Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 21:46

Om stil bij te staan.....
Om stil van te worden....
Bedankt om dit te delen. Sta er versteld van. Had al eens zo iets zien voorbij komen ivm muziek, maar nog niet met woorden....
Zet me eventjes heel erg tot nadenken ......[/quote]


Het is niet specifiek met woorden beïnvloed, het kan zijn blootgesteld aan woorden, muziek, plaats, persoon, wat dan ook.
Alles is energie, dat is de essentie.
Heel logisch eigenlijk.
Graag gedeelt!

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 21:53

Hypericum schreef:
Ik hoop dat een cs therapeut nog kan uitleggen hoe zo'n scheefstand van de ogen verholpen wordt.
Want ik kan het me simpelweg niet voorstellen, dat dat én met amper druk én pijnloos kan gebeuren.
Iedereen die bijvoorbeeld wel eens een (sub)luxatie heeft gehad weet hoe ontzettend pijnlijk het is al botten/gewrichten in een andere stand komen.
(En ook hoeveel 'geweld' er voor nodig is om die verkeerde stand weer te veranderen)


Ik denk zelf eerder dat de scheefstand van de ogen komt door de grote eenzijdige spanning in de bespiering, banden, pezen en fascia. Bij Janouk kon je een groot verschil voelen in de spanning en ontwikkeling van de kaakspieren en de spieren op het voorhoofd. Waardoor veel druk en irritatie kwam op de zenuwen in het hoofd.

Bij headshaking zijn verschillende oorzaken aan te wijzen en veel verschillende triggers voor een aanval. Dat verschilt per patient. Ik heb met veel dierenartsen maar ook verschillende "mensen artsen" gesproken in mij zoektocht naar hulp voor Janouk. Medisch is er nog weinig onderzoek gedaan naar en weinig kennis over headshaken wereldwijd. In Utrecht liep vorig jaar een onderzoek, maar ze wilden daar alleen specifieke headshakers in het onderzoek meenemen met specifieke klachten in de zomer en die in de winter niet headshakten.. Omdat Janouk het hele jaar door last had, mocht ze niet meedoen in onderzoek. Wel heeft ze de medicijnen getest. De medicijnen deden niets voor haar.

Door de craniosacraal therapie nam de druk en irritatie in haar hoofd af, waardoor de zenuwen tot rust kwamen.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 07:00

Aanvulling, veel problemen ontstaan door problemen met de hyoid, tongbeen, bij het paard.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:53

Mijn CS therapeut Arine Kruyt komt geloof ik uit Drente, dus dat is dicht bij Overijssel. Hele fijne rustige vrouw. Zij behandelt ook een headshaker bij ons op stal (Gelderland, Apeldoorn).

Ik denk ook dat de scheefstand in het hoofd meer te maken heeft met de spieren eromheen en de bindweefsels die bijv veel spanning hebben en daardoor korter worden, waardoor het lijkt alsof de ogen scheef staan of meer naar voren of achter. Ik denk niet dat de botten van de schedel echt heel scheef gaan staan.

P.S. Kan iemand BigBen verwijderen uit dit topic, aangezien er geen enkel zinnig woord uitkomt dat hier een positieve bijdrage heeft?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:14

Hypericum schreef:
Ik hoop dat een cs therapeut nog kan uitleggen hoe zo'n scheefstand van de ogen verholpen wordt.
Want ik kan het me simpelweg niet voorstellen, dat dat én met amper druk én pijnloos kan gebeuren.
Iedereen die bijvoorbeeld wel eens een (sub)luxatie heeft gehad weet hoe ontzettend pijnlijk het is al botten/gewrichten in een andere stand komen.
(En ook hoeveel 'geweld' er voor nodig is om die verkeerde stand weer te veranderen)

Ik ben geen cs therapeut.
De osteopaat met wie ik op stap was zet niet in 1x de schedelbotten recht - dat zou kolder zijn.
Ogen op ongelijke hoogte is een symptoom, een gevolg.
Ziet hij ongelijke ogen, dan is hij alert op het verschijnsel dat de fascia (en de spieren en noem maar op) aan de 'hoge kant' waarschijnlijk strakker zijn.
...de vraag is dan: 'waarom?'

