Aanrijder amazone (16) wil vrijspraak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Aanrijder amazone (16) wil vrijspraak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 13:43

hln / nieuwsblad
Overige


Tweeëneenhalf jaar na de zware aanrijding en na twee jaar onderzoek door twee deskundigen werd de zaak van de aangereden amazone Estée-Camille Moncarey (16) gisteren definitief behandeld. De deskundige is duidelijk: de aanrijding was onvermijdelijk. Maar waren Estée en haar paard te veel in de duisternis gehuld? Of lag alcohol aan de basis van het vreselijke ongeval?

Het had heel wat voeten in de aarde, er ging twee jaar gebakkelei aan vooraf. De zaak werd meer dan tien keer uitgesteld omdat twee deskundigen zich over de zaak bogen en zowel in 2016 als 2017 werd op ‘de verjaardag’ van het ongeval een plaatsbezoek gehouden, maar gisteren werd eindelijk het ongeval definitief gepleit.

De politierechter wacht de zware taak om af te wegen wie of wat de oorzaak was voor de aanrijding van Estée op 6 oktober 2015. Het meisje maakte die dag een wandeling met haar paard, vergezeld door haar zusje op de fiets, toen de auto van Serge R. recht op hen afkwam. De gevolgen waren zwaar: Estée (toen 14) werd levensgevaarlijk gewond, haar paard liet het leven.

De zaak werd al een eerste keer behandeld op 30 mei 2016, maar omdat er zoveel discussie was, mondde ze uit in een grondig onderzoek. Zo was er discussie of het op het moment van het ongeval om 19.44 uur al donker was, of Estée-Camille en paard Moon verlicht waren, toen de amazone op de baan kwam en wat de getuige die in de tegenovergestelde richting reed verklaarde.

Ongeval onvermijdelijk
“Mijn cliënt reed in elk geval niet te snel: 60 tot 65 kilometer per uur, terwijl in de Groenestraat in Gijverinkhove 70 kilometer per uur toegestaan is”, zei meester Rik Ascrawat. “Wij blijven er ook bij dat het ongeval gebeurde omstreeks 19.45 uur, dat het al donker was en dat het regende.”

“Estée droeg geen enkele vorm van verlichting, was donker gekleed en ook haar paard had een donkere kleur. Er was geen enkel contrast tussen haar en haar omgeving. Om het met de woorden van de deskundige te zeggen: dit was een perfecte camouflage en het ongeval onvermijdelijk.”

Vrijspraak gevraagd
“Dat mijn cliënt misschien zonder brandende lichten reed? De lichten van zijn auto gaan automatisch aan bij duister weer.” Ascrawat vroeg dan ook de vrijspraak voor Serge R.

“Wat was de invloed van de alcoholintoxicatie van Serge R. op het ongeval?”, vroeg advocaat van de burgerlijke partij Joachim Vanspeybrouck op zijn beurt. “Hij had 1,61 promille in zijn bloed. Zelfs als het slachtoffer opvallende kleding gedragen had, zou het ongeval gebeurd zijn. Er is namelijk geen enkele aanwijzing dat R., zelfs binnen de straal van dertig meter, geremd heeft of uitgeweken is. Dat is de essentie van heel de zaak.

Verzekeraar KBC vroeg om de schadevordering van het omgekomen paard Moon van 15.000 euro af te wijzen. “En wat Estée-Camille betreft: als amazone was zij een zwakke weggebruiker en wordt ze sowieso vergoed. Dat doen we nu al.”

Estée rijdt opnieuw
Alexander Moncarey, de vader van Estée, was niet aanwezig bij de pleidooien. “Wellicht zal ik wel het vonnis bijwonen”, zegt hij. “De zaak heef nu lang genoeg aangesleept. Dat die man een pintje gedronken had, tot daar aan toe. Wie doet dat niet? Het is wel jammer dat hij het paard niet gezien heeft. Ik was die avond thuis en het was zeker nog niet donker. Maar het belangrijkste is dat mijn dochter volledig hersteld is en dat ze weer paardrijdt.”

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:51

Nieuwsredactie schreef:
hln / nieuwsblad

Estée rijdt opnieuw
Alexander Moncarey, de vader van Estée, was niet aanwezig bij de pleidooien. “Wellicht zal ik wel het vonnis bijwonen”, zegt hij. “De zaak heef nu lang genoeg aangesleept. Dat die man een pintje gedronken had, tot daar aan toe. Wie doet dat niet? Het is wel jammer dat hij het paard niet gezien heeft. Ik was die avond thuis en het was zeker nog niet donker. Maar het belangrijkste is dat mijn dochter volledig hersteld is en dat ze weer paardrijdt.”


