[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:08

Haha dan willen ze zeker graag eten van je? :P

Dit doet Pam dus normaal nooit, laat staan niet meer willen stappen of een halt knop die over is gegaan in een soort vreemde manier van zijwaarts :+

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 10:32

Ja eten en terug naar vriendjes :)) lopen ook zonder schaamte naar elkaar te roepen als ze elkaar zien op een km afstand :')

Ik moet ook altijd wel lachen om Wahkan op buitenrit. Als hij iets mogelijks ‘engs’ ziet staat hij stokstijf stil en gaat hij staan kijken. En echt niet dat je hem dan van zijn plaats af krijgt := maar ik heb toch liever dat hij blijft staan als een sprintje ertegen aan gooit, maar het ziet er altijd wel maf uit

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 11:01

Zo herkenbaar, ik kan ook heel moeilijk iets met de paardjes apart doen. Na de periode dat Jules ik de kliniek stond is dat alleen maar erger geworden. Vlekje doet gegarandeerd een ontsnappingspoging als ze alleen staat, arme meid heeft echt last van verlatingsangst nu :(:) .
Jules is alleen nog heel onzeker op wandeling en ik ook een beetje, dus voorlopig doen we nog zo veel mogelijk samen met zijn kleine vriendin, dat is voor iedereen fijner :j

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 11:36

Daarom is bij ons Princess erbij gekomen. Omdat ik de fjorden niet eens meer apart uit de weide kon halen..
En ik moet zeggen dat het echt verbeterd is. Ik kan nu gewoon 1 van de twee uit de weide halen, zolang die kleine erbij staat is er niks aan de hand. Echt heel fijn want nu kan ik zonder schuldgevoel op buitenrit.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:12

Oh dat snap ik ook wel haha alleen dat willen rennen vind ik wel heel vervelend, heb er niet zoveel zin in dat ze haar blessures weer erger gaat maken :=

Bij Benni is ze ook wel tekeer gegaan, maar die hield op een gegeven moment zelf op met roepen dus was het voor Pamba ook prima.

Ach we komen er vast uit! Het is voor beiden nog helemaal nieuw natuurlijk! En Elza stond in een grotere kudde. Pam is gewend met 2 te staan. Misschien kan ze straks wel mee als ik er op zit, zie dat wel meer mensen in het dorp doen :)

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:42

Snap dat je het herstel van de blessure niet in gevaar wil brengen heidiLover... Lijkt me ook best spannend, zo terug naar buiten na een blessure...

Dat wil ik ook heel graag met Vlekje en Jules. Vlek mee als handpaard, maar Vlekje haar tempo ligt wel wat lager dan dat van Jules, moeten we nog even flink oefenen :)

Een derde erbij lijkt mij daarvoor soms ook handig idd sanso, maar drie is wel weer wat anders dan twee, dan zouden ze niet meer samen op stal kunnen, wordt de weide aan de kleine kant en mijn vriend ziet dat niet zitten...

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:04

Ik heb een vraagje aan jullie als fjordenhouders. Ik ben noodgedwongen op zoek gegaan naar een andere stal omdat mijn huidige stal ermee stopte per 1 mei. Aangezien de redelijk korte termijn moest ik zo snel mogelijk iets anders vinden en dat is me gelukkig gelukt! Het enige wat ik nu spannend vind is dat ze dalijk 24/7 de wei op gaat in de zomer. Het wordt gelukkig wel opgebouwd en ze doen aan strookbegrazing, maar toch het idee dat ze zich 24 uur achter elkaar kan 'vol eten'. Normaal stond ze in de zomer alleen overdag buiten en dan was ze echt wel een stuk dikker dan in de winter. Ze heeft gelukkig nog nooit echte klachten gehad hierdoor maar dit wil ik natuurlijk ook graag zo houden. Hebben jullie hier ervaring mee en eventueel tips voor? Een graasmasker heb ik ooit geprobeerd maar daar lag toen haar hele koppie van open :(:) . Ik las iets over gluco balance, maar dat is meer voor als ze echt insulineresistentie hebben geloof ik? Misschien valt het allemaal reuze mee, maar ik ben een bezorgde moeder :o.

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:07

Grasmasker en de plekken waar je schuurplekken krijg tape op doen.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:30

Het ligt denk ik een beetje aan je paard. Die van mij stond eerder ook 24/7 op de wei, maar dat was dan wel echt een kaal stuk. Zij stond echt niet 24 uur achter elkaar te eten, maar ook regelmatig te chillen. Dat is natuurlijk per paard afhankelijk, sommige blijven bijvoorbeeld ook hooi eten als je onbeperkt hooi voert en andere stoppen op het gegeven moment wel, is vaak ook even wennen dat is met weidegang denk ik net zo. Zelf zou ik die van mij niet meer zo stallen, maar ze heeft dan ook zomereczeem en staat nu 24/7 buiten op een paddock met hooi. Ik zou het gewoon goed in de gaten houden, zeker met het risico op hoefbevangenheid. Het gras en de manier van houden in Nederland past eigenlijk niet bij onze fjordjes helaas..

