Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 09:39

Heb even terug gezocht in de zoekgeschiedenis. Maar kon zo geen recent topic vinden.

Even onze situatie kort uitgeschetst.
Ik woon nu een paar maanden samen met mijn vriend. Storten allebei een bedrag op gezamenlijke rekening. Hier doen we de gezamenlijke dingen van. Dit gedeelte gaat prima, hiervan kunnen we ook een gedeelte sparen op een gezamenlijke spaarrekening.

Overig deel gebruiken we voor ons eigen ding. Ik merk dat dit voor mij lastiger is dan voor hem. Onze eigen vaste lasten schelen 500 euro :'). Dit zit hem in mijn pony, ik moet wel mijn zorgverzekering betalen ( die van hem betaalt werk ) en duurdere autoverzekering ( 0 vrije jaren ). Dus waar hij voor zichzelf flink kan sparen, gaat er bij mijn spaarrekening iedere maand een beetje af. En dat voelt niet helemaal in balans. Ik heb dit aangekaart bij mijn vriend en hij staat ervoor open om hierin iets te veranderen. Echter vind hij dat ik zelf met een idee moet komen. Maar ik vind dit lastig merk ik zelf, vandaar dat ik graag van jullie wat inzichten zou krijgen over hoe jullie de boel hebben afgesproken :)

Anoniem

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:40

Misschien ervoor zorgen dat jullie allebei een percentage X% kunnen sparen, dat wat jij tekort komt hij kan inleggen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:44

Ik zit in hetzelfde schuitje, wij wonen ook samen maar ik betaal minder. Mijn vriend verdient zo ongeveer het dubbele van wat ik verdien, dus hij kwam er zelf mee om de dinge 60/40 te verdelen, en sommige zelfs 70/30 (hij is oa personal trainer, dus de ene maand heeft hij meer inkomen dan de andere).
Qua huis/huur betaal ik hem een vast bedrag, en de boodschappen doen we eigenlijk net hoe het uitkomt. Verder betaald hij het meeste aan het huis, officeel is het ook van hem en sta ik er alleen ingeschreven :)
Ivm mijn paard en inderdaad duurdere motorverzekering (auto scheelt niet veel van elkaar) kan ik ook moeilijk sparen. We gaan wel graag op vakantie, vandaar dat wij inderdaad de kosten eerlijk verdeeld hebben naar inkomen :)

Ik heb het inderdaad aangekaart dat ik een beetje in de problemen kwam met de 50/50 regeling, dat ik daardoor niet kon sparen waardoor wij uiteindelijk dus ook geen leuke dingen (vakantie, weekendjes weg...) meer konden doen omdat ik daar het geld niet voor heb. Plus dat m'n spaarpotje voor DA kosten ook niet groeide...
Hij bestefde het toen pas inderdaad, dus even goed voor gezeten samen :)

Verder mag je ook een pb doen voor meer details! :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-03-18 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:45

Wij doen het hetzelfde als jij TS. Wij wonen 9 jaar samen in een koophuis dat 50/50 van ons beide is.

Een gezamenlijke spaarrekening waarbij we elke maand beide een deel inbrengen. Dit gaat naar onze gezamenlijke vaste lasten.

Onze eigen dingen zoals indd paard, zorgverzekering, auto, etc. betalen we beide zelf.
Ook hier betekend dat vriendlief meer over houd per maand dan ik.

Ik vind dat prima. Ik ben graag zelfstandig. Mocht ik er ooit alleen voor komen te staan, zit ik niet in de problemen dat ik mijn eigen dingen niet meer kan betalen. Dat bijvoorbeeld mijn paarden weg moeten, omdat hij voorheen een deel eraan mee betaalde en dat dan niet meer lukt.

Voor ons is het een bewuste keus geweest om het zo te doen. En ik zou het ook niet helemaal eerlijk vinden als hij voor mijn kosten op zou moeten draaien, omdat ik een dure hobby heb.

_Lott_Wanda_

Berichten: 63
Geregistreerd: 06-05-09
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:47

Wij hebben in ons samenlevingscontract laten opstellen dat wij de verdeling 60/40% zouden doen qua betalen. Dit goed zwart op wit laten zetten omdat je het maar nooit weet... we hadden immers beide nog nooit samengewoond. Nu is de verdeling inmiddels nog groter maar we zijn inmiddels getrouwd en verwachten binnen een maand ons tweede kindje. Dus onze relatie is inmiddels een stuk zekerder.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:50

Huh.. maar dat is toch je eigen "schuld" dan? Als jij je pony niet had of je vriend had ook zo'n dure hobby dan was jij degene die meer kon sparen. Dat zijn in mijn ogen gewoon je eigen dingen waar je zelf voor betaald.
Als ik in zo'n situatie zou zitten zou ik het lief vinden als mijn vriend wat voorstelt maar ik zou er zelf niet over beginnen. Ik zorg er namelijk zelf voor dat ik niks kan sparen. Als je er zonder dure hobby's etc niet uitkomt om de vaste lasten te betalen voor jullie huis vind ik het wat anders.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:50

Ik vind dat het je eigen probleem is, jij kiest voor een pony, dat hij geen dure hobby heeft is zijn voordeel en keuze. Dus ik zou zo 123 geen oplossing weten. Verdienen jullie wel evenveel? Dan kan je wel de vaste lasten eerlijk verdelen. Dat je naar rato van je salaris het vaste lasten deel afspreekt.

