Kneuzingen knieën door rijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Kneuzingen knieën door rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 15:29

Ik heb sinds kort een nogal irritant probleem en ben benieuwd of mensen het herkennen of tips hebben om het te voorkomen.

Een paar weken geleden is het zadel van mijn bijrijdpaard aangepast (andere boom/kussens opgevuld), en sindsdien heb ik tijdens de ritten enorm last van mijn knieën. En dan niet in de knie, maar kneuzingen aan de binnenkant waar de knie de wrong raakt. Er zitten daar dus ook echt flinke blauwe plekken, een centimeter of 8 doorsnee. En dat doet gemeen zeer tijdens een trainingsrit van 30 kilometer kan ik je vertellen -O-

Ik heb hier nooit last van gehad, rij nu ruim een jaar met dit zadel, en weet dus ook niet wat ik zou kunnen doen om het te voorkomen.

Ideeën?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:36

Rustiger opbouwen? Wel vreemd trouwens.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Kneuzingen knieën door rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:54

Dan zit je niet goed, je hoort niet met je knieën klem aan het zadel te zitten.

Kan je de wrongen aanpassen. Of je beugels een gat langer doen?

Ik zou iemand met verstand van zaken eens mee laten kijken waar het probleem zit. Is het jouw houding, of het zadel is niet passend voor jou, of een combi van....

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 16:08

MarliesV schreef:
Dan zit je niet goed, je hoort niet met je knieën klem aan het zadel te zitten.

Kan je de wrongen aanpassen. Of je beugels een gat langer doen?

Ik zou iemand met verstand van zaken eens mee laten kijken waar het probleem zit. Is het jouw houding, of het zadel is niet passend voor jou, of een combi van....

De wrongen zijn niet aan te passen, beugels een gat langer valt altijd te proberen :j

Punt is dat ik al heel wat kilometers met dit zadel heb gemaakt, zij het dat ie nu net iets anders ligt. En ik heb nog nooit problemen met mijn knieën gehad tot nu.

Het zadel past me niet 100%, ik ben een stuk langer dan de eigenaresse die er goed in zit, maar dit was dus ook al zo.

GDG schreef:
Rustiger opbouwen? Wel vreemd trouwens.

Paard wordt getraind voor een 160 km wedstrijd, dus hij moet echt kilometers maken. Rustiger opbouwen wordt lastig.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 16:08

geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt, misschien eens een foto plaatsen hoe je in het zadel zit zodat we wat gerichter mee kunnen denken?

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 18:40

mystery1980 schreef:
geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt, misschien eens een foto plaatsen hoe je in het zadel zit zodat we wat gerichter mee kunnen denken?

Ik dus ook niet :+ Ik heb wel behoorlijk x-benen en rare knieën, maar toch :')

Een andere foto dan deze heb ik niet, denk niet dat je er veel aan hebt. Gemaakt voor de aanpassing ook, maar voor mijn gevoel zit ik er niet anders op.

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kneuzingen knieën door rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:49

Hoe doe je er een andere boom in? een andere voorboom bedoel je? moest ie wijder of smaller?

Waarschijnlijk ligt het zadel nu anders op de rug waardoor je er ook anders in zit, inderdaad beugels langer of korter kan verschil maken.

Verder heb ik het ook ooit gehad toen ik hele dagen reed op wat simpele ouderwetse zadels {oude kn's} verschillende paarden. Totdat mn knie helemaal begon te ontsteken, voor mij was toen de enige oplossing andere zadels.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 18:57

Elisa2 schreef:
Hoe doe je er een andere boom in? een andere voorboom bedoel je? moest ie wijder of smaller?

Waarschijnlijk ligt het zadel nu anders op de rug waardoor je er ook anders in zit, inderdaad beugels langer of korter kan verschil maken.

Verder heb ik het ook ooit gehad toen ik hele dagen reed op wat simpele ouderwetse zadels {oude kn's} verschillende paarden. Totdat mn knie helemaal begon te ontsteken, voor mij was toen de enige oplossing andere zadels.

Wat er exact mee gebeurd is weet ik niet, alleen dat het zadel uit elkaar is geweest en er iets aan de boom is veranderd. Hij moest vooraan omhoog. Ik zal de beugelriemen morgen eens een gat langer doen, en hopen dat het wat doet.

Laten we niet hopen dat het tot ontstekingen komt :\

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:12

black_kelpie schreef:
GDG schreef:
Rustiger opbouwen? Wel vreemd trouwens.

Paard wordt getraind voor een 160 km wedstrijd, dus hij moet echt kilometers maken. Rustiger opbouwen wordt lastig.

Ik snap dat het lastig is, maar als je kneuzingen niet de kans krijgen om te genezen kun je op een gegeven moment helemaal niet meer rijden vrees ik.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Kneuzingen knieën door rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:46

Niet toevallig een nieuwe rijbroek gaan dragen?

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Kneuzingen knieën door rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:54

zo van de foto lijkt het alsof je op je knieën steunt in plaats van op je kont zit, maar ik weet niet of je toevallig net zo bewoog vanwege de beweging van je paard.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 13:32

cobiie schreef:
Niet toevallig een nieuwe rijbroek gaan dragen?

Nee, verder is er helemaal niets veranderd. Ook geen andere schoenen oid.

mystery1980 schreef:
zo van de foto lijkt het alsof je op je knieën steunt in plaats van op je kont zit, maar ik weet niet of je toevallig net zo bewoog vanwege de beweging van je paard.

Sta-moment in draf, dus helemaal op mijn kont zit ik dan niet nee :D

Vandaag een gat langer gezeten voor 20 km en het is in ieder geval niet erger geworden, dat is al wat :D

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 13:38

black_kelpie schreef:
Punt is dat ik al heel wat kilometers met dit zadel heb gemaakt, zij het dat ie nu net iets anders ligt. En ik heb nog nooit problemen met mijn knieën gehad tot nu.


Hier schrijf je het zelf al. Je zadel ligt iets anders en nu heb je last. Dus moet jij je zit een beetje aanpassen, door inderdaad wat met de beugels te proberen. Als je al weinig ruimte bij je knie hebt omdat je tegen de wrong aan zit, helpt bijv. een brace ook niet (niet een brace op zich, maar een extra "kussentje" tussen je knie en de wrong). Ik denk nog even verder.