paard zet vast met dubbele longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

paard zet vast met dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 08:48

ik heb al verschillende topics gelezen maar toch niet het antwoord gevonden.

Ik longeer mijn paard wel eens met een concord longe, hij doet het hier best fijn op. Maar toch zoek ik iets waarbij zn achterhand ook wordt gestumileerd. Omdat hij niet echt een actief achterhand heeft.

het is een haflinger die in mei 20 wordt.

Maar met dubbele longe gaat hij heel erg vast zetten in de kaken. Dat doet hij gelijk als ik hem op de volte zet en nog niet eens wat vraag, hij zet zn kaken en bovenlijn vast. En nogmaals ik vraag dan niks, alleen dat hij op de volte wilt stappen. De lijnen hangen dan gewoon los.

Een longeehulp stuk vind ik te veel in zn mond zagen, en duikt hij nog meer op de voorhand

een pessoateugels heb ik in verleden geprobeerd maar dan gaat hij heel erg na buiten kijken. Oke dit was aantal jaren geleden, en was hij nog niet rechtgericht.

ik doe nu ook rechtrichten met hem, en daarin is hij zeker verbeterd.

iemand anders tips?

ik ben niet van strak bijzetten.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard zet vast met dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:09

Op wat voor een manier bevestig je de dubbele longe? het kan zijn dat het buigen te moeilijk nog voor hem is en hij zich daarom vast zet.

Sowieso als je met een enkele lijn longeert, die door het bit aan de longeersingel bevestigen aan de binnenkant zodat je lengtebuiging kan vragen.

Verder doe je de achterhand actief maken toch vooral zelf als longeur zonder dat je daar een hulpmiddel bij nodig hebt. Dus zorgen dat hij goed voorwaarts loopt/ voorwaarts denkt en veel gaan schakelen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: paard zet vast met dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 09:33

ik zet hem aan de onderkant vast. maar ook al maak ik hem niet onderlans, maar bijv de lijnen rechtstreeks aan het bit, dan nog houdt hij zich vast, terwijl ik niks vraag.

hij is liever lui dan moe hhaha, en 1 of ander manier heb ik een tallent om een paard lui voor de zweep te maken.. Ik heb keer dagcursus gevolgt. over longeren, en zelf dat paard werdt 'lui' wat ik fout doe geen idee..

maar daarnaast is me hafje ook echt liever lui dan moe. ik zou eens kijken of ik een filmpje kan vinden.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Re: paard zet vast met dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:39

Lekeer simepl een bandage vastmaken achter de billen langs aan een singel. Je hebt vast wel ergens een bandage liggen. Irriteert niet voor in de mond en remtniet. Dan balkjes neerleggen en lekker cavaletti lopen.
En bij ons helpt het wel om een plastic zakje in je jas te doen en als je te weinig activiteit krijgt, even wapperen met plastic zakje. Haha dat helpt de haflingers even naar voren.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:46

Aan de onderkant vast zetten bij een niet actief paard is sowieso een recept voor vasthouden/ vastzetten.

Ik zou er helemaal niks aanknopen voordat je hem gewoon actief leert te maken aan de longe vanuit je zelf. Ik denk dat je beter goede longeerlessen kunt gaan volgen om zelf te leren hoe je een paard actief maakt aan de longe.

Je paard is zeg maar "niet aan de zweep" zoals ie ohz "niet aan het been" zou zijn. Zonder dat kun je nooit iets..dus leren goede positie in te nemen en consequent te zijn/ worden in je hulpen is het enige wat je kan helpen op dit moment. Vergeet al die hulpmiddelen voorlopig even, die werken alleen maar tegen je als je de basisvoorwaarden niet voor elkaar hebt.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 09:48


Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:52

Op beide video's zie ik een paard die totaal niet door het lijf loopt maar vooral in een afgedwongen houding aan de voorkant.Als je echt je paard wilt gaan verbeteren aan de longe lees dan mijn bovenstaand bericht.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 09:53

Elisa2 schreef:
Op beide video's zie ik een paard die totaal niet door het lijf loopt maar vooral in een afgedwongen houding aan de voorkant.Als je echt je paard wilt gaan verbeteren aan de longe lees dan mijn bovenstaand bericht.


en wie kan jij dan aanbevelen? mag ook via pb

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard zet vast met dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:04

Patrick Molenaar, Bastiaan de Recht, Mireille den Hoed

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard zet vast met dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:07


SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: paard zet vast met dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:16

Ik zou ook de tip geven om eerst zonder hulpen te longeren, eventueel met een bandage onder de billen.
Eerst vooruit gaan denken, nu wordt hij tegengehouden aan de voorkant. Eerst vooruit en actief, dan nagevelijk.