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 09:51

@ Deetjeeuh: Ik ga eens bekijken hoe de situatie er dan uit zou zien!
@ Dreamer: Dat is wel een prima systeem lijkt me :j. thanks!
@ Horsetopshop: Ik heb mijn ding altijd zelf kunnen betalen. Het was niet breed, maar was te doen. Maar nu je de voordelen hebt van samenwonen ( financieel breder, omdat je de kosten kunt delen ) zou je er dan toch ook beide het voordeel van kunnen hebben?

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:52

Ik zou het heel graag iets meer doen zoals de anderen, maar het gebeurt bij ons zoals HorseTopShop. Terwijl mijn vriend bijna 2x zo veel verdient als ik. Alleen vind ik het ontzettend lastig om aan te kaarten. Hij kan er inmers niets aan doen dat ik minder verdien en waarom zou hij daarom meer moeten betalen?
Dat ik graag een paard heb is ook niet zijn probleem.

Met andere woorden, ik vind het maar lastig ;)

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:59

Neroo schreef:
@ Horsetopshop: Ik heb mijn ding altijd zelf kunnen betalen. Het was niet breed, maar was te doen. Maar nu je de voordelen hebt van samenwonen ( financieel breder, omdat je de kosten kunt delen ) zou je er dan toch ook beide het voordeel van kunnen hebben?


Ik zie dan alleen een voordeel voor jou. Niet voor je vriend.
Jijzelf zal meer overhouden. Jouw vriend zal meer kosten krijgen.

Mijn vriend zegt ook wel vaker dat ik bijvoorbeeld een jas (voor bij de paarden) van hem uit mag zoeken. Prima, als hij dat als cadeautje wilt geven en ik een nieuwe jas nodig hebt... Hartstikke lief!
Maar om hem mee te laten betalen aan mijn kosten, vind ik niet fair. Ik kies er zelf voor om paarden te hebben en een dure auto te rijden. Daar hoeft hij niet voor op te draaien.

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:00

Ik snap jou dilemma TS maar jij hebt een paard en hij niet. Daarom kan hij meer sparen ed. Ik heb hier ook hetzelfde, ben nogal zelfstandig en wil geen geld van hem aannemen. Wij hebben het zo afgesproken dat hij een x een lunch oid betaald als we samen gaan lunchen.
Ik kan ook minder uitgeven maar ja dat weet ik omdat ik mn paard heb, ik leef zuinig, spaar en we reizen. Bij ons is alles van het huis 50/50. Verder betalen wij onze eigen zorgverzekering en telefoon. Ik heb dan nog de kosten van mijn paard erbij en betaal alles zelf. Dat is de consequentie vind ik. Ik kan niet alles doen omdat ik mn paard heb en wil niet op zijn zak teren. Hij spaart meer dan mij maar geeft dat uit als we op vakantie zijn aan duiken. Zo blijven we een beetje in balans.

Idd zoals als Horsetopshop zegt zo doet mijn man het ook. Mijn man zal altijd meer spaargeld hebben als mij maar ja ik heb een paard.
Uit mijn vorige relatie heb ik veel geleerd en wil gewoon zelf alles kunnen blijven betalen, zelfstandig blijven.
Zoals jij schrijft dat je er dan beide financieel beter van kan worden als je samenwoont ben ik het niet eens. Ji word er beter van, hij niet. Jij gaat nu van hem eisen dat hij meer moet gaan betalen omdat jij het niet red. Beetje onfair vind ik.
Laatst bijgewerkt door Alenthe05 op 23-03-18 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:01

Zonnetje en Macs, in een realtie heb je toch dingen voor elkaar over?
Mijn vriend zou absoluut niet willen dat ik mijn paard verkoop, en vind het absoluut niet erg wat meer te betalen omdat hij ook letterlijk 2x zoveel verdient als ik.

Mijn vriend betaald overigens niks aan mijn hobby. Als we uit elkaar gaan kan ik ook prima op mijzelf leven qua kosten en wat ik verdien, incl paard. Het zijn alleen de dingen die we samen doen waar hij vaak meer inlegt dan ik.

