Leuke nieuwe ideeën in een beperkte ruimte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Leuke nieuwe ideeën in een beperkte ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 22:42

Hallo Bokkers

Ik doe vrijwilligerswerk met therapiehonden en ik zoek leuke nieuwe ideeën om spelletjes te spelen met een hond in een beperkte ruimte.
Elke maand is er een persoon die een presentatie geeft over wat nog interessant zou zijn (hondengedrag, oefeningen in een therapiesetting, enz...). Het leek mij leuk om wat meer met spel en speelgoed te gaan doen. Ik denk dat dit zou helpen om de cliënt en de hond wat meer te laten ontspannen, een band te vormen en dat het niet als een oefening voelt maar meer als iets leuks en fun.

Ik zoek iets dat leuk is voor de cliënt om te doen/naar te kijken en natuurlijk ook iets dat leuk is voor de hond zelf. De cliënten zijn zeer divers, van kinderen met verschillende soorten moeilijkheden tot ziekenhuisbezoeken tot mensen met angst voor honden. De honden zijn ook ten allen tijde aangelijnd en de ruimtes zijn meestal ook niet gigantisch groot, soms letterlijk een ruimte waar een sofa staat met een tafeltje en dat is het.

Ik heb de creativiteit van een potlood en op internet wordt vaak hetzelfde naar voor geschoven dus ik dacht wie weet zijn er Bokkers die nog leuke, creatieve bezigheden weten met een hond in een beperkte ruimte. Liefst met gebruik van speelgoed maar dat hoeft niet perse.

Dusss laat de ideeën maar komen....

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Leuke nieuwe ideeën in een beperkte ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:46

Een snuffelmat? Cliënt daar voertjes in laten verstoppen en hond daarna zijn spel laten doen.
Klinkt als een gaaf beroep wat jij uitoefent!

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:50

Mogen ze slopen? Dus koekjes in eierdoos of wc rolletjes dicht vouwen met lekkers er in?
Zoek spelletjes bijv. Fleece kleed pakken en bal er onder leggen en er in vouwen enz. Die de hond moet bevrijden en terug brengen? Vind mijn jongste hond geweldig gaaf!! Helaas heeft hij nu wel eigen variant bedacht dus als ik niet thuis ben moet ik op letten wat ik hem geef en hem in beperkte ruimte sluiten.. hij gaat namelijk zelf speelgoed verstoppen en op graven.... echter zonder mijn begeleiding doet hij dat zo enthousiast dat hij speelgoed vergeet en alles versnipperd... klein foutje dankzij mezelf. Hij sloopt niet om te slopen maar hoe hij speelt mag niet en leg dat maar eens uit .... oepsss moment

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 22:54

Het is zeer zeker gaaf!! De hondjes zijn ook mishandelde en/of verwaarloosde honden geweest die we dan een 2de leven geven als therapiehond.

De cliënten zijn erg dankbaar en je ziet de meeste mensen hun ogen oplichten als we binnenkomen met de honden. Kinderen die hun verhalen vertellen aan de honden, ouderen die gewoon eens willen een aai over de bol geven en vertellen over hun hond van vroeger. Of ook mensen met angst voor honden die helemaal blij worden als we binnenkomen.

Snuffelmat kende ik nog niet ziet er erg leuk uit. Kunnen we zeker wat mee doen!

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: Leuke nieuwe ideeën in een beperkte ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 22:58

Zolang ze het meubilair niet beginnen slopen... :+
Ik had hetzelfde idee al met bv een plastic fles en dan snoepjes indoen. Een eierdoos is ook een goeie.
Speelgoed zoeken en bevrijden lijkt me leuk om te zien hoe snel ze het kunnen.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:59

Ik zou voornamelijk aan hersenwerk denken. Dus de hondenpuzzels, snuffelmat, koekjes laten verstoppen etc.

