Meer mensen bezig met feminisme?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:18

Prrrr schreef:
Maar waarom zou je het dan nog feminisme noemen?

Omdat het nog steeds voor een groot deel gaat over vrouwenrechten. Alleen wordt eraan toegevoegd dat het uitbreiden van gelijkwaardigheid niet alleen voordelen voor vrouwen maar ook voor mannen heeft.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30236
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:36

Voor mij gaat het evengoed om de rechten van mannen om hun leven in vrijheid te bepalen. Zonder vooronderstellingen over wat zij wel en niet aan eigenschappen hebben. Zonder die vrijheid zijn vrouwen ook niet vrij.

rien10
Berichten: 14699
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:41

RoosG schreef:
Niet vergeten dat het intersectionele feminisme (‘moderne feminisme’) het niet meer alleen belangrijk vind dat vrouwen kunnen werken, maar ook dat vrouwen de keus moeten hebben om thuis te blijven. .


Weet je, als je maar lang genoeg wacht (lees; ouder wordt) komt alles weer in “de mode”. Zelfs huisvrouw zijn. Niks nieuws aan.

Merula123

Berichten: 2505
Geregistreerd: 02-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:48

rien10 schreef:
RoosG schreef:
Niet vergeten dat het intersectionele feminisme (‘moderne feminisme’) het niet meer alleen belangrijk vind dat vrouwen kunnen werken, maar ook dat vrouwen de keus moeten hebben om thuis te blijven. .


Weet je, als je maar lang genoeg wacht (lees; ouder wordt) komt alles weer in “de mode”. Zelfs huisvrouw zijn. Niks nieuws aan.

Het gaat niet om wat in de mode is, het gaat er om dat vrouwen het recht moeten hebben om te doen met hun leven wat ze willen, of dat nou een carriere is of huisvrouw zijn, dat is modern feminisme.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:51

Iedereen moet dat recht hebben. Dat is niet iets dat aan vrouwen alleen is voorbehouden...

rien10
Berichten: 14699
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:55

Yep.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:10

Prrrr schreef:
Maar waarom zou je het dan nog feminisme noemen?


Wat mij betreft ook inderdaad niet.
Ik ben zeker geen feminist. Wel vind ik gelijkwaardigheid belangrijk in al zijn aspecten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 01:55

Met die nieuwe definitie heeft het inderdaad niets meer met "feminisme" te maken.
Feminisme is in principe dat de rechten van vrouwen verbeterd moeten worden om deze gelijkwaardig aan de rechten van mannen te maken (iets dat hard nodig was in het verleden; tegenwoordig hebben vrouwen dezelfde rechten als mannen, of om wat preciezer te zijn mannen worden door de wet zelfs achtergesteld).

Maar nu het over verbeteren van de rechten van vrouwen en mannen gaat, plus LGBTQ++++++ , alles mbt niet monogame relaties, mensen met beperkingen, etc heeft het eigenlijk niets meer feminisme te maken maar is het gewoon een stroming voor het gelijkwaardig behandelen van elk mens.

Misschien slim het naampje "feminisme" te verwijderen en een ander woord te gebruiken aangezien het een slechte bijsmaak geeft bij veel mensen (vanwege feminazi's). Ben je ook meteen de meeste tegenstanders kwijt die al in de stress schieten als je zegt dat je een "feminist" bent.

Merula123

Berichten: 2505
Geregistreerd: 02-06-13

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 07:02

Ehm, ik vind het prima om gewoon de naam feminisme te gebruiken, die term staat nu gewoon voor iets groters en dat vind ik juist mooi.


'Feminazis' is gewoon een term die mannen gebruiken die bang zijn voor verandering, die niet hun 'superieure positie' willen verliezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:07

Merula123 schreef:
.
'Feminazis' is gewoon een term die mannen gebruiken die ...

Of vrouwen die ...
Of LGBTQ+ personen die ...
Of mensen met beperkingen die ...

Je doet slecht mee met het "nieuwe feminisme".

