wanhopig! geen maagzweren, toch maagproblemen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 23:03

Haverschilpellets.
Dat zijn superfijne brokjes, van arie blok?
Dan laag in suiker/zetmeel, veel vezels en mijn pony at het graag voor zijn poedertjes.
Ik had brokjes nodig maar hij kreeg enkel vitaminekorrel, dus haverschilpellets gaan geven daarvoor.
Het schijnt ontwikkeld te zijn in samenwerking met Utrecht voor darmproblemen zei de een werknemer van Arie Blok mij.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: wanhopig! geen maagzweren, toch maagproblemen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 08:22

Nouja fijn dat ze dat van die ogen in ieder geval nog wel benoemen.

En heel erg fijn dat ze weer thuis is! qua voer is het denk ik handig om zelf ook een beetje uit te gaan zoeken waar ze het goed op doet. Gastro heb ik ook hele goede ervaringen mee, de pijnstillers kun je altijd achter de hand houden mocht je het idee hebben dat ze wel pijn heeft/ krijgt.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: wanhopig! geen maagzweren, toch maagproblemen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:03

Fijn dat hij weer thuis is! Echt slecht dat ze je niet laten afbouwen met een maagzuurremmer. Hopelijk weten ze nu beter. Nu staat hij in ieder geval weer in zijn vertrouwde omgeving en kan weer herstellen van maagzweren. Hoe ernstig waren zijn symptomen de dagen voor je naar Utrecht ging? Je kan in ieder geval concluderen dat hij daarvoor weinig last van maag irritaties moet hebben gehad. Hoewel een maagscopie ook niet altijd alles laat zien.....

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 15:13

Sucralan is een maag beschermer. En ascal is een bloedverdunnend middel, lijkt wat op aspirine. Dit voorkomt verdere schade in de scheilswortel nadat die aangetast is door wormen.

Helaas is de locatie van de pijn dus niet bereikbaar met scopie of opvoelen.. Dan blijft inderdaad kijkoperatie over als je het zeker wilt weten. Lastig!

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: wanhopig! geen maagzweren, toch maagproblemen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:27

Wat ik me nog wel af vroeg: waren je klachten helemaal weg tijdens de behandeling met de ulcergold?

Carola737
Berichten: 21
Geregistreerd: 25-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 02:36

Jasmijn159 schreef:
Wat ik me nog wel af vroeg: waren je klachten helemaal weg tijdens de behandeling met de ulcergold?


Nee de klachten waren inderdaad niet helemaal weg... wel stukken beter, maar zo kon het bijvoorbeeld een aantal weken goed gaan en dan opeens weer een week koliek, wat me erg opviel... vooral bij stormachtig weer, veel regen, of als ze iets spannends in haar omgeving van stal of paddock zag/hoorde... stress... koliek... maargoed, ook kon ze het krijgen zonder duidelijke aanleiding van stress...
Maar omdat ik weet hoe gevoelig ze is blijf ik denken dat het alleen de maag is...dat ze bijv krampen krijgt in de maag, daar helpt ulcer gold natuurlijk niet tegen...
Ik vind het zo moeilijk, tis natuurlijk wel zo dat ze in utrecht niet dom zijn... en als hun zeggen dat er een onderliggende oorzaak moet zijn.. bijv. De scheilwortel omdat die onrelmatig aanvoeld... maar ze weten hwt niet zeker! Vandaar dat mijn twijfel ook blijft bestaan...

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: wanhopig! geen maagzweren, toch maagproblemen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 07:42

Ts bij ons op stal was ook een pony waarbij men de maagzweren niet onder controle kreeg. Uiteindelijk bleek hij ondanks zijn jonge leeftijd PPID te hebben. Door het verhoogde cortisol gehalte kwamen ze ondanks de omeprazole steeds terug. Na het geven van Prascend voor de PPID gaat het al jaren goed.

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: wanhopig! geen maagzweren, toch maagproblemen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 08:16

Er is vrijwel altijd een oorzaak hoor... alleen primair de maag meestal niet. Het komt ergens van.

Carola737
Berichten: 21
Geregistreerd: 25-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 11:54

Yvank_ schreef:
Er is vrijwel altijd een oorzaak hoor... alleen primair de maag meestal niet. Het komt ergens van.



Ja dat zeggen ze in utrecht dus ook... ik heb er moeite mee om dat te geloven... vooral omdat de onderliggende oorzaak niet word gevonden.... maargoed niet alles is natuurlijk uitgesloten.. we kunnen nog testen op pssm... en zo zijn er natuurlijk nog wel een aantal dingen..

Maar neem nu afgelopen nacht... ze is nu twee dagen thuis, ging goed, ik was eigenwijs om haar de ontstekingsremmers van utrecht nog niet te geven, omdat deze weer een naar effect hebben op de maag..
Maargoed , snachts moeten de paarden van mij naar de paddock met inloopstal, ik weet dat yara dat niet leuk vind, ze blijft liever scharrelen voor het huis, maar dat vind ik niet vertrouwd in de nacht.
Ik zet haar in de paddock, geef haar hooi, en zie al meteen dat ze stress krijgt... schrokkerig en opgefokt haar hooi gaan staan eten... je zou er zelf bijna buikpijn van krijgen.. zit overigens wel in een hooinet maar dan gaat het nog in rap tempo.
Ik wist al.. nu word het bal, die gaat buikpijn krijgen... en ja hoor.. buikpijn! Schrapen onrustig op en neer lopen, schrikachtig .. drama dus weer...
Heb er toen toch maar de pijnstilling van utrecht ingegooid, want wilde het niet verder uit de hand laten lopen... dit hielp wel wat, vanochtend is ze wat loom, heeft wel duidelijk minder pijn, en eet haar hooi weer rustig...

Heb dan bij dit beeld sterk het idee dat stress haar buikkrampen geeft....??

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 13:32

Ja dat kan. Dan zul je dus die oorzaak weg moeten nemen. Bij mij was verhuizen de sleutel ipv thuis is hij in pension gekomen.... In combinatie met gastro + .

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: wanhopig! geen maagzweren, toch maagproblemen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:19

Tsja.. of ze toont stress omdat ze pijn heeft? En uiteindelijk weet ze met die pijn zichzelf geen houding te geven en toont ze koliek?

Kip en ei.. lastig.

In elk geval zal de maag niet primair zijn, want dan was het wel over geweest met de ulcergold.

maria_62
Berichten: 309
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:55

Na het hele topic doorgelezen te hebben ben ik benieuwd, @ Janouk, welk type omeprazol van abler.com je moet nemen?
Kun je dit zonder recept bestellen?

TS hoe gaat het nu?
Ik zie dat de behandeling best verschillend is en dat het lang kan duren eer je weet wat voor jouw paard werkt.

Het topic over maagzweren geeft ook veel informatie. Succes.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:12

Hoe gaat het nu?