Bovenlijnsyndroom heul erg kort: rijpaard doet hoofd omhoog (rug hol, gewicht op voorhand, achterhand duwt)
vroeger of later veroorzaakt dit pijn ("al is het 'maar' spierpijn", de spieren zijn hier niet op gebouwd)
de pijn zorgt voor verstrakking (rijkunstig wordt het steeds moeilijker om het dier echt goed te rijden - in de krul trekken lukt soms nog wel)
langdurige verstrakking kan voor ongelijke ogen zorgen.

Stel dat een bovenlijnsyndroom wordt aangetroffen - het werk is dan het dier helpen om eerst op stal, daarna aan de longe en tot slot weer onder het (goed passende !!) zadel uit de "foute" houding te komen.
(Stap 1 is vaak educatie van de ruiter en instructeur...)

Het dier zelf deed niets fout - ontweek alleen maar pijn.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:09

MarliesV schreef:
Iemand een aanrader voor een cranio sacraal therapeut in Overijssel.
Heb een headshaker. Gaat redelijk goed maar dagen als vandaag met de zon is het onder het zadel best vervelend voor haar.


Iemand hier die tips heeft (of don'ts)?

sorry voor 2x posten maar volgens mij verzand mijn vraag in de discussie die hier loopt

robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:12

Ik volg momenteel de opleiding cranio sacraal therapie, en weet ook een fijne cranio sacraal therapeut in overijssel, hele mooie de=ingen zien gebeuren bij verschillende paarden..

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:27

Ik als patiënt had ook last van scheefstand, vooral door de spanning door migraine en klemmen, er zat een groot druk verschil in mijn kaakgewrichten. Ik had enorm veel medicatie voor de migraine en een bitje voor mijn tanden van de tandarts. Inmiddels geen bitje meer nodig en geen medicatie meer. Ik ga ongeveer 2 x per jaar naar de cranio mevrouw ( Fabienne kiesebrink) en het valt mij op qua foto’s dat ik anders uit mijn ogen kijk, minder geknepen blik zeg maar.

Als ik geweest ben heb ik meestal een week last van Mn lijf. Afgelopen week ook flinke spierpijn gehad. Maar daarna voel ik me echt zoveel beter.

pien_2010

Berichten: 43300
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:56

Nimber drink je veel na de behandelingen? Zo nee, probeer eens of dat je klachten na de behandeling verminderd. En dan ook echt veel drinken hé, gelijk beginnen als je de behandelingskamer uitloopt.

Blacksmurf
Berichten: 503
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:16

Ik heb al jaren Yvonne Sidorak. Een echte vakvrouw met hart en liefde voor het dier.
Voor meer info Multisouplesse.nl. zij komt ook wel in Overijssel.

Je gelooft er in of niet. Ik zie toch duidelijk verandering bij paarden.
Voor de tegenstanders, je hoeft het niet doen. Eigen vrijblijvende keuze.
Er zijn er die er wel degelijk veel baat bij hebben.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:20

Pien, ja dat doe ik wel, krijg van haar nog in de behandelkamer al t eerste glas water in mijn handen gedrukt. Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik voorheen voor mijn werk zadelmak maakte en er veel vanaf gestuiterd ben, na mijn laatste crash afgelopen november voel ik na de behandeling precies waar ik geland ben zeg maar

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:48

Bovenlijnsyndroom en problemen met het tongbeen zijn rijtechnisch problemen en daar dient de oplossing zich op te richten, anders doe je slechts aan symptoombestrijding. Fysio, osteopaat, massage en vooruit, cranio-sacraal therapie (waar ik an zich dus niet in geloof, wel in evt. onbedoelde positieve effecten, voortkomend uit ontspanning bij het paard) kunnen die symptomen misschien tijdelijk wegnemen, maar als de ruiter niet beter leert rijden en/of zijn harnachement aanpast (verkeerde bitten en aansnoerneusriemen kunnen ervoor zorgen dat het tongbeen scheef gaat staan) zal het paard er niet structureel beter van worden.

