Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:10

plutolover schreef:
ja L_ieke: de echte goede kopen uiteindelijk een eigen paard... (sorry [naam] :P)

of stoppen er door andere omstandigheden er mee haha.

Een stalgenoot sturde net een foto van een advertentie op stal over een 16e jarige, in de advertentie kwam ze verantwoordelijk over. Maar verlopig geen verzorger/bijrijder

over paar jaar mag [naam] (@dreamer hiero) op spekkie het bos in en ga ik op me puppypaard (of eerder andersom want [naam] heeft meer lef dan ik hahaha)

droomt verder.... hahaha


He he he, jij moest zo nodig verhuizen, daarna kwam [naam] pas (of ongeveer tegelijk) _O- ~~}>

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:12

Anoniem schreef:
plutolover schreef:
ja L_ieke: de echte goede kopen uiteindelijk een eigen paard... (sorry franka :P)

of stoppen er door andere omstandigheden er mee haha.

Een stalgenoot sturde net een foto van een advertentie op stal over een 16e jarige, in de advertentie kwam ze verantwoordelijk over. Maar verlopig geen verzorger/bijrijder

over paar jaar mag franka (@dreamer hiero) op spekkie het bos in en ga ik op me puppypaard (of eerder andersom want franka heeft meer lef dan ik hahaha)

droomt verder.... hahaha


He he he, jij moest zo nodig verhuizen, daarna kwam ET pas (of ongeveer tegelijk) _O- ~~}>


tegelijk je was al opzoek na ET. want volgens mij stond ze maand later op stal..

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:41

Ja klopt, september en de laatste mpd heb ik nog met stan gereden begin september :j

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:54

ik merk gewoon dat ik nog steeds van slag ben van dat filmpje. ik kan het nog steeds niet bevatten haha

als ze me niet gestuurd had... dan had ik het nooit geweten en dan. oke zo mag ik niet denken.. Maar wil vandaag gewoon even rijden. Maar andere kant ook totaal geen zin in. Want als ik met deze stemming hoe ik me nu voel ga rijden.. Dan wordt hij er niet braver op haha..

Alta
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:56

Ik heb geluk gehad, op dezelfde stal waar mijn vorige halve stal stond die trouwens vanavond gekeurd wordt voor verkoop heb ik een andere halve stal aangeboden gekregen en een bijrijdpaard. Wat kan er veel veranderen op een week. :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:01

halve stal of paard? snap even niks van je berichtje.

wel leuk dat je een bij rijdpaard aangeboden heb gekregen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:07

ik weet alleen nog niet hoe ik het nu ga doen met de meivakantie. dan is net het weideseizoen begonnen en dan wil ik wel dat hij extra beweegt, door rijden,longeren. oke hij gaat gelukkig maar een paar uur op het land.

maar toch.. kijkt franka heel lief aan :P nee hoor meid. Je zusje dan??? maar die kan nooit zelfstandig na stanley komen..

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:15

Nogmaals, alsje hem bij mij op stal zet... O:)
En m'n zusje heeft een heel leuk paardje te rijden :D

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:38

Ik lees al een tijdje mee. Ik blijf me soms verbazen hoe veel eigenaren neerbuigend zijn tegen over bijrijders. Ik zou hier graag een tegen reactie op geven. Na veel bij gereden te hebben ben ik nu ook trotse eigenaresse van mijn eigen paard.

Ik blijf me verbazen over hoe neerbuigend eigenaren zijn tegen over bijrijders. Ik heb jaren lang bij gereden met veel plezier, maar heb hierdoor ook veel ellende gehad. Dit heeft mij de doorslag gegeven toch een eigen paard te gaan kopen, ondanks ik vier paarden in de week kon rijden. Ik heb vier jaar lang een paard voor iemand bij gereden. Hiervoor betaalde ik 140 euro in de maand. Het was geweldig dier waar ik nog veel van kon leren (ZZ licht).. Ik reed hem meerdere dagen in de week en had ook geregeld les. Ik kocht af en toe spullen voor hem zoals voer of onderhoud van het leer, glansspray, dekens etc. Ik deed dit met liefde. Op een gegeven moment werd ik om het minste of geringste gebeld. Of ik een deken wilde wisselen, bij de hoefsmid wilde zijn, iets wilde halen of hem uit de weide kon halen, omdat zij hem vaak niet meer kon pakken. Ik vind het niet erg om even heen en weer te rijden. Alleen ik woonde er 8 km vandaan en zij woonde om de hoek van de stal.

