Meer mensen bezig met feminisme?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43335
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 09:38

Ja ik vond het ook niet zo erg. Schiphol doet het goed en de opmerking was niet nodig geweest want ik geloof dat het nu fifty fifty is en dan heb je een man of vrouw meer. Dus ok. Beetje onnodig en dom, dat is alles.

Anoniem

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 10:19

Ik vond het vooral een domme opmerking omdat dit soort bedrijven nogal hameren op het willen uitkiezen van de beste kandidaat ongeacht geslacht. Dan is het inderdaad niet zo slim om aan te geven dat je bij andere sollicitatierondes bewust alleen vrouwen hebt uitgenodigd en nu bewust alleen mannen kiest. Wat dat betreft zou het imo feministischer zijn als gewoon de beste kandidaat voor de baan werd gekozen. Nou moet ik zeggen dat ik wel een mening heb over vrouwenquotas en dat ik het in veel gevallen geen verkeerd idee vind, maar hier was het idee prima maar de uitvoering gewoon niet zo handig.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:31

Ik vond het wel grappig dat de schrijver van een ingezonden brief in de Vk van vandaag het in deze context had over een excuusguus :D

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:57

Dat lijkt me nog het lastigste wan topman/vrouw zijn, je mag je eigenlijk nooit onhandig uitdrukken of gewoon een keer wat doms zeggen.
Anderzijds zijn geslacht specifieke sollicitaties gewoon verwerpelijk. Een kennis van mij is het een keer overkomen dat hij uitgenodigd werd maar hem al snel redelijk duielijk werd verteld dat ze eigenlijk specifiek een vrouw zochten. Alsof je daar dan niet tijd in investeert hebt en evtl zelf voor vrijgenomen hebt, respectloos zulke dingen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:58

Kent iemand van jullie de Bechdel test? (Of een variant hierop)
https://en.wikipedia.org/wiki/Bechdel_test
Ik ben daar de laatste tijd best wel op aan het letten. Toch opvallen hoe vaak alles in een film om een man lijkt te draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:00

Magrathea schreef:
Kent iemand van jullie de Bechdel test? (Of een variant hierop)
https://en.wikipedia.org/wiki/Bechdel_test
Ik ben daar de laatste tijd best wel op aan het letten. Toch opvallen hoe vaak alles in een film om een man lijkt te draaien.

Haha ik had het hier toevallig gister nog over met m'n sociologie docent. We hadden het over dit statistiekje
https://pbs.twimg.com/media/DXeensjU0AAG5uH.jpg

En vervolgens over hoe zelfs de films die hier relatief 'goed' scoren waarschijnlijk nooit langs de Bechdeltest zouden komen. Ik moet over twee weken een essay inleveren over feminisme in populaire cultuur en ben van plan om hier in ieder geval iets mee te doen.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:23

Ik neem commerciele bedrijven eerlijk gezegd niet kwalijk dat ze dingen verkopen die commercieel goed lopen.

Anoniem

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:44

Maar daarmee suggereer je dan weer dat producten die meer inclusief zijn niet goed verkopen. Terwijl je met een schuin oog naar een Black Panther kan kijken en ziet dat het een het ander niet uitsluit.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:33

Emmaa_ schreef:
Maar daarmee suggereer je dan weer dat producten die meer inclusief zijn niet goed verkopen. Terwijl je met een schuin oog naar een Black Panther kan kijken en ziet dat het een het ander niet uitsluit.


Nee dat suggereer ik niet.
Een ieder is vrij om de markt op te gaan en „rijk“ te worden. Echter wordt vaak een deel van de schuld op commercie geschoven terwijl het de klant is die in principe zelf schuld is aan het aanbod.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 16:48

Ik vraag me wel eens af hoe veel 'sociale normen' in stand worden gehouden door bijvoorbeeld de marketing. Jongens en meisjes kleding/speelgoed. Mannen en vrouwen parfum/douchegel/kleding. Rollen in televisie (want meer witte kijkers dus meer witte personages ivm identificering van de kijker).
Hier nog verder niet over na gedacht maar ik vraag me wel eens af hoe veel wij als maatschappij nou bepalen en hoe veel er door alles wat we zien aan marketing elke dag wordt bepaald.

