[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 07:43

Ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben die altijd twijfelt. Maar hier staan ze nog lekker bloot.

Maar als je een paard nu zou scheren. Zou ze dan toch een deken op moeten of direct bloot?
We hebben een jaarling die geen goede start heeft gehad en als bijgevolg een slechte dikke vacht die nu mega aan het vervilten is en ook stikwarm ( en jeukt heel erg). Dus we willen haar scheren. Gewoon bloot of toch een dekentje? Of alleen dekentje als ze regen voorspellen een hele dag? Ze staat snachts op stal en overdag op de wei met schuilstal.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 07:46

Als je paard met 20 graden nog niet tegen een paar regendruppels kan is het toch eens tijd om een DA er naar te laten kijken :+

Nieky, in principe idd gewoon zonder deken, bij regen is een Bucas sunshower of evt zo'n vliegendeken met waterdichte stof aan de bovenkant ideaal. Winterdekens zijn echt veel te warm.

prugelpiet

Berichten: 12568
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 07:57

Hier onder onder ongevoerde regendeken. Paard is snel stijf en geschoren, die heb ik liever niet bloot in de regen. Als het te warm word haalt de stalbaas 'm er wel af.

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 08:05

Er zijn tal van opties daarvoor... horseware vliegendekens met regenliner, bucas vliegendekens met waterdichte rug. Rambo summer series met waterdichte rug. Allemaal stuk minder zweterig dan een regendeken met 20+ graden.

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 08:11


Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 08:27

NinaCharlie schreef:
Wat lastig dit weer zeg! Afgelopen dagen en zelfs nachten de deken afgelaten, ook met dat kleine aantal regenbuien maar vandaag gaat het weer meer regenen. Toch maar een regendeken op? Het wordt wel 20 graden..... :roll:

Voor dit weer hebben ze dus die dekens met waterdichte bovenkant bedacht. Dan is de rest lekker luchtig en waar de meeste regen valt (bovenop het paard) is het waterdicht.

SBravour het wordt MAXIMAAL 20 graden. Daarnaast is het nog aan ieder voor zich wat hij doet. Je hebt je mening duidelijk genoeg kenbaar gemaakt inmiddels.

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:22

Hier komt kans op regen de hele dag. dus 0 grams deken op gedaan

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:51

Hier vanavond pas regen en onweer, dus vandaag laat ik haar nog lekker zonder deken staan en morgen met de summer series op. :)

prugelpiet

Berichten: 12568
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:06

Yvank_ schreef:
Er zijn tal van opties daarvoor... horseware vliegendekens met regenliner, bucas vliegendekens met waterdichte rug. Rambo summer series met waterdichte rug. Allemaal stuk minder zweterig dan een regendeken met 20+ graden.


Dat zal best, maar als ze straks weer wat haar op het lichaam heeft hoeft ze helemaal geen deken op. De hele zomer niet.
En ik vind dit niet bepaald vliegen deken weer. Geen idee hoe het daar is, maar de lucht is hier hartstikke grijs.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:33

Koper schreef:
NinaCharlie schreef:
Wat lastig dit weer zeg! Afgelopen dagen en zelfs nachten de deken afgelaten, ook met dat kleine aantal regenbuien maar vandaag gaat het weer meer regenen. Toch maar een regendeken op? Het wordt wel 20 graden..... :roll:

Voor dit weer hebben ze dus die dekens met waterdichte bovenkant bedacht. Dan is de rest lekker luchtig en waar de meeste regen valt (bovenop het paard) is het waterdicht.

SBravour het wordt MAXIMAAL 20 graden. Daarnaast is het nog aan ieder voor zich wat hij doet. Je hebt je mening duidelijk genoeg kenbaar gemaakt inmiddels.


Sorry :) maar ik vind het ook onnodig om om advies te gaan vragen terwijl het vaak genoeg zo is dat er eigenlijk al een keuze gemaakt is :D

Emperor

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:42

Alexandra309 schreef:
Heeft iemand misschien ervaring met deze deken?

https://hypostore.nl/master-vliegendeke ... s.html?p=2


Ik heb niet de blauwe maar wel de zebra variant. De deken is van goede kwaliteit en past mijn paard goed. Het enige waar je op moet letten is bij het afdoen dat je de klittenband weer vast maakt, anders kan de stof iets gaan pillen. Voor het dag en nacht dragen is de deken niet geschikt voor mijn paard.. door de stevigheid van het materiaal krijgt mijn paard helaas schuurplekjes bij de flanken.
Spoiler:
Wil je de deken alsnog proberen, wil ik die van mij wel verkopen.


Dit jaar wil ik iets anders als vliegendeken. Heeft iemand hier misschien ervaring met de Busse Vliegendeken Superior? Het lijkt als een mooie deken, maar ik wil wel echt een vliegendekenstof i.p.v. eczeemdeken.

Hier het paard vanaf gister avonds ook dekenloos. Binnenkort de dekens maar weer naar de wasserij brengen. :)

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:52

Nadat Mn kleine jongen gisteren stond te rillen, gelijk 200gr deken op gegooid. Vanochtend gaan polsen hoe hij zich voelde, en hij zat beduidend lekkerder in zijn vel gelukkig! :+:

Deze blijft er voorlopig op. Het is aardig fris ondanks de temperatuur hier, 0 gr regendeken ga ik vandaag ontvangen, maar denk dat dat nu nét nog even te fris is voor hem om alleen die op te doen. Hij is wat aan de magere kant, zijn weerstand is nog niet optimaal en dan nog eens met een pas geschoren vachtje lijkt me dat nu nog niet zo slim.