Ik ging twee weken op vakantie. Toen ik terug kwam was het paard stok kreupel. Zij heeft hem elke dag zelf gereden in de hoop dat ze hem weer op Z-licht niveau zou krijgen en zou kunnen starten. Het heeft toen twee maanden geduurd voor ze een echo van zijn been ging maken. Het was een beschadigd griffelbeentje (oorzaak: overbelasting).. Vervolgens is hij een half jaar uit de running geweest, toch moest ik die 140 euro blijven betalen. Er werd verwacht dat ik elke dag kwam om zijn stal te doen en met hem te wandelen. Zij was zelf op die stal aan t werk overigens.. Ik deed dit elke dag, tenzij ik echt niet kon door school. Dan werd hij vervolgens die dag niet uit de stal gehaald en was hij de dag erna niet te houden.

Op een gegeven moment verhuisde hij voor de zesde keer van stal en ben ik gaan nadenken. Hij liep inmiddels weer goed, maar ik was niet happy meer. Na heel veel tranen had ik de knoop door gehakt en heb ik keurig een maand van te voren verteld dat ik zou stoppen. Toen begon de ellende pas echt. Ik had de spullen die ik had gekocht voor het paard op marktplaats gezet, omdat ik aan het sparen was voor een mentuig. Ik had niks meer aan die spullen, omdat ik die toch niet meer zou gebruiken. Zij verwachtte dat ik die spullen wel aan haar zou geven (die ik zelf had betaald). Ik werd vervolgens voor van alles uitgemaakt. Lastig gevallen per app, per mail en ze kwam mij zelfs opzoeken op mijn huidige stal om mij daar de volle laag te geven.

Waar ik vooral heel verdrietig over was dat ik mij volledig inzette, veel tijd en geld investeerde in andermans paard en er zo ondankbaar met mij omgegaan werd..

Wat ik eigenlijk hiermee wilt zeggen is dat ik mij soms verbaas dat eigenaren hun verantwoordelijkheid niet nemen voor hun paard en verwachten dat hun bijrijder die verantwoordelijkheid wel op zich neemt. Een eigenaar kiest er bewust voor om een paard te nemen, dus ook de kosten. Dan hoor ik mensen al zeggen, maar t paardrijden is zo duur. Ja dat is duur, maar jij als eigenaar kiest ervoor een paard te nemen. Ik zou geen bijdrage vragen aan mijn bijrijder (wel of ze les wilt nemen). Ik zou al blij zijn dat iemand serieus tijd wilt investeren in mijn paard en samen wilt groeien en het paard de aandacht krijgt die het verdiend. In principe heeft een bijrijder als hij of zij geen contract heeft gewoon het recht om te kunnen stoppen. Ik zelf zou t aangeven een paar weken van te voren, maar als iemand pats boem zegt ik stop ermee is dit zijn of haar recht als hij of zij geen contract heeft. Ik wil zelf voorlopig geen bijrijder. Ik heb zelf voldoende tijd. Mijn paard kan dit mentaal niet aan, kan soms op de vlucht slaan als hij iets niet snapt of eng vindt. Dit wil ik niet op Mn geweten hebben dat mensen ongelukken krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:46

Voor mij één van de redenen om sowieso een contract op te stellen.
En sorry, maar je bent niet verplicht om al die dingen te doen he? Eigenaar vraagt het en je doet het zelf... Ik had allang 'nee' gezegd, haar paard, moet zij voor zorgen...

Dit is voor mij ook echt de eerste keer in alle jaren dat ik hoor dat een eigenaar zo doet. En heb zelf ook zo'n 4 jaar bijgereden.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:47

Anoniem schreef:
Voor mij één van de redenen om sowieso een contract op te stellen.
En sorry, maar je bent niet verplicht om al die dingen te doen he? Eigenaar vraagt het en je doet het zelf... Ik had allang 'nee' gezegd, haar paard, moet zij voor zorgen...


Klopt idd had ook nee kunnen zeggen. Dat is voor een deel Mn eigen fout geweest hoor. Maar dat je t als eigenaar durft te vragen vind ik best lef hebben. Ik zelf als eigenaar zou t nooit vragen van Mn bijrijder en zelf Mn verantwoording nemen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:48

Anoniem schreef:
Voor mij één van de redenen om sowieso een contract op te stellen.
En sorry, maar je bent niet verplicht om al die dingen te doen he? Eigenaar vraagt het en je doet het zelf... Ik had allang 'nee' gezegd, haar paard, moet zij voor zorgen...

Dit is voor mij ook echt de eerste keer in alle jaren dat ik hoor dat een eigenaar zo doet. En heb zelf ook zo'n 4 jaar bijgereden.