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:26

enzino schreef:
Met die nieuwe definitie heeft het inderdaad niets meer met "feminisme" te maken.
Feminisme is in principe dat de rechten van vrouwen verbeterd moeten worden om deze gelijkwaardig aan de rechten van mannen te maken (iets dat hard nodig was in het verleden; tegenwoordig hebben vrouwen dezelfde rechten als mannen, of om wat preciezer te zijn mannen worden door de wet zelfs achtergesteld).

Mag ik vragen waar je hiermee op doelt? Ik denk namelijk dat de blanke cishet man de laatste is die in deze maatschappij achtergesteld wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:29

enzino schreef:
Maar nu het over verbeteren van de rechten van vrouwen en mannen gaat, plus LGBTQ++++++ , alles mbt niet monogame relaties, mensen met beperkingen, etc heeft het eigenlijk niets meer feminisme te maken maar is het gewoon een stroming voor het gelijkwaardig behandelen van elk mens

Als ik het goed heb begrepen gaat intersectioneel feminisme niet zozeer over het toevoegen van de groepen, maar over vrouwen die in meerdere groepen vallen. Maar wel nog steeds over vrouwenrechten.
http://stellingdames.nl/wat-is-intersectioneel-feminisme/

Ik vond de Tedtalk die hier geplaatst is interessant en herkenbaar. Toen ik jong was heb ik me een tijdje heel fanatiek gestort op het feminisme en ook nu kan ik nog heel nijdig worden als ik iemand met ideeën uit de jaren 50 tegen kom _-:( .

Maar hoe ouder ik word, hoe meer ik me realiseer dat het allemaal niet zo zwart-wit is.

Ik heb lang in het bedrijfsleven gewerkt en mijn ervaring is dat veel vrouwen minder ambitieus zijn dan veel mannen. Niet alleen omdat het lastig te combineren is met kinderen, maar omdat ze het niet willen. Ik zelf ook overigens, ik vind andere dingen belangrijker dan werk. Veel vrouwen op topposities is een illusie, denk ik. Maar ik vraag me af of dat wel zo erg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:37

NienkeV1994 schreef:
Mag ik vragen waar je hiermee op doelt? Ik denk namelijk dat de blanke cishet man de laatste is die in deze maatschappij achtergesteld wordt

Wettelijk gezien hebben mannen en vrouwen dezelfde rechten. Echter in de praktijk worden mannen zwaarder gestraft voor soortgelijke misdaden als vrouwen en winnen vrouwen veel vaker rechtzaken mbt kinderen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:52

Ik denk niet dat we het als wedstrijdje moeten gaan zien; wie heeft het het slechtst? Daar schiet niemand wat mee op.

Ik denk dat feminisme een goede term is omdat heel veel problemen terug zijn te voeren op de ongelijkwaardigheid van vrouwen. Als het niet langer de standaard is dat vrouwen de kinderen opvoeden bijvoorbeeld zullen mannen vaker voogdijzaken winnen (naar woord trouwens :\ )

Ik kwam trouwens dit tegen vandaag: https://www.oneworld.nl/overig/kleuters ... en-worden/
Als kleuters al denken dat bepaalde dingen alleen voor jongens zijn, is het dan wel echt zo dat "vrouwen gewoon minder ambitieus zijn "?
Ik snap trouwens wel dat het hier alleen om vrouwen in de techniek gaat (het is namelijk een groep van vrouwen in de techniek) maar het zou leuk zijn als ze het ook kunnen uitbreiden naar mannen in de sociale zorg, dansers, verzorgende beroepen etc (kan even geen "typische vrouwendingen" bedenken :') )

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:55

Dat soort dingen stoor ik me enorm aan. Het laatste voorbeeld van dichtbij gezien. Moeder had een vriend waarvan de kinderen zeiden dat hij hen pijn deed (dit zeiden ze niet bij haar andere vriendjes), hij heeft meerdere pogingen tot zelfdoding ondernomen, waarvan er uiteindelijk een geslaagd is.