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:56

Askja schreef:
Bovenlijnsyndroom en problemen met het tongbeen zijn rijtechnisch problemen en daar dient de oplossing zich op te richten, anders doe je slechts aan symptoombestrijding. Fysio, osteopaat, massage en vooruit, cranio-sacraal therapie (waar ik an zich dus niet in geloof, wel in evt. onbedoelde positieve effecten, voortkomend uit ontspanning bij het paard) kunnen die symptomen misschien tijdelijk wegnemen, maar als de ruiter niet beter leert rijden en/of zijn harnachement aanpast (verkeerde bitten en aansnoerneusriemen kunnen ervoor zorgen dat het tongbeen scheef gaat staan) zal het paard er niet structureel beter van worden.


:j

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:57

Askja schreef:
Bovenlijnsyndroom en problemen met het tongbeen zijn rijtechnisch problemen en daar dient de oplossing zich op te richten, anders doe je slechts aan symptoombestrijding. Fysio, osteopaat, massage en vooruit, cranio-sacraal therapie (waar ik an zich dus niet in geloof, wel in evt. onbedoelde positieve effecten, voortkomend uit ontspanning bij het paard) kunnen die symptomen misschien tijdelijk wegnemen, maar als de ruiter niet beter leert rijden en/of zijn harnachement aanpast (verkeerde bitten en aansnoerneusriemen kunnen ervoor zorgen dat het tongbeen scheef gaat staan) zal het paard er niet structureel beter van worden.




Ja maar als je een paard koopt die op deze wijze rijtechnisch een slechte start heeft gemaakt is het fijn als je je paard eerst een “reset” kan geven alvorens je zelf wel op de goede weg aan aan de gang gaat

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:04

Askja schreef:
Bovenlijnsyndroom en problemen met het tongbeen zijn rijtechnisch problemen en daar dient de oplossing zich op te richten, anders doe je slechts aan symptoombestrijding. Fysio, osteopaat, massage en vooruit, cranio-sacraal therapie (waar ik an zich dus niet in geloof, wel in evt. onbedoelde positieve effecten, voortkomend uit ontspanning bij het paard) kunnen die symptomen misschien tijdelijk wegnemen, maar als de ruiter niet beter leert rijden en/of zijn harnachement aanpast (verkeerde bitten en aansnoerneusriemen kunnen ervoor zorgen dat het tongbeen scheef gaat staan) zal het paard er niet structureel beter van worden.

Ik heb het gevoel dat de laatste tijd heel vaak beroep gedaan wordt op allerlei therapeuten om iets recht te zetten dat door slecht rijden foutgelopen is. Paardje wordt terug losgemaakt en de ruiter komt niet op het idee zijn manier van rijden aan te passen. Als de therapeut op regelmatige basis moet terugkomen is dat toch een teken dat er iets niet goed gaat.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:15

Het is niet enkel van deze tijd dat paarden slecht gereden worden.
Er is wel steeds meer goed onderbouwde kennis beschikbaar over o.a. de biomechanica etc. en wat correct rijden inhoud.
Door welvaart is er steeds meer geld beschikbaar om het paard te voorzien in diverse therapieën.
Er zijn ook genoeg mensen die veel geld uitgeven aan medicatie omdat ze niet voorzien in preventieve behandelingen.
Uiteindelijk is de manier van rijden, huisvesting en voeding altijd de basis voor de gezondheid van een paard.
Al het andere is secundair