Anoniem

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:55

Iedereen internaliseert tot op zekere hoogte de patronen die ze te zien krijgen in de media. Daar komt wel steeds meer een verschuiving in (ook omdat ouders hun kinderen "opener" opvoeden, jongens eerder met het speelgoedfornuis laten spelen en meisjes laten voetballen als ze dat willen) maar als ik kijk naar mijn eigen opvoeding zie ik dat ook duidelijk. Dat internaliseren komt er oa uit voort dat we bepaalde eigenschappen en activiteiten toebedelen als 'masculien' of 'feminien'. Voetballen is masculien en in bomen klimmen ook, dus als je als meisje graag in bomen klimt ben je al snel een 'tomboy' of een 'jongensmeisje' terwijl dat natuurlijk niet zo is, je bent gewoon een meisje dat graag in bomen klimt.

En dat is dus eigenlijk een vicieuze cirkel. Vrouwen internaliseren het idee dat ze thuis moeten blijven om voor de kinderen te zorgen, en als je het ze vraagt zal er amper een vrouw zijn die zegt 'nee dat moet ik van mijn man' maar het is wel een soort maatschappelijke rol die vrouwen toegekend krijgen die ze uiteindelijk overnemen en als normaal gaan zien. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld dat mannen niet zouden moeten huilen. Als een man op een emotioneel moment niet huilt en je vraagt joh voel je je nou verplicht om stoer te blijven zal hij nooit zeggen 'ja', maar het is wel een rol die mannen toebedeeld krijgen waar ze onbewust onder gebukt gaan.

pien_2010

Berichten: 43335
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:14

Sizzle schreef:
Emmaa_ schreef:
Maar daarmee suggereer je dan weer dat producten die meer inclusief zijn niet goed verkopen. Terwijl je met een schuin oog naar een Black Panther kan kijken en ziet dat het een het ander niet uitsluit.


Nee dat suggereer ik niet.
Een ieder is vrij om de markt op te gaan en „rijk“ te worden. Echter wordt vaak een deel van de schuld op commercie geschoven terwijl het de klant is die in principe zelf schuld is aan het aanbod.


Met name op het dik gedrukte wil ik graag eventjes reageren. Wat me namelijk opvalt is dat Nederland een aantal zaken echt anders doet dan bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland/ UK. In Nederland speelde een jaar geleden het vrouwenvoetbal totaal niet bij het grote publiek :oo . Voetbalwedstrijden van vrouwen werden dan ook amper uitgezonden in NL. Wij wonen in Frankrijk en kijken BVN en andere zenders via de satelliet. BVN zend geen sport uit. Nooit. Dus kijken wij via de Franse en Duitse en Engelse zenders sport e.a. zaken. Tot mijn grote verbazing zag ik 6 jaar geleden dat die zenders veel vrouwenvoetbal uitzenden en zowel in UK als in Frankrijk wordt dit net als bij de mannen gewoon door één man én één vrouw verslagen. Altijd. Ik vond het leuker en leuker om deze wedstrijden te volgen en toen vorig jaar het EK kwam in Nederland hadden wij het Nederlands elftal getipt als gevaarlijke outsider. We kenden de speelsters al.
Gehoond werden we dat we überhaupt vrouwenvoetbal volgden (manlief en ik) laat staan dat we het nog spannend vonden ook. Dus kinderen en vriendenkring gewaarschuwd dat ze dit maar eens goed moesten volgen want dat Nederland totaal niet in de gaten heeft wat ze aan kwaliteit in huis hebben en hoe leuk vrouwenvoetbal is. Hoe zo bepaalt de klant wat hij kijkt in dit geval? Nederland vond het leuker en leuker worden. Of zoals mijn zoon zei voordat hij de finale ging kijken, nadat hij gehoond had met het vrouwen voetbal waar niets aan zou zijn: "mama ik bied je nederig mijn excuses aan, ik zat helemaal fout" := _O- (Dan lig ik natuurlijk met hem helemaal in een deuk).

Zo ook met de Paralympics. Wij volgen dat hier al jaren. Zo leuk en spannend. Lucie Werner zag ik in een herhaling bij Pauw reclame maken voor de Paralympics want: "niemand is daarin geïnteresseerd".
Fout, de Nederlandse TV loopt achter want die zenden niet uit, want hier wordt de Paralympics de hele dag uitgezonden en het is reten spannend en doet echt niet onder voor de olympics. Dus Sizzle ik snap wat je zegt, maar ik heb hier twee voorbeelden waarin groepen mensen duidelijk worden achtergesteld terwijl dat wat zij laten zien, door de "klant" echt wel leuk en boeiend gevonden wordt.