Mag ik dit een 'bijzondere' reactie van de vader vinden? Het is jammer dat hij het paard niet heeft gezien, maar iedereen drinkt wel eens achter het stuur :? >;)

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:58

Anoeska schreef:
Nieuwsredactie schreef:
hln / nieuwsblad

Estée rijdt opnieuw
Alexander Moncarey, de vader van Estée, was niet aanwezig bij de pleidooien. “Wellicht zal ik wel het vonnis bijwonen”, zegt hij. “De zaak heef nu lang genoeg aangesleept. Dat die man een pintje gedronken had, tot daar aan toe. Wie doet dat niet? Het is wel jammer dat hij het paard niet gezien heeft. Ik was die avond thuis en het was zeker nog niet donker. Maar het belangrijkste is dat mijn dochter volledig hersteld is en dat ze weer paardrijdt.”


Mag ik dit een 'bijzondere' reactie van de vader vinden? Het is jammer dat hij het paard niet heeft gezien, maar iedereen drinkt wel eens achter het stuur :? >;)


Ja vind het erg raar...

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Aanrijder amazone (16) wil vrijspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:00

Ik vermoed dat hij de zaak gewoon wil sluiten en er niet verder mee lastig gevallen wil worden. Vandaar ook de vrijspraak die ze willen dan is het afgelopen

Emerelle

Berichten: 1159
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Aanrijder amazone (16) wil vrijspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:42

volgens mij bedoelt die vader dat iedereen wel eens met 3 of 4 biertjes naar huis rijd. ipv 1 of 2 wat toegestaan is.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:14

EMMAxSAMMY schreef:
volgens mij bedoelt die vader dat iedereen wel eens met 3 of 4 biertjes naar huis rijd. ipv 1 of 2 wat toegestaan is.


Oh ja? Dan nog is het een rare uitspraak.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Aanrijder amazone (16) wil vrijspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:16

'Iedereen'? Neuh, dacht het niet.
Maar ik kan me voorstellen dat hij het wil afsluiten.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Aanrijder amazone (16) wil vrijspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:18

Ik snap niet hoe lastig het moet zijn om objectief vast te stellen of het donker was. Begin oktober gaat de zon onder om 7 uur. De schemering eindigt om half 8... Dan is het dus donker.
Natuurlijk hoort iemand niet te drinken en dat maakt de uitspraak lastiger. Maar dat stukje lijkt me simpel.

Overigens snap ik wel dat je er klaar mee bent. Zulke rechtzaken zijn een emotionele achtbaan... Zeker als je gewoon verder wil.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:25

Anoeska schreef:
Nieuwsredactie schreef:
hln / nieuwsblad

Estée rijdt opnieuw
Alexander Moncarey, de vader van Estée, was niet aanwezig bij de pleidooien. “Wellicht zal ik wel het vonnis bijwonen”, zegt hij. “De zaak heef nu lang genoeg aangesleept. Dat die man een pintje gedronken had, tot daar aan toe. Wie doet dat niet? Het is wel jammer dat hij het paard niet gezien heeft. Ik was die avond thuis en het was zeker nog niet donker. Maar het belangrijkste is dat mijn dochter volledig hersteld is en dat ze weer paardrijdt.”


Mag ik dit een 'bijzondere' reactie van de vader vinden? Het is jammer dat hij het paard niet heeft gezien, maar iedereen drinkt wel eens achter het stuur :? >;)


Uiterst bijzonder inderdaad... Wat een mafklapper...

Kerel, je had je kind wel kunnen verliezen... Je zou die beschonken bestuurder toch geen licht meer in de ogen gunnen? De volgende keer is het een overstekende voetganger die geen hesje draagt...
Op 30 mei gaat de zon rond kwart voor 10 pas onder... Het was fokking kwart voor 8... Schemerig door regen en allicht onder de bomen? Zou kunnen... Maar dan kan je heus nog wel het een van het ander onderscheiden.

Edit, foutje... 30 mei kwam de zaak voor... Met dank aan een oplettende Bokker in pb _/-\o_

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:30

Janine1990 schreef:
Anoeska schreef:

Mag ik dit een 'bijzondere' reactie van de vader vinden? Het is jammer dat hij het paard niet heeft gezien, maar iedereen drinkt wel eens achter het stuur :? >;)


Uiterst bijzonder inderdaad... Wat een mafklapper...

Kerel, je had je kind wel kunnen verliezen... Je zou die beschonken bestuurder toch geen licht meer in de ogen gunnen? De volgende keer is het een overstekende voetganger die geen hesje draagt...
Op 30 mei gaat de zon rond kwart voor 10 pas onder... Het was fokking kwart voor 8... Schemerig door regen en allicht onder de bomen? Zou kunnen... Maar dan kan je heus nog wel het een van het ander onderscheiden.


