Veel blaffen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Veel blaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 21:00

Sinds 3,5 week hebben we een nieuwe hond, een gecastreerde reu van 1,5 jaar uit Rusland.
Een hele verandering voor hem, maar hij doet het hartstikke goed. Het is een enorme lieve vrolijke hond.
Ik ben vorige week begonnen met training, alleen nog in huis en in de tuin. Dit pikt hij goed op, hij vindt het leuk om de oefeningen te doen en is enorm baasgericht.
Er is alleen iets waarbij ik niet goed weet hoe ik er mee om moet gaan.
In huis blaft hij veel, hij slaat overal op aan. Als de kat boven van een bed af springt, als de buurman op de trap loopt, als er iemand achter de tuin langs komt (dan ziet hij iets door de heg heen), als hij voor iets hoort.

Dit is mn 4e hond en mn 4e herplaatser, maar ik heb blijkbaar nooit blaffers gehad. Op een simpel "klaar" reageert hij niet, maar dat commando kent hij natuurlijk ook niet.
Hij mag van mij best wel eens aan slaan, en hij heeft natuurlijk ook de tijd nodig om hier goed te wennen. Maar ik wil geen problemen met de buren en het zou fijn zijn als ik hem kan laten stoppen met blaffen.
Hebben jullie tips?

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:02

Het schijnt het makkelijkste te zijn als je eerst aan het blaffen zelf een commando hangt zodat je daarna aan het 'niet blaffen' een commando kan geven.
Afleiding kan ook helpen, bijvoorbeeld met een speeltje, commando's die hij kent of wandeling. Niet teveel hetzelfde doen als hij blaft want anders gaat hij blaffen koppelen aan hetgeen waarmee je hem afleid.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 21:58

xSCWx schreef:
Het schijnt het makkelijkste te zijn als je eerst aan het blaffen zelf een commando hangt zodat je daarna aan het 'niet blaffen' een commando kan geven.
Afleiding kan ook helpen, bijvoorbeeld met een speeltje, commando's die hij kent of wandeling. Niet teveel hetzelfde doen als hij blaft want anders gaat hij blaffen koppelen aan hetgeen waarmee je hem afleid.


Dat heb ik inderdaad ook gehoord, om er een commando aan te koppelen. Maar ik weet niet goed hoe ik dat het beste aan kan leren. Tijdens het spelen is hij niet blafferig, dus het is lastig uit te lokken vind ik.
Ik train hem trouwens wel met een klikker, maar als ik wacht tot hij zelf blaft en ik klik, klik ik dan voor het blaffen of voor de opwinding die hij erbij heeft?
Ik vind het erg lastig, haha.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:15

Ah hij kent de clicker, dat is makkelijk. Als hij blaft en je klikt is hij natuurlijk gelijk afgeleid (want: er komt een snoepje!). Dus het is: blaf - klik - commando - snoepje. Zo zou ik het doen. Als je dat eenmaal hebt gedaan even goed op blijven letten en direct bij de eerstvolgende blaffen erna herhalen. Ik gok dat hij door de clicker wel direct uit zijn “hier moet ik om blaffen!” Modus is dus het is direct een afleiding.
Edit: mocht hij nou op een gegeven moment stoppen met blaffen als je aan komt lopen als je het blaffen wil aanleren, koppel daar dan ook gelijk een commando aan. Dus: blaf - je loopt naar hem toe, stopt met blaffen - klik - commando - snoepje.

kiwiwitje

Berichten: 20113
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Veel blaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:20

Het blaffen op commando hebben we hier ook aangeleerd door het blaffen uit te lokken. Dus hij begint te blaffen, om wat voor reden dan ook, Jij geeft hem het commando dat je wil gebruiken om te blaffen en beloont. Dit hebben we een aantal keer gedaan en het kwartje viel erg snel. Zodra het commando lukt kun je aangeven wanneer het gewenst is, dus op commando, en wanneer het ongewenst is door de manier waarop je nu aangeeft dat wat hij doet niet mag. Hier is dat ''nee.''