Verder de honden trainen in ' nutteloze ' trucjes. Een been optillen en de hond de poot erop laten leggen. Andere been optillen en de andere poot erop leggen. Zit, mooi zit, lig etc. Merk dat mijn oppaskinderen die trucjes het aller leukste vinden en mijn hond vind het prachtig om trucjes uit te voeren.

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:09

Op Facebook heb je een pagina, hersenwerk voor honden daar staan soms leuke dingen tussen!

De snuffelmat bevalt hier heel erg goed!
Voerbal of de wobler kong zijn ook leuk.
Koekjes verstoppen door de kamer, maar dat is misschien wat lastiger met beperkte ruimte.

Wat ook leuk is is wat bakjes of bekertjes oid op zn kop zetten met wat lekkers eronder.

Gewoon een trek spelletje doen met een flostouw kan ook leuk zijn maar daar moeten de cliënten wel sterk genoeg voor zijn natuurlijk.

Goed dat je dit vrijwilligers werk doet Trouwens! ;)

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: Leuke nieuwe ideeën in een beperkte ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 23:19

@StonedRomy Hersenwerk inderdaad maar dan leuk verpakt. 'Nutteloze' trucjes zijn inderdaad een goeie, dat lijkt me leuk om naar te kijken.

@nancyyy6 Welke facebook pagine is dat?
Trekspelletjes gaat het niet worden. Erg veel van onze cliënten zijn kinderen, ouderen en zieken dus niets te fysiek. Zou niet willen dat er een oud vrouwtje haar rolstoel uit wordt getrokken want die zijn te koppig om los te laten. :P :')

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Leuke nieuwe ideeën in een beperkte ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:23

Welke groep is dit?En wat voor honden heb je bij?
Vind het een beetje verbazend dat als je een erkende groep bent dat je hier om spelletjes komt vragen?
Dat leer je toch in een opleiding?

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: Leuke nieuwe ideeën in een beperkte ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 23:35

Zoals ik al zei geeft iedere maand iemand een presentatie en ik vond het leuk om de focus even te leggen op spel en speelgoed. Gewoon voor de leuk, de presentaties zijn gewoon onder collega's en gaan over onderwerpen dat ons interesseren. (Een beetje teambuilding met ons en onze honden)
Momenteel ligt de focus in een therapiesessie of bezoek vooral op gewoon eens aaien of de aanwezigheid van de hond ik wou nu even aan mijn collega's laten zien dat spelletjes en speelgoed ook een meerwaarde kan hebben.
Dat het kan dienen als ontspanningen van de honden en de cliënten.
De honden zijn heel divers, met verschillende achtergronden.
Ik werk trouwens bij het ARK-project vzw.
http://www.project-ark.com/

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:45

Kunstjes aanleren die ze als "bedel" gedrag kunnen gebruiken. Wel enkel op (onzichtbaar) signaal van jouw. Er zijn hele toneelstukken op te voeren met paar kunstjes gecombineerd met een paar toepasselijke zinnen (in combi met handgebaar of woord als commando er in). Je zal via yt vast wel voorbeelden kunnen vinden en er zijn zeker ook wel boeken met allerlei leuke en nuttige kunstjes om hond bezig te houden (en het motiveerd ze om op de baas te letten wat voor heel veel dingen handig is en zeker bij honden met een verleden).

Er zijn hondenspelletjes/puzzels met voer te koop, zo'n puzzel is meestal max. maatje dienblad en werkt ook in kleine ruimte omdat hond er stil bij staat/zit of zelfs ligt.

bv :
http://www.zooplus.nl/shop/honden/spel_sport/hout

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: Leuke nieuwe ideeën in een beperkte ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 23:58

@tamary Hondenpuzzels zijn inderdaad handig. Toneelstukje lijkt me leuk als er meerdere mensen zijn, kunnen we 'optreden' en zo leert de hond ook nog eens rustig te blijven met iets grotere groepen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 00:02

Ik heb nog nooit van julie gehoord?Kom uit de zelfde omgeving vandaar mijn interesse.
Ik snap je doel nog niet heel goed,wil je de hond iets laten doen met een client ?Of wil je het samen met de client aanleren? Of wil je gewoon kunstjes laten zien?