Het ongeluk is gebeurd op 6 oktober 2015 ;)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:37

Veulen84 schreef:
Het ongeluk is gebeurd op 6 oktober 2015 ;)


Ja, stom van me... Zie edit... :')
Ik was zo verbaasd door de reactie van de vader dat ik meteen de eerste datum er uit heb gepakt :+

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:05

EMMAxSAMMY schreef:
volgens mij bedoelt die vader dat iedereen wel eens met 3 of 4 biertjes naar huis rijd. ipv 1 of 2 wat toegestaan is.


Mag toch hopen dat je dit zelf ook niet echt normaal vindt 8)7 ?

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Aanrijder amazone (16) wil vrijspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:28

Achter het stuur = geen druppel alcohol *punt*
Op 6 oktober is het om 19:45 uur nog niet donker, wel op zijn minst flink schemerig en daarmee erg onverstandig om zonder verlichting buiten te rijden zeker bij slecht weer.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Aanrijder amazone (16) wil vrijspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:37

Ik drink ook nooit als ik moet rijdeb. Maar goed ik durf zelf door een oog operatie in t donker niet auto te rijden vooral als het regent

Ik probeer zoveel mogelijk dat te vermijden in donker rijden puur omdat als het wel moest ik al zo vaak geschrokken ben door slecht verlichte fietsers.. (vooral als ze zomaar even oversteken)

Ik snap dat de vader zoiets heb ik wil verder

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:41

Nieuwsredactie schreef:
“Dat mijn cliënt misschien zonder brandende lichten reed? De lichten van zijn auto gaan automatisch aan bij duister weer.” Ascrawat vroeg dan ook de vrijspraak voor Serge R.


Zo donker was het kennelijk nog niet, als de automatische verlichting van de auto nog niet aan was gegaan.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:50

Inoterry schreef:
Nieuwsredactie schreef:
“Dat mijn cliënt misschien zonder brandende lichten reed? De lichten van zijn auto gaan automatisch aan bij duister weer.” Ascrawat vroeg dan ook de vrijspraak voor Serge R.


Zo donker was het kennelijk nog niet, als de automatische verlichting van de auto nog niet aan was gegaan.


Ik denk dat er bedoeld werd dat er door de verdediging aangedragen werd dat hij misschien zonder verlichting reed, en dat dit het antwoord van zijn advocaat is.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 23:07

Inoterry schreef:
Nieuwsredactie schreef:
“Dat mijn cliënt misschien zonder brandende lichten reed? De lichten van zijn auto gaan automatisch aan bij duister weer.” Ascrawat vroeg dan ook de vrijspraak voor Serge R.


Zo donker was het kennelijk nog niet, als de automatische verlichting van de auto nog niet aan was gegaan.



Precies dit dacht ik ook!

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Aanrijder amazone (16) wil vrijspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 23:32

In België stappen mensen inderdaad veel makkelijker achter het stuur met te veel alcohol op. Het is uitzonderlijk als omstanders daar commentaar op hebben. Ik vraag me af of het zou helpen als er een regel was dat als je bij een ongeval betrokken bent en alcohol op hebt je direct als schuldige aangewezen wordt, ondanks de verdere omstandigheden. Het zou verzekeringstechnisch wel snel duidelijkheid geven en dan krijg je niet van die slepende zaken.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:31

Citaat:
“Wat was de invloed van de alcoholintoxicatie van Serge R. op het ongeval?”, vroeg advocaat van de burgerlijke partij Joachim Vanspeybrouck op zijn beurt. “Hij had 1,61 promille in zijn bloed. Zelfs als het slachtoffer opvallende kleding gedragen had, zou het ongeval gebeurd zijn. Er is namelijk geen enkele aanwijzing dat R., zelfs binnen de straal van dertig meter, geremd heeft of uitgeweken is. Dat is de essentie van heel de zaak.


1,16 promille is niet een paar biertjes hè. Dan ga je echt al snel naar 7-10 biertjes. Is dat echt normaal in België?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:40

Anoeska schreef:
Citaat:
“Wat was de invloed van de alcoholintoxicatie van Serge R. op het ongeval?”, vroeg advocaat van de burgerlijke partij Joachim Vanspeybrouck op zijn beurt. “Hij had 1,61 promille in zijn bloed. Zelfs als het slachtoffer opvallende kleding gedragen had, zou het ongeval gebeurd zijn. Er is namelijk geen enkele aanwijzing dat R., zelfs binnen de straal van dertig meter, geremd heeft of uitgeweken is. Dat is de essentie van heel de zaak.


1,16 promille is niet een paar biertjes hè. Dan ga je echt al snel naar 7-10 biertjes. Is dat echt normaal in België?


Ik ben Belg en ik stap niet bij iemand in de auto die gedronken heeft. Als mijn chauffeur het nodig vindt om 1 of 2 pintjes te drinken, durf ik daar gerust wat van zeggen. In mijn kringen is het in ieder geval niet zo normaal... maar in de businesswereld is het de standaard, drinken en rijden. Ronduit belachelijk.