Ons gelderse lichtje Noralyn is geboren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cheytjuh

Berichten: 4034
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Ons gelderse lichtje Noralyn is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 18:08

Het volgtopic van de drachtige dames is helemaal in het water gevallen, maar nu dan ons eerste veulen er is , dan maar een poging tot een volgtopic voor ons jongste telg :)

We zaten al een paar weken in spanning, want onze maiden merrie Idunn kreeg flinke koorts, had bloedverlies via de vulva en was koliekerig 3 weken geleden. Aan de antibiotica, een week later af kunnen bouwen, maar sinds die tijd wel elke avond van 11 tot 3 op stal, want het gevoel was niet goed. Ze heeft een paar avonden gehad dat ze echt onrustig was, maar verder verliepen de waaknachten rustig en vond mevrouw de extra aandacht maar wat leuk.

Tot gisteravond, ik was wat later dan 11 uur omdat ik in slaap was gevallen op de bank thuis na alle slapeloze nachten. Dus om half 12 als een speer naar stal. En ja hoor, toen ik aankwam was ze er praktisch al :+ :

Noralyn WFTM

dochter van WV Saron (Creool x Zichem) en mijn eigengefokte NMK merrie Idunn (voorl keur v. Vitens x Elegant)

Een prachtig donkerbruin merrieveulen met een brede bles en 4 witte voetjes. Het was even flink slikken , aangezien we 2 weken geleden zeer plotseling haar halfzusje Morrigan zijn verloren, dus er hebben heel wat traantjes gevloeid.
De nageboorte kwam er wat moeilijk af, maar om 5 uur was deze ook afgekomen en kon ik opgelucht gaan ademhalen en gaan genieten.

Idunn is een geboren moeder, wat ben ik trots. Ze vond het even spannend met de eerste keer drinken, maar we hebben haar gerust gesteld en toen was het goed. Wat een bijzonder gevoel is het om je 4e generatie zo geboren te mogen zien worden <3

Genoeg gepraat, hier zijn de foto's :

Afbeelding
2 uurtjes oud

Afbeelding
eerste keer drinken

En wat foto's van vandaag overdag, de dames zijn heel even naar buiten geweest (daarom het halster op bij moeders op sommige foto's, deze is later gewoon weer afgegaan) , maar voornamelijk lekker warm en droog op stal gestaan. Ze waren beiden nog erg moe

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
wijsneusje

Afbeelding
Idunn is er zo gek mee <3

Afbeelding

Afbeelding

En ook wel leuk om te zien, vorig jaar Morrigan op 12 uurtjes oud (links) en Noralyn dit jaar op 12 uurtjes oud (rechts) . Morrigan was uit de moeder van Idunn, erg leuk om de verschillen en overeenkomsten te zien.

Afbeelding

We gaan nog even kijken of ze voor de verkoop wordt of niet, aangezien ik na alle pech het op dit moment nog wat te spannend vind om weer wat aan te houden. Maar voor nu gaan we eerst even genieten van onze prachtige 3e generatie op stal (en 4e generatie eigen fok) <3 Genieten jullie met ons mee :D ?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Ons gelderse lichtje Noralyn is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:22

Wat een ontzettend lief snoetje zit daar op <3

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Re: Ons gelderse lichtje Noralyn is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:25

Van harte gefeliciteerd Chey! Ze is prachtig en wat een mooie bles zit er op <3 .

BigOne
Berichten: 38375
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ons gelderse lichtje Noralyn is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:38

Wat een geweldig leuk veulen, gefeliciteerd en tevens sterkte met het verlies van Morrigan. Leven en dood zit soms dicht bij elkaar.

LHS_80

Berichten: 657
Geregistreerd: 19-02-08
Woonplaats: Phoenix Arizona USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:09

Wat een prachtig exemplaar Chey, goed gedaan voor Idunn en ook voor jou als ‘oma’ ;)

Cheytjuh

Berichten: 4034
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Ons gelderse lichtje Noralyn is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 06:31

Dank je ClauH

Heel erg bedankt Estera :D

Ja Bigone, dat is zeker zo. Ik werk in de zorg en weet als geen ander hoe dicht het bij elkaar ligt, maar het blijft onwerkelijk hoe er het ene moment zo ontzettend veel leven kan zijn en het andere moment er geen leven meer is. Bizar soms.