Hiervoor heb ik t ook nooit meegemaakt hoor. Heb meerdere paarden gereden, nooit wat mee aan de hand geweest.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:53

Dan heb jij waarschijnlijk een "foute" eigenaresse getroffen Gizeppie, het is natuurlijk nooit zwart wit. Ik heb ook weleens meegemaakt dat een bijrijdster die 3 jaar lang zich vreselijk ingezet heeft voor een paard, het tot M niveau getraind had dmv lessen en wedstrijden, terwijl het dier daarvoor nauwelijks nog wat kon. Zo aan de kant gezet is..het gemene hierbij was dat de eigenaresse van stal veranderd was en de staleigenaresse heel erg graag dat paard wilde gaan rijden dus is gaan stoken.

Echt sommige mensen zitten zo verrot in elkaar...je moet echt geluk hebben met welke persoon je treft zowel aan de eigenaar als aan de bijrijder kant.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:55

Zo extreem heb ik het gelukkig nog niet gehad! Wel dat paarden standaard onder je kont verkocht worden. Dan kom je blij melden dat je een startkaart hebt voor dat paard (zelf betaald en op verzoek van de eigenaar), krijg je te horen dat hij aanstaande zaterdag vertrekt :(

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 08:04

Elisa2 schreef:
Dan heb jij waarschijnlijk een "foute" eigenaresse getroffen Gizeppie, het is natuurlijk nooit zwart wit. Ik heb ook weleens meegemaakt dat een bijrijdster die 3 jaar lang zich vreselijk ingezet heeft voor een paard, het tot M niveau getraind had dmv lessen en wedstrijden, terwijl het dier daarvoor nauwelijks nog wat kon. Zo aan de kant gezet is..het gemene hierbij was dat de eigenaresse van stal veranderd was en de staleigenaresse heel erg graag dat paard wilde gaan rijden dus is gaan stoken.

Echt sommige mensen zitten zo verrot in elkaar...je moet echt geluk hebben met welke persoon je treft zowel aan de eigenaar als aan de bijrijder kant.


Jammer dat mensen soms zo zijn. Dat stoken ken ik idd wel. Deed zij ook toen ik Mn paard had gekocht.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 08:05

Sheran schreef:
Zo extreem heb ik het gelukkig nog niet gehad! Wel dat paarden standaard onder je kont verkocht worden. Dan kom je blij melden dat je een startkaart hebt voor dat paard (zelf betaald en op verzoek van de eigenaar), krijg je te horen dat hij aanstaande zaterdag vertrekt :(


Ja deze ken ik ook wel idd.. Beetje stom dat ze dat dan niet ff melden ofzo Haha..

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 08:26

Ik ben zeker niet neerbuigend na bijrijders ik heb ook zeker een paar goede gehad. Die kochten zelf een paard of gingen zelf er mee stoppen.

Ik heb mijn les geleerd er komt niet meer zo snel een jongere meid op Stanley. Ja ik weet volwassen kunnen ook ontverantwoordlijk zijn.

Maar dit heeft me best een knauw gegeven. Heb al keer een 17jarige gehad die was Stanley z’n deken vergeten om te doen midden in de winter.. (smorgens lag er nog sneeuw) gelukkig had hij alleen een race streep geschoren, dus had hij t heus wel overleefd. Maar ik werdt dus door m’n instrucice over gebeld. Zei heeft deken weer om gedaan (hij stond toen ook 24/7 buiten)

Haar excuus: dacht dat t nog zomer was...
En ze had nog andere dingetjes toonde weinig intresse bla bla

Nee ik moet wel dan iemand hebben die stevig in schoenen staat.

En gizeppe jij heb blijkbaar ‘andersom’

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 08:42

Gizeppie schreef:
Anoniem schreef:
Voor mij één van de redenen om sowieso een contract op te stellen.
En sorry, maar je bent niet verplicht om al die dingen te doen he? Eigenaar vraagt het en je doet het zelf... Ik had allang 'nee' gezegd, haar paard, moet zij voor zorgen...


Klopt idd had ook nee kunnen zeggen. Dat is voor een deel Mn eigen fout geweest hoor. Maar dat je t als eigenaar durft te vragen vind ik best lef hebben. Ik zelf als eigenaar zou t nooit vragen van Mn bijrijder en zelf Mn verantwoording nemen.


Toen mijn paard kreupel was heb ik ook extra hulp aan m'n bijrijder gevraagd (moest 3x per dag stappen), puur om te kijken of ze misschien ergens een dagje vrij had dat ze ook een keertje extra kon om mij te helpen. Had ze nee gezegd, helemaal prima. Maar het vragen staat vrij natuurlijk ;)
Je hebt inderdaad een verkeerde eigenaar gehad, maar je had eerder aan jezelf moeten denken en nee moeten zeggen als het je niet aan stond ;)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:30

plutolover schreef:
Ik ben zeker niet neerbuigend na bijrijders ik heb ook zeker een paar goede gehad. Die kochten zelf een paard of gingen zelf er mee stoppen.