Emmaa_ schreef:
Terwijl je met een schuin oog naar een Black Panther kan kijken en ziet dat het een het ander niet uitsluit.
Precies. Er wordt voor ons ingevuld hetgeen dus te vaak helemaal niet klopt en groepen achter stelt.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:22

Volledig eens met emmaa, maar wel met een kanttekening dat sommige vrouwen zichzelf in de keuken opsluiten met het excuus dat ze geen keus hebben, maar eigenlijk juist actief daarvoor gekozen hebben door domweg bij een partner te bliven met andere interesses.
Dat is vooral het geval als binnen een relatie de man geen bijzondere interesse heeft in kinderen en de vrouw aan alle kanten rammelt en klappert.
Je krijgt dan een situatie waarin de vrouw in feite zegt: ik wil een kind en de man zegt, wat jij wilt (ofwel, als jij een hobby wil, ga je gang).
Vervolgens krijg je dan klagende dames dat de man zo weinig zorgtaken overneemt.

Pien, dat vind ik dan eerder eem taak van de publieke omroep om voor gelijkheid to zorgen binnen het aanbod.
Als er echt sprake is van monopolie en bepaalde zaken actief geweerd worden is het een ander verhaal, maar met 500 TV zenders en niemand die blijkbaar brood ziet in bepaalde uitzendingen kun je niet de TV kwalijk nemen. Wat dat betreft lees je ook altijd op bokt dat paardensport gediscrimineerd wordt.
Ik kijk graag films uit India/Pakistan, maar die zie je ook niet op de commerciele zenders. Dat is echt geen actieve discriminatie, kwestie van "elders" inkopen in plaats van main stream.

Anoniem

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:28

Ik denk dat er sowieso omtrent kinderen wel een verandering in gedachtegang zou kunnen komen. Het wordt nog steeds als heel vanzelfsprekend gezien om kinderen te krijgen terwijl ik denk dat het juist in een moderne samenleving ook steeds normaler wordt om ze niet te krijgen. Dat is er, maar de sociale druk er omheen blijft hangen. En dan krijg je inderdaad situaties waarin iemand maar overstag gaat omdat het 'hoort' of omdat het anders zo veel strijd is. Ik ken mijn vriend nog niet eens zo lang maar we hebben het hier al uitvoerig over gehad. Als we uberhaupt beginnen aan kinderen is dat op het moment dat we beide een goede basis hebben, beide in de positie zijn om te minderen met werken en beiden volledig 100% achter onze keuze staan. Anders hoef ik er echt niet aan te beginnen.

pien_2010

Berichten: 43335
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:42

Sizzle we zijn het niet met elkaar eens (geeft niet) want ik geef deze voorbeelden waaruit het tegendeel blijkt. Wordt in Duitsland, UK, Frankrijk gewoon goed geld mee verdiend!

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:47

pien_2010 schreef:
Sizzle we zijn het niet met elkaar eens (geeft niet) want ik geef deze voorbeelden waaruit het tegendeel blijkt. Wordt in Duitsland, UK, Frankrijk gewoon goed geld mee verdiend!


Het staat nederland toch ook vrij daarmee geld te verdienen?
Sterker nog, jij staat vrij je geld daarmee te verdienen ;)

Ik denk inderdaad dat we daar gewoon heel anders in staan.

pien_2010

Berichten: 43335
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:01

Emmaa eens met je.

Waarbij ik wel eerlijk moet zijn dat ik het geweldig vond toen mijn dochter vertelde dat ze zwanger was. Ik wist niet wat ik hoorde. Dus gelijk de bezorgde vraag gesteld of ze er wel blij mee was. Bleek ze al 2 jaar in het diepste geheim bezig te zijn om in verwachting te raken via Ziekenhuis Utrecht ( dank je wel doneur). Ja zei ze: " ik vind het niet eerlijk om een partner te zoeken die de vader van mijn kinderen wordt omdat ik zwanger wil worden, want ik word ouder en ouder . Dus dacht ik dan eerst het zo gewenste kind krijgen en wie weet komt er later nog een vader bij ". Dus ik ben de zeer trotse oma van M. en trotse moeder van H. En Emmaa je hebt groot gelijk hoe jij het wel of niet gaat doen. Een leven zonder kinderen is ook een mooi leven.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:15

Verstandige dochter heb jij :)

Anoniem

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:17

Mooie oplossing zo Pien! Knap dat ze die keuze gemaakt heeft, volgens mij is het niet zo gangbaar. Maar gelijk heeft ze, je hebt lang niet altijd een man nodig voor een kinderwens.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:28

Emmaa_ schreef:
Magrathea schreef:
Kent iemand van jullie de Bechdel test? (Of een variant hierop)
https://en.wikipedia.org/wiki/Bechdel_test
Ik ben daar de laatste tijd best wel op aan het letten. Toch opvallen hoe vaak alles in een film om een man lijkt te draaien.

Haha ik had het hier toevallig gister nog over met m'n sociologie docent. We hadden het over dit statistiekje
https://pbs.twimg.com/media/DXeensjU0AAG5uH.jpg

En vervolgens over hoe zelfs de films die hier relatief 'goed' scoren waarschijnlijk nooit langs de Bechdeltest zouden komen. Ik moet over twee weken een essay inleveren over feminisme in populaire cultuur en ben van plan om hier in ieder geval iets mee te doen.


Dit kan je toch niet serieus nemen... Natuurlijk wordt films zoals 12 years a slave en Schlindlers list voornamelijk door mannen gesproken. Dat is het tijdperk en het onderwerp.

Dit is zo duidelijk suggestief naar eigen bewijs zoeken. Ik hoor niemand over hoeveel vrouwen er praten is Sex and the City of Gooische vrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:44

Kaus schreef:
Dit kan je toch niet serieus nemen... Natuurlijk wordt films zoals 12 years a slave en Schlindlers list voornamelijk door mannen gesproken. Dat is het tijdperk en het onderwerp.

Dit is zo duidelijk suggestief naar eigen bewijs zoeken. Ik hoor niemand over hoeveel vrouwen er praten is Sex and the City of Gooische vrouwen.

Omdat die niet alle Oscars voor Best Picture in de afgelopen 15 jaar gewonnen hebben.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:53

Maar dan ligt het nog steeds aan het onderwerp. Noem eens een onderwerp dat vroeger voornamelijk door vrouwen gedomineerd werd, dat is lastig (en dat is dan een probleem van vroeger. Daar kan je als feminist van nu niks meer aan doen). Dan kan je er ook geen film over maken.

In The Help zullen vrij veel vrouwen spreken, meer dan mannen. Maar die staat er dan weer niet tussen...

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:55

Citaat:
Dit kan je toch niet serieus nemen... Natuurlijk wordt films zoals 12 years a slave en Schlindlers list voornamelijk door mannen gesproken. Dat is het tijdperk en het onderwerp.

Dit is zo duidelijk suggestief naar eigen bewijs zoeken. Ik hoor niemand over hoeveel vrouwen er praten is Sex and the City of Gooische vrouwen.


Suggestief...?
'Mannen, die zijn nu eenmaal het onderwerp, dus daar gaat het over.'

_/-\o_

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:59

Kaus schreef:
Maar dan ligt het nog steeds aan het onderwerp. Noem eens een onderwerp dat vroeger voornamelijk door vrouwen gedomineerd werd, dat is lastig (en dat is dan een probleem van vroeger. Daar kan je als feminist van nu niks meer aan doen). Dan kan je er ook geen film over maken.


Aangezien er al eeuwen vrouwen bestaan, kun je daar films over maken,
literatuur over schrijven,
etc.
Vrouwelijke dominantie - lijkt mij off topic.

Feit is wel, en dat is GEEN probleem van vroeger, dat vrouwen weggeschreven zijn uit de geschiedenis.

Daar kun je - als je dat wilt - in het hier en nu veel aan doen, zeker als het niet direct om 'hard historisch bewijsbare' zaken gaat maar om fictie, literatuur en film.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:05

Janneke2 schreef:
Citaat:
Dit kan je toch niet serieus nemen... Natuurlijk wordt films zoals 12 years a slave en Schlindlers list voornamelijk door mannen gesproken. Dat is het tijdperk en het onderwerp.

Dit is zo duidelijk suggestief naar eigen bewijs zoeken. Ik hoor niemand over hoeveel vrouwen er praten is Sex and the City of Gooische vrouwen.


Suggestief...?
'Mannen, die zijn nu eenmaal het onderwerp, dus daar gaat het over.'

_/-\o_


Deze snap ik niet helemaal?