Als ik mijn merrie zonder enige hulp longeer en ik haar goed actief heb gemaakt door middel van veel overgangen, tempowisselingen, voltes kleiner en groter maken, veel aan het denken zetten, dan gaat ze zelf al ontspannen lopen en in de juiste houding.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: paard zet vast met dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 15:40

https://www.youtube.com/watch?v=oiqV9ojMqo4

hier filmpje los. alleen moet je even je hoofd draaien.. krijg filmpje niet gedraaid. ja hij is hier een stuk slanker! maar kwam door stress op die stal. en meneer stond alleen tussen de merries en dacht dat hij weer hengst was.

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: paard zet vast met dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:44

De bb-lastic? Stimuleert de achterhand en werkt heel fijn!

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:49

Elisa2 schreef:
Aan de onderkant vast zetten bij een niet actief paard is sowieso een recept voor vasthouden/ vastzetten.

Ik zou er helemaal niks aanknopen voordat je hem gewoon actief leert te maken aan de longe vanuit je zelf. Ik denk dat je beter goede longeerlessen kunt gaan volgen om zelf te leren hoe je een paard actief maakt aan de longe.

Je paard is zeg maar "niet aan de zweep" zoals ie ohz "niet aan het been" zou zijn. Zonder dat kun je nooit iets..dus leren goede positie in te nemen en consequent te zijn/ worden in je hulpen is het enige wat je kan helpen op dit moment. Vergeet al die hulpmiddelen voorlopig even, die werken alleen maar tegen je als je de basisvoorwaarden niet voor elkaar hebt.


Ik ben het helemaal eens met Elisa. eerst voorwaarts en dan komt de rest! het enige dat je met hulpteugels dan doet is je paard tegen werken.

probeer anders eens op een andere plaats te longeren dan is hij mss wat enthousiaster? bv op de weide of in een andere ruimte.

probeer ook veel af te wisselen voor je paard, hij vind het mss ook wat rap saai!

maar eerst voorwaarts ;) veel succes!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 16:02

Nana_x0x schreef:
Elisa2 schreef:
Aan de onderkant vast zetten bij een niet actief paard is sowieso een recept voor vasthouden/ vastzetten.

Ik zou er helemaal niks aanknopen voordat je hem gewoon actief leert te maken aan de longe vanuit je zelf. Ik denk dat je beter goede longeerlessen kunt gaan volgen om zelf te leren hoe je een paard actief maakt aan de longe.

Je paard is zeg maar "niet aan de zweep" zoals ie ohz "niet aan het been" zou zijn. Zonder dat kun je nooit iets..dus leren goede positie in te nemen en consequent te zijn/ worden in je hulpen is het enige wat je kan helpen op dit moment. Vergeet al die hulpmiddelen voorlopig even, die werken alleen maar tegen je als je de basisvoorwaarden niet voor elkaar hebt.


Ik ben het helemaal eens met Elisa. eerst voorwaarts en dan komt de rest! het enige dat je met hulpteugels dan doet is je paard tegen werken.

probeer anders eens op een andere plaats te longeren dan is hij mss wat enthousiaster? bv op de weide of in een andere ruimte.

probeer ook veel af te wisselen voor je paard, hij vind het mss ook wat rap saai!

maar eerst voorwaarts ;) veel succes!