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Veel blaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 22:22

Ik ga het proberen om op commando te zetten. Ik kan het denk ik wel uitlokken als ik aan mn dochter vraag om tegen de deur te kloppen ofzo :D

rollyjogered

Berichten: 200
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Re: Veel blaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:28

wij hebben ook een blaf hond uit het buitenland. meerdere keren herplaatst geweest in rotterdam en uiteindelijk bij ons in het buitengebied terrecht gekomen. ze blaft echt nog een fractie van toen ze er net was. je hebt deze hond nog maar 3,5 week, dus ik denk datie ook moet wennen. onze hond blafte eerst voor álles, maar nu kent ze de geluiden van het huis. nu blaft ze alleen nog als er een kat in de tuin loopt of iemand op het erf/de weg is. af en toe heeft ze wel is een blaf momentje maar nadat ze naar haar plaats gestuurd is, is het ook klaar.
ik zou vooral je hond veel tijd gunnen om te wennen aan alles dat nieuw is. natuurlijk niet continu door laten blaffen, maar mijn ervaring is wel dat het veel minder wordt. :)

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 22:36

rollyjogered schreef:
wij hebben ook een blaf hond uit het buitenland. meerdere keren herplaatst geweest in rotterdam en uiteindelijk bij ons in het buitengebied terrecht gekomen. ze blaft echt nog een fractie van toen ze er net was. je hebt deze hond nog maar 3,5 week, dus ik denk datie ook moet wennen. onze hond blafte eerst voor álles, maar nu kent ze de geluiden van het huis. nu blaft ze alleen nog als er een kat in de tuin loopt of iemand op het erf/de weg is. af en toe heeft ze wel is een blaf momentje maar nadat ze naar haar plaats gestuurd is, is het ook klaar.
ik zou vooral je hond veel tijd gunnen om te wennen aan alles dat nieuw is. natuurlijk niet continu door laten blaffen, maar mijn ervaring is wel dat het veel minder wordt. :)


Ik snap dat hij de tijd nodig heeft om te wennen, en hij krijgt ook alle tijd om te wennen. Maar ik ben bang dat het blaffen alleen maar erger gaat worden als ik er niets mee doe. Misschien is dat niet zo hoor, maar ik doe er liever iets aan, voordat het echt ongewenst gedrag gaat worden.

kiwiwitje

Berichten: 20113
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Veel blaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:40

Het op “commando” zetten van verschillende dingen is buiten nuttig ook leuk om te doen. Je bent toch met de hond bezig en iedere hond heeft behoefte aan duidelijkheid. Door zo samen dingen te oefenen zal jullie band ook alleen maar sterker worden. :) soms kan t even duren voordat t kwartje valt maar je hebt veel plezier van t samenwerken. :)

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 22:45

kiwiwitje schreef:
Het op “commando” zetten van verschillende dingen is buiten nuttig ook leuk om te doen. Je bent toch met de hond bezig en iedere hond heeft behoefte aan duidelijkheid. Door zo samen dingen te oefenen zal jullie band ook alleen maar sterker worden. :) soms kan t even duren voordat t kwartje valt maar je hebt veel plezier van t samenwerken. :)


Daarom, het is sowieso leuk om te doen.
Ik wil hem ook gaan leren om de huiskamer deur dicht te doen. Scheelt mij weer 100x lopen (onze kat maakt de deur steeds open) :D

kiwiwitje

Berichten: 20113
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 23:07

TinkerTreas schreef:
kiwiwitje schreef:
Het op “commando” zetten van verschillende dingen is buiten nuttig ook leuk om te doen. Je bent toch met de hond bezig en iedere hond heeft behoefte aan duidelijkheid. Door zo samen dingen te oefenen zal jullie band ook alleen maar sterker worden. :) soms kan t even duren voordat t kwartje valt maar je hebt veel plezier van t samenwerken. :)


Daarom, het is sowieso leuk om te doen.
Ik wil hem ook gaan leren om de huiskamer deur dicht te doen. Scheelt mij weer 100x lopen (onze kat maakt de deur steeds open) :D

Haha die is leuk :')
Ik wil die van mij nog steeds leren dat ze hun speelgoed opruimen. Alleen daar doe ik zelf gewoon te weinig moeite voor. :p

Zinzi_jewel

Berichten: 8810
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Veel blaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 23:20

Heb ook een buitenlandse blaf hond
Grieks
Waar mijn turk kalm was
Blaft deze op alles
Wordt er zot van
En de buren ook .

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 23:53

Ik lees even mee voor tips, ook wij hebben een blaffende herplaatser ( een Roemeen)
We hebben haar nu 3,5 jaar, ze wordt in juni 4. Soms kan ze zelfs in een soort trance belanden en is niet meer tot reden vatbaar...
Ik zeg weleens, sommige mensen hebben een huilbaby, wij een blafhond :')