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:37

Marcella, ze kreeg vooral een (open) schuurplek op haar kin. Dat is lastig af te plakken denk ik.
Jets, gelukkig is mijn fjord geen schrokker. Ze eet juist altijd heel netjes. Ik heb inderdaad ook gelezen dat ze veel meer gras per uur opnemen als ze er maar een paar uur op staan. Ik ga haar zeker goed in de gaten houden. Ik moest helaas consessies doen in het vinden van een nieuwe stal omdat het op zo'n korte termijn was. En dan heb ik haar liever 'te veel' buiten dan te weinig.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:01

Ja ik ben voorstander van 24/7 buiten, maar mijn voorkeur gaat dan wel naar een paddock, maar als je in korte tijd iets moet vinden dan heb je natuurlijk minder opties en dan kan je beter buiten zetten dan te lang opsluiten vind ik :) Hebben ze op die stal geen plek waar ze even van het gras af zou kunnen? Anders zou je het zo ook op kunnen bouwen .

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:03

Oja en over aan elkaar gehechte fjordjes in het gesprek hier boven, Oeps is ook zo'n dramaqueen. Gelukkig staan ze nu niet met z'n tweeën omdat het paard van mijn staleigenaresse er ook bij staat, maar toen die nog binnen stond en ik Oeps achter liet was ze het er ook niet mee eens := Winnie's vorige maatje ging ook altijd zo tekeer als ik op buitenrit ging haha.

Ik merk wel dat ze steeds meer aan elkaar gehecht raken want gister was ik even achter de stal met Oeps doorgangen aan het oefenen en toen hinnikte Winnie naar Oeps terwijl het paard van de staleigenaresse nog gewoon bij haar was, dat doet ze echt noooooit naar andere paarden <3


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jets op 01-04-18 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:05

Ik zet mijn fjorden echt niet 24/7 op t gras. Ik heb er 1 met IR en eczeem en de ander krijgt er koliek van. Ik heb hier paddock paradijs. Dus wel 24/7 buiten, maar max 3 uur per dag op het gras.

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:13

Als die mogelijkheid er was had ik dat zeker gedaan Fabster. Helaas is een paddock paradise hier niet te vinden en zal ik moeten doen met een stal waar nú plek is en waar ik het beste gevoel bij had. Het zal uitproberen worden en anders met de eigenaren bespreken wat mogelijk is.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:40

Ja, dat is altijd lastig. Goed in de gaten houden, maar. Je hoort en ziet veel veel te dikke fjorden met allerlei problemen. Als je die eenmaal hebt, kom je er moeilijk nog vanaf. Van Caj heb ik nog contact met de 1ste eigenaar. Die had haar (volgens mij) ook aan huis. Dan kun je het goed in de gaten houden. Toen was er dus nog niks aan de hand. Bij de 2de eigenaar stond ze in pension en daar werd glink voordroog gevoerd. Ze heeft daar maar een jaar gestaan, maar wel met als gevolg dat ze echt moddervet was geworden(kon de ribben niet eens meer voelen) en IR en eczeem erbij cadeau kreeg. Nou heb ik dat wel weer aardig onder controle, maar het gaat nooit meer helemaal weg. Als t metabole systeem eenmaal ontregeld is, komt dat slecht weer goed. Dus ik zou het heel scherp in de gaten houden. Veel met het meet/weeglint meten enzo. Je kan t maar beter vóór zijn.

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:14

24/7 Op gras hangt hier ook af wat voor grond. In Zuid-Holland is het gewoon no go, maar net in Brabant gaat het weer wel goed.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:33

S-V, dat is nog eens een pak haar zeg!!

Ha ha, hier ZH daar kan nu paard echt het land niet op in de polder waar wij staan, zonde van het landje en zonde van de paardenbenen, in de zomer ander probleem inderdaad, te veel en vet gras, moet zeggen hier is de grond dusdanig mishandeld (boer doet er niet veel aan) dat het aan einde seizoen wel te doen is, maar begin pffttt en je moet wel kunnen rijden dan rij je er nog spekjes af. Gelukkig smijt ie er hier ook nog wel eens schapen overheen. Vorig jaar Heps graasmasker geprobeerd, maar die vreet met net zo snel geloof ik als zonder en haar hoofd ging stuk, dus dan maar niet... (verschillende geprobeert), meer rijden dan maar.

Hier weer gezorgd dat ze kunnen blijven eten, rondje paarden tandarts (En je, arts, dus dierenarts)

Heps had niets eigenlijk beetje voor de mooi bijgevijld, dus kan nu helemaal eten als een malle, zucht..
Voor 300 kilo anesthesie was voldoende om haar mooi te kunnen vijlen en toen ik haar terug zette zonder eten op haar stukje, was haar etens-radar nog steeds niet stuk, de 4 sprietjes die nog op de grond lagen, verdwenen ook snel naar binnen.