Toch, ondanks dit, en dat de kinderen kapotte, te kleine kleding droegen, was moeder altijd in het voordeel. Terwijl de kinderen letterlijk jankten en schreeuwden om bij hun vader te mogen wonen

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:00

Toch is dat ook iets waar je voorzichtig mee moet zijn (zeker in het geval van enkele anekdotes). Je zou versteld staan hoe trouw kinderen zijn aan hun vader, waarvan later blijkt dat ze systematisch door hem verkracht werden.

Waarmee ik niet zeg dat alle vaders pedofiel zijn :D maar meer dat dergelijke situaties al complex genoeg zijn zonder gender bias. Het zou dus fijn zijn als we dat de wereld even uit helpen.

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:08

wat betreft mannen en vrouwen beroepen etc. daar is ook een theorie voor. ooit geleerd. zal eens kijken of ik het kan vinden.

kinderen worden geboren en maken eerst het verschil tussen mannen en vrouwen beroepen en daarna in de beroepen die hun ouders doen en die bij hun klasse horen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:10

Wat ik me nu afvraag, merken jullie in je dagelijkse leven echt iets van ongelijkwaardigheid? Dus los van alle voorbeelden waarin anderen worden aangehaald, heb je zelf dagelijks het idee dat je wordt achtergesteld of minder kansen hebt doordat je vrouw bent? Ik vraag me dat af, ik heb zelf namelijk nog nooit dat idee gehad.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:13

Ivbm met vindbaarheid mogen mensen mij best een pb sturen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:38

Magrathea schreef:
Ik denk niet dat we het als wedstrijdje moeten gaan zien; wie heeft het het slechtst? Daar schiet niemand wat mee op.

Ik denk dat feminisme een goede term is omdat heel veel problemen terug zijn te voeren op de ongelijkwaardigheid van vrouwen. Als het niet langer de standaard is dat vrouwen de kinderen opvoeden bijvoorbeeld zullen mannen vaker voogdijzaken winnen (naar woord trouwens :\ )

Ik kwam trouwens dit tegen vandaag: https://www.oneworld.nl/overig/kleuters ... en-worden/
Als kleuters al denken dat bepaalde dingen alleen voor jongens zijn, is het dan wel echt zo dat "vrouwen gewoon minder ambitieus zijn "?
Ik snap trouwens wel dat het hier alleen om vrouwen in de techniek gaat (het is namelijk een groep van vrouwen in de techniek) maar het zou leuk zijn als ze het ook kunnen uitbreiden naar mannen in de sociale zorg, dansers, verzorgende beroepen etc (kan even geen "typische vrouwendingen" bedenken :') )

Ik zoek dat verschil zelf in een andere hoek, misschien moeten we de term succes gewoon eens opnieuw definiëren. Waarom is ambitie in het werk zo belangrijk? Waarom vindt men iemand op een toppositie van een groot bedrijf die 60/70 uur per week werkt en nergens anders tijd voor heeft zo succesvol? Waarom zou men dat moeten willen?

@chevax: ik heb wel eens een manager gehad die er altijd vanuit ging dat mijn mannelijke collega's wel beter zouden zijn dan ik (enige vrouw in team). Die me nooit helemaal voor vol aan zag. En die dan iedere keer heel verrast was als bleek dat ik toch echt heel goed in mijn werk was. Steeds weer opnieuw... Heel frustrerend, maar intussen is hij gelukkig met pensioen.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:45

Het probleem met intersectionaliteit is dat de rechten van verschillende groepen nog wel eens willen botsen en je als samenleving dan toch echt keuzes moet maken...

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:50

Magrathea schreef:
Toch is dat ook iets waar je voorzichtig mee moet zijn (zeker in het geval van enkele anekdotes). Je zou versteld staan hoe trouw kinderen zijn aan hun vader, waarvan later blijkt dat ze systematisch door hem verkracht werden.

Waarmee ik niet zeg dat alle vaders pedofiel zijn :D maar meer dat dergelijke situaties al complex genoeg zijn zonder gender bias. Het zou dus fijn zijn als we dat de wereld even uit helpen.


