Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9089
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:05

Vlekjes <3 Ik ben gek op lammetjes <3

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:52

Al lammertijd bij jullie, leuk!
Hier duurt het nog anderhalve maand, en wij zijn dan zelfs zo'n twee weken eerder onderweg dan de meesten.
Ruim 80 ooien die bevallen ( hebben de kudde een paar weken terug gescand).

Achterom
Berichten: 23036
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:58

De buurman hier had zijn lammeren al in december, die zijn al mooi groot.
Ze hebben zelfs de tv nog gehaald :')

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:59

xXLiekeXx schreef:
Dankje Moonfight! Helaas een beetje ver weg voor ons.

Gister overdag een tweeling geboren van 1 ooi. 's avonds nog een drieling bij een andere ooi (2 moeten helpen, 1 kwam zelf). Helaas accepteren ze de lammeren lastig. Allebei accepteren ze 1 lam goed, de rest veel minder. Ik zit nu flink te balen op m'n werk, hopelijk wat eerder naar huis straks om met de fles te gaan voeren.

Vreindin destijds die zette een ooi (elke keer een andere, zo hadden ze allemaal ook genoeg voor de eigen lammetjes) gewoon op de kont om lam te laten drinken, makkelijker en betere melk dan fles (mamaooi was overleden en met maar 4-8 schapen is een flesser er tussen aardig duur), lammetje dronk uiteindelijk een slokje mee met eigenlijk elke ooi die in de buurt was. Dat zou je hier ook een aantal keer kunnen proberen. Goed mogelijk dat ze de extra lammetjes dan wel gaan accepteren. En anders de trucjes als insmeren met urine (of simpeler op te vangen melk van de ooi) als ze bij wel op 4 poten staan maar de juiste geur ruikt (snuffen/likken vaak het lam dan, zeker de eerste tijd dat ze leren wie bij elkaar hoort).

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 21:14

Kuggur schreef:
Al lammertijd bij jullie, leuk!
Hier duurt het nog anderhalve maand, en wij zijn dan zelfs zo'n twee weken eerder onderweg dan de meesten.
Ruim 80 ooien die bevallen ( hebben de kudde een paar weken terug gescand).

Kunnen ze scannen als de schapen niet geschoren zijn Kugger?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 10:39

Hoe gaat het nu met de lammeren Lieke?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:26

Nou hier hebben de kippen er echt zin in, hebben al 2 dagen 15 eieren. Tijd om wat oudere kippen te slachten.

Hebben ook besloten om toch een kas neer te zetten in de groentetuin, dat maakt het net wat makkelijker allemaal. Geloof dat hij 18m2 gaat worden.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:48

Mooie grote kas Palousa_boy!

Al onze schapen zijn bevallen *\o/*
We hadden 9 lammeren van 4 ooien. Helaas is zaterdagochtend 1 van de 3-ling overleden. Vrijdag nam ie de fles nog goed, 's nachts was hij ook nog fit. 's ochtends helaas zo zwak dat hij niet meer kon drinken. Van de resterende 2 wordt 1 goed door moeders geaccepteerd, de andere drinkt bij de andere ooien. Vond 't wel heel lastig dat die ene overleed, maar het is ook fijn om te zien dat de overige 8 zich nu goed redden.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 11:16

Wij kunnen hier ook niet meer tegen de eieren op, haha! Nu dagelijks rond de 10/11/12 eitjes.

Ah gefeliciteerd Lieke! Mooie aantallen! Zonde dat die ene overleden is, maar fijn dat het andere lam bij de andere ooien mee mag drinken. Hoeveel rammetjes/ooitjes?

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 18:42

palousa_boy schreef:
Nou hier hebben de kippen er echt zin in, hebben al 2 dagen 15 eieren. Tijd om wat oudere kippen te slachten.

Hebben ook besloten om toch een kas neer te zetten in de groentetuin, dat maakt het net wat makkelijker allemaal. Geloof dat hij 18m2 gaat worden.


Het is er zelfs een van 24m2 geworden.

Mizora

Berichten: 18099
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 18:46

Wauw! Dat lijkt me heerlijk! Dat moet het inderdaad op sommige punten flink vermakkelijken.