Ik ga straks weer even kijken hoe hij onder deze deken voelt, als het gewoon aangenaam is hou ik deze deken nog gewoon erop. Dan maar eventjes wat warmer dan te koud met zijn weerstand.

Wat doen jullie als de weerstand van jullie jonge paardjes minder is? Of hoe kan je dat wat meer stimuleren? Ik ga ze nu iedere ochtend extra hooi geven aangezien ze snachts extra eten, en geef wat meer veulen brokken icm luzerne en lijnzaadolie.

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:03

Hier nu even een paar uur zonder, heerlijk 20 graden en een zonnetje. Wel vanavond of voor de voorspelde onweer weer de regendeken op. :)

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:00

Hier is het gewoon heet buiten, of naja meer vies benauwd, dus lekker zonder deken. De nachten de 0 grams op. Normaal staat hier aardig wind maar nu is zga windstil.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:05

Ik merk wel aan mijn paard dat het wisselend weer is. Ze was gister toch wat ribbig dus heeft wel meer moeten verstoken de twee nachten zonder deken. Vond het zelf ook behoorlijk fris, maar zij was aardig aan het zweten na wat arbeid dus echt koud was het niet.
Overdag staan ze gewoon zonder, ook wel fijn voor die plukken haar die er nu af komen.

Alexandra309
Berichten: 65
Geregistreerd: 24-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 23:58

Emperor schreef:
Alexandra309 schreef:
Heeft iemand misschien ervaring met deze deken?

https://hypostore.nl/master-vliegendeke ... s.html?p=2


Ik heb niet de blauwe maar wel de zebra variant. De deken is van goede kwaliteit en past mijn paard goed. Het enige waar je op moet letten is bij het afdoen dat je de klittenband weer vast maakt, anders kan de stof iets gaan pillen. Voor het dag en nacht dragen is de deken niet geschikt voor mijn paard.. door de stevigheid van het materiaal krijgt mijn paard helaas schuurplekjes bij de flanken.
Spoiler:
Wil je de deken alsnog proberen, wil ik die van mij wel verkopen.


Dit jaar wil ik iets anders als vliegendeken. Heeft iemand hier misschien ervaring met de Busse Vliegendeken Superior? Het lijkt als een mooie deken, maar ik wil wel echt een vliegendekenstof i.p.v. eczeemdeken.

Hier het paard vanaf gister avonds ook dekenloos. Binnenkort de dekens maar weer naar de wasserij brengen. :)



Hoe valt de deken? Groot, klein of normaal? Paard heeft normaal 145/195.

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 00:04

Vanavond heeft mn vriendin toch de smartex weer op gwdaan. Morgen wordt het hier slechter weer en vanavond voelde ze al wat kouder aan op stal.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:03

@Alexandra309: Ik heb net als Emperor ook de zebra-versie, ik heb hem in maat 195. De deken valt vrij ruim. De stof is heel stevig, zal niet snel kapot gaan. De elastische hals vind ik heel erg fijn, dit geeft veel bewegingsvrijheid. Ik vind hem niet erg geschikt voor paarden met een lage halsaanzet. Dit heeft die van mij wel, ik twijfel nog om hem weg te doen om die reden. Echter kan ik nog niets anders geschikt vinden.

Iemand nog suggesties voor een vliegendeken voor paard met lage halsaanzet?

Capriootje

Berichten: 6763
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:49

Hoe laag is de halsinzet dan Elise? Ik heb een springpaard met vind ik al een enorm lage halsinzet en de rambo zit hem echt goed met V sluiting. Kan nog even foto maken van voor evt.

Afbeelding

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:12

@Capriootje: Lastig te zeggen. Ik heb die deken vorig jaar ook geprobeerd in maat 6.3, die zat vanaf schoft tot staart zeg maar heel mooi. De hals zat wel veel te strak en de deken knelde als ze de hals naar beneden deed. Zou het de moeite waard zijn om een maat groter te proberen? Mijn paard heeft ook nog eens een graasvoetje en graast nooit met 2 benen naast elkaar, maar geschaard zeg maar (het ene been ver voor de massa, het andere been een beetje achter de massa). Dat maakt het nog extra lastig.

Capriootje

Berichten: 6763
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:21

Hoe groot is je paard? Die van mij is een 6'6. Paard is 1,73 maar wel smal gebouwd.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:38

Mijn paard is 1.68, niet erg smal, niet erg breed. De dekens die smalle paarden goed passen, zijn voor haar te krap en de dekens die voor bredere paarden geschikt zijn, zijn voor haar altijd te breed. Ze zit er net tussenin. Ze heeft wel een erg korte rug.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:05

Mijn paard van rond die maat (misschien iets groter) heeft een 6'9" :+ Zit van voren wel wat ruim, maar blijft gewoon goed liggen. Dus ik denk dat een maat groter proberen geen gek idee is.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:26

Ik kan een 6.6 voor een leuke prijs overnemen via MP, zal ik het proberen? Blijft alsnog een hoop geld..

Capriootje

Berichten: 6763
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:32

__elise__ schreef:
Ik kan een 6.6 voor een leuke prijs overnemen via MP, zal ik het proberen? Blijft alsnog een hoop geld..


Die raak je dan ook wel weer kwijt mocht het niks zijn. Zeker passen waard denk ik.