Magnesium te kort, hoe nu verder.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Magnesium te kort, hoe nu verder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 22:53

Ik heb rex gekocht in aug toen kwam hij net uit Ierland en het viel mij toen op dat hij lik stenen at.
tig keren op een dag liep hij vanuit de wei terug om daar een tijdje aan de likstenen te likken.
heb toen bloed geprikt en hij had allerlei te korten maar de magnesium was goed in zijn bloed.

Ik heb toen eerst de balancer van je paard gezond en fit gevoerd en nu voer ik al weer een paar maanden pure trace van pure paarden voeding.
daar naast krijgt hij 1.5 schep omega 3 mix van equifirst
en nog probiotica omdat hij zo snel aan de diarree was.
en op stal een liksteen met extra magnesium van paard natuurlijk, de steen is nu bijna op na 6 maanden en was denk ik voor 1/4 op toen ik rex kocht

nu had ik zelf al het idee dat rex wat strammer was soms en hij is altijd al wat rillerig.
nu kon mijn smit er de laatste keer geen ijzer meer onder krijgen hij was zo stijf met zijn achterbenen en hij was heel gespannen en steeds over de zeik.

Ben naar de kliniek geweest zijn benen waren goed..gelukkig wel bloed laten prikken.
Alle mineralen waren goed alleen nu een magnesium te kort.
Misschien dat hij daarom zo gespannen is.
Ik moet de uitslag van het bloed onderzoek nog toe gemaild krijgen dan kan ik gaan vergelijken met de vorige keer.

Heb al magnesium besteld bij paard natuurlijk.

Maar hoe kan het dat hij nu toch een te kort krijgt ondanks dat hij naar mijn inzien goed te eten kreeg.
En moet ik de magnesium blijven voeren.
En wat kan ik nog meer doen.

Zijn er meer die klachten als moeite met ontspannen, spierpijn enz herkennen bij een magnesium te kort

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:23


MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Magnesium te kort, hoe nu verder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:31

Je bent in de kliniek geweest, hebben die je geen tips gegeven dan

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:43

Dit is een vraag voor de DA van de kliniek waar je geweest bent.
Niet op eigen houtje gaan klooien met mineralen. Er is steeds een wisselwerking met andere stoffen in het lichaam.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:14

Citaat:
Zijn er meer die klachten als moeite met ontspannen, spierpijn enz herkennen bij een magnesium te kort


Dit zijn wel typisch de klachten als je magnesium te kort hebt.
Geef zelf magnesium bij bij mijn paarden want verneem dat dit de scherpe randjes van schrikken weghaalt en merk ook dat de manenkam van hem en de shets minder hard zijn in de zomer op het land.
Vooral bij shet die ook zomerexceem heeft heeft minder dikke manenkam en ook die dikke groeven niet erin.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:24

Ons paard had ook een magnesiumtekort, bleek ook uit bloedonderzoek. Zij had ook vaak last van gaskoliek, maar wij dachten dat dat van voordroog kwam (ze kan überhaupt niet goed tegen kuilvoer/voordroog) maar na de switch naar hooi verbeterde het niet. Dus toen bloedonderzoek laten doen en daar kwam een magnesiumtekort uit. Na het bijvoeren van magnesium nooit weer last van koliek gehad. Ik wist niet dat het met elkaar te maken kon hebben, maar tijdens het inlezen heb ik t wel vaker gelezen dat dat blijkbaar kan.

Achteraf bleek ze ook maagzweren te hebben, wat ook verklaart waarom ze minder goed tegen kuilvoer/voordroog kan.

Overigens hier ook heel gespannen en schrikken van elk blaadje bij wijze van. Terwijl ze normaal echt de rust zelve is. Maar tegelijkertijd tijdens het rijden en werken totaal niet vooruit te branden.