Ik heb mijn ouders warm gemaakt (pun intended) om een kasje voor/aan mijn woonkeuken te gaan plaatsen. Het werkt zowel isolerend op die ruimte, als dat het als serre te gebruiken is in het voorjaar. Eventueel met zonnepanelen op het dak. Er is alleen nog discussie of mijn "voor"deur (ik kan ook via de gang naar buiten) wel of niet binnen de kas gaat vallen. Ik wil het wel, mijn moeder lijkt het juist handiger om het niet te doen. Het wordt een aanbouwkas, dus geen puntdak, maar een schuin dak. Oh, en het is een langetermijn project.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:10

Mizora, heel gaaf! Ook heerlijk om op een winterse dag met een zonnetje te zitten. Qua deur durf ik niks nuttigs te zeggen.

We hebben 4 rammetjes en 4 ooitjes. Elke ooi heeft ooitje en een rammetje gekregen, hoe krijgen ze 't voor elkaar :+

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 16:23

Is hier iemand bekend met het aquaponicssysteem? Het is een vraag uit nieuwsgierigheid, zelf heb ik nl. niet direct de middelen om ermee te beginnen...

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 16:40

@silverdapple
Ik heb zelf geen systeem staan, heb wel heel veel onderzoek ernaar gedaan en wil zodra er ruimte is een systeem opstarten met Tilapia vissen, eerst voor eigen gebruik en zodra het loopt ook voor de verkoop aan biologische winkels en restaurants in de buurt. Om het hele systeem biologisch te maken heeft het wel veel meer extra stappen nodig dus eerst maar gewoon proberen.
Als je ruimte hebt zou je met een klein systeem kunnen beginnen en als je het buiten wilt doen kun je ook kijken naar de forel als vis. Dit omdat ze niet direct verwarming nodig hebben en je dus makkelijker een systeem kunt opstarten. Mocht je daar ook geen ruimte voor hebben kun je een kruidentuintje boven een goudvissenbak ik de woonkamer zetten.
Ik heb zelf op dit moment nog geen tuin maar zodra ik er eentje heb wordt er een grote kas gebouwd. Het systeem werkt het beste op verwarmd water, hiermee wordt ook de kas weer verwarmd dus vandaar de keuze voor Tilapia, maar met de over het algemeen milde winters in Nederland moet het met forellen ook lukken.

Prairy
Berichten: 9089
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 00:20

In Eindhoven hebben ze er een complete city farm mee gemaakt, ik vind het ook heel interessant. Maar het schijnt inderdaad ook al te kunnen met een paar goudvissen.

_PassoaJus

Berichten: 4299
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:35

Ik ben een beetje jaloers op jullie kippen Moonfight en PB! De afgelopen 2 dagen 1 ei en vandaag niets.... Baal er goed van! Heb ze 17 februari gehaald en waren toen net aan de leg. ... >;) |(

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:38

Wat voer je ze?

_PassoaJus

Berichten: 4299
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:57

Zowel legkorrel als gemengd voer (voor de lekker). Daarnaast groente afval...

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:01

Ik zou het gemengde voer even er af halen. Ik heb hier altijd geleerd dat een 'dikke' kip slecht legt. Met name mais zou slecht zijn.
Wij voeren dan ook alleen graan en af en toe wat legkorrel. En uiteraard ons groenafval.

_PassoaJus

Berichten: 4299
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:23

Thanks! Ze krijgen het al niet dagelijks. Hoofdmoot is legkorrel en groente afval. Maargoed, neemt niet weg dat ik baal. :=

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 20:28

Dat geloof ik direct. Onze eerste kippen kochten we als kuiken. De krengen gingen pas leggen na een jaar. We hebben de hennen daarvan nog steeds en steeds hebben ze periodes dat ze niet leggen en we roepen dat we ze maar gaan slachten en prompt beginnen ze weer....de krengen. Maar deze week gaan er wel echt een paar uit. 5 hanen en 15 hennen is gewoon veel te veel. In de komende tijd moet dit dus terug naar 1 haan en ik denk een hen of 5. Kunnen we daarna mooi op zoek naar een jonge haan die het stokje over mag gaan nemen van onze huidige 'hoofdhaan' en zo voor vers bloed kan zorgen.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:19

@Silverdapple; mijn vriend heeft zich ook een tijd lang helemaal ingelezen op Aquaponics systemen. Uiteindelijk is hij het niet gaan uitvoeren omdat hij vond dat er toch erg veel plastic bij kwam kijken om het te realiseren. Hij is een beetje een idealist op sommige gebieden :Y)

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:53


Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 11:05

Mooie verdeling had je Lieke! Met ooien en rammetjes!

Ik vind het idee van Aquaponics super interessant! Maar zie het mezelf niet zo snel doen.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 11:11