Kijkoperatie buik/baarmoeder

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Kijkoperatie buik/baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 17:04

Zijn er mensen die ervaring hebben met kijk operatie baarmoeder?
Morgen moet ik helaas deze operatie ondergaan en ben als de dood, ik heb wat tegenstrijdige verhalen gehoord en ik zit nu in de fase heel gard wegrennen terwijl ik weet dat het moet. Sommige zeggen ach het is niks volgende dag gewoon weer alles kunnen doen andere zeggen dat heel erg tegen viel en ze veel pijn hadden.

Hier even het verhaal in kort.

In november kreeg ik een soort van aanval waarbij ik door de pijn mijn bewustzijn verloor ik werd opgenomen en meteen werd er geroepen blinde darm moet eruit. Na de scan kwamen ze op nierstenen en nierbek ontsteking uit hiervoor kreeg ik 3 weken lang antibiotica toen ik ermee stopte hop weer een aanval. Alleen toen ging ik het linken met mijn menstruatie en werd het dus bevestigd dat een dag voordat ik ongesteld werd ik dus z’n aanval kreeg. De huisarts erbij en die vertelde dat het dus een soort van rugweeen zijn alleen dusdanig erg dat ik eerst moet overgeven en dan zoveel pijn krijg dat ik ook flauwval en ik ben niet echt een pieperd kwa pijn. Nu is het zo dat ik er bijna 5 dagen mee loop en dus ook nu zware pijnstilling krijg om de dagen dragelijk te maken. Ik slik al jaren geen pil meer ivm kinderwens en heb nog nooit zoveel last gehad wel altijd beetje kramperigheid en vervelend maar niet dat ik al gillend en kruipend over de grond wurm.

Nu gaan ze dus morgen kijken waar het vandaan zou kunnen komen en meteen de eileiders door spuiten ik ben eigenlijk wel een watje wat ziekenhuizen betreft ondanks dat ik er toch wel wat ervaringen mee heb gehad maar maak me wel een beetje zorgen ... ook het idee wat voor uitslag eruit gaat komen ...

Ook zei de arts dat er een mogelijkheid bestaat dat het niet bij de kleine insisies blijft maar een hele buikoperatie wordt en dit vind ik helemaal doodeng %)

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kijkoperatie buik/baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:09

Niet met de baarmoeder specifiek, maar ik ben ooit in het ziekenhuis beland met intense pijn in mijn onderbuik.
Ik heb toen uiteindelijk ook een kijkoperatie gekregen om te kijken of het toch misschien mijn blinde darm was. Als dat zo was kon die verwijderd worden door het gaatje van de kijkoperatie, echter toen ik uit de narcose kwam bleek dat dat toch niet gelukt was en hebben ze alsnog een operatie uitgevoerd.
Ik zou me er niet druk om maken. Je bent onder narcose dus merken doe je het niet en herstellen moet je toch, alleen van een 'echte' operatie iets langer. Wees blij dat ze gaan kijken, hopelijk vinden ze de oorzaak en ben je er in de toekomst vanaf. Sterkte!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Kijkoperatie buik/baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:00

Kijkoperatie zelf stelt inderdaad echt niets voor. Pijn valt ook reuze mee, al kan je wel een paar dagen last hebben van het gas (schouderpijn).

Verder ligt het eraan wat ze precies moeten gaan doen hoeveel last je er van hebt en hoe lang.

Heb best wat buikoperaties gehad afgelopen jaren en ook kijk operatie, blinde darm is ook via kijk operatie er uit gehaald. Behalve buikvliesontsteking (en hersenvliesontsteking ivm drain) als complicatie heb ik daar verder relatief weinig last van gehad. De dag na de operatie kon ik alweer veel.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Kijkoperatie buik/baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:05

Niemand kan zeggen hoe jij het gaat ervaren, dat is voor iedereen anders en ook ieders pijnbeleving is anders. Maar probeer er zo ontspannen mogelijk in te gaan, dat scheelt heel veel. Je bent in professionele handen. En als je pijn hebt of bang bent, zeg het gewoon.

Ik heb al heel veel operaties gehad en elke keer is weer anders. Maar laat je vooral niet gek maken door allerlei verhalen. Heel veel succes!

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:15

Ik had een tumor op mijn eierstok en die is via een kijkoperatie verwijderd. Ik was echt doodsbang, had voor thuis al oxazepam gekregen, alleen al om naar het ziekenhuis toe te durven :')

Maar echt, het valt reuze mee. Had een sneetje bij m'n navel, 1 wat meer naar links en dan 2 onderaan m'n buik. Toen ik wakker werd voelde ik helemaal niks.. Met uit bed komen etc was het wel gevoelig, maar met paracetamol en diclofenac was dat goed te doen. Dat was meer alsof je flink buikspieren getraint hebt.