Je hebt van nina otteson spelletjes daar kan de client een snoepje onder leggen en de hond moet dan het juiste botje aanwijzen.
Kan jezelf ook doen met 3 kleine pionnen je neemt een stokje laat iemand goed geur geven aan het stokje en dan leg je zelf het stokje onder de pion.Hond mag niet kijken waar en moet het dan aanwijzen.

Je kan de hond een high five laten geven een low five.dit zijn dingen die met iedere hond wel kan.Ik heb er eentje die danst ,vinden ze in het bejaarde huis geweldig,maar dan moet je het type hondje hebben wat dat kan.
Hem dingetjes oplaten halen een slof weg zetten ,de hond hem op laten halen en brengen ,dat kan zelfs op 2 meter heb je allemaal niet zo'n ruimte voor nodig. Hondje leren buigen.Je kan eigenlijk oneindig veel dingen leren als je wilt.

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: Leuke nieuwe ideeën in een beperkte ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 00:21

We zijn maar klein dus inderdaad wat minder bekend.
Een hele tijd geleden (2 jaar ofzo) is er ook een brand geweest waardoor alles toen is stopgezet. Sinds vorig jaar maart/april zijn ze terug aan het opstarten, ik ben er in april vorig jaar bijgekomen.

We doen zowat van alles, bv overlaatst nog cursus EHBO gegeven aan leden van de Amstaffclub Antwerpen VZW. We hebben een reanimatiehond, is erg leuk om mee te oefenen.

De spelletjes mogen vanalles zijn wat niet in de ene doelgroep past, kan misschien wel in de andere doelgroep passen. Kinderen kunnen al wat actievere dingen doen, ouderen vinden vooral leuk om te kijken, zieken mogen niet altijd veel contact hebben met de honden dus ook vooral kijken.

nina otteson spelletjes had ik nog niet van gehoord, zien er wel leuk uit en gemakkelijk mee te nemen.

Ik had al wel een deel zelf bedacht en een deel van het internet maar ik dacht misschien weten bokkers iets dat ik nog niet ken. Niet geschoten is altijd mis. :D

Rosannee_

Berichten: 3713
Geregistreerd: 15-10-06

Re: Leuke nieuwe ideeën in een beperkte ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 00:55

Misschien wat agility toestellen? Kan je ook kopen op zooplus geloof ik. :)

Snuffelmatten zijn ook erg leuk!

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:45

Plastic fles gaatjes in maken en brokjes in doen.
Dop op de fles en laat de hond maar spelen.

Snuffelmat, kan je ook zelf maken.
Mand gevuld met wc rollen en in die mand speelgoed of brokjes verstoppen.

Brokjes in de ruimte verstoppen. Mensen die zich verstoppen en gezocht moeten worden.

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Leuke nieuwe ideeën in een beperkte ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:15

Dat klinkt echt super leuk om te doen! +:)+

Ik weet niet heel veel, maar ik ken iemand die haar hond heeft geleerd dat als ze doet alsof ze niest, de hond een tissue uit zo'n box pakt en die dan aan haar geeft. Iedereen vindt dat altijd heel grappig. Past wel in het rijtje van nutteloze kunstjes.

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: Leuke nieuwe ideeën in een beperkte ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 12:50

@Rosannee_ Agility toestellen lijken mij nogal groot, ook moeilijk te vervoeren.

@luuntje Leuke ideeën! Zeker wat mee te doen.

@san4nie Dat lijkt me wel grappig als iemand niest en de hond brengt een tissue of als iemand verdrietig is kan het direct een middel zijn om op te fleuren.