Daar ga ik zeker aan werken, tja hij vind alles snel saai... hij is nooit een snelle Jelle geweest. Maar ik geloof wel dat ik daar aan kan werken.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: paard zet vast met dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 16:03

Veel overgangen maken, desnoods wat balkjes er neer leggen. Ik zie op het los filmpje een paard dat zich nog steeds vast zet, ik zou daar meer aan gaan werken. Hoe doet ie het onder het zadel? Zet ie zich dan ook vast?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 16:13

Rena100 schreef:
Veel overgangen maken, desnoods wat balkjes er neer leggen. Ik zie op het los filmpje een paard dat zich nog steeds vast zet, ik zou daar meer aan gaan werken. Hoe doet ie het onder het zadel? Zet ie zich dan ook vast?


ja dan kan hij zich ook wel eens vast zetten. al stukken minder dan vroeger! door middel van rechtrichten enz is dat al stuk verbeterd. ik heb hem al 12 jaar en ik weet niet beter of hij zet zich snel wat vast.

al verschillende lesgeefsters gehad, maar hij werdt alleen maar sterker ipv losser.. hij duikt snel op de voorhand. nu combi met rechtrichten wordt hij steeds wat beter.

echt een voorwaartse pony is hij nooit geweest. heb hem van manege overgekocht en ik was zelf toen ook manegeruiter. (hij toen 7 ik 17)

ook ik leer met rijden steeds beter loslaten ipv vast houden. het is een vicueel cirkeltje. hij valt snel terug in tempo. steeds alleen maar na voren drijven gaat hij alleen maar meer op de voorhand lopen. en raak ik gefrusteerd omdat hij niet na voren wilt..

maar we gaan langzaam vooruit me rijden. ben nu weer beetje aan het opbouwen omdat hij 2 weken rust had ivm kreupel (hij heeft links voor wat atrose)

kortom voor mij gevoel ben ik al jaren opzoek na de juiste hulp/weg. maar nog niet helemaal gevonden. Het rechtrichten aan de hand helpt zeker en is hij ook zeker beter geworden. ondanks zn leeftijd geloof ik nog steeds dat hij wat kan verbeteren.

hij is verder medisch in orde, pas nog gecontroleerd enz. zadel is ook in orde enz. foto's van rug zijn ook gemaakt en rug is in orde.

ik trek niet meer met rijden, heb alleen wat druk.

krachtvoer in gooien heeft geen zin wordt hij alleen maar dikker van.

ik zou nooit een anky worden haha. maar ook daarin ben ik mezelf aan het verbeteren. het heeft alleen wat tijd nodig.

als iemand zeg los laten dan denk ik soms hoe dan, dan zijn me teugels uit me handen.. want je moet wel contact houden. ik weet dat ik wel eens streng kan zijn. mijn instrucice zegt ook het is ene of ander bij je haha.. of je houdt vast of je gooit alles los.. Maar daar mee ben ik aan t werk.. maar ow wat is dat moeilijk.. maar we komen er wel..

maar als andere op rijden, zet hij ook zich zelf snel vast. als ik bijv thiedemannbit of menbit in doe kan ik hem op 2 vingers rijden en zet hij zich zelf minder snel vast. Hij heeft voor de wagen gestaan, en ik denk dat hij toen hij na de manege ging nooit echt helemaal goed is door gereden. maar ik rij eigenlijk zelden met die bitten, omdat het niet de oplossing is.

er heeft ooit iemand op hem gereden een week die, jonge paarden inrijd, en zie kreeg hem zo aan de teugel. ik snap nog steeds niet wat ik dan verkeerd doe haha.

ik hoop dat ik ooit nog leer haha.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard zet vast met dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:58

Ah..je circeltje is dus: hij is terug in tempo, jij gaat hem voorwaarts rijden, hij gaat meer stuwen achter, jij krijgt dat gewicht in je hand en gaat vasthouden of je gooit hem helemaal los en bent hem kwijt?

Hij moet naar horizontaal evenwicht ohz dan ben je van je probleem af, eerst zorgen dat hij aan je been is en scherp word. Dat doe je niet door hem km's naar voren te gaan rijden in draf want dat werkt in dit geval alleen maar tegen je.

Ga gewoon eens een paar keer aandraven vanuit de stap en zorg dat hij direct naar voren vertrekt als je je been aanlegt. {dat is je doel, waarschijnlijk al moeilijk zat om te bereiken} na een paar passen ga je weer stappen. Bij zo'n flegmatiek paard moet je doel altijd zijn om direct een reactie naar voren te krijgen op je been, hij moet niet harder leren gaan maar sneller leren worden. Dan krijg je meer buiging achter en zul je merken dat hij smakelijker word in je hand.