Het was dus zeker niet de volgende dag alles weer kunnen bij mij, maar zou het nog een keer moeten, dan zou ik er wss ook heen durven zonder Oxazepam :))

bowena_84
Berichten: 2543
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 18:17

Ik heb in 2015 een kijk operatie gehad in de buik/baarmoeder.

Ik had ook ineens heel veel pijn en ze dachten aan endometriose. Mij hing ook een buikoperatie boven heft hoofd omdat ze niet wisten wat ze gingen aantreffen en de van waren voor een eierstok die er wellicht uit moest.

Uiteindelijk bleek ik een vrij ongebruikelijk cyste in de holte van Douglas te hebben. Dit was simpel opgelost.

Qua herstel had ik het allermeester last van de narcose, daar reageer ik vrij heftig op. De schouderpijn was wel naar van het gas, maar dat was snel over. En tja mijn buik deed wel pijn maar ik heb verder fysiek ook geen goeie gezondheid. De dag na de operatie strompelde ik hangend over een winkelwagentje door de supermarkt haha. Na een week was ik al flink opgeknapt.

Gewoon de instructies volgens en een week rustig aan doen en dan alles weer rustig oppakken. Veel mensen vergeten dat het nog steeds een operatie is. Maar het is wel minder ingrijpend. Jezelf lekker verwennen de komende tijd!

Wat mij erg hielp voor de spanning is sowieso een rustgevend tabletje vragen maar ook vragen of ze me wilden uitleggen wat er allemaal ging gebeuren. Ik ben twee weken terug weer geopereerd aan iets anders maar iedereen was super lief voor me!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:12

Geen zorgen maken het stelt niet zoveel voor. Ik heb me laten steriliseren via zo'n kijkoperatie. De volgende dag ben ik alweer gewoon naar mijn werk gegaan. Het gas was eigenlijk het enige waar ik een beetje last van gehad heb.

Sterkte ermee.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Kijkoperatie buik/baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:15

Hier iemand met endometriose, soortgelijke symptomen. Inmiddels 3x geopereerd en het viel me alleszins mee. Als het enkel een kijkoperatie is, zijn het 3 gaatjes en is het gas om je buik op te blazen vervelender dan de gaatjes zelf. Mijn advies: geen zorgen maken tot je weet wat er aan de hand is. Altijd maar leven met pijn is ook niks.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 20:32

@bowena-84 dat hebben ze idd ook al voor gesteld ik moest vrijdag bij de anesthesist komen en die vroeg waar ik aan geopereerd moest worden en ik kom gewoon niet antwoorden ik wist het niet meer ;( daaruit begrepen ze dat ik het toch wel wat spannend vond.
Ik vind het idee van schouder pijn wel vaag heb het gelezen en gehoord maar tis zo apart m’n hoofd kan er geen grip op krijgen. Ik ben ooit geopereerd aan mijn maag en dat heb ik allemaal meegekregen ik was lichamelijk wel weg maar geestelijk niet en dat heeft me zo bang gemaakt...

@daphne dit klinkt dan we weer wat minder eng ik heb nu al een aantal dagen paracetamol om een spiegel op te bouwen aangezien ik dus nu ook weer tegen z’n aanval aan zit... diclofenac mag ik helaas niet omdat ik een aantal maag bloedingen gehad heb voor de zware pijn heb ik oxcycodon maar ben ik wel wat zuinig mee. Ik heb toen tegen een vervangende arts die tegen mij zei ja sommige vrouwen kunnen wat minder pijn handelen ook gezegd ik zit in de paarden wereld ik wordt wel eens getrapt gebeten en door de lucht geslingerd ik ben echt geen mietje maar dit is niet te doen als ik z’n aanval in de auto zou krijgen heb ik een probleem...

@chevax Thanks ik heb er echt de afgelopen week heel rustig tegen aan gekeken maar nu het morgen is heb ik gewoon echt kokhals neigingen meer omdat ik mezelf zo gek maak ... niet eens zo zeer de operatie maar idd daarna dus oa de uitslag en of ik gewoon morgen naar huis kan enz
Omdat ik zo bang ben raak ik overstuur ik heb mezelf dus ook echt een keer zelf ontslagen tegen dokters advies in dus het idee dat ik moet blijven raak ik nu al ziek van ...