Ik heb mijn les geleerd er komt niet meer zo snel een jongere meid op Stanley. Ja ik weet volwassen kunnen ook ontverantwoordlijk zijn.

Maar dit heeft me best een knauw gegeven. Heb al keer een 17jarige gehad die was Stanley z’n deken vergeten om te doen midden in de winter.. (smorgens lag er nog sneeuw) gelukkig had hij alleen een race streep geschoren, dus had hij t heus wel overleefd. Maar ik werdt dus door m’n instrucice over gebeld. Zei heeft deken weer om gedaan (hij stond toen ook 24/7 buiten)

Haar excuus: dacht dat t nog zomer was...
En ze had nog andere dingetjes toonde weinig intresse bla bla

Nee ik moet wel dan iemand hebben die stevig in schoenen staat.

En gizeppe jij heb blijkbaar ‘andersom’


Ik was 18 toen ik begon met dit paard geloof ik. Dekens vergeten is wel een beetje dom Maar ken meerdere bijrijders op Mn huidige stal die de deken vergeten waren of verkeerd hadden opgedaan waardoor hij even later kapot was..

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:30

Waarschijnlijk vond de betreffende eigenaar jou betrokken overkomen.
En dacht ze dat je wel bereid was om die dingen te doen.
Vragen staat vrij. Nee zeggen ook.
Je bepaalt zelf jouw eigen grenzen, niemand anders.
En als je niet door wilde betalen. Had je dat kunnen overleggen met de eigenaar. Of afhankelijk van welke afspraken daarover gemaakt waren.

Eens zien tegen de tijd dat je zelf een bijrijder hebt. Zou mooi zijn als je gelijk een fijne vindt...hoewel er toch meestal een lading van het andere soort aan vooraf gaan.

Ja als eigenaar kies je zelf voor een paard.
Kies je eventueel ook om deze te delen met een ander.
Delen/uilenen, ligt eraan hoe je daar samen instaat.
En pech voor de eigenaar. Deze draait altijd op voor de risico's en kosten. Vaak ook voor het (extra) werk.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:18

Sheran schreef:
Zo extreem heb ik het gelukkig nog niet gehad! Wel dat paarden standaard onder je kont verkocht worden. Dan kom je blij melden dat je een startkaart hebt voor dat paard (zelf betaald en op verzoek van de eigenaar), krijg je te horen dat hij aanstaande zaterdag vertrekt :(


Als je dat een paar keer meemaakt wordt je ook harder. Eigenaar wil paard op wedstrijd? Geen vergoeding en niet meedelen in de winst? Prima. Dan betaalt de eigenaar startkaart en startgeld...

Tot nu toe ging het bij mij op goed vertrouwen dat ik het paard niet onverwacht midden in startkaart seizoen kwijt was. Maar toen huidige eigenaresse naar de paardenprijzen ging kijken terwijl we het steeds hadden gehad over wanneer ik zou gaan starten, heb ik er wel expliciet naar gevraagd of ze plannen had en of ze er rekening mee hield dat ik niet kosten ging maken voor startkaart en wedstrijden en paard ineens verkocht zou worden.

Als de eigenaar alles betaald en je weet dat het paard in principe verkocht moet worden op termijn (maar bij een goed bod eerder weg mag) vind ik het een ander verhaal.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:36

Dat snap ik ook nooit, eigenaren die het paard verkopen en even "vergeten" de bijrijders in te lichten en dat pas een paar dagen van tevoren doen...

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:46

Anoniem schreef:
Dat snap ik ook nooit, eigenaren die het paard verkopen en even "vergeten" de bijrijders in te lichten en dat pas een paar dagen van tevoren doen...



Mee eens snap ik echt niet.

Ik zou dan de optie geven of hun t paard dan willen kopen. Zo niet even goede vrienden maar dan weet de bijrijder ervan

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:44

Anoniem schreef:
Dat snap ik ook nooit, eigenaren die het paard verkopen en even "vergeten" de bijrijders in te lichten en dat pas een paar dagen van tevoren doen...


:$ :$ :$

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:48

Dat was bij mij gelukkig niet het geval, ik betaalde niks. Maar goed, die startkaart dus wel. Er waren geen plannen om het paard te verkopen, maar de eigenaar had wel meerdere paarden dus ondenkbaar was het niet. Maar goed, beetje jammer allemaal...