als het zo warm is zorg ik dat ik 's morgens of 's avonds train, maar nooit op het heetst van de dag. (tussen 12.00 en 15.00 uur) Natuurlijk kunnen ze het best aan, maar waarom zou ik dat willen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:10

AmoorM schreef:
Ineke2 schreef:
Omdat mijn paard echt nog in haar wintervacht zit en nu pas haar los laat vind ik het wel te warm om iets te doen buiten een stap ritje.
In de zomer met zomervacht rijd ik gewoon normaal. Wel met echte warmte dan s’ochtends of s’avonds :)


Maar vind je dit weer dan te warm om wat te doen in de ochtend gelijk al, of midden op de dag of in de avond?

Ik kan niet s’ochtends doordeweeks want dan werk ik ;)
Maar s’avonds vond ik het in combi met haar nog dikke vacht echt te warm.[/quote]

Ligt eraan hoe dik de vacht is natuurlijk en hoe intensief je rijdt. Mijn paard heeft bijv. geen dikke vacht. Het was bij ons in het bos koeler dan op stal. Dus dat was best wel weer lekker.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Is het nu al te warm voor arbeit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:15

Mijne is bijna uit de wintervacht en was ook al azn het zweten. Ik heb om 20:00 gereden, veel stap tussendoor en tempo rustig. Was goede training en paard kan er goed mee om.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Is het nu al te warm voor arbeit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:18

Mijne heeft net ook gewoon gelopen, rond 8 uur ongeveer. Is wel in februari voor het laatste geschoren, gelukkig al een deel schaduw in de buitenbak. Was heel goed te doen.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:20

Ik ben gewoon naar clubles (dressuur) geweest.
Toen we heen reden was het volgens mijn auto 29-30 graden.
Heb ondanks dat fijn gereden l, hij had zin zat. Lekker in de buitenbaan die als deels in de schaduw lag.
Een keer extra gestapt tussendoor, maar had niet de indruk dat hij het echt zwaar had.
Zweten doetie toch wel, gewoon lekker afspoelen daarna en wat elektrolyten door z'n voer.

Gisteravond hebben we nog 23 km in het bos getraind, toen was hij ook flink aan het zweten, maar ook flink aan het uitsloven op eigen initiatief. Na de douche thuis liep hij daarna in de paddock nog te donderjagen met z'n rijmaatje, omdat hij vond dat ik niet opschoot met zijn voer 8-)

Ik geloof dus niet dat hij echt last van de warmte had.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:23

Jessix schreef:
Als het zo warm is zorg ik dat ik 's morgens of 's avonds train, maar nooit op het heetst van de dag. (tussen 12.00 en 15.00 uur) Natuurlijk kunnen ze het best aan, maar waarom zou ik dat willen?

Het was hier om 12.00 uur pas 23 graden, toen was ik zelf aan het hardlopen.
Om 18.45 reed ik naar clubles en toen gaf m'n auto 29-30 graden als buitentemperatuur.
Toen ik na de les terug naar stal reed was het 25 graden.
Dus vandaag was volgens die theorie rond 12 uur rijden wellicht beter dan pas om 19.00 uur.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:25

Ineke2 schreef:
AmoorM schreef:
Maar vind je dit weer dan te warm om wat te doen in de ochtend gelijk al, of midden op de dag of in de avond?

Ik kan niet s’ochtends doordeweeks want dan werk ik ;)
Maar s’avonds vond ik het in combi met haar nog dikke vacht echt te warm.

Ik rij voor m'n werk.. Moet wel met m'n merrie, die trekt het anders niet. M'n andere paard rij ik gewoon 's avonds, maar als het echt midden in de zomer en warm is doe ik die ook 's ochtends vroeg.

Overdag met 30 graden (het waren er hier 31) ga ik niet rijden. Dan val ik zelf naast m'n paard denk ik en als het ook anders kan zie ik niet in waarom je zou gaan zitten zweten en puffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:32

Dus als ik de reacties zo in het algemeen lees valt het allemaal wel mee als je in de avond gaat rijden op z'n dag als deze? Ik zat al een beetje te twijfelen of het wel eerlijk was, een buitenrit om 19:00 uur in het bos. Op het een beetje zweten na kon ik eigenlijk niet merken dat ze last had. Zijn een stuk gaan stappen, ik denk z'n 10 minuutjes draf en z'n 2/3 min galop (niet achter elkaar, maar verdeeld over de buitenrit, tussen door lekker stappen)

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:32

Hangt heel erg van het paard af vind ik. Ken er die nu al in de schaduw staan te zweten tijdens het niks doen. En mijn paard kan ik nog doen als het 35 graden is, in de volle zon, midden op de dag. Meneer wordt echt goed aan het werk gezet maar is totaal niet anders dan als het 10 graden is. Is meer dat ik hem bij die temperaturen niet meer pak omdat ik het niet aan kan....
Morgen ga ik hem gewoon doen aan de eind van de ochtend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:33

chamion schreef:
Hangt heel erg van het paard af vind ik. Ken er die nu al in de schaduw staan te zweten tijdens het niks doen. En mijn paard kan ik nog doen als het 35 graden is, in de volle zon, midden op de dag. Meneer wordt echt goed aan het werk gezet maar is totaal niet anders dan als het 10 graden is. Is meer dat ik hem bij die temperaturen niet meer pak omdat ik het niet aan kan....
Morgen ga ik hem gewoon doen aan de eind van de ochtend...


Morgen wordt het minder warm toch?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:34

Hangt echt van het paard af! Mijne ging fris in het werk en kwam mooi fris uit de training.