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:25

Festeropre schreef:
Het is niet enkel van deze tijd dat paarden slecht gereden worden.
Er is wel steeds meer goed onderbouwde kennis beschikbaar over o.a. de biomechanica etc. en wat correct rijden inhoud.
Door welzijn is er steeds meer geld beschikbaar om het paard te voorzien van diverse therapieën.
Er zijn ook genoeg mensen die veel geld uitgeven aan medicatie omdat ze niet voorzien in preventieve behandelingen.
Uiteindelijk is de manier van rijden, huisvesting en voeding altijd de basis voor de gezondheid van een paard.
Al het andere is secundair

Uiteraard heeft slecht rijden altijd bestaan. Maar nu kunnen de gevolgen een beetje gecamoufleerd worden door het paar de laten losmaken door iemand anders. Als het rijden de enige beschikbare manier is om het paard los te krijgen wordt je een beetje 'gedwongen' op te proberen beter te rijden.
Overigens is de kennis van biomechanica geen recent verschijnsel.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:35

Sclimpre schreef:
Festeropre schreef:
Het is niet enkel van deze tijd dat paarden slecht gereden worden.
Er is wel steeds meer goed onderbouwde kennis beschikbaar over o.a. de biomechanica etc. en wat correct rijden inhoud.
Door welzijn is er steeds meer geld beschikbaar om het paard te voorzien van diverse therapieën.
Er zijn ook genoeg mensen die veel geld uitgeven aan medicatie omdat ze niet voorzien in preventieve behandelingen.
Uiteindelijk is de manier van rijden, huisvesting en voeding altijd de basis voor de gezondheid van een paard.
Al het andere is secundair

Uiteraard heeft slecht rijden altijd bestaan. Maar nu kunnen de gevolgen een beetje gecamoufleerd worden door het paar de laten losmaken door iemand anders. Als het rijden de enige beschikbare manier is om het paard los te krijgen wordt je een beetje 'gedwongen' op te proberen beter te rijden.
Overigens is de kennis van biomechanica geen recent verschijnsel.


Werden “vroeger” mensen dan gedwongen beter rijtechnisch te rijden?
Volgens mij ook niet.
Ik ken tijden van intensief slofgebruik waarin niemand bedacht zijn paard te laten behandelen.
Kennis van biomechanica is natuurlijk al eeuwen oud, maar met de komst van internet word kennis wel groots verspreid.
Ook kan vandaag de dag door middel van techniek ( röntgen etc) biomechanische zaken worden bevestigd of ontkracht

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:49

Ik had 'gedwongen' tussen quotes gezet. Daarmee bedoel ik wanneer je merkt dat je paard niet los is, je op zoek gaat naar een middel om dit te verbeteren. Als je enkel het rijtechnische ter beschikking hebt, dan moet het dat maar worden. Als er makkelijker manieren zijn kan het verleidelijk zijn die te gebruiken en kan het zijn dat de urgentie om de manier van rijden te verbeteren er wat af is.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 17:01

Sclimpre schreef:
Ik had 'gedwongen' tussen quotes gezet. Daarmee bedoel ik wanneer je merkt dat je paard niet los is, je op zoek gaat naar een middel om dit te verbeteren. Als je enkel het rijtechnische ter beschikking hebt, dan moet het dat maar worden. Als er makkelijker manieren zijn kan het verleidelijk zijn die te gebruiken en kan het zijn dat de urgentie om de manier van rijden te verbeteren er wat af is.