Toobs had het slechter, hi hi, die kreeg namelijk allereerst Heps haar halster om (aangezien neusriem daar los genoeg van te gespen was) en had maar voor 400 kilo anesthesie gehad, maar die was toen echt stomdronken, even onthouden voor de volgende keer, ha ha. En het is toch altijd al zo'n oelewapper. Hij had wel het mooiste gebit van de dag, dat is dan wel weer fijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:34

Helaas zit ik wel in Zuid Holland en moeten we het dus echt goed in de gaten gaan houden. Ik kan er op het moment even niets anders van maken en geloof me, mijn hoofd maakt overuren op het moment. Wat een drama om in korte tijd iets te vinden wat goed bij jezelf en je paard past.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:38

simoneeee schreef:
Helaas zit ik wel in Zuid Holland en moeten we het dus echt goed in de gaten gaan houden. Ik kan er op het moment even niets anders van maken en geloof me, mijn hoofd maakt overuren op het moment. Wat een drama om in korte tijd iets te vinden wat goed bij jezelf en je paard past.

Zeg maar gewoon eigenlijk onmogelijk, zeker als het budget niet onbeperkt is en zelfs dan...

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 16:49

Sjolvir schreef:
simoneeee schreef:
Helaas zit ik wel in Zuid Holland en moeten we het dus echt goed in de gaten gaan houden. Ik kan er op het moment even niets anders van maken en geloof me, mijn hoofd maakt overuren op het moment. Wat een drama om in korte tijd iets te vinden wat goed bij jezelf en je paard past.

Zeg maar gewoon eigenlijk onmogelijk, zeker als het budget niet onbeperkt is en zelfs dan...


Klopt.. volgend mij zitten wij ook in dezelfde regio dus dan weet je inderdaad waar ik het over heb *zucht*

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:14

Woon ook in dezelfde regio, maar die van mij staat dus net in Brabant in een paddock Paradise waar die het super naar zijn zin heeft. Hier in de regio zou ik die van mij op stal moeten houden, maar dat heeft ook weer risico's met hooi/voordroog van koeienland af.

Sta nu bij de Puit, 24/7 buiten mooie kwaliteit voordroog met een grote binnen schuilstal en weiland is paardengras.

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:19

Mijn paard komt nu dus uit regio Brabant terug naar ZH. De Puit heb ik ook wel eens voorbij zien komen geloof ik. Klinkt goed Marcella.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:53

Ik zit ook in ZH en heb er ruim 1.5 jaar over gedaan :(

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:54

simoneeee schreef:
Mijn paard komt nu dus uit regio Brabant terug naar ZH. De Puit heb ik ook wel eens voorbij zien komen geloof ik. Klinkt goed Marcella.

Heps heeft daar ook nog een winter gekleuterd toen ze 4 werd. :+

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:31

Ik heb mijn fjord bij mijn ouders aan huis in Noord-Holland ook veel gras en het hele jaar door. Ze staat ik de zomer dan ook 24/7 buiten. Word ook elke zomer wat dikker en ze staat nu een jaar niet meer in training wegens blessure waardoor ze nu ook wat dikker is gebleven.

Ze is niet gevoelig voor koliek, bevangenheid of dergelijke en als ze de hele zomer op de wei staat dan staat ze ook vaak wel in de verte te kijken en gewoon lekker te staan. Misschien doet die van jou dat ook wel? Ik zou ook kijken naar een grasmasker als jouw fjord echt veel te dik wordt ondanks beweging, strookbegrazing is al wel heel fijn ondanks de hoeveelheid verse gras. En het ligt inderdaad ook aan het paard. 1 van mijn bijrijdpaardjes is echt heel heel vet die blijft dus door eten de hele dag ook als het gaat om hooi. Hopelijk valt het mee voor je en inderdaad gewoon heel scherp in de gaten houden! :)


@s__v Ach dat wordt oefenen! Hier moet Elza eerst gewoon wat meer conditie hebben voor zoiets, het enthousiasme zit er wel in tijdens een wandeling.

En een 3e paard is idd handiger wat dat betreft, hier zou het dan nog kunnen, maar ik wil dan een rijpaard erbij dus dat gaat nog even niet :y) kan me voorstellen dat jouw vriend dat teveel vind worden overigens! Daar moet je echt ruimte voor hebben..

@Jets wat schattig dat het echte maatjes worden ook! Wel fijn dat er evengoed nog wat bij staat als je met de 1 weggaat, maar wel leuk om dat te merken :D

@sjolvir Fijn dat de tandjes weer helemaal goed zijn! Je bericht herinnert me dat ik ook wel weer een nieuwe afspraak moet maken voor die van mij. :)