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:04

Gebruikt je vriend de auto ook?
Dan zou je kunnen delen in de kosten daarvan.

Daarnaast is die auto wel echt nodig? zou je ook een brommertje kunnen nemen? Stuk goedkoper.
Eventueel goedkopere stalling voor je paard.

Toen wij net samenwoonden was ik nog jong, 17 en hij 22. Ik werkte fulltime maar verdiende niet genoeg.
Wij hadden het zo gedaan dat ik per maand 100 euro overhield voor mezelf om uit te geven of te sparen en de rest ging naar mijn vriend voor het huis.

Nu ben ik 22 en hij 26, we studeren beiden en hebben een bijbaan. Alle kosten zijn eerlijk verdeeld, echter hebben wij geen gezamelijke rekening. Mijn vriend heeft machtiging over mijn rekening. Hij betaald de rekeningen en de helft daarvan haalt hij van mijn rekening af.

Nu hebben wij het geluk dat mijn paard gratis mag staan bij familie en dat hij een auto van de zaak mag gebruiken voor prive. Scheelt een stuk in kosten.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:05

Hebben jullie een bijna gelijk inkomen?
Het lijkt mij handig dat je iig zelf kijkt waar je kunt bezuinigen, dat is stap 1.
Stap 2 is om te kijken hoe jij financieel gezond met hem kunt samenwonen, is alles wat jullie doen echt nodig? Kan hij ergens mee helpen?

Op jezelf wonen is keuzes maken, ook in geldkwesties :)

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:05

Jeetje.
Tuurlijk is je hobby je eigen keuze, maar als je minder inkomsten hebt is het toch eerlijker om naar rato te verdelen?

Ik studeer op het moment, dus weinig inkomsten uit mijn deeltijdbaan. Mijn vriendin is nu net fulltime aan het werk gegaan, dus we hebben gekeken naar onze inkomsten en de percentages zo verdeeld dat het klopt met hoeveel er binnenkomt. Zo houden we allebei geld over om te sparen en leuke dingen van te doen.

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:06

Wij gaan volgende week samenwonen en hebben de vaste lasten voor wonen verdeeld (gewoon 50/50, naar rato kreeg ik er niet door, ookal zou dat in mijn nadeel zijn). De rest is je eigen zorg. Hou ik minder over dan mijn vriendin is dat pech voor mij, ik ga dan niet vragen of zij ook voor mij wil sparen.

Ik vind het jammer voor je dat het tegenvalt hoeveel je overhoud per maand, ondanks dat je kosten deelt. Maar dat vind ik echt je eigen 'probleem'.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:07

Bij aanvang van samenwonen hadden wij alle lasten 50-50. Vond ik niet meer dan logisch.
Naar verloop van tijd liepen onze salarissen verder uit elkaar toen zijn we naar rato van salaris de kosten gaan verdelen. Ik hield minder over dan mijn vriend omdat ik zo'n dure hobby heb. Helemaal normaal, mijn eigen keuze om zo'n dure hobby te hebben. Dat salarissen verschillen (bij gelijke uren) kun je niet altijd iets aan doen.

Nog weer 10 jaar later hebben wij er heel bewust voor gekozen om de paarden thuis te zetten en dragen we kosten voor de paarden samen omdat dat deels in de hypotheek en deels in onderhoud zit. Nu draait mijn vriend dus mee op voor de kosten van mijn paarden. In deze situatie vind ik dat ook meer logisch dan voorheen. Maar nog steeds vind ik het niet vanzelfsprekend dat mijn vriend dat doet zoals jij schets in jouw bericht.

Het staat je partner natuurlijk helemaal vrij om jou te ondersteunen maar ik vind dat dat dan echt vanuit het actief aanbieden hoort te komen en niet vanuit het vragen of vanzelfsprekend vinden.

Maar ik ben dan ook behoorlijk spastisch daar in geweest altijd: niemand heeft iets te zeggen over mijn paarden behalve ik. En wie betaald bepaald.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 23-03-18 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:07

Dat is helemaal lekker van je paard!
Mijn vriend heeft op het moment 3 auto's en een motor, dus die heeft ook z'n eigen "hobby" ;)

Ik heb zelfs mijn paard laats verhuist naar een stalling die 2x zo duur was (dus nog minder sparen), dit juist omdat mijn vriend dat wou zodat we meer tijd samen zouden hebben (hele luxe stal, 7 dagen per week wordt alles gedaan). Ik heb erg getwijfeld vanwege de kosten, ik kan het betalen maar hou nog minder over.
Hij stelde toen zelfs voor het verschil te betalen! Dat heb ik overigens afgewezen omdat ik niet wil dat hij mijn hobby financiert.