In dit geval, en enkelen die ik niet van heel dichtbij heb meegemaakt, weet ik echter 100% zeker dat de moeder de minder gekwalificeerde ouder is.

Daarnaast vind ik het nou ook wel weer ver gaan om niet alleen pedofilie, maar zelfs verkrachting te noemen. Dan moeten we ook kijken naar alle kinderen die onterecht bij hun moeder met Baron von Münchhausen syndroom moeten blijven.

Ik bedoel simpelweg te zeggen dat in veel gevallen, de moeder in het voordeel is- zélfs wanneer meerdere instanties geïnformeerd zijn over misstanden

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 13:51

Ik merk niet dat ik in grote voorbeelden ongelijk wordt behandeld, maar merk dat het vooral in de kleine details zit. De link van Margrathea vind ik een heel goed voorbeeld en het boek van Asha ten Broeke: Het idee m/v sluit daar heel goed bij aan. Hierin schrijft zij heel helder(bijna in jip-janneke taal) over de verschillen tussen mannen en vrouwen en de wetenschap. En hoe sommige onderzoeken misschien wel dubieus zijn. Zij verteld dus ook dat van kinds af aan veel jongens met blokken spelen en meisjes met poppen. Dit heeft invloed op bijvoorbeeld het ruimtelijk inzicht van de meisjes. Nu is dit natuurlijk heel zwart-wit, maar ik denk wel dat al die kleine details in onze jeugd invloed hebben op wie we nu zijn. Daarnaast zegt dit niet dat meisjes die nooit met blokken hebben gespeeld, niet de techniek in zijn gerold, er zijn altijd uitzonderingen. Maar in de regel zie je dit vaak wel.

Mijn vader (top vader, echt waar) wou vroeger graag een zoon. Samen met mijn moeder kreeg hij een tweede kind: Mijn zusje. En wat is er gebeurd, mijn zusje is typische 'jongens hobby's' gaan doen. Motorcross, bmx ect. (nu was ze een wisselkont en wisselde ze elk half jaar van sport, dus ook ballet is de revue gepasseerd, maar motorcross is lang aangebleven). Ik denk dat mijn vader/ouders toch anders met haar zijn omgegaan dan met mij.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 13:51

Karl66 schreef:
Het probleem met intersectionaliteit is dat de rechten van verschillende groepen nog wel eens willen botsen en je als samenleving dan toch echt keuzes moet maken...


Kan je een voorbeeld noemen?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:55

khirshanta schreef:
Magrathea schreef:
Toch is dat ook iets waar je voorzichtig mee moet zijn (zeker in het geval van enkele anekdotes). Je zou versteld staan hoe trouw kinderen zijn aan hun vader, waarvan later blijkt dat ze systematisch door hem verkracht werden.

Waarmee ik niet zeg dat alle vaders pedofiel zijn :D maar meer dat dergelijke situaties al complex genoeg zijn zonder gender bias. Het zou dus fijn zijn als we dat de wereld even uit helpen.


In dit geval, en enkelen die ik niet van heel dichtbij heb meegemaakt, weet ik echter 100% zeker dat de moeder de minder gekwalificeerde ouder is.

Daarnaast vind ik het nou ook wel weer ver gaan om niet alleen pedofilie, maar zelfs verkrachting te noemen. Dan moeten we ook kijken naar alle kinderen die onterecht bij hun moeder met Baron von Münchhausen syndroom moeten blijven.

Ik bedoel simpelweg te zeggen dat in veel gevallen, de moeder in het voordeel is- zélfs wanneer meerdere instanties geïnformeerd zijn over misstanden

Volgens mij zeggen we precies hetzelfde :D
Het zou fijn zijn als de moeder niet meer een voorsprong heeft op de vader als het om kinderen opvoeden gaat. (En dat betekent niet dat de moeder "downgraded" moet worden, maar de vader als opvoeder moeten we "upgraden")

Nog een leuk filmpje over gender bias bij babies: