Louis Venhorst hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:32

Popstra schreef:
jemig, waarom gelijk zorgen maken als er enkele doem reacties verschijnen??
Ik krijg ook weer nieuw deze week. Heb nochtans geen klachten. Zowel over de grote balen kruidenhooi als de kleine stofarme baaltjes niet.


Zo gaat dat nou eenmaal: als er hier 100 mensen zeggen dat het goed bevalt en 1 dat het niet bevalt dan is die laatste meteen maatgevend :o .

Wij gaan begin mei of begin juni ( afhankelijk van het weer en het al dan niet langer blijven van een trainingspaard) weer hooi laten komen in de omgeving Hoogeveen. Zelf bestellen we de grote balen maar we kunnen natuurlijk altijd bundels mee laten komen.
Ik heb het ook op de "samen hooi kopen" Fb pagina gezet maar misschien zijn er hier mensen die daar niet komen :D
Bij een evt. volle vracht zijn de kosten aanzienlijk minder maar het delen van de transportkosten ( 50,- ) levert natuurlijk ook weer voordelen op.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:27

Elcid, rond die tijd is er toch nog geen nieuwe snee?

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:59

Indestal schreef:
Elcid, rond die tijd is er toch nog geen nieuwe snee?


De Eiffel hooi-boeren hebben altijd hooi op voorraad zolang de voorraad strekt en daar koopt LVF het weer in. Zelf heb ik ook nog voorraad kuilbalen van vorig jaar, genoeg om tot dit jaar de maaisnede mee rond te komen.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 23:31

Indestal schreef:
Elcid, rond die tijd is er toch nog geen nieuwe snee?


Nee, waarschijnlijk niet; va. eind mei wordt er meestal weer gemaaid dus begin juni misschien net wel; maar ons hooi zal dan op zijn dus we moeten toch gaan bestellen :o We zullen sowieso een deel ter overbrugging moeten laten komen want ook als er al nieuw hooi zou zijn is dat toch veel te vers.

We hadden het precies uitgerekend voor 2 paarden tot aan de nieuwe oogst maar a.s. zondag komt er een trainingspaard die ca. 2 maanden blijft...........dus gaan we het waarschijnlijk net niet redden.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:21

Och ik heb dat ook en dan weet je nooit of je mooie vracht krijgt is mijn gevoel, dan krijg ik de laatste snee en dan wellicht ook ingekocht hooi elders, minder goed droog misschien....de eerste snee is altijd mooi groen, de latere geler en soms al bruiner, die had ik deze keer.


Misschien weet jij dat, maar zuring is toch van een zure grond? Dus te vaak bemest? Dit is dan toch geen natuurhooi.?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:33

Volgens mij komt zuring juist voor op natuur grond. Je zal het nooit zien in koeien weides. Of het iets met zure grond te maken heeft weet ik niet en of zure grond iets te maken heeft met bemesting.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:41

Ook wel op vette ,,koeien,, weides maar die worden vaak gemaaid dus valt niet zo op

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:42

ik heb zelf een superarme wei op zandgrond die nooit wordt bemest en het stikt van de zuring in de zomer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:43

Indestal schreef:
Och ik heb dat ook en dan weet je nooit of je mooie vracht krijgt is mijn gevoel, dan krijg ik de laatste snee en dan wellicht ook ingekocht hooi elders, minder goed droog misschien....de eerste snee is altijd mooi groen, de latere geler en soms al bruiner, die had ik deze keer.


Misschien weet jij dat, maar zuring is toch van een zure grond? Dus te vaak bemest? Dit is dan toch geen natuurhooi.?

Zuring groeit (meestal) op zure grond, dat klopt..... Maar het is niet zo dat te vaak bemeste grond zuur is.

Zure grond heeft o.a. kalk nodig. Kalk heeft de eigenschap grond minder zuur te maken.

Daarbij worden weides waar "natuurhooi" geproduceerd wordt, volgens mij ook gewoon bemest.

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:27

Zo de prijzen zijn flink gestegen zie ik net :(

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:58

Zoals ik al zei... die gaan straks aan hun eigen succes ten onder... :(

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:14

12,50 meer voor een bundel van 21 hè?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:22

Jep, 10% omhoog gegaan op een toch al niet onaanzienlijke baalprijs.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:41

Wow....dat is van €95,00 naar €107,50 gegaan voor een grote baal + €15,00 bezorgkosten .
Dit loopt wel een beetje uit de klauwen eerlijk gezegd!
Ik denk dat het komt omdat ze de laatste beetjes uit Duitsland bij elkaar aan het schrapen zijn en de inkoop ook hoger is, maar toch...
Ik verbruik 2 grote balen / maand. Dat is dan van €190,00 naar €230,00 . Dat vind ik wel even een dingetje :n

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:55

mirim schreef:
Wow....dat is van €95,00 naar €107,50 gegaan voor een grote baal + €15,00 bezorgkosten .
Dit loopt wel een beetje uit de klauwen eerlijk gezegd!
Ik denk dat het komt omdat ze de laatste beetjes uit Duitsland bij elkaar aan het schrapen zijn en de inkoop ook hoger is, maar toch...
Ik verbruik 2 grote balen / maand. Dat is dan van €190,00 naar €230,00 . Dat vind ik wel even een dingetje :n


phoe ik doe met 1 baal 20 dagen ongeveer, maar voor mij zijn de verzendkosten 45 euro. Ben meer dan 160 euro per maand kwijt voor 1 paard.

Anoniem

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:59

Pfff ben ik effe blij dat ik gewoon goed hooi bij mij in de buurt heb gevonden..... kost € 4,= per baaltje. Ziet er echt goed uit, mooi fijn, lekker geurig en groen.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:07

mirim schreef:
Wow....dat is van €95,00 naar €107,50 gegaan voor een grote baal + €15,00 bezorgkosten .
Dit loopt wel een beetje uit de klauwen eerlijk gezegd!
Ik denk dat het komt omdat ze de laatste beetjes uit Duitsland bij elkaar aan het schrapen zijn en de inkoop ook hoger is, maar toch...
Ik verbruik 2 grote balen / maand. Dat is dan van €190,00 naar €230,00 . Dat vind ik wel even een dingetje :n


Ik heb begrepen dat de grote balen groter zijn dan nu nog op de site staat, nl. bijna 500 kg i.p.v. bijna 400.....anders even informeren hoe dat zit. Wij hebben de laatste keer ook de hele grote balen gehad, toen nog voor de prijs van 95,- per stuk maar toen werd er bij aflevering bij gezegd dat ze de volgende keer dus duurder zouden zijn omdat het gewicht hoger is.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:11

Oke, ik al het eens navragen. Ik las pas in dit topic dat het duurder was geworden. Ik was er nog niet van op de hoogte.
Vrijdag krijg ik geleverd nog voor de oude prijs dus, maar wel met verzendkosten ( die voor mijn regio tot vorige maand nog gratis was)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:05

In de winter is hooi toch altijd duurder? Hier plaatselijk althans wel...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:09

ElCid schreef:
Volgens mij komt zuring juist voor op natuur grond. Je zal het nooit zien in koeien weides. Of het iets met zure grond te maken heeft weet ik niet en of zure grond iets te maken heeft met bemesting.



Vroeger zat mijn koeienboerhooi altijd bomvol zuring, wat ik juist niet wil omdat dat zo uitzaait en dat hooi is meestal grof en daar gaat mijn paard van aan de dunne...ik dacht juist dat in natuurgebieden dit niet groeit en deze gebieden allen begraast werden en zo dus bemest..

Gaat de gierkar dan ook over dit natuurhooi?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:11

Is de prijs per tonnage omhoog? Ik denk inderdaad ook dat er nog maar weinig hooi is nu zo aan het eind tot de nieuwe snede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 09:44

Indestal schreef:
ElCid schreef:
Volgens mij komt zuring juist voor op natuur grond. Je zal het nooit zien in koeien weides. Of het iets met zure grond te maken heeft weet ik niet en of zure grond iets te maken heeft met bemesting.



Vroeger zat mijn koeienboerhooi altijd bomvol zuring, wat ik juist niet wil omdat dat zo uitzaait en dat hooi is meestal grof en daar gaat mijn paard van aan de dunne...ik dacht juist dat in natuurgebieden dit niet groeit en deze gebieden allen begraast werden en zo dus bemest..

Gaat de gierkar dan ook over dit natuurhooi?

De gierkar volgens mij niet, er wordt dus niet geïnjecteerd, maar er wordt wel vaste mest over natuurland uitgereden.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:13

Maar dat is dus het ,,probleem,, de Nederlandse boeren verkopen steeds minder hooi aan paarden mensen omdat er steeds meer mest het land op gereden word en het hooi niet bepaald geschikt is om aan de paarden te voeren.
Er word meer en meer gevraagd naar hooi vanuit het buitenland wat niet zo zwaar bemest is en daar moet je dus flink voor uit de knip.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:29

Inderdaad, veel hooiland is koeienland met veel raaigras, weinig (on)kruid maar veel mest ( gier en kunstmest) en in sommige gevallen ook nog onkruidbestrijders. Op ons vorige adres woonden we midden tussen de koeienboeren, die soms ook hooi voor paarden te koop aanboden............ Daar werd 6 x per jaar mest gereden ( 3 x gier en 3 x kunstmest) en bij 1 van de boeren werd er ook nog zeker 2 x per jaar gesproeid met iets wat stonk en er uit zag als zeepsop. Dat weiland leek meer op een golfbaan, geen bloempje, geen kruidje, alleen maar groen ( vet) gras. Andere reden dan wel de mest maar geen "zeepsop". Veel van dat gras droogt dus nooit 100% en werd vaak gekuild voor de koeien maar soms werden er wel baaltjes van gemaakt en werd het als "paardenhooi" verkocht.
Als je als paarden eigenaar een boer vind die echt paardenhooi maakt, en daaronder versta ik dan weinig bemest land en "laat" gemaaid uitgebloeid/ bloeiend gras ( eind mei/ begin juni eerst snee afhankelijk van groei/ weer, etc)mag je heel hard juichen *\o/* . Wij hebben gezien dat er, bij mooi weer, al eind maart/ begin april gemaaid werd bij een lengte van ca. 15 cm en dan ca. om de 6 weken soms tot november aan toe en dat werd dan dus aangeprezen als paardenhooi. In o.a. Dld. gaan ze pas maaien als de nesten van de weidevogels weer leeg zijn; va. eind mei/ begin juni en dan staat er lang uitgebloeid en deel nog iets bloeiend gras wat al droger is dan veel hooi hier in Nederland.
Overigens ook wel gras gezien van natuurhooi ( 1x per jaar vast mest of gier) maar dat lag midden tussen de bomen en was dus moeilijk droog te krijgen.
Dat hooi was goedkoper dan van Venhorst maar was dus zelden droog met als gevolg snel schimmel ( wit stof).

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:48

Ik ben ook geschrokken van de prijs. Wij zijn al ruim 10 jaar vaste afnemer, eerst met ons bedrijf en nu particulier, maar nog nooit zoveel grote prijsschommelingen in zo'n korte tijd meegemaakt. De verzendkosten komen er ook steeds overheen en voor mensen die maar 1 of een paar bundels kunnen opslaan is het niet leuk meer.
Vorig jaar was een ontzettend goed ruwvoer jaar, als er in Nederland nog volop ruwvoer te krijgen is, dan is dit in Duitsland zeker zo. De weilanden in Nederland worden niet zwaar bemest, ook hier zijn wij gebonden aan regels en die worden steeds strenger. Wel ben ik het ermee eens dat niet alle gras geschikt is voor "onze" paarden. Ook wil ik liever geen beheersgras uit Nederland, want hier komt toch vaak JKK voor in deze gebieden.

Zelf ben ik afgelopen weekend op zoek gegaan naar kleine baaltjes hooi. Er komt binnenkort een spantvak vrij en dan kan ik een behoorlijke voorraad kwijt. Voor een heel nette prijs heb ik 300 baaltjes kunnen overkopen en ze mogen daar ook blijven liggen tot de nieuwe snede (bij deze persoon meestal juni/juli). De baaltjes zijn qua gewicht vergelijkbaar met die van LVF en ook enorm strak geperst, dus niet zwaar doordat ze te nat geperst zijn. De proefbaaltjes zijn in ieder geval met smaak weggewerkt.