Idunn heeft het zeker onwijs goed gedaan LHS, ik had niet trotser kunnen zijn als oma :) !

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Ons gelderse lichtje Noralyn is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 06:57

Ze is prachtig

Cheytjuh

Berichten: 4034
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 07:48

Gisteren met de koude wind en buien tussendoor wel even een uurtje naar buiten geweest, wat vond ze het leuk !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
mama Idunn ging even een sprintje trekken :+

LHS_80

Berichten: 657
Geregistreerd: 19-02-08
Woonplaats: Phoenix Arizona USA

Re: Ons gelderse lichtje Noralyn is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:51

Ze is ook zo mooi getekend. Wacht mama waaachhhttt

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Ons gelderse lichtje Noralyn is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:02

Oh gefeliciteerd, wat heerlijk om een eigen foklijn te hebben en zo'n mooi veulentje ook nog.
Ben je dan nog gekker op dit veulentje dan op het eerste veulentje uit de lijn? Omdat hier al zo veel jaren 'werk' inzit zegmaar?

annelieke92

Berichten: 1978
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:08

Wat is ze toch prachtig <3 echt een plaatje!
En wat is Idunn een lieve moeder. Lekker genieten!

Cheytjuh

Berichten: 4034
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 09:29

Haha ja he LHS,ik ben ergens wel blij dat ze bruin is en niet zwart :) Dan ging ik misschien teveel vergelijken, alhoewel Noralyn toch echt wel heel anders is dan Morri was :)

@ DemDeempel : Ja we hebben wel 'geluk' met merries tot nu toe :) Ergens wel heel bijzonder om zo 3 generaties naast elkaar te zien staan buiten <3
Ik ben vooral trots op wat we tot nu toe bereikt hebben met onze fokkerij, maar ik kan niet zeggen dat ik met de één gekker ben als met de ander. Ze hebben zo allemaal hun mooie kanten, wel vind ik dat Idunn een verbetering is op haar moeder, haar moeder was weer een verbetering op haar eigen moeder. En dat is denk ik wel wat je wilt in een fokkerij, een stijgende lijn qua kwaliteit.

Ik ben vooral heel veel aan het vergelijken, en het is ook nu natuurlijk wel een beetje duidelijk wat de lijn doorgeeft en wat dus de sterke kanten zijn en de zwakke. Zo hebben ze bijvoorbeeld niet de mooiste hoofden altijd (wat grof en groot soms) , en zijn ze geneigd wat strak te zijn op de lendenen, dat zijn wel dingen die je zo weer mooi allemaal mee kunt nemen.

@ Annelieke : Idunn is zo lief, het gaat allemaal zo vanzelf, en ze lijkt enorm op haar moeder met hoe ze met het veulen omgaat. Wij als directe verzorgende mensen erbij is geen probleem, maar mensen die ze niet te vaak ziet, dan gaat ze rondjes om Nora heen draaien en is ze wat beschermend. Maar vooralsnog, petje af. Ik kan niet trotser zijn als surrogaat oma <3

Het was ook heel mooi om te zien hoe zowel Idunn als Daisy zorgzaam Nora in de gaten hielden. Op een gegeven moment ging Idunn aan de binnenkant lopen, Daisy liep in de weide naast de bak mee, dus liep Nora tussen beide in.

Afbeelding
zoiets dus ;) het was echt super lief

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Ons gelderse lichtje Noralyn is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:45

Wat een droppie!