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Kijkoperatie buik/baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 20:38

@leffroi hier heb ik ook om gevraagd bij de gyn maar die vond het onwaarschijnlijk omdat ik er nooit eerder last van heb gehad het was echt zo van de 1 op de andere dag... ik zat in de auto en zei tegen stal genoot voel me noet zo lekker ze zei dat ik ook erg wit leek daarna herinner ik me dat ik vroeg of iemand me thuis kon brengen en toen lag ik in een ambulance ... ik maak me vooral zorgen ivm onze kinderwens

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:56

candalisa schreef:
@leffroi hier heb ik ook om gevraagd bij de gyn maar die vond het onwaarschijnlijk omdat ik er nooit eerder last van heb gehad het was echt zo van de 1 op de andere dag... ik zat in de auto en zei tegen stal genoot voel me noet zo lekker ze zei dat ik ook erg wit leek daarna herinner ik me dat ik vroeg of iemand me thuis kon brengen en toen lag ik in een ambulance ... ik maak me vooral zorgen ivm onze kinderwens


Eerlijk en open over zijn naar de arts. Die kreeg je dacht ik nog wel te zien voor de operatie.

Bij mij was de 1e keer ook vrij acuut. Heb het uitgeschreeuwd. De 2e keer heb ik 'met spoed' 7 uur moeten wachten bij de gynaecoloog. Toen ik EINDELIJK aan de beurt was, lag ik een half uur later al op de OK. Alleen de 3e keer heb ik er over na kunnen denken. Maar geen van de keren heb ik me zorgen gemaakt. Een kijkoperatie stelt echt vrij weinig voor. Heel veel succes!

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Kijkoperatie buik/baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:42

Gewoon aangeven aan de arts en verplegers dat je er tegenop ziet, ze kunnen daar dan goed rekening mee houden. Ik heb zelf nog nooit een kijkoperatie gehad maar denk dat je beter kunt weten als er wat mis blijkt te zien (misschien is het verder niks ergs) dan dat je niks weet en elke maand omvalt van de pijn.

Verder wil ik je wel heel veel succes en sterkte wensen, ik zou zelf ook doodsbenauwd zijn, maar bedenk wel die artsen doen het veel vaker, hebben ene hele boel ervaring en hebben er tenslotte heel hard voor geleerd, je bent dus zeker in goede handen!

MyKayleigh

Berichten: 356
Geregistreerd: 01-08-09
Woonplaats: Provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:13

Ik heb ook een kijkoperatie gehad, bij mij zijn er toen cystes weggehaald, eileiders zijn toen ook doorgespoten.
Ik had 2 sneetjes in mijn buik (waar ik niks van voelde) en de rest deden ze via "onder".
Ik mocht dezelfde dag weer naar huis.
Ik kreeg complicaties een paar dagen na de operatie waardoor ik met spoed weer opgenomen was en helaas onvruchtbaar ben geworden.
Dit is wel een zeldzaamheid!
Over het algemeen gaat het gewoon goed en ben je met een weekje weer de oude.

Heel veel succes!!

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Kijkoperatie buik/baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:18

Niet in de baarmoeder, wel in de darmen. Ik had gekozen voor een roesje. Toch werd ik wakker. ik kan me een helse pijn herinneren en dat ik schreeuwde dat ze moesten stoppen...en toen was ik weer weg.

Mocht gewoon dezelfde dag naar huis

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:46

Misschien minder handig om horrorverhalen in zo’n topic te delen :\

Misschien even mee wachten tot na de ingreep als het zo overduidelijk heel spannend is voor TS ..

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 02:59

Maar darmonderzoek is ook wel heel anders hoor. Ook ervaring mee :+ Al vond ik dat ook reuze meevallen.


Maar sterkte TS! Hopelijk slaap je nog een beetje en vinden ze morgen het probleem en ben je er daarna vanaf. Bij mij was het voor de operatie trouwens ook niet zeker of het via kijkoperatie ging lukken, dus snap je angst, had ik ook.

Wss heb je voor de opname een gesprek, had ik wel iig en lijkt me standaard, geef daarbij gewoon aan hoe bang je bent. Miss kun je nog iets krijgen :)

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:36

troi schreef:
Misschien minder handig om horrorverhalen in zo’n topic te delen :\

Misschien even mee wachten tot na de ingreep als het zo overduidelijk heel spannend is voor TS ..


Ik vind het ook inderdaad niet zo heel handig van mensen om hier hun horrorverhalen te delen. TS, hopelijk kijk je vanavond met iets van opluchting terug op vandaag. Nogmaals veel sterkte.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 09:40

En dan ook nog iets wat totaal niet vergelijkbaar is... Darmonderzoek is niet eens een operatie, ze maken de buik niet open of iets en natuurlijk mag je dezelfde dag naar huis...