Ik zie voldoende mensen in mijn omgeving die geen geld hebben om hun paard te laten behandelen.
Ik zie daarbij ook geen verbetering in hun rijden.
Ook zie ik ruiters op lichte tour niveau en met dure lessen die ook niks goeds voor hun paard betekenen.
Het is maar wat er als “goed “rijden wordt beschouwd
Dan denk ik wel eens, kreeg het paard maar iets van verlichting.
Vaak is een therapeut er ook om uitleg te geven over bv. revalidatie ( na bv. een trauma van buitenaf ) en tips betreft het rijtechnische gedeelte want het hangt natuurlijk onlosmakelijk aan elkaar.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 17:22

Nee, geen geld hebben om je paard te laten behandelen is geen garantie voor goed rijden, dat zou pas een eenvoudige oplossing zijn. :)
Behandeling na een trauma kan uiteraard nuttig zijn en is weer iets heel anders dan een paard laten behandelen omdat al de anderen op stal het ook doen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 17:58

Sclimpre schreef:
Nee, geen geld hebben om je paard te laten behandelen is geen garantie voor goed rijden, dat zou pas een eenvoudige oplossing zijn. :)
Behandeling na een trauma kan uiteraard nuttig zijn en is weer iets heel anders dan een paard laten behandelen omdat al de anderen op stal het ook doen.

Nee als je van tegenkomen van rij “ problemen” beter zou gaan rijden, dat zou pas een eenvoudige oplossing zijn....
Ik geef ook aan dat er mensen zijn met geld en op hoog niveau die biomechanisch gezien ook niks goed doen voor hun paard.
Het is maar wat je als “goed” rijden beschouwd.
Ik zeg ook niet enkel bij een trauma, maar ook begeleiding in stukje rijtechnisch.
Juist als de behandelaar steeds hefzelfde stukje tegenkomt bij een paard kan dat een deur openen om het probleem te bespreekbaar te maken

pien_2010

Berichten: 43300
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:07

Sclimpre schreef:
Nee, geen geld hebben om je paard te laten behandelen is geen garantie voor goed rijden, dat zou pas een eenvoudige oplossing zijn. :)
Behandeling na een trauma kan uiteraard nuttig zijn en is weer iets heel anders dan een paard laten behandelen omdat al de anderen op stal het ook doen.
Dat is de reden dat ik in cranio Sacraal geïnteresseerd ben. Mijn paard heeft een enorme val gemaakt op de wei en toen ik een jaar geleden de dierenarts belde dacht ik dat ik haar in moest laten slapen |( . We hebben na twee osteopaat behandelingen, (dierenarts en osteopaat) geregeld door mijn eigen dierenarts ter plaatse toen want die schrok zich kapot, weer goede hoop want vandaag al 40 minuten aan de hand gestapt en gedraafd met paardje die echt helemaal recht is (afkloppen). Daar had ik toen niet van durven dromen. De 2de keer osteopathie was duidelijk dat paardje al veel verder was als de 1ste keer. Dus ik kan me voorstellen dat de osteopaat uitbehandeld is na de 3de keer (zit iedere keer minstens 3 maanden tussen). Vandaar dat ik nu al besloten heb dat ik de osteopaat die tevens dierenarts is ga vragen of hij denkt dat nog een behandeling nodig is en of hij denkt dat deze CS therapie nog iets voor mijn paardje kan betekenen. Daar komt bij dat mijn paardje altijd maar dan ook altijd wat heeft.......zucht....is zo verdrietig. Die andere heeft zelden wat (gelukkig).

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:08

Ik laat as vrijdag ook een cranio sacraal therapeut komen nav trauma ( meerdere malen gehaden aan halster en zeer recent ontzettend hard haar hoofd heeft gestoten op dezelfde plek. Ging zo hard dat ze helemaal stond te tollen en even niet meer bereikbaar was )
Zal na de behandelingen mijn bevindingen delen in dit topic :)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:40

Lisa_WB schreef:
Ik laat as vrijdag ook een cranio sacraal therapeut komen nav trauma ( meerdere malen gehaden aan halster en zeer recent ontzettend hard haar hoofd heeft gestoten op dezelfde plek. Ging zo hard dat ze helemaal stond te tollen en even niet meer bereikbaar was )
Zal na de behandelingen mijn bevindingen delen in dit topic :)


Leuk ben benieuwd!