Maar met communicatie staat alles TS! Wij zijn er samen ook helemaal uitgekomen op een manier die voor beide fijn en haalbaar is ;)

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:09

upendo schreef:
Jeetje.
Tuurlijk is je hobby je eigen keuze, maar als je minder inkomsten hebt is het toch eerlijker om naar rato te verdelen?

Ik studeer op het moment, dus weinig inkomsten uit mijn deeltijdbaan. Mijn vriendin is nu net fulltime aan het werk gegaan, dus we hebben gekeken naar onze inkomsten en de percentages zo verdeeld dat het klopt met hoeveel er binnenkomt. Zo houden we allebei geld over om te sparen en leuke dingen van te doen.

Maar ze heeft niet minder inkomen.

Alleen hogere eigen lasten. Waaronder paard wat gewoon een dure hobby is.

KM_Ris

Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:11

Mijn vriend en ik leggen alles op een hoop. Daarvan betalen we de vaste lasten en wat over blijft is voor ons samen.
Wij hebben wel kinderen dus misschien is het dan anders maar ik vind het eerlijk gezegd raar als je samen woont alles te gaan verdelen.
Ieder zijn ding maar voor ons werkt dit het beste.

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:12

quera schreef:
upendo schreef:
Jeetje.
Tuurlijk is je hobby je eigen keuze, maar als je minder inkomsten hebt is het toch eerlijker om naar rato te verdelen?

Ik studeer op het moment, dus weinig inkomsten uit mijn deeltijdbaan. Mijn vriendin is nu net fulltime aan het werk gegaan, dus we hebben gekeken naar onze inkomsten en de percentages zo verdeeld dat het klopt met hoeveel er binnenkomt. Zo houden we allebei geld over om te sparen en leuke dingen van te doen.

Maar ze heeft niet minder inkomen.

Alleen hogere eigen lasten. Waaronder paard wat gewoon een dure hobby is.

Ohh ja, dan sluit ik me wel aan bij het feit dat het een eigen keuze is. Wellicht nog eens kritisch kijken naar de extra kosten. Of je daar ergens op kan besparen.

absque_dubio

Berichten: 7848
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:13

In de situatie van beide gelijke inkomen, maar jij hogere uitgaven door paard, vind ik niet dat je vriend hieraan mee hoeft te betalen. :o Het is jouw dure hobby waar jij voor kiest?
Ik verdien ook een stuk minder dan mn vriend, maar echt niet dat ik eraan denk om hem mijn paarden te laten betalen. Als ik het niet meer kan (of wil) opbrengen, dan moet er een paard weg.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:14

Jullie inkomen is ongeveer gelijk, alleen jij hebt meer uitgaven, en nu wil je dat hij daarin bijdraagt? En een deel van jouw 'extra' uitgaven komen voor een deel ook nog voort uit dat je zelf voor een dure hobby kiest?

Wij doen dat anders. Mijn paard was er eerder dan mijn vriend, en ik heb altijd aangegeven dat ik die kosten helemaal zelf wil dragen. IK wil een dure stal, dure lessen etc, ik vind niet dat mijn vriend daar extra geld aan uit hoeft te geven. Dat betekend inderdaad dat hij meer spaargeld heeft. Als er een noodsituatie komt, dan weet ik zeker dat hij met alle liefde zijn spaargeld aan mij geeft. Maar ik zou het gek vinden om mijn vriend op te laten draaien voor mijn lessen of wedstrijden. Eigenlijk net zoals dat ik nog steeds graag mijn kleding van mijn eigen geld betaal. Hoef ik me ook nooit af te vragen of ik een jurkje wel/niet zal kopen.

Wij dragen eigenlijk alle vaste lasten samen, en in noodsituaties is ieders spaargeld beschikbaar voor de ander. Maar we zijn wel ieder zelfstandig in het betalen van onze eigen dure keuzes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:14

Oh, daar heb ik ook overheen gelezen :o
Bij gelijk inkomen vind ik het ook niet eerlijk dat je vriend meer betaald dat jij. Jou hobby is jou keus. Daar hoeft hij inderdaad niet voor op te draaien.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:16

KM_Ris schreef:
Mijn vriend en ik leggen alles op een hoop. Daarvan betalen we de vaste lasten en wat over blijft is voor ons samen.
Wij hebben wel kinderen dus misschien is het dan anders maar ik vind het eerlijk gezegd raar als je samen woont alles te gaan verdelen.
Ieder zijn ding maar voor ons werkt dit het beste.


Dat ligt eraan.
Ik wilde een 3-paards vrachtwagen voor de paarden. Mijn vriend vind dat onzin. Ik betaal dat zelf.
Als hij wilt gaan zeevissen en besluit een boot nodig te hebben, betaald hij dat maar lekker zelf, want dat vind ik onzin.