Kijkoperatie gaat gewoon onder volledige narcose, dus geen roesje en daar kom je niet van bij tijdens de operatie. :)

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Kijkoperatie buik/baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 13:08

Slechte nacht gehad ... vanochtend de pech dat ik een aanval kreeg dus veel pijn en ook ongemakkelijk idee maar ook overgeven van de zenuwen .... alles in m’n lijf zegt niet gaan maar het moet toch anders blijf ik ook maar in de onzekerheid hangen ... idd hebben sommige berichten me ook nog angstiger gemaakt maar ik hou me er een beetje aan vast dat vorige jaar ik mijn portie pijn en verdriet wel gehad heb dus hopelijk wordt het dit jaar beter ;(
Ik moet over 2 uur voel me nu vooral misselijk en slap door het nuchter zijn ik wil gewoon zo graag dat voorbij is en ik vanavond in m’n eigen bedje lig met “goed” nieuws

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:10

candalisa schreef:
Slechte nacht gehad ... vanochtend de pech dat ik een aanval kreeg dus veel pijn en ook ongemakkelijk idee maar ook overgeven van de zenuwen .... alles in m’n lijf zegt niet gaan maar het moet toch anders blijf ik ook maar in de onzekerheid hangen ... idd hebben sommige berichten me ook nog angstiger gemaakt maar ik hou me er een beetje aan vast dat vorige jaar ik mijn portie pijn en verdriet wel gehad heb dus hopelijk wordt het dit jaar beter ;(
Ik moet over 2 uur voel me nu vooral misselijk en slap door het nuchter zijn ik wil gewoon zo graag dat voorbij is en ik vanavond in m’n eigen bedje lig met “goed” nieuws


Heb je iets gekregen om rustig te worden? Je kunt in het ziekenhuis een oxazepam vragen, dat haalt de rand van je angst af. Misselijk en slap is logisch, maar je lichaam kan dat prima aan hoor. Beter nu even slapjes dan misselijk wakker worden na een narcose. Je belangrijkste is dat je voor de ingreep vertelt dat je zenuwachtig bent. Dat zijn de meeste mensen en het verplegend personeel weet daar heel goed mee om te gaan. En niet gaan list niks op. Dus, nog even doorbijten, het komt allemaal goed.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Kijkoperatie buik/baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 13:25

Nee ik zou daar wel wat krijgen zeiden ze maar thuis niks gehad alleen net wat oxycodon tegen de pijn ingenomen daar wordt ik ook wat sufjes van ... ben nu mega onrustig liefst zou ik nu gewoon een rondje gaan hardlopen maar dat wordt hem niet ... ik baalde dat het zo laat was gewoon omdat ik er zo erg tegenop zie ... ben niet de enige die het meemaakt en m’n vriend is dan zo van stelt niks voor ik heb ook een kijk operatie gehad in m’n knie ... denk goh dat kan je echt vergelijken met elkaar ...

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:29

Het stelt echt niks voor hoor. Je krijgt echt iets om wat suffig te worden. Gewoon je overgeven aan wat er gaan gebeuren, als je er angstig in gaat kom je er ook weer trillend en angstig uit.
Je kunt muziek opzetten als dat je kalmeert.

Als je nu wat genomen hebt heb je kans dat ze straks niks kunnen geven omdat het nog in je bloed zit en je moet ook echt aangeven wat je hebt genomen, niet alles kan bij elkaar!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:31

hier twee jaar terug kijkoperatie gehad op verdenking van endometriosis,
ook vanwege hevige pijnen (huisartsenpost met drie man op de stoep omdat de telefoniste heilig ervan overtuigd was dat ik lag te bevallen op de achtergrond, ondanks de stellig ontkenning van ons)..
twee shots diclofenac, 2x morfine en bijna een uur wachten waren nodig om de pijn onder controle te krijgen.. en dat was maar een fractie erger dan mijn normale periodes..


ik vond t niets om mij druk over te maken.. was ook in notime weer op de been.. heb twee dagen een beetje rustig aan gedaan en met een wijde broek wat in huis rondgehangen en op dag drie ben ik maar even de stad in gegaan en in t zonnetje op een terrasje een hapje te gaan lunchen. (stad is hier 5 minuten lopen).. thuisgekomen natuurlijk wel doodmoe lol.

hier niets vooraf genomen of gekregen.. wel t advies om gelijk de pijnstilling bij thuiskomst te gaan innemen en na twee dagen weer te gaan afbouwen.


heel veel succes straks.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 13:34

Ik had geïnformeerd en ook doorgeven dat de kans was dat ik hoogst wss precies in de cyclus zou zitten en of ik dan de oxycodon mocht nemen was geen probleem... zal het straks nog wel even melden voor de zekerheid ...

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Kijkoperatie buik/baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 13:36

Elenamm77 dankjewel dit stelt me wel wat gerust ... heb je daarna nog de pijn aanvallen gehad? Vaak schrijven ze er hormonen voor maar ja aangezien we graag een kindje willen is dit geen optie...