Mijn vuurdoop bij Arne Koets

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Mijn vuurdoop bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:37

Vorig jaar maakte ik via een bokt topic kennis met Arne Koets en zijn manier van trainen. Dat vond ik onwijs interessant en ik wilde graag meer weten en leren van Arne. Helaas is Arne niet zo vaak in NL, maar toen ineens was daar het geweldig gave aanbod van bokker Rider om eens een les mee te rijden van Arne, op haar paard Santi!
Nou dat sloeg ik uiteraard niet af. Een aantal weken terug hebben we even kennis gemaakt, Santi heeft altijd wel een duidelijke mening over wie er op zijn rug zit, dus het was even aftasten of hij me aardig vond :P Maar gelukkig was dat het geval, en zo ging we afgelopen zondag aan de gang bij Arne.
Omdat ik de rijstijl nog niet ken, zijn we bijna enkel bezig geweest met het oefenen van de juiste zit. Dat was moeilijk, maar soms hilarisch, want ik deed het uiteraard niet altijd goed, waardoor we hele andere dingen deden dan de bedoeling was :') Ook moest ik regelmatig ontzettend lachen om de soms hilarische uitleg van Arne. Sowieso vond ik het superleuk, dus heb ik bijna de hele les met een glimlach op het paard gezeten.

Ik heb heel veel geleerd, maar wat ik vooral heel bijzonder vond, is dat eigenlijk alle paarden ontzettend snel verbeterde. Ik vond het ontzettend leerzaam om te horen en te zien.

Foto's door Wendy Kluvers :)
Het zijn geen rijtechnische hoogstandjes, maar wilde het wel graag even met jullie delen, omdat ik gewoon ontzettend genoten heb :D

Afbeelding

Afbeelding

'Stappirouette' samen met Arne :')
Afbeelding

Ik vind iets grappig, maar Santi vind er het zijne van :')
Afbeelding

Hier probeerde ik heel druk iets voor elkaar te krijgen, maar Santi gaf duidelijk 'error'. Ik vroeg het niet goed dus, maar damn, het was ook moeilijk!
Afbeelding

Oh ja, ik ga trouwens sparen voor zo'n zadel. Wat zat dat lekker zeg!
Afbeelding

Santi zijn knappe hoofd :)
Afbeelding

Knappe Santi :)
Afbeelding

Rider, nogmaals bedankt voor deze geweldige kans. _O_

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Mijn vuurdoop bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:45

Gaaf! Snap dat je er van genoten hebt!
Wat Calijn uit die pony gepield krijgt is voor mij ook een groot voorbeeld <3

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Mijn vuurdoop bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:48

Wat gaaf Joolien! Super leuk!
Echt weer lekker bezig met de paarden.

Anoniem

Re: Mijn vuurdoop bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:52

Haha Hoppit, dat vind ik ook indrukwekkend hoor. :D

Dank je Evelien, het lijkt erop dat ik eindelijk het plezier heb gevonden :D

pien_2010

Berichten: 43300
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:53

Leuk Joolien. Het plezier is je zo gegund!

mala26

Berichten: 5003
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:56

Wat gaaf zeg!! En super lief dat je van Rider deze kans kreeg!
Ik zie je eigenlijk alleen maar lachen op de fotos, fijn om te zien!
Goed bezig Joolien!
Een clinic bij Arne staat ook nog bij mij op het verlanglijstje.

Kinke

Berichten: 20531
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:58

wat leuk zeg, lijkt me erg interessant.
Moest wel lachen om Santi, van dat hoofd is duidelijk af te lezen wat Santi's mening is _O-

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:11

Ziet er in ieder geval heel gezellig uit Joolien!!

Kun en wil je ook uitleggen wat er anders moest aan je zit?