Ze was ook erg aan de zware kant tijdens de zomer ervoor, hoe vaak ik haar ook aan het werk zette, ze kon echt niet afvallen ofzo. Echter na het bijvoeren van magnesium begon ze opeens wel langzaam af te vallen terwijl ik niet meer met haar deed, juist eerder minder.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Magnesium te kort, hoe nu verder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:21

Hier een tinker waarmee ik al 5 jaar dokter!!
Komt uit een slechte verzorging en om een heeeeeel lang verhaal kort te houden ben ik tot het volgende gekomen...

Het magnesiumgehalte blijft te laag ondanks bijsupplementeren net als vit.e
Nu blijkt dus dat wanneer mangaan te laag is magnesium deze functie probeerd op te vangen waardoor magnesium niet kan stijgen!

Ik ben nu uitgekomen bij dr.Susanne Weyrauch zij is wetenschapper in natuurkunde dus op kruidengebied.
Haar heb ik het hele verhaal geschreven en zij zei al meteen dat mangaan een ondergeschoven kindje is waar dierenartsen vaak niks mee doen omdat er simpelweg te weinig onderzoek naar verricht is.

Mangaan is erg belangrijk en speelt een grote rol bij vele lichamelijke processen in het paard.
Ik heb me haar raad ter harte genomen en ben nu met haar producten w.o mangaan bezig om te zien of dit de magnesium weer op peil krijgt.

In maart laat ik weer bloedonderzoek doen dan weet ik het zeker.
Je kunt dr.Weyrauch gewoon mailen kost niks en ze antwoord razend snel. Al is het maar om te lezen hoe zij in zo'n geval zou behandelen of redeneren.

Nooit geweten dat mangaan zo vreselijk belangrijk is.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:34

Ik dacht eigenlijk dat er een overschot aan mangaan in veel paardenvoer zit ?!

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Magnesium te kort, hoe nu verder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:47

Tja schijnbaar niet?
In ons geval zal mn paard al haar reserves hebben opgebruikt waardoor ze enorm uit balans is geraakt.
Nu snap ik ook waarom ze steeds maar even reageerde op een supplement en daarna weer inkakte.
Nu heb ik hier wel een extreem gevalletje staan hoor.
Maar het mangaanverhaal heeft mij wel aan het denken gezet.

Op haar site staat een verhaal over mangaan heel interessant om eens te lezen.
Maar goed de uitslag of het aanslaat kan ik pas volgende maand zeggen.
Ik merk wel dat bijv de halsspier een stuk soepeler is en dat de speekselklieren flink aan het slinken zijn!

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 18:57

Pandora2 schreef:
Dit is een vraag voor de DA van de kliniek waar je geweest bent.
Niet op eigen houtje gaan klooien met mineralen. Er is steeds een wisselwerking met andere stoffen in het lichaam.


Ik klooi zeker niet op eigen houtje, moet magnesium gaan voeren.
maar ik hoor ook graag de verhalen van andere ervarings deskundingen.

iedereen bedankt voor de tips ga vanavond een even alles rustig doorlezen

Koper

Berichten: 30280
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:23

Het is winter. Dan krijgen paarden over het algemeen gemaaid ruwvoer (bij voorbeeld hooi). Dode planten dus. Daarin hollen de gehaltes aan onder andere magnesium achteruit. In de zomer krijgt hij wellicht gras, levende planten dus, waar meer magnesium in zit. Er zijn meer paarden die in de winter dit soort tekorten krijgen. Mijn merrie heeft 't ook. In september koop ik een pot magnesium voor d'r en eentje met vitamine E en seleen. En vanaf dat ze meer gras krijgt bouw ik het weer af. De eerste winter dat ik 'r had vrat zij ook zo'n steen met extra magnesium op. In de zomer keek ze er niet naar en in de loop van de volgende herfst begon ze weer. Dus toen maar magnesium door het voer gemikt.

Overigens moeten in het dieet magnesium, vitamine E en seleen met elkaar in balans zijn. Alleen als het paard van alle drie genoeg binnen krijgt kan hij ze goed opnemen. Stel dat je je paard wel 100% voert van wat hij aan magnesium nodig heeft maar bij voorbeeld maar 70% van (één van) de andere twee. Dan kan hij ook van de magnesium maar 70% opnemen.