Ik vind idunn ookneen prachtige merrie

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Ons gelderse lichtje Noralyn is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:09

Fantastisch!! Gefeliciteerd!

annelieke92

Berichten: 1978
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 08:20

Cheytjuh schreef:
@ Annelieke : Idunn is zo lief, het gaat allemaal zo vanzelf, en ze lijkt enorm op haar moeder met hoe ze met het veulen omgaat. Wij als directe verzorgende mensen erbij is geen probleem, maar mensen die ze niet te vaak ziet, dan gaat ze rondjes om Nora heen draaien en is ze wat beschermend. Maar vooralsnog, petje af. Ik kan niet trotser zijn als surrogaat oma <3

Het was ook heel mooi om te zien hoe zowel Idunn als Daisy zorgzaam Nora in de gaten hielden. Op een gegeven moment ging Idunn aan de binnenkant lopen, Daisy liep in de weide naast de bak mee, dus liep Nora tussen beide in.

[ Afbeelding ]
zoiets dus ;) het was echt super lief


Wat heerlijk dat het nu zo goed gaat! Is je ook van harte gegund naar alle ellende.
En dat Idunn er beschermend naar is heeft ze groot gelijk in! Nora is zo'n knapperd daad moet je ook zuinig op zijn. En wat mooi dat Daisy zo reageerd <3

Jojo97
Berichten: 4
Geregistreerd: 07-04-18

Re: Ons gelderse lichtje Noralyn is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 08:26

Gefeliciteerd ziet er prachtig uit

Cheytjuh

Berichten: 4034
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 11:37

@ emptywords : Idunn is ook prachtig, vind haar echt een goede verbetering op haar moeder <3 En stiekem is ze wel een beetje mijn oogappeltje, we hebben echt een onwijs goede band sinds ik me weer durf open te stellen na het verlies van Gin. Ze lijkt in zoveel op Gin, het is bijna eng

@ Annelieke : dank je wel <3

@ Jojo : Dank je :D

Gisteren zijn de dames voor het eerst een paar uurtjes in de groep naar buiten geweest , wat was dat weer mooi om te zien. Zodra we op een volgende pagina zijn zal ik een paar foto's spammen ;)

Anoniem

Re: Ons gelderse lichtje Noralyn is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 12:03

oww wat een prachtig veulen zeg! En zo stevig gebouwd. Kom maar op met die fotospam hoor!!!

LHS_80

Berichten: 657
Geregistreerd: 19-02-08
Woonplaats: Phoenix Arizona USA

Re: Ons gelderse lichtje Noralyn is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 12:19

Ja spammuh spammuh spammuh!!!

Eloya

Berichten: 5197
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Ons gelderse lichtje Noralyn is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 12:48

Gefeliciteerd en wat is ze knap!!
maar wat vreselijk van morrigan, vond haar zó mooi, wat is er gebeurd met haar?

Cheytjuh

Berichten: 4034
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 13:36

Eloya schreef:
Gefeliciteerd en wat is ze knap!!
maar wat vreselijk van morrigan, vond haar zó mooi, wat is er gebeurd met haar?


Ze lag van het een op andere moment dood in de opfokstal. Stalhouder was die ochtend nog gaan voeren, iets later bij het controlemoment lag ze dood in de hoek. Ze was kerngezond, altijd vrolijk, vol energie, dus het kwam voor ons allemaal als een shock.

Inmiddels 2 weken geleden, maar het blijft onwerkelijk.

Misty12

Berichten: 7049
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 13:51

Gefeliciteerd! Wat heeft die kleine een mooi koppie. En wat is mama trots. Zo mooi om te zien.

Irisx94

Berichten: 810
Geregistreerd: 01-04-10
Woonplaats: Schuinesloot.

Re: Ons gelderse lichtje Noralyn is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 17:00

Wauw wat een mooierd!! <3 ik volg zeker.

Ik wou een topic maken en zag toen "Noralyn" staan. Mijn veulen die vannacht geboren is heb ik namelijk precies zo genoemd. Vet leuk :D

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Re: Ons gelderse lichtje Noralyn is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 17:30

Ze heeft trouwens wel een bekende oogopslag Cheytjuh. Zie de mijne er zo in terug.

Cheytjuh

Berichten: 4034
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Ons gelderse lichtje Noralyn is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 19:40

@ Iris : Wat grappig zeg :D ! Een naamgenootje, die ook al zo knap is !

@ Estera : Vind ik ook, Saron geeft echt typische Saron hoofdjes door , je pikt ze er zo uit :j