Loeky01
Berichten: 7316
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Mijn vuurdoop bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:17

Het was super leuk je zo bezig te zien Jolien! Wist niet dat het je eerste keer bij Arne was, zag er vloeiend uit hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:24

Dank je Pien, dat vind ik lief :)

Mala, zeker doen hoor, het lijkt net als of je eindelijk de juiste vragen leert stellen aan het paard ofzo. Kan hetn iet goed uitleggen, maar je voelt gewoon dat er dingen op de plaats vallen. :)

Kinke, dat voelde je ook duidelijk. :') Maar dat was juist super leerzaam!

Lyt, ik heb altijd jonge paarden ingereden, en daarmee heb ik altijd geleerd dat als je wilt dat je paard naar links gaat, je je gewicht naar links brengt, zodat je paard je gewicht volgt als het ware. Ik wist niet beter, dus zo heb ik altijd gereden. Wil je naar links, plaats je druk op links.
Bij Arne is het juist andersom. Als je wilt dat je paard naar links gaat, geef je ruimte aan de linkerkant, door je navel in te draaien, schouders indraaien, en heup omhoog om ruimte te creëren zodat het paard daar heen kan.
Ik kan het nog wel heel veel meer uitleggen, maar ik vind dit persoonlijk een hele goede uitleg geven:
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-18 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:25

Jikkeee schreef:
Het was super leuk je zo bezig te zien Jolien! Wist niet dat het je eerste keer bij Arne was, zag er vloeiend uit hoor :j


Oh en dank je Jikke :D Ik was even je naam kwijt, wilde je nog noemen sorry :o Ben benieuwd naar jouw foto's :D

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Mijn vuurdoop bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:29

Grappig, dat is zoals ik al jaren les krijg, zoals jij vertelt over je zit :j Hartstikke logisch, bij mij vielen toen ook heel veel kwartjes en sindsdien wil ik niet meer anders :n
Wat een grappig paard heb je onder je kont daar trouwens, heerlijk duidelijk :D :D

Loeky01
Berichten: 7316
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:49

Joolien schreef:
Jikkeee schreef:
Het was super leuk je zo bezig te zien Jolien! Wist niet dat het je eerste keer bij Arne was, zag er vloeiend uit hoor :j


Oh en dank je Jikke :D Ik was even je naam kwijt, wilde je nog noemen sorry :o Ben benieuwd naar jouw foto's :D

Haha maakt niet uit! Mijn foto's zijn onderweg :P.

Arne zijn manier is inderdaad heel verduidelijkend en kwartjes blijven maar vallen bij mij. Echt een hele toffe manier. Je zag ook tijdens alle lessen dat een paard in het begin toch wat gespannen was, maar hoe verder de clinic vorderde je het paard echt helemaal zag veranderen en begon te ontspannen. Terwijl ik Arne geen woord heb horen zeggen over dat het paard iets verkeerd doet of iets anders moest doen.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:53

Nogmaals graag gedaan Jolien. :) Het was leuk om te zien hoeveel plezier je erin had, en Santi deed echt z'n best om met je mee te denken. Ondanks dat deze manier van rijden nieuw voor je was, had je duidelijk wel de juiste instelling, en een vriendelijke zit en hand, want hij liep braaf en ontspannen onder je. :D

@Lithya: de manier van zitten, dat ruimte geven aan de binnenkant, is echt heel belangrijk. :) Anders krijg je stelling en buiging niet uit zit gereden. Je ziet dat goed op de stappirouette foto, daar geeft Santi licht tegenstelling, ondanks dat de teugel heel vriendelijk is. Als de buitenkant begrenst wordt maar aan de binnenkant niet genoeg ruimte is (en dat kan echt op een mm aankomen, is een sensibel paardje) dan snapt hij even niet meer hoe en waar hij moet buigen. :') (dat overkomt mijzelf ook nog regelmatig trouwens).

Anoniem

Re: Mijn vuurdoop bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:57

Poeh, ja die stelling dat was ook een dingetje hoor. Geven ipv nemen en dan heb ik al een vriendelijke hand haha. Santi liep soms wel knap door in een soort S-bocht als ik het verkeerd deed :')

Jikke, daar zeg je wat moois. Als ik het goed deed, ging het paard automatisch mee :) :D Het was nooit de fout van het paard, en dat maakt deze methode denk ik ook zo mooi. Als je het goed doet, geeft het paard automatisch na en krijg je een hele fijne aanleuning. Dat is de manier waarop ik met een paard wil werken, niet afdwingen, maar verdienen. :)

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: Mijn vuurdoop bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 01:41

ter verduidelijking:

'gewicht aan de binnenkant' kan veel betekenen:

het zwaartepunt van de ruiter is boven de binnenkant van de buiging (en daarmee het zwaartepunt van het paard in de buiging)

de druk op de binnenzitbeenknobbel is echter niet per se groter, ookal hebben we ons 'gewicht binnen', vooral p specifieke momenten in de takt, je laat de bewegingsgolf komen en leid hem als een danser, (als een surfer op de golf)

dat draaien van de navel is in lijn met de Franse draaizit.


dus ik 'zit binnen in de buiging' maar verdeel gedurende de takt mijn druk op het bovenbeen, binnenstijgbeugel en traagheid van mijn eigen massa, om de rug toe te staan op te bloeien.

daardoor kom je niet tot leunen en natuurlijk tot een langer been en een trotsere houding

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Mijn vuurdoop bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:34

Joolien, ik vind het geweldig om te zien dat je er zoveel plezier mee hebt :j
Dat maakt de foto's alleen nog maar leuker om te zien !

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Mijn vuurdoop bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:51

Ik word al vrolijk als ik kijk naar de foto's, leuk! :D

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Mijn vuurdoop bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:00

Jolien, fijn om weer een glimlach op je mond te zien!!

Alta
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:21

Ik ben enorm nieuwsgierig naar deze manier van rijden! Arne, geef je soms clinics of lessen in Zuid-West-Vlaanderen in België?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Mijn vuurdoop bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:21

Mij valt je stoelzit op.Komt dit door het zadel?Want het lijkt me een heerlijk zadel. De manier van rijden ken ik wel zo rijd ik ook,ik heb les van een Duitse ik weet niet waar zei dat opgestoken heeft maar hier werkt het wel.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:16

beatje schreef:
Mij valt je stoelzit op.Komt dit door het zadel?Want het lijkt me een heerlijk zadel.


Het zadel zet je niet in een stoelzit, maar itt tot de meeste dressuurzadels geeft het ook geen extra steun bij de beenligging. De opbouw is bedoelt om vooral bij de heupen te steunen, voor stabiliteit tijdens snelle wendingen (van oorsprong worden deze zadels gebruikt bij het veedrijven en stierenvechten). Ze zitten ook wat 'breder' dan een Engels zadel. Het zit inderdaad heerlijk :D maar als je er dressuur mee rijdt moet je iets harder werken en zelf iets meer compenseren. In Portugal worden deze zadels veel gebruikt voor veedrijven, WE en buitenritten, maar bij de normale trainingen ligt er meestal een dressuurzadel op.

Het is even wennen, maar ik wil niks anders meer. :D En de meeste mensen die erop rijden zeggen ook gelijk, oooh ik wil ook zo'n zadel! (heh Jolien :D )

Anoniem

Re: Mijn vuurdoop bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:28

Jaaaaaaa ik ga sparen voor zo'n zadel, wat fijn wat fijn. Maar idd niet te vergelijken met een dressuurzadel. Ik was onwijs bezig met mijn houding, dus ook wat zoekende daarmee. Maar het zit zo anders, dat is ook wennen.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Mijn vuurdoop bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:43

En lekker warm met dit weer!!!

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Mijn vuurdoop bij Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:49

Oh wauw, oh wauw, wat mooi wat gaaf!
Wat superleuk zeg Joolien, dat je dit mocht doen!
Ben echt helemaal fan, van deze rijstijl en zou deze zo graag leren. Maar via hier kan ik toch een beetje mee kijken.